2023-03-13, 11:24
  #757
Medlem
Raset har bara börjat. Jag sålde av 80 procent innan pandemin och resten sålde jag av förra året. Jag siktar på att köpa in mig på börsen nästa år igen då jag tror vi nått botten.
Citera
2023-03-13, 11:26
  #758
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så du menar att SVB kommer få betala marknadsränta på de lån de nu kommer få av Fed, dvs drygt 5%?

Ska vi slå vad?

Demokraterna och Deep State säger så klart att det inte kommer kosta skattebetalarna ett öre men det lär vara skitsnack som vanligt. Läste en editorial i WSJ idag som hävdar att skattebetalarna kommer få stå för fiolerna som vanligt.

SVB är körda, tveksamt om det kommer att betalas någon ränta där över huvud taget.
Citera
2023-03-13, 11:26
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Raset har bara börjat. Jag sålde av 80 procent innan pandemin och resten sålde jag av förra året. Jag siktar på att köpa in mig på börsen nästa år igen då jag tror vi nått botten.

Du måste vara mkt rik som kan förutspå börsen. Du sitter säkert på Bahamas just nu på din strandvilla och skriver inlägg på flashback.
Citera
2023-03-13, 11:27
  #760
Medlem
swebarbs avatar
Vi lär nog se mer banker krascha och gå i konkurs, blir som en dominoeffekt av det hela, det är på tiden fiat dollar kollapsar och försvinner en gång för alla. Är man smart så håller man inte inne massa pengar på sin bank en dag försvinner allt innan du hunnit vakna, bara storfiskarna kommer klara sig, resten blir rånade på allt.
Citera
2023-03-13, 11:31
  #761
Medlem
Whiskyladdares avatar
First republic bank gick ner 14% I fredags.
Direkt imorse vid pre mkt gick den till -20%,
Just ni hoppas den mellan - 50-60%
Citera
2023-03-13, 11:31
  #762
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Den som har fått sin lön i btc de senaste 10 åren är väl miljardär idag.
Frågan är om inte en vanlig knegare också kommer vara miljonär om tio år med utbetalning i BitCoins?
Citera
2023-03-13, 11:33
  #763
Medlem
ta_den_i_2ans avatar
Hur kommer det här påverka en vanlig svensson med familj med lån på 2,5 miljoner ca 40år och inga större besparingar?
Citera
2023-03-13, 11:34
  #764
Medlem
Triremers avatar
Räntorna kraschar nu vilket hjälper bankerna då värdet på obligationerna ökar.

Det är spännande att se vart det här bär vägen men det lär vara stormigt nu ett tag.
Citera
2023-03-13, 11:36
  #765
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker det intressanta är vad detta betyder på aggregrerad skala.

SVB investerade i sk säkra tillgångar i form av statsobligationer och liknande. Deras klienter placerar X miljarder dollar på sina konton och SVB köper sk lågrisk-investeringar. Sen går räntorna upp och deras lågriskinvesteringar i statsobligationer får en pissvärdering mark-to-market. Då de som sätter in pengar i banken är smarta ekonomer så tycker tillräckligt många att det är pissigt och tar ut sina pengar. Vilket tvingar fram försäljningar till förlust av deras obligationsportfölj. Sen kraschar allt då för många vill ta ut sina pengar.

Vi har ökat belåningen enormt i västvärlden där massor av tillgångar består av typ 10-åriga statsobligationer med säg 1% ränta där pensionsfonder och banker över hela världen sitter med sådana tillgångar. Dessa kommer sjunka rejält i värde nu när räntorna normaliseras.

Om man tillåter en marknadsvärdering av alla sådana här risk-free assets så kommer det visa sig att tillgångarna smälter bort. Vem vet vilka konsekvenser det kommer få?

Vi kan utgå ifrån att man med alla medel kommer ändra regler så att statsobligationer värderas till par oavsett hur värdelösa de är om de säljs på marknaden.

Vad menar du värderas till par?
Citera
2023-03-13, 11:36
  #766
Medlem
svampdamps avatar
Är det inte dags att admin eller en moderator ändrar titeln på denna tråd? Världens viktigaste bank?
Citera
2023-03-13, 11:37
  #767
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker det intressanta är vad detta betyder på aggregrerad skala.

SVB investerade i sk säkra tillgångar i form av statsobligationer och liknande. Deras klienter placerar X miljarder dollar på sina konton och SVB köper sk lågrisk-investeringar. Sen går räntorna upp och deras lågriskinvesteringar i statsobligationer får en pissvärdering mark-to-market. Då de som sätter in pengar i banken är smarta ekonomer så tycker tillräckligt många att det är pissigt och tar ut sina pengar. Vilket tvingar fram försäljningar till förlust av deras obligationsportfölj. Sen kraschar allt då för många vill ta ut sina pengar.

Vi har ökat belåningen enormt i västvärlden där massor av tillgångar består av typ 10-åriga statsobligationer med säg 1% ränta där pensionsfonder och banker över hela världen sitter med sådana tillgångar. Dessa kommer sjunka rejält i värde nu när räntorna normaliseras.

Om man tillåter en marknadsvärdering av alla sådana här risk-free assets så kommer det visa sig att tillgångarna smälter bort. Vem vet vilka konsekvenser det kommer få?

Vi kan utgå ifrån att man med alla medel kommer ändra regler så att statsobligationer värderas till par oavsett hur värdelösa de är om de säljs på marknaden.

Ja det är verkligen intressant. Obligationer för enorma värden som förlorat enorma värden då räntorna normaliserats. Detta kan säkert leda oss in i en kris.
Citera
2023-03-13, 11:41
  #768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Frågan är om inte en vanlig knegare också kommer vara miljonär om tio år med utbetalning i BitCoins?

Troligtvis.

Finns iaf ingen bank som håller i ens pengar som kan gå i konkurs.

Btc i cold wallet är säkrare än pengar på banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in