Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Sådana som han anstränger sig inte för att lära sig något. De tror sig kunna och veta allt utan ansträngning. Han överskattar sig själv, har ett upplåst ego. Hela hans sätt att vara är ett försvar för omedvetna känslor av värdelöshet. Han tror sig besitta allt det goda, han ser sig själv som en gud, medan allt det onda projiceras på andra. Han tål ingen kritik, tar du upp hans brister kommer han aldrig att förlåta dig. De som ser honom som han är på riktigt blir hans fienden och de som idealiserar honom blir hans anhängare. Riktiga vänner har de aldrig.
Det är inte det att han tror att han kan saker utan ansträngning, han har flera gånger pratat om att han kommer åka ut i en kunskapstävling. Det är bara det att han har sitt utseende och då väljer han att lägga hela sitt värde på det och skiter i att anstränga sig på annat.
Medans andra idioter som inte ens har utseendet eller nått annat att lägga sitt värde på, spenderar hela sitt liv på att bevisa att de inte är idioter. Och ett sätt de kan göra det på är att söka till farmen förbereda sig på alla sätt man kan tänka sig och göra allt för att vinna som om det vore på liv och död. Ett annat mer tragiskt sätt är att sitta hemma och säga:
"jag är som han som jag tror kan vinna och därför är jag inte idiot."