2023-03-15, 05:04
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du menar alltså att man ska utbilda piloter.

Såg en intervju med insatt person som hävdade att det tar två år att utbilda redan godkända piloter (amerikanska nya plan).
Det vill säga att utbilda en färdig Ukrainsk pilot kommer ta två år, det kan säkert kortas ner till ett år.

Polen har många "frivillga" visserligen så tanken är högst troligt att skicka med piloter.
Citera
2023-03-15, 05:33
Medlem
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Polen kommer nu skicka stridsflyg till Ukraina, samtidigt uppmanar Polen att andra länder gör detsamma.
Dom ukrainska trupperna kommer även att bli tränade att använda dessa Nato-plan.

https://www.expressen.se/nyheter/polen-kan-skicka-stridsflyg-till-ukraina/

Hur kommer detta förändra kriget? Ryssland som redan har det kämpigt, hur kommer dom lyckas stå upp mot stridsplanen?

Polen kan inte göra ett skit.

Om stridsplan skickas kommer det att vara med USA:s godkännande och Ryssland kommer då att överväga andra alternativa militära medel som kan användas i denna militära operation i Ukraina.
Citera
2023-03-15, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Polen kan inte göra ett skit.

Om stridsplan skickas kommer det att vara med USA:s godkännande och Ryssland kommer då att överväga andra alternativa militära medel som kan användas i denna militära operation i Ukraina.
Nederlag. Reträtt. Kapitulation. Fredsavtal.
Citera
2023-03-15, 06:05
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Som med allt annat så smygs det i början med samtlig krigsmateriel inklusive stridsflygplan, för att sedan resultera i att flertalet länder följer efter som ett lämmeltåg. Vansinne enligt mig. Jag kommer säga "vad var det jag sade" den dagen detta slår tillbaka.

Säg att Ryssland får nog och släpper 10-20 taktiska kärnvapen på några större orter och viktiga knutpunkter i Ukraina. Sedan är väl kärnvapenkriget igång. Inte för jag tror att precis hela världen kommer förintas. Däremot verkar det onödigt att riskera att delar av större Europeiska och Nordamerikanska städer får inslag av parkeringsplatser av glas. Det blir många 10 000-tals till 100 000-tals döda, i både USA och Europa.

Allt för att politiker runt om i världen ska överträffa sig själva och strida för demokratin, länders suveränitet och att inte förlora ansiktet. För skulle de västerländska ledarna backa, då får de göra det med svansen mellan benen. Heller kommer väst strida in i kaklet mot Ryssland än att erkänna riskanalyserna varit tvivelaktiga och planeringen bristfällig.

Kreml är ansvariga för sinnessjukdomen. Självklart ska vi strida till sista blodsdroppen mot dessa inbilska idioter. De har inte fattat sig på hur världen ser ut och lever kvar i det förgångna. Kina lärde sig snabbt hur man bygger ett samhälle. Ryssarna är helt enkelt efterblivna. Ska vi vänta tills Putin har tagit över hela världen med sina gamla T-72or och köttkvarnar eller skall vi vänta tills varenda rysk man är dödad? Självklart skall vi stå upp för den civiliserade delen av världen. Det är under inga omständigheter oss det är fel på. Slava Ukraina!
Citera
2023-03-15, 09:08
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Om väst inte stödjer Ukraina och Ryssland övertar makten, vad händer då? Det finns en väldigt stor sannolikhet att de inte kommer sluta med Ukraina utan kriget kommer flyttas till Baltstaterna och delar av Polen. Blir det så har vi ett möjligt annalkande tredje världskrig.
Det handlar inte om att rädda Ukrainas demokrati, det handlar om att rädda "Västvärldens" demokrati.
Om inte Ryssen skjuts i sank i Ukraina nu kommer det behöva göras långt mer centralt i Europa senare.

Sannolikheten finns att Putin avfyrar kärnvapen men den ter sig fortfarande som tämligen liten. Det finns inga indikationer på ökad aktivitet hos de strategiska kärnstridskrafterna.
OM han skulle använda kärnvapen är jag inte säker på att väst skulle svara med samma mynt. Det finns idag väldigt kraftfulla vapen med extremt hög precision som inte är kärnladdade. Jag tror mer på precisionsbombning av högprofilerade mål långt in i Ryssland.

Det har ju nämnts tidigare att NATO hintat om att ifall ryssen använder taktiska kärnvapen på slagfältet i Ukraina, så upphör Ryska Svartahavsflottan att existera. Det kan vara ett annat exempel på hur man svarar utan att använda kärnvapen.
Citera
2023-03-15, 09:13
Medlem
Citat:
Polen kommer nu skicka stridsflyg till Ukraina, samtidigt uppmanar Polen att andra länder gör detsamma.
Dom ukrainska trupperna kommer även att bli tränade att använda dessa Nato-plan.

Hur kommer detta förändra kriget? Ryssland som redan har det kämpigt, hur kommer dom lyckas stå upp mot stridsplanen?

Nån som vet hur länge tid det behövs att ta en pilot med erfarenhet i sovjetiska plan för att hoppa över till tex f16 eller nyare och kunna vara effektiv med det? Detta låter som om Nato planerar att detta ska hålla i sig i några år iaf
Citera
2023-03-15, 09:13
Medlem
Citat:

Förändrar ingenting då båda sidorna har bra luftvärn och det är orsaken till att det ryska flygvapnet inte använts speciellt mycket.
Spel för krigsgalleriet och Ukraina får än en gång allt de ber om.
Synd om Polen som kommer slösa bort sina plan och pengar
Citera
2023-03-15, 09:28
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du menar alltså att man ska utbilda piloter.

polska stridspiloter har mkt gott rykte men ukrainare... mig veterligt tar det flera år i att komma upp i kompetens för den utvalde...
Citera
2023-03-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Kreml är ansvariga för sinnessjukdomen. Självklart ska vi strida till sista blodsdroppen mot dessa inbilska idioter. De har inte fattat sig på hur världen ser ut och lever kvar i det förgångna. Kina lärde sig snabbt hur man bygger ett samhälle. Ryssarna är helt enkelt efterblivna. Ska vi vänta tills Putin har tagit över hela världen med sina gamla T-72or och köttkvarnar eller skall vi vänta tills varenda rysk man är dödad? Självklart skall vi stå upp för den civiliserade delen av världen. Det är under inga omständigheter oss det är fel på. Slava Ukraina!

Sluta sprida nonsens. Dom vill inte ta över världen eller något sådant. Ugh jag är så trött på dessa lögner man upprepat så många gånger att man själv tror på dom.
Jätte"civiliserad" värld, där man vill döda oskyldiga människor i andra länder eftersom man inbillat sig konstigheter om deras regim? Alltså trollar du eller du läser inte vad du själv skriver?

Dom må vara korrupta och så men att dom planerar att ta över världen och dylikt är inget annat än påhitt i dagsläget då det finns inget som tyder på det. Jag trodde samma grej i samband med invasivonens inledning men ju mer jag läst om det och varför det är krig nu ju svårare har jag för att tro på detta.

Ukraina och Ryssland har en helt annan historia, och det finns givetvis diverse anledningar till varför det är en så laddad situation mellan länderna (provokatörerna som blandar sig i verkar bara förvärra situationen och orsaka fler ukrainska offer).

Och för dom är idioter så ska vi också vara det? Är det så du resonerar?

Ryssarna är också offer i denna soppan då dom protesterat och inte velat kriga (är inget val och dom tvingas till kriget precis som ukrainare som inte tillåtas att resa utomlands) skyll på regimen och Putin.
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Det har ju nämnts tidigare att NATO hintat om att ifall ryssen använder taktiska kärnvapen på slagfältet i Ukraina, så upphör Ryska Svartahavsflottan att existera. Det kan vara ett annat exempel på hur man svarar utan att använda kärnvapen.
Så Nato erkänner öppet att det är ett proxykrig. Intressant.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2023-03-15 kl. 10:22.
Citera
2023-03-15, 11:55
Medlem
rex144s avatar
Polen har redan skickat ett antal MIG-29 som "reservdelar" men som ukrainarna kunde sätta ihop på plats.

Nu handlar det om 29 stycken MIG 29, de är inte moderna men solitt byggda och i händerna på ukrainska piloter som vågar ta risker och flyga väldigt lågt så kan de ställa till problem för de ryska styrkor på marken men även vara avskräckande för ryskt flyg som inte längre kan räkna med luftherravälde.
Citera
2023-03-15, 12:27
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Nån som vet hur länge tid det behövs att ta en pilot med erfarenhet i sovjetiska plan för att hoppa över till tex f16 eller nyare och kunna vara effektiv med det? Detta låter som om Nato planerar att detta ska hålla i sig i några år iaf

Jag skulle tippa på ca 6 månader av intensiv utbildning. 12-14 timmar per dag, 6-7 dagar i veckan, för att få en MIG-29 eller SU-27 pilot att bli hyfsat effektiv i en F-16, F-18 eller Gripen, exempelvis.

Man ska komma ihåg att de långa utbildningsloppen för stridspiloter i väst (även när de byter flygplanstyper) till ganska stor del handlar om att lära sig nya operativa mönster och säkerhetsbitar. Om man ser till det rent flygtekniska så är det så att en F-16 pilot kan hoppa över och flyga en JAS 39 Gripen okej efter ett par timmars utbildning, då så mycket utav flygtjänsten som sådan och flygplanens funktion är lik. Däremot tar det F-16 piloten längre tid (veckor-månader) om han vill bli kompetent i en Gripen, eller vice versa.

Ukraina är ett land i krig för sin existens som suverän stat, under sådana villkor så kan man räkna med att en del säkerhetsutbildning, nötande av tankemönster och handgrepp och annat av samma karaktär, helt enkelt inte är aktuellt. Det finns varken tid eller möjlighet att lära sig sådant och den lilla höjningen av säkerheten denna utbildning bidrar till kan vara en stor faktor i fredstid, men är närapå intetsägande vid ett totalt krig.
Citera
2023-03-15, 12:48
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Sluta sprida nonsens. Dom vill inte ta över världen eller något sådant. Ugh jag är så trött på dessa lögner man upprepat så många gånger att man själv tror på dom.
Jätte"civiliserad" värld, där man vill döda oskyldiga människor i andra länder eftersom man inbillat sig konstigheter om deras regim?.

Det jag ville säga är att Kreml lever kvar i en värld som inte existerar längre, något som kineserna fattat. Problemet är delvis att ryssarna inte har kompetensen att konkurrera men likväl verkar de inte ha fattat hur världen fungerar numera. De kommer bli förbisprungna inte bara av Kina, utan av Indien. Afrika kommer dessvärre inte konkurrera. Afrika kommer se likadant ut om 50 år.

Putin är lika enfaldig som tsaren var när han satte igång första världskriget. Det blev slutet för kungafamiljen i Ryssland, och samma sak kommer att hända igen i Ryssland, och Ryssland av idag är ännu mer offsynk med resten av världen än Tsarens Ryssland var. Putin och hans gäng är bonntjuvar utan klass och bildning.

Självklart tycker jag synd om ryska folket. De har i alla tider blivit mördade av sina ledare. Stalin mördade tex 45 miljoner ryssar. Nu får vi se hur många som stryker med i denna enfaldig soppa.
Och kom inte och säg att Ryssland inte invaderat Ukraina. Det är ingen annan som tvingat dem att mörda Ukrainare och försöka ta deras land.
Senast redigerad av trancas 2023-03-15 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in