Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Kontanter är en fordran på en bank. Riksbanken i detta fall.
Nej, förr lånade man som satan för att kunna köpa hus.
Och i näringslivet lånade man. Stryker du bort lån drar du tillbaka samhället till ett 1700-tals samhälle.
Eller kanske 1800-tals då.
Utan att vara det minsta oförskämd så är det så att du har för svag kunskap om hur samhället fungerar och alla beroenden som finns.
Tror det finns bättre modeller än dagens ekonomiska. Vi har allt idag tekniskt och i samhällsperspektiv egentligen men problemet är att pengar inte finns.. Kriser överallt medans 0,5-procenten har mer pengar än någonsin.
Vad ska bli 17- eller 1800-tal? Den ekonomiska modellen, tekniken eller vad tänker du på och varför ska den bli sämre när vi kan göra den ännu bättre, det är väl hela poängen? Men tar man för givet att den ska bli sämre vid en reform så blir den troligtvis det...
Well ingen som önskar gott verkar förstå ekonomin heller. Våra smartaste sitter och säger emot varandra i ekonomiforumen och läser man tidningarna "bara händer det" och ingen kan (vill) korrigera
Förutom jag då som inte har problem med pengar då jag inte gjort mig beroende av dem, och kan jag inte betala för mina saker så köper jag dem inte. Det är ekonomi och en hållbar sådan. Som du säger, vi har gjort oss beroende och byggt (och blåst) upp hela systemen för att vara beroende av varandra och allt händer i kedjereaktioner det förstår jag ju.. Dags att bygga om till det bättre då, fast de med pengar, bankerna, vill ju så klart inte detta... Eller tillåta kontanter.