2023-03-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Vi har en av de högsta IQ-snitten i världen. Endast några få länder ligger över oss i intelligens.

Hur fan hamna vi i denna prekära situation?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Och då tänker jag inte på den stora skaran utan på dig och anda domedagsprofeter som vandrat detta forum i hopp om att nån gång få rätt. Och med din prekära situationen menar du väl att du sitter fast i ett boende som du inte gillar? Och hoppas komma över ett premium-objekt fast nästan gratis?
Citera
2023-03-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Priset sjunker som sagt var på grund av dyrare krediter. Börjar förstå varför den här bocirkusen har galopperat som en stucken häst.

Ja, eller så sparar köparen ihop mer pengar och belånar sig mindre. Det går ju det också. Kanske inte i den här tråden dock.

Det är inte köparna som bestämmer försäljningslikviden.
Citera
2023-03-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ja, eller så sparar köparen ihop mer pengar och belånar sig mindre. Det går ju det också. Kanske inte i den här tråden dock.

Haha vad har du rökt.
Spara ihop mer pengar.

Säg det till 28 årig akademiker med 340 k i studieskuld och 40k bruttolön.

Spara mer. Bara några miljoner till.
Så slipper du ta bolån.

Apa.

Folk har blivit rika inte på att spara pengar utan på pyramidspel på bostadsmarknaden. Mångmiljonärer på att bo. På barnens bekostnad.
Citera
2023-03-13, 19:20
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har sett att i Stockholms län är priset per kvm på lägenheter högre i Februari än i Juli 2022.

Är det de stigande räntorna och reducerade lånelöften som drivit upp priset?

Inget av dera. Det är att folk fattar inte bättre. De strör pengar om sig om att det växer på träd.
Citera
2023-03-13, 19:38
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
I Kiruna kostar en 2a 5000kr i månaden med el, hyresrätt, dock 20 års kötid. Men betydligt billigare än en bostadsrätt i samma område som kostar 12000kr i månaden med räntor och amortering samt avgift inräknat.

Så en bostadsrätt i Kiruna som är en tvåa kostar 12 000 kr i månaden?
Citera
2023-03-13, 19:43
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

Ja det hade varit sundare, men de flesta verkar inte fråga sig själva vad de har råd med utan hur mycket kan de låna.

Köparna bestämmer slutsumman på de som måste säljas, dödsbon, skilsmässor och de som av olika skäl inte kan bo kvar och det kommer att sätta måttstocken för andra.
Citera
2023-03-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Sluta tala i gåtor. Tror du på allvar att samma hus som 2007 kostade 1.2mkr vid 5,07% kommer gå tillbaka till de priserna om(när) dagens ränta skulle gå upp till samma nivå och huset skulle läggas ut på Hemnet?

Givet att inga förbättringar gjorts och preferensen ändrats så är det väl bara att pilla in siffrorna i nån inflationsomräknare och få ut det presumtiva marknadsvärdet. Det - slitage såklart.
Citera
2023-03-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Haha vad har du rökt.
Spara ihop mer pengar.

Så slipper du ta bolån.

Apa.

Folk har blivit rika inte på att spara pengar utan på pyramidspel på bostadsmarknaden. Mångmiljonärer på att bo. På barnens bekostnad.

Har du missat att vi har haft ganska goda tider på sistone? Vad menar du med barnen? De jag känner inklusive mig själv sparar till barnen i ett sällan skådat slag.

Jag skrev aldrig slipper ta bolån ditt mähä, jag skrev låna mindre. Verkar det rimligt i ditt huvud att du ska slinga däck i ett år på Continental och sen köpa dig en etta på Östermalm? Om inte, säg till vart jag tappade dig.
Citera
2023-03-13, 19:56
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Haha vad har du rökt.
Spara ihop mer pengar.

Så slipper du ta bolån.

Apa.

En lön på 40000kr ger ca 30000kr efter skatt, med lite återhållsamhet, ingen bil går det att spara 10000kr per månad eller mer. Fem års sparande ger insats på 600000kr, då är personen 33år med högre lön.
Jag ser inga berg att klättra över i ditt exempel.
Med lägre lön, säg 25000kr - 30000kr ändras kalkylen, då blir det inte mycket sparande.

Från en hyrestorsk till annan: vad har du för referenser i verkliga livet?

Bostadsmarknaden är politiserad, väljer politikerna att satsa på hyreslägenheter blir det punka. Ombildningarna, lågt byggande, oligopol, höga markkostnader, inriktning mot dyra bostadsrätter har lett fram till dagens bostadsbrist.
Citera
2023-03-13, 20:05
Medlem
Är sjukt nära på att slå till på den här lägenheten.

4,05mkr har jag lagt bud på.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-stockholms-kommun-idungatan-5-19700255

Såg i Årsredovisningen att lägenheten har ganska hög belåning, ca. 10 000 per kvm och räntor som ska läggas om. Avgiften kommer att förmodligen höjas också.

Vad tror ni? Ganska OK kvm/pris tänker jag. Priset är ju icke 110tkr/m^2 som det var för ca. 1 år sedan

Vänligen
Skychi
Citera
2023-03-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har sett att i Stockholms län är priset per kvm på lägenheter högre i Februari än i Juli 2022.

Är det de stigande räntorna och reducerade lånelöften som drivit upp priset?
Jag har inte sett en sådan kvalitetsjusterade siffra. Annars blir det till att jämföra äpplen med päron. Givetvis så är det en övervikt på mer exklusiva BRF:er som säljs, varav statistiken måste kvalitetsjusteras först.
Citera
2023-03-13, 20:07
Medlem
Citat:
Haha vad har du rökt.
Spara ihop mer pengar.

Så slipper du ta bolån.

Apa.

Jadu, en nyexad med 40 k brutto borde verkligen kunna vara i stånd att spara ihop till en kontantinsats till en första lägenhet. Och om inte det egna sparandet räcker till kanske kan få hjälp av föräldrarna. Vilka summor är det egentligen du menar är helt ouppnåeliga för förstagångsköparna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in