2023-03-13, 10:59
  #745
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzarie
När jag hörde om det så pratades det om att efterfrågan ökar hela tiden...slit och släng med främst telefoner sas vara anledningen. men det var också annat och det lät som att snart börjar priskriget på silver...men det ju varit "lobbyister" bakom


För överigt till alla i tråden.

Jag såg den här tråden när den startades häromdagen och det lät ju inte alls bra...

Sen såg jag "the big short" igår på svtplay. Japp en hollywoodrulle ... men stämmer inte det mesta som sägs i den ?? tex de sista slutorden, nåt i stil med "2015 startades nya blablabla-tranchar som faktiskt bara är ODC under nytt namn ...

Hur stekt är det kokta fläsket EGENTLIGEN ?!?!?
är det många som tror på en krasch inom, säg 10 år som får 1929 att likna en prutt i rymden =??=
Filmen är gjort för många år sedan och avslutningen naturligtvis inte kunnig om vad som nu händer 5-10 år senare, bara en spekulation från filmare som inte kan ekonomi.

Du behöver inte vänta länge. Det är i år allting smäller. Alla bubblors uppgångar är nästan oavbrutna 2008-2021 så smällen blir mycket värre än 2008. Slutet på Big Short med tömda kontor och utfattiga miljardärer kommer att bli ännu värre. Har du inga pengar på börsen kan du bara se på. Har du pengar bör du fundera, snabbt.
Citera
2023-03-13, 10:59
  #746
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Det tar slut när folket vaknar och inser att eliten leker med oss för egen vinning. När folket störtar de korrupta regimerna. Så de som ställer samma fråga som de på 1910-talet, är en del av problemet.

Är regimerna mer eller mindre korrupta idag, än för 100 år sedan? Eller på 1700-talet, eller på 200 talet före kristus?

Det är den eviga frågan. Vissa kommer helt enkelt att vinna och vissa förlorar. Sluta gnäll, och kavla upp ärmarna istället.
Citera
2023-03-13, 11:02
  #747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker det intressanta är vad detta betyder på aggregrerad skala.

SVB investerade i sk säkra tillgångar i form av statsobligationer och liknande. Deras klienter placerar X miljarder dollar på sina konton och SVB köper sk lågrisk-investeringar. Sen går räntorna upp och deras lågriskinvesteringar i statsobligationer får en pissvärdering mark-to-market. Då de som sätter in pengar i banken är smarta ekonomer så tycker tillräckligt många att det är pissigt och tar ut sina pengar. Vilket tvingar fram försäljningar till förlust av deras obligationsportfölj. Sen kraschar allt då för många vill ta ut sina pengar.

Vi har ökat belåningen enormt i västvärlden där massor av tillgångar består av typ 10-åriga statsobligationer med säg 1% ränta där pensionsfonder och banker över hela världen sitter med sådana tillgångar. Dessa kommer sjunka rejält i värde nu när räntorna normaliseras.

Om man tillåter en marknadsvärdering av alla sådana här risk-free assets så kommer det visa sig att tillgångarna smälter bort. Vem vet vilka konsekvenser det kommer få?

Vi kan utgå ifrån att man med alla medel kommer ändra regler så att statsobligationer värderas till par oavsett hur värdelösa de är om de säljs på marknaden.

Och ingen såg det komma...

Finansvärlden är uppenbarligen bara latjolajban hela dagarna, finns ingen substans längre. Allt flyter.

Det vi bevittnar är en civilisation som trasslat in sig i sin egen komplexitet.

Frågan är bara hur långt fallet blir den här gången.
Citera
2023-03-13, 11:04
  #748
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kontanter är en fordran på en bank. Riksbanken i detta fall.

Nej, förr lånade man som satan för att kunna köpa hus.
Och i näringslivet lånade man. Stryker du bort lån drar du tillbaka samhället till ett 1700-tals samhälle.
Eller kanske 1800-tals då.

Utan att vara det minsta oförskämd så är det så att du har för svag kunskap om hur samhället fungerar och alla beroenden som finns.

Tror det finns bättre modeller än dagens ekonomiska. Vi har allt idag tekniskt och i samhällsperspektiv egentligen men problemet är att pengar inte finns.. Kriser överallt medans 0,5-procenten har mer pengar än någonsin.
Vad ska bli 17- eller 1800-tal? Den ekonomiska modellen, tekniken eller vad tänker du på och varför ska den bli sämre när vi kan göra den ännu bättre, det är väl hela poängen? Men tar man för givet att den ska bli sämre vid en reform så blir den troligtvis det...

Well ingen som önskar gott verkar förstå ekonomin heller. Våra smartaste sitter och säger emot varandra i ekonomiforumen och läser man tidningarna "bara händer det" och ingen kan (vill) korrigera

Förutom jag då som inte har problem med pengar då jag inte gjort mig beroende av dem, och kan jag inte betala för mina saker så köper jag dem inte. Det är ekonomi och en hållbar sådan. Som du säger, vi har gjort oss beroende och byggt (och blåst) upp hela systemen för att vara beroende av varandra och allt händer i kedjereaktioner det förstår jag ju.. Dags att bygga om till det bättre då, fast de med pengar, bankerna, vill ju så klart inte detta... Eller tillåta kontanter.
Citera
2023-03-13, 11:04
  #749
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker det intressanta är vad detta betyder på aggregrerad skala.

SVB investerade i sk säkra tillgångar i form av statsobligationer och liknande. Deras klienter placerar X miljarder dollar på sina konton och SVB köper sk lågrisk-investeringar. Sen går räntorna upp och deras lågriskinvesteringar i statsobligationer får en pissvärdering mark-to-market. Då de som sätter in pengar i banken är smarta ekonomer så tycker tillräckligt många att det är pissigt och tar ut sina pengar. Vilket tvingar fram försäljningar till förlust av deras obligationsportfölj. Sen kraschar allt då för många vill ta ut sina pengar.

Vi har ökat belåningen enormt i västvärlden där massor av tillgångar består av typ 10-åriga statsobligationer med säg 1% ränta där pensionsfonder och banker över hela världen sitter med sådana tillgångar. Dessa kommer sjunka rejält i värde nu när räntorna normaliseras.

Om man tillåter en marknadsvärdering av alla sådana här risk-free assets så kommer det visa sig att tillgångarna smälter bort. Vem vet vilka konsekvenser det kommer få?

Vi kan utgå ifrån att man med alla medel kommer ändra regler så att statsobligationer värderas till par oavsett hur värdelösa de är om de säljs på marknaden.

Jepp. Måste de säljas med förlust pga dålig ränta från staten blir det svettigt. Och vilka banker eller andra kunder gillar vänta 10 år på inlösen? Ekvationen går inte ihop riktigt…
Citera
2023-03-13, 11:04
  #750
Medlem
KillenArCPs avatar
Är det nu man ska begära få sin lön betald i BitCoins?
Citera
2023-03-13, 11:07
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Detta kommer att upprepas med jämna mellanrum. Med fractional reserve banking är det bara en tidsfråga hur ofta.
En bank i U.S. har rätt att låna ut 7 dollar för varje dollar som ramlar in genom insättningar.
Alltså, pengar som skapats ur tomma luften med några tangentbordstryck.
Icke försäkrade fodringar blir snabbt fantasibelopp, och en anstorming av uttag innebär slutet

1/7 = ca 14%, I Sverige så är, för bo-krediter siffran högre än 20, dvs mindre än 5% krävs i egen finansiering tror jag. Nu har kapitaltäckningsreglerna ändrats lite genom åren, och i synnerhet efter 2008, så jag har lite svårt att penetrera det, men såvitt jag förstår, så innan 2008 och möjligen så även nu, så är bankernas lönsamhet på bo-krediterna god, så kapital-kraven för bo-krediter är idag inte begränsande för hur mycket ny kredit bankerna kan prångla ut. De tjänar snabbit in nytt egen kapital, som med marginal motsvarar hur mycket de behöver för kreditexpansionen under ett givet år. Enda begränsningen är hur mycket skuld marknaden, dvs "medelsvensson" orkar svälja.

"... until they fucking choke on it. "

https://youtu.be/TujP_7F0Mdw?t=180
Citera
2023-03-13, 11:10
  #752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Är det nu man ska begära få sin lön betald i BitCoins?

Den som har fått sin lön i btc de senaste 10 åren är väl miljardär idag.
Citera
2023-03-13, 11:17
  #753
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
First Republic Bank har sjunkit med ~52% i pre-market. Nästa bank att falla tro?!

Tankar kring detta?

Källa: https://finance.yahoo.com/quote/FRC?p=FRC&.tsrc=fin-srch

Jag sa redan på 2:a sidan att FRC var en bank man skulle hålla ett öga på, deras primära tjänst är inte direkt något som är lätt att sälja i dagsläget.
Citera
2023-03-13, 11:20
  #754
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du behöver inte vänta länge. Det är i år allting smäller. Alla bubblors uppgångar är nästan oavbrutna 2008-2021 så smällen blir mycket värre än 2008.

Det har folk sagt varje år sedan 2008. Det blir ingen smäll. Allting kommer att bli som vanligt. Två trappsteg upp, ett trappsteg ner.
Citera
2023-03-13, 11:21
  #755
Medlem
Lao Tzus avatar
Tja det här utvecklades precis som jag förutspått till ett köptillfälle för placerare.

Och Alecta som oroar sig för sin placering får förmodligen del av HSBCs köpeskilling för att täcka sin förlust. Slutet gott allting gott.

Citat:
HSBC köper SVB:s brittiska del för 1 pund

https://omni.se/hsbc-koper-svbs-brittiska-del-for-1-pund/a/BW6mLv
Citera
2023-03-13, 11:21
  #756
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Är regimerna mer eller mindre korrupta idag, än för 100 år sedan? Eller på 1700-talet, eller på 200 talet före kristus?

Det är den eviga frågan. Vissa kommer helt enkelt att vinna och vissa förlorar. Sluta gnäll, och kavla upp ärmarna istället.
På vilket sätt gnäller jag? Jag påpekar detta både här och IRL, men vad ska jag som enskild individ göra åt saken när resten vill fortsätta leva i en korrupt värld eftersom det är jobbigt att anstränga sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in