Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochro
Att inte alla dödsbon kommer ut till försäljning och vissa inte kommer att acceptera låga bud är ju självklart men inte så liten andel kommer att säljas till högsta budet oavsett vad det är för de kan inte ha det kvar. Kanske bor som i mitt fall när det hände fyrtio mil från föräldrahemmet.
Tur nog sålde vi när det peakade som högst men hade det varit i dag så hade vi godtagit högsta budet oavsett vad det hade landat på eftersom det var ett stort hus med höga driftskostnader, förvisso inga lån men heller ingen som kunde se efter det i den utsträckning som skulle krävts allra helst på vintern. Tror inte jag är den enda som varit och/eller kommer att hamna i den sistsen. Det dör ändå över 90000 om året och många har hus.
Mina kondoleanser. Men ditt exempel står inte för den stora massan av försäljningar, så därför saknar det vikt om vi lyfter upp det en nivå.
Det här med att det dör 90k personer har nog inte jättestor påverkan på priserna (även om Slemhog knyter näven i den avstängda fickan).
Folk flyttar inte och köper boende för att tjäna pengar. Det är en fantasi ni bubbelbladdrare bär runt på som ett tungt ok. Folk köper efter behov och preferens av adress (in before ni bubblar om att detta var innan pengar var gratis). Och de områden som är attraktiva nu för de köpare som köpte på toppen, kommer fortsatt att vara attraktiva framgent och konkurreras om av det som ni i tråden kallar ”dumma pengar”.