2023-03-12, 20:35
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Man hör ju JA ett antal gånger där. det är ju han som säger "du måste ha sett något", det låter exakt som JA i förhören. Och det låter också som JA som säger "därför att vi hörde bara ett skott"

Det är inte samma man som säger "Han vart skjuten". Det låter som SE
"Vart" säger man norrut, SE hade sina rötter i Småland och där säger man inte "vart".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Engstr%C3%B6m_(Skandiamannen)

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=vart
...."vart" i betydelsen "blev" (från ordet "varda" som betyder "bliva") vilken är en gammal form som fortfarande används på vissa håll, i synnerhet norr om Stockholm.
Senast redigerad av matsqq 2023-03-12 kl. 20:44.
Citera
2023-03-12, 20:43
Medlem
Citat:
Man hör ju JA ett antal gånger där. det är ju han som säger "du måste ha sett något", det låter exakt som JA i förhören. Och det låter också som JA som säger "därför att vi hörde bara ett skott"

När du analyserat det med JÅS och AB som var på plats vad kommer du fram till då?
Citera
2023-03-12, 20:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
"Vart" säger man norrut, SE hade sina rötter i Småland och där säger ingen "vart".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Engstr%C3%B6m_(Skandiamannen)

Vart säger man väl ändå lite varsomhelst. Jag råkar också komma från småland. Och folk där säger absolut vart. Eller varifrån kommer den här dialektkunskapen?

Det är väl ändå något man gör växelvis. Vart mer slarvigt och snabbt. Blev när man pratar mer ordentligt.

Så att en man som säger "skjuten" precis som SE gör i förhören. som låter som SE. som har blivit bekräftad av en vän, kan alltså inte vara SE för att han säger "vart"?
Citera
2023-03-12, 20:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När du analyserat det med JÅS och AB som var på plats vad kommer du fram till då?
Att JÅS är helt utesluten pga att han pratar skånska. Och att det inte är särskilt likt AB
Citera
2023-03-12, 20:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Jag var också tveksam till att det skulle vara JA, en gång i tiden. Men i den diskussionen så framkom att SE har en annan dialekt samt att han skulle ha sagt "blivit skjuten", som i förhöret.

Å andra sidan, ljudet kommer från samma avstånd, så då skulle SE sitta i knä på JA eller i baksätet.

Och det hände ju inte. Dessutom är det JÅS som JA pratar med, och den förstnämnde står utanför bilen.

Så numera tror jag att det är JA i ett något mer upptrissat tonläge, vilket sänks vid "därför att" ...

Är han fortfarande i livet? I så fall kanske han kan fastställa att det är hans röst.

Alternativt kan säkert LL göra det.

Den detaljen vore viktig att "diska av", för att uttrycka sig på MOP-iska.
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-12 kl. 20:56.
Citera
2023-03-12, 20:50
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Vart säger man väl ändå lite varsomhelst. Jag råkar också komma från småland. Och folk där säger absolut vart. Eller varifrån kommer den här dialektkunskapen?

Det är väl ändå något man gör växelvis. Vart mer slarvigt och snabbt. Blev när man pratar mer ordentligt.

Så att en man som säger "skjuten" precis som SE gör i förhören. som låter som SE. som har blivit bekräftad av en vän, kan alltså inte vara SE för att han säger "vart"?
All min släkt från södra delen av landet , småland / skåne / halland och ingen av dem säger vart vad jag minns:
Här är i.a.f en länk till:
https://sverigesradio.se/avsnitt/88274
I programmet säger man att 90% i södra Sverige säger "blev" och inte "vart", och det är ofta inflyttade etc som står för de 10%:en, ungefär lite efter mitten av programmet

Lade till en länk i min förra post med
Senast redigerad av matsqq 2023-03-12 kl. 21:15.
Citera
2023-03-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Alla vittnen som inte passar in i Engström haveriet är det fel på. IM, avståndet är för långt.
LL är osäker.

AH är hon för nära ...när hon beskriver en gm
som går åt ett helt annat håll än Engströms.
När det gäller IM så motsäger ju flera andra vittnen att någon skulle stått och väntat i Dekorima hörnan flera minuter före mordet.

Det är mycket sannolikt att den person han såg var vittnet AB.
LL ja han har ju själv sagt i förhör i närtid till mordet att han inte sett till någon Skandiaman på platsen minuterna efter mordet.
Han har ju själv t.ex medgivit att han påverkats av media ,vilket är helt naturligt.
Inget i dessa utsagor motsäger att SE skulle kunna vara GM . inget här verifierar honom som vittne iaf.
Citera
2023-03-13, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Sen har vi tiderna:

•SE stämplar ut 23:19 och pratar sedan ”ett par minuter” med väktarna (detta enligt väktaren. kan ju vara allt från 0,5~3 minuter).
•Från entrén i Skandiahuset till mordplatsen är det 50-60 meter/~30-60 sek promenad (?).
•Olof Palme skjuts 23:21
•I korsningen på andra sidan gatan har Inge Mårelius stannat för att släppa av sällskap som ska ta ut pengar i Bankomat/Minut. En av de som tar ut pengar får enligt uppgift ett kvitto utskrivet med tidsstämpel 23:18.

Parallellt med detta observerar Mårelius GM som står nära det avfasade hörnet vid Dekorima. När Lisbeth och Olof Palme passerar GM vid Dekorima börjar han gå efter dom, lägger sin hand på Olof Palmes axel och skjuter. Detta observeras även av åtminstone Anders Björkman som befinner sig bakom makarna Palme och GM på Sveavägen samt till viss del Anders Delborn från sin taxibil i höjd med Dekorima.

Om dessa klockslag och vittnesuppgifter stämmer är SE:s tidsfönster väldigt snävt och frågan är då exakt när Inge Mårelius först lade märke till GM vid Dekorima. På hans vittnesmål låter det som att hans observation av GM pågick i åtminstone någon minut innan skotten. Jag menar, det tar kanske ett par minuter för de två personerna i hand sällskap att ta ut pengarna. Men det är ju svårt att veta exakt.
Accepterar man vissa vittnesmål som överensstämmande med verkligheten så går det att räkna ut när IM hamnar på sin position där han ser mordet.

1. HL hör skotten när hon gör sitt uttag.

2. IM släpper av HL, och de andra 2 vid bankomaten när Glenn-m redan står där för att ta ut pengar till sig.

Räknar man lite löst på hur lång tid det tar att köra runt från bankomaten till positionen.

Då hamnar han där 19:50

Andra har räknat på 19:40, nån 19:30.

Som många uppskattningar av tid så blir det väldigt stor skillnad på den faktiska tiden.

IM uppfattar det som 5 min men är knappt 2 min.

Under den tidsrymden är det bara en person som rör sig mellan Götabanken(södra reklampelaren) och dekorimas ingång.

AB

Min absoluta övertygelse är att GM är efterföljande och är Tensonmannen.

Är detta SE eller nån annan kan man inte bevisa i dagsläget.

Gällande armen på axeln, är jag övertygad om att detta är vapnet som läggs an mot ryggen, men i den vinkel och andra faktorer misstolkar AB det som en hand som läggs på axeln.

Någon väntande man vi Dekorimahörnan har jag inte sett något stöd för eller praktiskt möjligt.
Citera
2023-03-13, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Accepterar man vissa vittnesmål som överensstämmande med verkligheten så går det att räkna ut när IM hamnar på sin position där han ser mordet.

1. HL hör skotten när hon gör sitt uttag.

2. IM släpper av HL, och de andra 2 vid bankomaten när Glenn-m redan står där för att ta ut pengar till sig.

Räknar man lite löst på hur lång tid det tar att köra runt från bankomaten till positionen.

Då hamnar han där 19:50

Andra har räknat på 19:40, nån 19:30.

Som många uppskattningar av tid så blir det väldigt stor skillnad på den faktiska tiden.

IM uppfattar det som 5 min men är knappt 2 min.

Under den tidsrymden är det bara en person som rör sig mellan Götabanken(södra reklampelaren) och dekorimas ingång.

AB

Min absoluta övertygelse är att GM är efterföljande och är Tensonmannen.

Är detta SE eller nån annan kan man inte bevisa i dagsläget.

Gällande armen på axeln, är jag övertygad om att detta är vapnet som läggs an mot ryggen, men i den vinkel och andra faktorer misstolkar AB det som en hand som läggs på axeln.

Någon väntande man vi Dekorimahörnan har jag inte sett något stöd för eller praktiskt möjligt.

Ja du har de två finska vittnena som uppger att de pratat med en man som står i/nära hörnet, men jag har inte exakta tidpunkter i minnet.

Men det intressanta i denna tråd är att få reda på om SE rimligen hade hunnit till mordplatsen efter utstämpling. Som det verkar är marginalerna små, i ”värsta” fall obefintliga, men det går inte utesluta.

Hade han i så fall en plan och visste vilken väg Palme tänkt gå eller gick han beväpnad utifall att?
Citera
2023-03-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Mannen som det kvinnliga vittnet såg på DBG bör mycket riktigt ha varit mördaren.

Att han inte gett sig till känna efteråt tyder med betydande styrka på just det.

Erfarenheten visar att brottslingar som inte grips på bar gärning gör allt för att förbli okända. Mannen som det kvinnliga vittnet observerade på DBG försvann i vinternatten och är sedan dess spårlöst borta.

Mannen som den här tråden handlar ska, enligt åklagaren, ha kommit undan men raskt tagit sig tillbaka till mordplatsen och exponerat sig för vittnen och målsägare Lisbeth Palme (som han enligt åklagaren också försökte mörda).

Som om inte det vore nog så uppträdde mannen som den här tråden handlar om frivilligt i tidningar och TV kort efter mordet. Utan att vare sig Lisbeth, det kvinnliga vittnet eller någon annan slog larm.

I själva verket stämmer signalementet på mördaren extremt dåligt på mannen som den här tråden handlar om. Även om vi räknar in det kvinnliga vittnet. Han saknar även motiv, tillgång till vapen och kom till och med ut från arbetet för sent för att hinna skjuta.

Det kvinnliga vittnet har för övrigt anlitats för att sätta dig en annan syndabock tidigare. Christer Pettersson.

Du glömmer en detalj. Väktarna på Skandia skulle ju kunna verifiera att SE gick rakt ut på mordplatsen i princip samtidigt som mordet skedde. Det finns därmed vittnen (och en stämpelklocka) på att han borde vara på mordplatsen, så hur skulle han kunna förklara att han inte var där? SE är ju faktiskt den enda person som bevisligen faktiskt måste befinna sig på mordplatsen. Och hur skulle SE kunna veta att polisen skulle komma att prata med väktarna först efter flera månader? Hade polisen redan på mordnatten pratat med väktarna kunde ju SE ha varit efterlyst redan före midnatt. Han hade alltså all anledning att "anmäla" sig som vittne på platsen så snart som möjligt.
Citera
2023-03-13, 09:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du glömmer en detalj. Väktarna på Skandia skulle ju kunna verifiera att SE gick rakt ut på mordplatsen i princip samtidigt som mordet skedde. Det finns därmed vittnen (och en stämpelklocka) på att han borde vara på mordplatsen, så hur skulle han kunna förklara att han inte var där? SE är ju faktiskt den enda person som bevisligen faktiskt måste befinna sig på mordplatsen. Och hur skulle SE kunna veta att polisen skulle komma att prata med väktarna först efter flera månader? Hade polisen redan på mordnatten pratat med väktarna kunde ju SE ha varit efterlyst redan före midnatt. Han hade alltså all anledning att "anmäla" sig som vittne på platsen så snart som möjligt.

Håller med.

Det är lätt att raljera med facit i hand att Engström borde ha legat lågt.

Det var flera saker han helt enkelt inte kunde veta (i egenskap som GM) och att han agerade redan 1 mars är inte direkt förvånande.

- Han visste inte vilka som hade bevittnat mordet.
- Han visste inte hur mycket de hade sett.
- Han visste inte att förhören med väktarna skulle dröja över 3 mån.

I hans värld (och det är lätt att bli paranoid med sina egna tankar) kanske han tänkte att flera individer hade sett honom. Kanske till och med så pass bra att de skulle kunna peka ut honom.
Det är mycket möjligt att han förväntade sig att väktarna skulle bli förhörda ganska omgående.
Jag menar, de arbetade ju ca 60 m från brottsplatsen men insyn mot Sveavägen. Oavsett Engström är det ju märkligt att de inte förhördes tidigare.
Citera
2023-03-13, 09:28
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
När det gäller IM så motsäger ju flera andra vittnen att någon skulle stått och väntat i Dekorima hörnan flera minuter före mordet.

Det är mycket sannolikt att den person han såg var vittnet AB.
LL ja han har ju själv sagt i förhör i närtid till mordet att han inte sett till någon Skandiaman på platsen minuterna efter mordet.
Han har ju själv t.ex medgivit att han påverkats av media ,vilket är helt naturligt.
Inget i dessa utsagor motsäger att SE skulle kunna vara GM . inget här verifierar honom som vittne iaf.

Känns ändå som alla vittnen som inte passar in i Engström haveriet kan man lätt plocka bort.

IM, avståndet är för långt.
LL, är osäker.
AB, var full.
LP, förvirrad.
JA, förväxlar.
AH, för nära?

AH, är hon för nära? ...när hon beskriver en gm
med ett helt annat utseende än Engströms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in