Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Ja jag gav dig en siffra hämtad ifrån verkligheten.
En anekdot. Det ska vi dock inte bry oss om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Sen hur du lyckas med 20k/kvm biarea är lite oklart, inkluderar det din bar i gillestugan under mark? Detta hus har bara förvaring/garage/tvättstuga så inget direkt dyrt, källaren bör verkligen inte ombonas.
Det är 100 kvm som är biyta. En stor del av nedrevåningen.
Det är just garage som kan bli billig. Och kanske tvättstuga. Beroende på hur man göra. Resten är ungefär som ordinär bostadsyta. Det går inte pruta ned speciellt mycket på biytan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Om tomten kostade 1.3M förra året
Vi har fått inom om att den kostade 1.7. Då är det bara att acceptera och sluta lipa över.
Det handlar om vad det kostar att bygga. Inte någon prisnedgång.
Varför har du så svårt att fatta det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Nä jag ser bara känsloargument ifrån dig
Då är det så enkelt som att du förstår inte fakta och logik.
Du har ju inte ens kunna bemöta logiken. Det är som om din hjärna blundade när ögonen passerade det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
jag har redovisat siffror på vad det kostar.
Nej, vad du än har gjort så är det INTE DET.
Det verkar som du och en del andra här tror att om ni bara repeterar era fantasier tillräckligt många ggr så blir dom sanna. Det är lite som en del barn gör.
27640/kvm låg byggnadskostnad på för gruppbyggda småhus enligt SCB.
Gruppbyggda småhus medger rationellare och därmed billigare produktion. Ett enstaka hus (i obygden) blir klart dyrare. Frågan är hur mycket dyrare.
Vad gäller biyta så kan man diskutera hur mycket under 27640/kvm den skall hamna. Vad är det som skall vara billigare där?
Vill man t ex ha ventilerat golv där så blir det tvärtom dyrare. Golvvärme lär man vilja ha där. Och det fördyrar också. Det har man kanske inte på övervåningen.
Som sagt givet vad det kostar så verkar de som säljer här gå med förlust. Bubbelpratarna i tråden verkar inte förstå vad det kostar.