Citat:
Ursprungligen postat av
Malvaktsfantomen
Sen har vi tiderna:
•SE stämplar ut 23:19 och pratar sedan ”ett par minuter” med väktarna (detta enligt väktaren. kan ju vara allt från 0,5~3 minuter).
•Från entrén i Skandiahuset till mordplatsen är det 50-60 meter/~30-60 sek promenad (?).
•Olof Palme skjuts 23:21
•I korsningen på andra sidan gatan har Inge Mårelius stannat för att släppa av sällskap som ska ta ut pengar i Bankomat/Minut. En av de som tar ut pengar får enligt uppgift ett kvitto utskrivet med tidsstämpel 23:18.
Parallellt med detta observerar Mårelius GM som står nära det avfasade hörnet vid Dekorima. När Lisbeth och Olof Palme passerar GM vid Dekorima börjar han gå efter dom, lägger sin hand på Olof Palmes axel och skjuter. Detta observeras även av åtminstone Anders Björkman som befinner sig bakom makarna Palme och GM på Sveavägen samt till viss del Anders Delborn från sin taxibil i höjd med Dekorima.
Om dessa klockslag och vittnesuppgifter stämmer är SE:s tidsfönster väldigt snävt och frågan är då exakt när Inge Mårelius först lade märke till GM vid Dekorima. På hans vittnesmål låter det som att hans observation av GM pågick i åtminstone någon minut innan skotten. Jag menar, det tar kanske ett par minuter för de två personerna i hand sällskap att ta ut pengarna. Men det är ju svårt att veta exakt.
Accepterar man vissa vittnesmål som överensstämmande med verkligheten så går det att räkna ut när IM hamnar på sin position där han ser mordet.
1. HL hör skotten när hon gör sitt uttag.
2. IM släpper av HL, och de andra 2 vid bankomaten när Glenn-m redan står där för att ta ut pengar till sig.
Räknar man lite löst på hur lång tid det tar att köra runt från bankomaten till positionen.
Då hamnar han där 19:50
Andra har räknat på 19:40, nån 19:30.
Som många uppskattningar av tid så blir det väldigt stor skillnad på den faktiska tiden.
IM uppfattar det som 5 min men är knappt 2 min.
Under den tidsrymden är det bara en person som rör sig mellan Götabanken(södra reklampelaren) och dekorimas ingång.
AB
Min absoluta övertygelse är att GM är efterföljande och är Tensonmannen.
Är detta SE eller nån annan kan man inte bevisa i dagsläget.
Gällande armen på axeln, är jag övertygad om att detta är vapnet som läggs an mot ryggen, men i den vinkel och andra faktorer misstolkar AB det som en hand som läggs på axeln.
Någon väntande man vi Dekorimahörnan har jag inte sett något stöd för eller praktiskt möjligt.