2023-03-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Kontinuerligt sänkta räntor under 12års tid. Ngt som ändras nu men det finns en tröghet i acceptans. Ser ut som ett ombyggt/tillbyggt fritidshus.

Kalla mig lite crazy men kan det vara så att det är adressen som lockar en presumtiv köpare?
Citera
2023-03-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja det hade varit sundare, men de flesta verkar inte fråga sig själva vad de har råd med utan hur mycket kan de låna.

Köparna bestämmer slutsumman på de som måste säljas, dödsbon, skilsmässor och de som av olika skäl inte kan bo kvar och det kommer att sätta måttstocken för andra.

Även om de själva inte frågar sig vad de kan tänkas sig ha råd med så gör banken det åt dom. Och banken gillar inte att gå back. På samma tangent kan man ju även inflika att banken vill ta del av årsredovisningen för att se vad det är dom lånar ut till (för att bedöma hur deras säkerhet ser ut). Så flabbandet att gemene köpare inte vet vad dom ger sig in på är ju inget problem, eftersom de har en god man i banken. Jag vet, chockerande för vissa men business as usual för andra.

Måste säljas? Det är väl mer en privatekonomisk fråga.
Citera
2023-03-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Är sjukt nära på att slå till på den här lägenheten.

4,05mkr har jag lagt bud på.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-stockholms-kommun-idungatan-5-19700255

Såg i Årsredovisningen att lägenheten har ganska hög belåning, ca. 10 000 per kvm och räntor som ska läggas om. Avgiften kommer att förmodligen höjas också.

Vad tror ni? Ganska OK kvm/pris tänker jag. Priset är ju icke 110tkr/m^2 som det var för ca. 1 år sedan

Vänligen
Skychi

Allmänt så känns det dumt att köpa när räntan är 3% men marknaden tror på 4% snart.
Citera
2023-03-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Vi har en av de högsta IQ-snitten i världen. Endast några få länder ligger över oss i intelligens.

Hur fan hamna vi i denna prekära situation?

IQ 105 har ingen chans mot IQ 140 som tjänar pengar på detta systemet.
Citera
2023-03-13, 20:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Haha vad har du rökt.
Spara ihop mer pengar.

Säg det till 28 årig akademiker med 340 k i studieskuld och 40k bruttolön.

Spara mer. Bara några miljoner till.
Så slipper du ta bolån.

Apa.

Folk har blivit rika inte på att spara pengar utan på pyramidspel på bostadsmarknaden. Mångmiljonärer på att bo. På barnens bekostnad.
Tja, jag har en släkting som är ganska precis i den situationen. Och har sparat mycket på första året som heltidsarbetande. Och nu köpt en lägenhet i centrala Stockholm.

Han planerar nog inte "slippa" bolån utan snarare behålla lånen och investera. Då han ser att han kan få ut mer avkastning på investering än vad räntan är på lånen.

Nu fick han dessutom tillfälle att köpa en BR "på botten" så det var ju inte illa.
Citera
2023-03-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, jag har en släkting som är ganska precis i den situationen. Och har sparat mycket på första året som heltidsarbetande. Och nu köpt en lägenhet i centrala Stockholm.

Han planerar nog inte "slippa" bolån utan snarare behålla lånen och investera. Då han ser att han kan få ut mer avkastning på investering än vad räntan är på lånen.

Nu fick han dessutom tillfälle att köpa en BR "på botten" så det var ju inte illa.
Ska inte priserna först gå upp innan man kan utropa att priserna bottnade var och då. Hur går logiken där?
Citera
2023-03-13, 20:47
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Även om de själva inte frågar sig vad de kan tänkas sig ha råd med så gör banken det åt dom. Och banken gillar inte att gå back. På samma tangent kan man ju även inflika att banken vill ta del av årsredovisningen för att se vad det är dom lånar ut till (för att bedöma hur deras säkerhet ser ut). Så flabbandet att gemene köpare inte vet vad dom ger sig in på är ju inget problem, eftersom de har en god man i banken. Jag vet, chockerande för vissa men business as usual för andra.

Måste säljas? Det är väl mer en privatekonomisk fråga.
Att inte alla dödsbon kommer ut till försäljning och vissa inte kommer att acceptera låga bud är ju självklart men inte så liten andel kommer att säljas till högsta budet oavsett vad det är för de kan inte ha det kvar. Kanske bor som i mitt fall när det hände fyrtio mil från föräldrahemmet.
Tur nog sålde vi när det peakade som högst men hade det varit i dag så hade vi godtagit högsta budet oavsett vad det hade landat på eftersom det var ett stort hus med höga driftskostnader, förvisso inga lån men heller ingen som kunde se efter det i den utsträckning som skulle krävts allra helst på vintern. Tror inte jag är den enda som varit och/eller kommer att hamna i den sistsen. Det dör ändå över 90000 om året och många har hus.
Citera
2023-03-13, 21:07
Medlem
Citat:
Att inte alla dödsbon kommer ut till försäljning och vissa inte kommer att acceptera låga bud är ju självklart men inte så liten andel kommer att säljas till högsta budet oavsett vad det är för de kan inte ha det kvar. Kanske bor som i mitt fall när det hände fyrtio mil från föräldrahemmet.
Tur nog sålde vi när det peakade som högst men hade det varit i dag så hade vi godtagit högsta budet oavsett vad det hade landat på eftersom det var ett stort hus med höga driftskostnader, förvisso inga lån men heller ingen som kunde se efter det i den utsträckning som skulle krävts allra helst på vintern. Tror inte jag är den enda som varit och/eller kommer att hamna i den sistsen. Det dör ändå över 90000 om året och många har hus.

Mina kondoleanser. Men ditt exempel står inte för den stora massan av försäljningar, så därför saknar det vikt om vi lyfter upp det en nivå.

Det här med att det dör 90k personer har nog inte jättestor påverkan på priserna (även om Slemhog knyter näven i den avstängda fickan).

Folk flyttar inte och köper boende för att tjäna pengar. Det är en fantasi ni bubbelbladdrare bär runt på som ett tungt ok. Folk köper efter behov och preferens av adress (in before ni bubblar om att detta var innan pengar var gratis). Och de områden som är attraktiva nu för de köpare som köpte på toppen, kommer fortsatt att vara attraktiva framgent och konkurreras om av det som ni i tråden kallar ”dumma pengar”.
Citera
2023-03-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1ltema
Allmänt så känns det dumt att köpa när räntan är 3% men marknaden tror på 4% snart.

Mm, har du inget behov av boende så är jag med dig. Men förhållandet mellan räntor och bostadspriser är inte 1:1. Du kan ju fråga dina hantverkspolare när dom ska jobba för mindre så att det blir lönt för dig.
Citera
2023-03-13, 21:27
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mina kondoleanser. Men ditt exempel står inte för den stora massan av försäljningar, så därför saknar det vikt om vi lyfter upp det en nivå.

Det här med att det dör 90k personer har nog inte jättestor påverkan på priserna (även om Slemhog knyter näven i den avstängda fickan).

Folk flyttar inte och köper boende för att tjäna pengar. Det är en fantasi ni bubbelbladdrare bär runt på som ett tungt ok. Folk köper efter behov och preferens av adress (in before ni bubblar om att detta var innan pengar var gratis). Och de områden som är attraktiva nu för de köpare som köpte på toppen, kommer fortsatt att vara attraktiva framgent och konkurreras om av det som ni i tråden kallar ”dumma pengar”.
Har aldrig påstått att folk flyttar för att tjäna pengar. Folk har tjänat pengar på billiga krediter vilket är något helt annat.

Har heller inte diskuterat attraktiva områden. Den absoluta majoriteten i Sverige, vilket är ca 9 miljoner människor bor inte i Stockholm och av den miljonen som gör det är det inte många adresser procentuellt sett som anses som attraktiva. Det jag vill ha sagt att Sverige är stort, åker du bara mellan Göteborg och Sundsvall passerar du ett stort antal hus som har den senaste tiden varit lika billiga att bo i som en hyrestrea i samma område. Men räntehöjningen kommer att justera piserna ganska ordentligt de närmaste åren för de flesta av dessa fastigheter och en del kommer att behöva säljas oavsett pris och det sätter en ny måttstock för de andra närmaste åren, Bara det jag ville ha sagt med det.
Citera
2023-03-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Krediter möjliggör efterfrågan

Va?
Senast redigerad av SamSmaS 2023-03-13 kl. 22:37.
Citera
2023-03-13, 22:40
Medlem
Citat:
Har aldrig påstått att folk flyttar för att tjäna pengar. Folk har tjänat pengar på billiga krediter vilket är något helt annat.

Har heller inte diskuterat attraktiva områden. Den absoluta majoriteten i Sverige, vilket är ca 9 miljoner människor bor inte i Stockholm och av den miljonen som gör det är det inte många adresser procentuellt sett som anses som attraktiva. Det jag vill ha sagt att Sverige är stort, åker du bara mellan Göteborg och Sundsvall passerar du ett stort antal hus som har den senaste tiden varit lika billiga att bo i som en hyrestrea i samma område. Men räntehöjningen kommer att justera piserna ganska ordentligt de närmaste åren för de flesta av dessa fastigheter och en del kommer att behöva säljas oavsett pris och det sätter en ny måttstock för de andra närmaste åren, Bara det jag ville ha sagt med det.

Så din poäng är?

Har bekanta som har kunnat nyttja billiga krediter för att finansiera teslor, har dom tjänat på det menar du? Låter ju som en lukrativ marknad, bara att låna och håva in pengarna. Undrar varför ingen har tänkt på det arbitraget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in