2023-03-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det sura är att nu smälter aktiesparandet bort o inflationen är över 10%. Så vart ska man stoppa pengarna? Har man inga lån så är det ju bara till att köpa mer aktier.

Det som komma skall är att nu inleds utplåningen av den västerländska medelklassen.
Överbelånade o sitt sparande i fonder og aktier. O i tron att deras boende är en biljett till rikedom på ålderns höst. Så står de nu i rejäl motvind o med arbetslösheten i dörren.

Sätt in pengarna på en bank med insättningsgaranti. Inflationen kommer dock att äta upp allt ändå. Men det finns en liten chans att den viker ner.
Men att man kan låna till tillväxt som hela den kapitalistiska världen gör fungerar ju inte i längden.
Citera
2023-03-13, 15:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sätt in pengarna på en bank med insättningsgaranti. Inflationen kommer dock att äta upp allt ändå. Men det finns en liten chans att den viker ner.
Men att man kan låna till tillväxt som hela den kapitalistiska världen gör fungerar ju inte i längden.

Finns det banker där man själv kan ange insättningsgaranti? Den som är enligt dagens regelverk räcker ju inte långt om man sitter med större belopp, fonder eller andrs värdepapper.
Citera
2023-03-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppppp.
Same. Har verkligen inte lust att hålla på och köpa och sälja en massa bara för att någon på flashback säger att det är över.

Nej och jag ser inte riktigt vad det skulle tjäna mig heller. För om det är så illa som samma personer säger så mår jag knappast bättre med likvida medel på mitt Avanza eller SHB konto. Inte ens om jag tar ut det i kontanter har jag väl någon gläjde av det om allt går åt skogen.
Då kanske doomers föreslår att jag ska köpa fysiskt guld för allt. Men om vi på riktigt menar att jag ska sälja alla värdepapper och sätta mig på tåget till Stockholm och köpa fysiskt guld, då är vi en helt annan verklighet. Ska jag följa såna råd då hade jag lika gärnat kunna ta livet av mig när pandemin började 2020.
Citera
2023-03-13, 15:41
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Min granne sprang direkt till bankomaten nyss när jag berättade att detta var den näst största bank kollapsen i USAs historia….
Grattis till lyckad oskälig panikspridning får man säga då.
Citera
2023-03-13, 15:44
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Finns det banker där man själv kan ange insättningsgaranti? Den som är enligt dagens regelverk räcker ju inte långt om man sitter med större belopp, fonder eller andrs värdepapper.

Nej bankgarantin är 1.05 miljoner kronor, varken mer eller mindre.

Däremot gäller den per privatpersion och instution, så du kan exempelvis ha konto i SEB, Nordea och Avanza och åtnjuta 3 miljoner garanterade kronor.
Citera
2023-03-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Du får också tänka på att insättningsgarantin aldrig har provats i kastastrofskala. Sig att alla svenska banker går under. Även om det finns en insättningsgaranti, kommer staten att klara av uppfylla den? Och särskild då i rimlig tid.
Citera
2023-03-13, 15:53
Medlem
doncroces avatar
Kolla Credit Suisse idag, speciellt spreadsen på deras 5 åriga credit default swaps.
Citera
2023-03-13, 16:02
Medlem
JewBidens avatar
Jag tycker Joe Biden sammanfattar det hela bra

https://www.expressen.se/ekonomi/salde-i-svenska-bankerna-sen-kom-miljardsmallen/

Citat:
På måndagseftermiddagen svensk tid talade Joe Biden till det amerikanska folket

investeringarna som gjorts i bankerna som kraschat är förlorade och inte är skyddade av amerikanska myndigheter.

– De tog medvetet en risk, och när risken inte betalar sig förlorar investerare sina pengar. Det är så kapitalism fungerar, säger presidenten på en pressträff.”

En av investerarna är alltså svenska pensionsjätten.
Citera
2023-03-13, 16:04
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Så är det. Denna typ av domedagstrådar skapas vid varje större konomiska händelser och marknaden brukar skaka av sig denna typen av händelser på relativt kort tid. Med det sagt så har vi haft nollränta eller där i närheten från och till i nästan 15 år. Rätt naturligt att saker kommer gå sönder när räntan höjs till 5% på några månader. SVB:s kollaps är ju ett direkt resultat av att de inte hedgade sig korrekt mot ränteförändringar(dålig risk management överlag, särskilt vad gäller durationen på papprena de höll), likviditetskris+bank run och kollapsen är ett faktum.

Det är nu vi får se vilka andra banker som badar nakna. Förhoppningsvis har inte alla nischbanker såhär dålig risk management, då kommer det sluta riktigt illa.

Banker ÄR synonymt med dålig risk management.
Ligger i systemets natur när man belönar risktagande.
Citera
2023-03-13, 16:05
Medlem
Det är nästan som manuset till en komedi.

Man måste hålla koll på vart denna snubben går härnäst. Så man vet vilken bank som kommer kollapsa

Silicon Valley Bank (SVB) executive, Jospeph Gentile, was a former executive of the Lehman Brothers' Global Investment Bank prior to the bank's public collapse in 2008.

https://www.foxbusiness.com/economy/silicon-valley-bank-exec-was-lehman-brothers-cfo-prior-to-2008-collapse
Citera
2023-03-13, 16:06
Medlem
Ekonomi är en illusion som blir svårare och svårare att hålla vid liv.

Att det ska kosta att bara finnas är en sån kapning av mänskligheten vi aldrig skådat.

Tur jag aldrig litat på banker!
Citera
2023-03-13, 16:06
Medlem
Mjukvarubolaget Getaccept vd Samir Smajic säger till DI att ”… vi har ej behövt lägga fokus’ på händelsen trots att bolaget har pengar i banken. Vissa tar verkligen saker mer ro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in