2023-03-13, 11:42
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Räntorna kraschar nu vilket hjälper bankerna då värdet på obligationerna ökar.

Det är spännande att se vart det här bär vägen men det lär vara stormigt nu ett tag.
Vad spelar det för roll? Banker vill tjäna pengar, alltså i riktigt värde. Har vi 10% inflation, måste företagen öka sin vinst med 10% per år, endast för att hålla jämt skägg.
Citera
2023-03-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker det intressanta är vad detta betyder på aggregrerad skala.

SVB investerade i sk säkra tillgångar i form av statsobligationer och liknande. Deras klienter placerar X miljarder dollar på sina konton och SVB köper sk lågrisk-investeringar. Sen går räntorna upp och deras lågriskinvesteringar i statsobligationer får en pissvärdering mark-to-market. Då de som sätter in pengar i banken är smarta ekonomer så tycker tillräckligt många att det är pissigt och tar ut sina pengar. Vilket tvingar fram försäljningar till förlust av deras obligationsportfölj. Sen kraschar allt då för många vill ta ut sina pengar.

Vi har ökat belåningen enormt i västvärlden där massor av tillgångar består av typ 10-åriga statsobligationer med säg 1% ränta där pensionsfonder och banker över hela världen sitter med sådana tillgångar. Dessa kommer sjunka rejält i värde nu när räntorna normaliseras.

Om man tillåter en marknadsvärdering av alla sådana här risk-free assets så kommer det visa sig att tillgångarna smälter bort. Vem vet vilka konsekvenser det kommer få?

Vi kan utgå ifrån att man med alla medel kommer ändra regler så att statsobligationer värderas till par oavsett hur värdelösa de är om de säljs på marknaden.

Fetade. De behöver inte ens vara smarta ekonomer, utan det räcker att många behöver börja använda sina bankbesparingar till följd av stegrande priser på alla möjliga konsumtionsvaror.

Eftersom alla banker har gjort ungefär likadant, kommer det visa sig att det mesta av bankbesparingarna är luft nu när de behövs.
Citera
2023-03-13, 11:53
Medlem
369Qs avatar
First Republic Bank plunges 66.6% in pre-market.

https://twitter.com/disclosetv/status/1635227862268776454
Citera
2023-03-13, 11:58
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Fetade. De behöver inte ens vara smarta ekonomer, utan det räcker att många behöver börja använda sina bankbesparingar till följd av stegrande priser på alla möjliga konsumtionsvaror.

Eftersom alla banker har gjort ungefär likadant, kommer det visa sig att det mesta av bankbesparingarna är luft nu när de behövs.
Problemet för SVB var att pengarna fanns, bara inte just nu.
Citera
2023-03-13, 12:00
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Är regimerna mer eller mindre korrupta idag, än för 100 år sedan? Eller på 1700-talet, eller på 200 talet före kristus?

Det är den eviga frågan. Vissa kommer helt enkelt att vinna och vissa förlorar. Sluta gnäll, och kavla upp ärmarna istället.
Fed är en skapelse för att runda de egna lagarna som yttryckligen säger att endast guld och silver är pengar. Misstänkta flygs till Guantanamo för att runda de egna lagarna som ger alla människor rätten att få sin sak prövad i domstol. Faucci ger kina pengar för att bedriva den gain-of-function forskningen som de egna lagarna förbjuder. Man har bio-vapen-lab i Ukraina för att komma runt de egna förbuden på sådan forskning.

Det går väl inte att säga annat än att våra stater blivit helt genomkorrupta och att det är betydligt värre än förr. i
Citera
2023-03-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Problemet för SVB var att pengarna fanns, bara inte just nu.

Ja, helt i enlighet med alla regleringar. Alltså är inte SVB ensam om samma situation. När folk börjar på att använda sina besparingar för att upprätthålla sina levnadsvillkor, så kommer fler banker få samma problem.
Citera
2023-03-13, 12:02
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Valutor som är obegränsade i sin volym, det vill säga att de går att späda ut obegränsat, är fiat-valutor. Värdet backas inte upp av exempelvis guld, varje valör motsvarar inte en andel av någonting ändligt.

Utspädningen innebär att en centralbank fritt kan trycka nya pengar för att finansiera stat och utlåning via banker. Det betyder också att ett skuldberg byggs upp över tid eftersom man inte ser till att arbeta ned skuldsättningen efter varje konjunkturcykel. Till slut hamnar man där vi är nu.

Alternativet till fiat tar makt ifrån de styrande, de förlorar möjligheten att skapa pengar ur tomma intet. Då måste man övergå till brutal beskattning som förr i tiden. Utspädning genom att trycka pengar innebär dock i princip samma sak, men de flesta är för ovetande och dumma för att förstå det.
Därför blev Gaddafi mördad, gulddinaren som han ville använda som valuta för oljehandeln hotade USAs globala makt. Jag minns hur hjärntvättade vi blev av media angående Gaddafi, en man som försökte skapa världsfred blev framställd som en galen diktator.

Jag tror att de gör detta medvetet och vill implementera CBDC, så att de kan kontrollera oss än mer. Pandemi, krig och sedan banker som kollapsar, vilket sammanträffande.
Citera
2023-03-13, 12:07
Medlem
NollFemNollFems avatar
Andreas Cervenka gör en i mitt tycke ganska bra sammanfattning i Aftonbladet idag
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/nQMBld/bankkaoset-i-usa-darfor-kan-kraschen-leda-till-lagre-rantor
Citera
2023-03-13, 12:18
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Fed är en skapelse för att runda de egna lagarna som yttryckligen säger att endast guld och silver är pengar. Misstänkta flygs till Guantanamo för att runda de egna lagarna som ger alla människor rätten att få sin sak prövad i domstol. Faucci ger kina pengar för att bedriva den gain-of-function forskningen som de egna lagarna förbjuder. Man har bio-vapen-lab i Ukraina för att komma runt de egna förbuden på sådan forskning.

Det går väl inte att säga annat än att våra stater blivit helt genomkorrupta och att det är betydligt värre än förr. i

Stater kringgår grundlagar och yttrandefrihet genom att gå via ombud, till de multinationella bolagen som gör det åt dem istället. Listan kan fortsätta och fortsätta....

Men ibland behöver man köra ända in i kaklet, innan det kan bli en förändring. Jag är övertygad om att det är slutlekt för dessa gossar om inte alltför länge. Fauci själv kommer inte få det lätt, så det blir ju lite av en premiär.
Citera
2023-03-13, 12:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Raset har bara börjat. Jag sålde av 80 procent innan pandemin och resten sålde jag av förra året. Jag siktar på att köpa in mig på börsen nästa år igen då jag tror vi nått botten.

Så du missade hela uppgången efter covid-raset?
Senast redigerad av JustZlatan 2023-03-13 kl. 12:21.
Citera
2023-03-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Därför blev Gaddafi mördad, gulddinaren som han ville använda som valuta för oljehandeln hotade USAs globala makt. Jag minns hur hjärntvättade vi blev av media angående Gaddafi, en man som försökte skapa världsfred blev framställd som en galen diktator.

Jag tror att de gör detta medvetet och vill implementera CBDC, så att de kan kontrollera oss än mer. Pandemi, krig och sedan banker som kollapsar, vilket sammanträffande.
Av en ren slump så ville även Saddam byta ut dollarn mot guldbaserad valuta att handla olja i. Av en slump så gick bägge samma öde till mötes.
USA råkade invadera bägge länderna efter att de hotat med att skapa guldbaserade valutor. Bara slump, inget annat.
Citera
2023-03-13, 12:22
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den viktiga SVB banken verkar vara rökt

To big to fail? Dvs ingen fara. Eller kommer svallvågorna att fimpa oss?

Bör jag vara orolig och göra vad?
Din rubriksättning är fascinerande. Det är en förhållandevis liten bank och konsekvenserna lär inte bli omfattande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in