2023-03-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Och hur tror du dessa 20 000 miljarder är fördelade över befolkningen? Kan det vara så att en mindre del sitter på större delen av kapitalet?

Tidigare har det hävdats att det är olagligt att försöka införskaffa och redovisa sådan information så ingen kan veta
Citera
2023-03-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Så du tar alltså in östeuropéer för våtrum och som entreprenörer? Haha dig hade jag då aldrig köpt ett hus utav !

Du har ingen eller mycket lite insyn i byggbranschen förstår jag.

När jag renoverar hemma och inte gör det själv tar jag in ett par bekanta byggare med multikompetens(allt utom allmänbehörighet el eller företags ackreditering F-gas) ligger på 350 spänn kompispris. Dom tar 530kr/h mot vanlig kund(innan rot).

När vi använder oss av UE i tjänsten så är det mycket östeuroper både med egna bolag och inhyrda i svenska från utländska aktörer. Har du köpt en lägenhet i Stockholm dom senaste 15 åren så är Sannolikheten att du haft en polack eller balt i ditt badrum mkt stor. Folk i gemen verkar inte ha nåt emot att betala + 100kkr/m2 även fast "hemska" östeuroper byggt stora delar av bostaden.

Du är som sagt lurad men det är även folk i gemen. Men på olika sätt.
Citera
2023-03-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Mycket av det du svamlar är inkluderat i faktasiffran jag gav dig. Sen är det en rätt spartansk konstruktion så du kan dra av en del på priset, så de pengarna kan öka på tomtpriset om det känns bättre för dig. Bygglov etc är småpengar i sammanhanget. Inte konstigt huset inte blir sålt då det är billigare att bygga ett nytt. Tomten bredvid ser ledig ut och nu är det inga problem att få tag i hantverkare och prutläge finns definitivt på granntomten. Kan man dra i lite trådar själv så är det inga problem att komma under 5M för ett sådant enkelt hus. Hade jag mot förmodan köpt detta hus så hade jag dragit av några hundra tusen för att fixa ett vettigt tak. Ser väldigt platt ut med små kvarvarande pölar. Sen inget takutstrång. Säger en del om den billiga konstruktionen, man får hoppas arkitekten inte var dyr.

Det är inte lönt att diskutera med liksom-fb. Hen är en evighetsmaskin med i snitt 12 inlägg per dag fördelat över de senaste 4 åren. Hen kommer aldrig ge upp. Hen har bestämt sig för att spjärna emot allt som indikerar på ett större prisfall och hen kommer aldrig att ändra sin ståndpunkt, inte ens om priserna skulle falla 70%.
Citera
2023-03-12, 21:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Du har ingen eller mycket lite insyn i byggbranschen förstår jag.

När jag renoverar hemma och inte gör det själv tar jag in ett par bekanta byggare med multikompetens(allt utom allmänbehörighet el eller företags ackreditering F-gas) ligger på 350 spänn kompispris. Dom tar 530kr/h mot vanlig kund(innan rot).

När vi använder oss av UE i tjänsten så är det mycket östeuroper både med egna bolag och inhyrda i svenska från utländska aktörer. Har du köpt en lägenhet i Stockholm dom senaste 15 åren så är Sannolikheten att du haft en polack eller balt i ditt badrum mkt stor. Folk i gemen verkar inte ha nåt emot att betala + 100kkr/m2 även fast "hemska" östeuroper byggt stora delar av bostaden.

Du är som sagt lurad men det är även folk i gemen. Men på olika sätt.

Oj vad du tar till orda. Vart har jag skrivit att JAG betalar 700-800kr/h? Jag har ett gäng med folk som målar och gör enklare jobb för 200-300kr/h. Men våtrum så behöver man ha ett dokumenterat och korrekt intyg så att eventuella skador regleras korrekt.
Jag har backat ur affärer på hus pga våtrums-intyg har saknats pga svart utfört.
Citera
2023-03-12, 21:51
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Mycket fokus på liksom-fb just nu.

Till saken hör att så gott alla andra bolånetorskar som tidigare bjöd upp till debatt lämna tråden.

Därför finns det en viss logik i att många skribenter tar sig an liksom-fb oavsett hur meningslöst det förefaller.
Citera
2023-03-12, 21:55
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Mycket fokus på liksom-fb just nu.

Till saken hör att så gott alla andra bolånetorskar som tidigare bjöd upp till debatt lämna tråden.

Därför finns det en viss logik i att många skribenter tar sig an liksom-fb oavsett hur meningslöst det förefaller.

Jag skall spara din kommentar och se vem som är vinnaren på sikt. Du låter bitter och grinig bara i dina kommentarer. Min egen bostadskarriär har gjort mig så lycklig
Citera
2023-03-12, 21:58
Medlem
Citat:
Jag skall spara din kommentar och se vem som är vinnaren på sikt. Du låter bitter och grinig bara i dina kommentarer. Min egen bostadskarriär har gjort mig så lycklig

"Bostadskarriär"

Hur ska dina barn göra bostadskarriär.
Kanske de får arv när du dör.

Du har levt på lånade pengar och haft flax. Dagens unga kan inte göra samma resa. Ser du inte problemet så är du blind.

"Bostadskarriär" kan du begrava. Termen är död nu post 2022.
Citera
2023-03-12, 22:08
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
"Bostadskarriär"

Hur ska dina barn göra bostadskarriär.
Kanske de får arv när du dör.

Du har levt på lånade pengar och haft flax. Dagens unga kan inte göra samma resa. Ser du inte problemet så är du blind.

"Bostadskarriär" kan du begrava. Termen är död nu post 2022.
Jag har gjort mer än 5mkr i vinst efter skatt på
Mina hus och BR totalt sett. Även om mitt nuvarande hus (300kvm i toppskick) blir detsamma om jag säljer om 10år så amorterar jag bort skuld jag har. Hyrestorskar GER BORT pengar - mycket pengar på 10 år så hur fan kan man sitta och skriva att det inte är lönt med eget boende???
Citera
2023-03-12, 22:10
Medlem
Citat:
Mina hus och BR totalt sett. Även om mitt nuvarande hus (300kvm i toppskick) blir detsamma om jag säljer om 10år så amorterar jag bort skuld jag har. Hyrestorskar GER BORT pengar - mycket pengar på 10 år så hur fan kan man sitta och skriva att det inte är lönt med eget boende???
Nu är nu och då är då.
Du hade tur i rätt tid.
Citera
2023-03-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du har inte levererat någon fakta-siffra. Tyvärr. Jag hade uppskattat ifall du gjort det.

(Du har som Sonnenwende skulle ha uttryckt det dragit några siffror ur röven).

Att du baserar dig på känslor råder inget tvivel om.
Men jag vill se fakta.

1 M för tomten säger du. 1.7 M säger DViking att den kostade. (Konstigt att DVIking inte dykt upp och totalsågat ditt 1M).

Låter som du ligger 60% under verkligheten i dina känslobaserade priser.

Byggkostnader är många bäckar små.

Innan du kan säga det får du visa att det går att bygga ens till utannonserat pris. Du har inte kommit en mm på vägen där ens.

Den tomten säger DViking att man försöker få ut 2.2M för (var det väl). Ännu längre från dina fantasier om 1M.

Nu handlade det om vad det kostar att bygga ett sådant här hus. Inte om att dra trådar själv. Nu börjar du låta som Slemhog som skall plocka byggmtrl från tippen eller stjäla dom.

Så har man byggt tak i massor med år. Decennier. Takutsprång är det på huset. Till skillnad från en del mer moderna hus där man inte har det.

Detta handlar inte om dina känslor.
De handlar om vad det kostar att bygga ett sådant här hus. Oavsett vad du TYCKER om det.
Ja jag gav dig en siffra hämtad ifrån verkligheten. Sen hur du lyckas med 20k/kvm biarea är lite oklart, inkluderar det din bar i gillestugan under mark? Detta hus har bara förvaring/garage/tvättstuga så inget direkt dyrt, källaren bör verkligen inte ombonas. Om tomten kostade 1.3M förra året så kostar den rimligen 1M detta året. Prisnedgången på tomter i Roslagen har som bekant varit brutal. Är granntomten såld för 2.2M, troligen inte. Den är förhoppningsvis bättre än denna skavank till tomt, kanske de kan få 1,3M för den i rådande marknad. Nä jag ser bara känsloargument ifrån dig, jag har redovisat siffror på vad det kostar. Och detta är inget märkligt dyrt hus att bygga. Ser väldigt standard ut förutom takkonstruktionen som verkar helt platt med pölar på. Prissatt efter billiga lån, så nu osåld. Inga konstigheter, finns så många exempel numera på förhoppningsförsäljningar. Men bra hantverkare nu är lätta att få tag i för en rimlig peng på 400/500kr i timmen. En städerska kan man få för 250-300kr/h så inga konstigheter.
Citera
2023-03-12, 22:11
Medlem
Citat:

Och hur ska juristAnna och DoktorPeter,
nygifta, köpa ett vettigt hus.

De har 350k i studieskuld var. 28 år på nacken.
41k brutto var i lön. Och äntligen fått ihop 100K på sparkontot var efter långa studier.

Hur ska de göra bostadskarriär.

Och framförallt vad i helvete ska en 34 årig Lärare med 38k lön göra. Hyra bostad?

Fattar du inte att det enda du haft tur med är att du varit född vid rätt tillfälle. Och att du levt på barnens bekostnad.
De får betala notan för dina skattade miljoner.

De kommer aldrig få samma flax.

Apa.
Citera
2023-03-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, och jag har ignorerat anekdoter.

Ja, och det ignorerar jag då.

Och den anekdoten ignorerar jag också.

Har du något som iaf påminner om fakta?
Sa han som hänvisade till överprisade osäljbara tomter som referens, nä bättre kan du. Vill du ha fakta och uppgifter ifrån verkligheten baserat på statistik går det bra att citera mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in