2023-03-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har reagerat lite på att de kvitton som dyker upp i utredningen har "tidiga" tider några min före mordet. Om bankomaterna stämplar tiden transaktionen inleddes på kvittot så stämmer det bättre då en av kvinnorna från IMs bil som tog ut pengar minns att hon slog fel nummer...

Varför har det inte dykt upp bankomattider för de som ingick i Boforskillens sällskap? De tog ju också ut pengar tiden strax före mordet. Har jag bara missat detta?

Jag vet faktiskt inte, men jag reagerade också på den ”tidiga” tiden vid bankomaten och resonerade ungefär som dig. Vore intressant att få klarhet i det. Enligt Mårelius så ska hans fästmö hört skottet/skotten när hon tryckte på knappen ”Klar” på automaten.
Citera
2023-03-12, 10:08
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
[b]...
...
För övrigt står jag fortfarande fast vid mitt svar angående detta - man kan inte bedöma SE:s historier genom att klippa och klistra in honom där man vill ha honom - och dessutom fritt blanda ihop det han säger med vad övriga vittnen säger

Det är just det som är svagheten i Engström spåret. TP/Filter satte cherry pickandet i system. Man plockade enskilda ord från olika förhör och satte ihop en historia. KP/HM fortsatte på samma
bana. Resultat blev en icke trovärdig historia. Svajigt och utan substans som täckte upp.
Citera
2023-03-12, 10:17
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castleblack99
Ok tack för tydliggörande. Otroligt slarvigt av polisen. Om detta spår följts upp på direkten alltså, vilket det borde ha gjorts.... Ja jag fick den vibben av den manliga polisen, gubbtänk, att det inte gick att avgöra vem eller vem hon inte sett. Ja det är just det du ska ta reda på gubben! Aja...

Mannen som det kvinnliga vittnet såg på DBG bör mycket riktigt ha varit mördaren.

Att han inte gett sig till känna efteråt tyder med betydande styrka på just det.

Erfarenheten visar att brottslingar som inte grips på bar gärning gör allt för att förbli okända. Mannen som det kvinnliga vittnet observerade på DBG försvann i vinternatten och är sedan dess spårlöst borta.

Mannen som den här tråden handlar ska, enligt åklagaren, ha kommit undan men raskt tagit sig tillbaka till mordplatsen och exponerat sig för vittnen och målsägare Lisbeth Palme (som han enligt åklagaren också försökte mörda).

Som om inte det vore nog så uppträdde mannen som den här tråden handlar om frivilligt i tidningar och TV kort efter mordet. Utan att vare sig Lisbeth, det kvinnliga vittnet eller någon annan slog larm.

I själva verket stämmer signalementet på mördaren extremt dåligt på mannen som den här tråden handlar om. Även om vi räknar in det kvinnliga vittnet. Han saknar även motiv, tillgång till vapen och kom till och med ut från arbetet för sent för att hinna skjuta.

Det kvinnliga vittnet har för övrigt anlitats för att sätta dig en annan syndabock tidigare. Christer Pettersson.
Citera
2023-03-12, 10:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja TP redovisar vilka hypoteser han inledningsvis haft och vad han kommit fram till angående dem.

(FB) Skandiamannen

Vad ska en genomsnittlig läsare ha för nytta av denna information?

Ett hypotetiskt exempel:
"Först när jag började granska SE verkade hypotesen att utomjordningar som styrde SE telepatiskt var nyckeln till lösningen på MOP. [Här följer ett långt stycke om hur ufon rövar bort människor och utsätter dem för plågsamma undersökningar.] (Långt senare i texten konstateras: ) Men efter många års studier visade det sig att utomjordingar var fel väg att gå".

Varför skulle man som läsare vara intresserad av alla villospår som TP följt i 12 år och som inte gav något?

Verkliga exempel från TP/Filter:
- SE var en del i en minre konspiration
- SE var medlem i Stay Behind
- SE bodde granne med en ledande person i Contra
- EAP
- Palmefientliga militärer som SE spelade bridge med.
- Högerextrema poliser

Allt avhandlat i detalj i boken och sedan avfärdat då det inte gick att koppla SE till dem hur mycket TP än ville. Varför ens ha med det i boken om SE om det inte är relevant?

Förutom att SE spelade bridge då, vilket det gick att få fram uppgifter på minsann!
Citera
2023-03-12, 10:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Jag vet faktiskt inte, men jag reagerade också på den ”tidiga” tiden vid bankomaten och resonerade ungefär som dig. Vore intressant att få klarhet i det. Enligt Mårelius så ska hans fästmö hört skottet/skotten när hon tryckte på knappen ”Klar” på automaten.

Men rent tekniskt så vet vi inte om det är tidpunkten man trycker på knappen som skrivs på kvittot eller när automaten "öppnar ditt konto när kortet stoppas in". Jag skulle tycka det vore intressant att veta.

Det har viss bäring på SEs utstämplingstid då klockorna i bankomaterna var automatiskt övervakade och tiden skulle ligga inom 3 min vill jag minnas. Annars larmade centraldatorn.
Citera
2023-03-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men rent tekniskt så vet vi inte om det är tidpunkten man trycker på knappen som skrivs på kvittot eller när automaten "öppnar ditt konto när kortet stoppas in". Jag skulle tycka det vore intressant att veta.

Det har viss bäring på SEs utstämplingstid då klockorna i bankomaterna var automatiskt övervakade och tiden skulle ligga inom 3 min vill jag minnas. Annars larmade centraldatorn.

Vilken centraldator menar du?
Citera
2023-03-12, 10:43
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
(TP har väl inte en bokstav rätt trots att de cherry pickar ihop sin fantasi)

KP/HM skickar 2018 ut sina förhörsledare SÅB och PS . Förevändning till förhöret är AH och hennes bok men man kan se att förhöret verkar vara ett sista desperat försök att få YN att säga saker som passar deras Engströms teori som TP tjatat in i polishuset.

Det gick inte så bra.

YN pratar om en lufsande man som i stilen påminde om Christer Pettersson.
YN pratar om att hon inte får någon respons av polisen om hon ska stanna kvar eller inte.(hon gick därifrån)
YN pratar om en jacka som är knälång. (inte rock)

Engström hade en rock.
Engström stil var inte lufsande.
Engström påminner inte om Christer Pettersson.

Engström pratar också om en ointresserad polismakt.

Frågan är, varför känns det som KP/HM mörkat dessa uppgifter?

Hur kunde KP/HM göra YN till sitt huvudvittne.

Allt det där vore obegripligt om inte Krister Petersson hade ett uppdrag: att lägga ner utredningen.

Jag tror inte att Krister Petersson är stolt över detta och det syntes klart på presskonferensen att han talade mot bättre vetande.

Jag tycker lite synd om åklagaren. Han fick den gamla surdegen i knät under en mörk tid av sitt liv. Han hade varit sjukskriven i perioder, enligt LGWP, för ryggen och något invärtes.

Lite synd, med betoning på lite.

Att stänga utredningen på så lösa grunder var ett justitiemord. Det får han leva med.

För Filter, Felix Herngren och Netflix finns inget försvar.
Citera
2023-03-12, 10:52
Medlem
ursprungligens avatar
Uppdaterad lista:

Tvärtom finns det mycket som tyder på SE som ett vittne, varande på platsen kl. 23:21:40-23:3?:??:

1. SE lämnar sitt kontorsrum kl 23.15. SE har 16 min på sig till Perrongen på Hötorget. Detta är mycket gott om tid. Ingen anledning att halvspringa.

2. SE stämplar ut kl 23.20 och har nu 11 minuter på sig för att ta sig till perrongen på Hötorget. Tåget han ska med går kl 23.31. SE stannar i receptionen. Fortfarande ingen anledning att halvspringa.

3. SE stannar enligt väktarna och pratar med dem rimligen några minuter. SE pratar med väktarna i receptionsdisken: Ett "kort samtal", hävdar PH, som har hört sig för. Det pågick "i ett par minuter", erinrar sig HO. De "önskade honom trevlig semester och allting", enligt AK.

4. Nu har inte SE lika gott om tid längre utan känner att han måste skynda sig för att hinna till perrongen på Hötorget. Nu måste SE vara observant på tiden och avser när han väl kommer ut på gatan att halvspringa till Hötorget.

5. Hör en avgasknall genom dörren på Skandia där han fortfarande står och pratar med väktarna innan han går ut och kommer ut på Sveavägen några sekunder efter skotten. SE befinner sig nu ute på Sveavägen.

6. SE hör inte LP ropa på hjälp direkt efter skottet vilket tyder på att SE fortfarande befinner sig i byggnaden när skotten faller.

7. SE har enligt en kollega sagt att han befann sig i byggnaden vid tillfället.

8. Ser en liggande kropp och en kvinna på huk, samt ett par personer kring kroppen när han väl kommer fram till mordplatsen.

9. Ser hur OP vänds i framstupa sidoläge, något han berättar för väktarna på Skandia och i kommande förhör.

10. Kan redogöra för hur HLR genomfördes och hur kvinnan tog pulsen på OP.

11. Ser LJ i gränden. Observationen stämmer rätt bra sett till HO:s, SE:s och LJ:s tidsuppgifter i förhören.

12. Observerar LP och hör kanske henne berätta att mördaren hade blå täckjacka. På direkt fråga eller genom att lyssna på LP på mordplatsen.
13. Ser hur LP pekar efter GM in i gränden.

14. Ser en vit taxibil och chauffören som larmar.

15. Pratar med JA, enligt JA (i tingsrätten 1989) som också pekar ut SE (i en fotovisning i maj 1986).

16. Ser en vit polisbil parkera en bit ifrån varvid två poliser kliver ur och ställer sig framför bilen. Detta är korrekt iakttaget av SE på brottsplatsen enligt polisens uppgifter.

17. Fram till nu iakttar han mellan varven LP som också förefaller säga en hel del, som han antagligen snappar upp. Noterar att LP säger att mördare hade blå täckjacka.

18. Ser att LP går fram till den vita polisbilen har, framkom det nyligen, bekräftats av en polisman (G).

19. Ser patrullerna från piketen springa in på Tunnelgatan utan att först ta reda på något signalement på GM. Kan korrekt redogöra för detta. Poliserna som sprang är av samma uppfattning som SE.

20. Gör ett tafatt försök att springa ikapp polisen för att berätta om LPs signalement på GM.

21. Missar ammbulansens ankomst till mordplatsen då han hade ryggen mot mordplatsen på sin väg mot Bohemia.

22. Ser inga poliser inne på Tunnelgatan. (Nej, de sprang väl uppför trappen? Hur kunde han veta det?)

23. Stående chockad och rådvill utanför Bohemia beslutar han sig för att gå in där och lugna nerverna lite.

24. Blir observerad av vittnen från två olika sällskap inne på Bohemia.

25. Återvänder på söder sida om barackerna på väg tillbaka till mordplatsen.

Missar när LOP blir instuvade i ambulansen med noterar en slemsug på platsen.

26. Får höra att det är OP som blivit skjuten av ett kvinnligt vittne på mordplatsen.

27. Lägger märke till AB, som han lämnar en utförlig beskrivning på i förhöret den 11:e mars samt den 25:e april. Notabelt är att både SE och NF denna kväll uppfattar AB, "Tensonmannen", som "äldre". Vid det här laget hade flera vittnen och polisen, "ringat in" AB, som utmärkte sig.

28. Ser en ung kvinnlig och en ung manlig polis på platsen, som tar vittnesuppgifter, såvitt jag förstår. Även denna av SE observerade könsfördelning på poliserna är korrekt iakttaget av SE på mordplatsen.

29. Dröjer sig enligt egen uppgift kvar i några minuter. Men då han kommer in till receptionen igen strax efter att AK kommit ner i garaget, kan man misstänka att han gick tillbaka till Skandia redan runt kl. 23:35.

30. Har bara minuter innan fått reda på att det var OP som blev skjuten på platsen och uppträder skärrat eller chockad i receptionen.

31. Lägger handledsväskan på receptionsdisken. Den han alltså fipplade ner vapnet i på David Bagares gata, enligt förståsigpåare.

Någon som vet hur SE lyckades pricka in den korrekta kronologin på alltihop, redan från början, när flödet i media antagligen var ett enda virrvarr av detaljer: När skotten gick av, när AH och SG var där, när LJ var synlig på Tunnelgatan, när taxichauffören ringde, när LP irrade runt, när polisen kom, när patrullen sprang och när den ej längre var synlig på Tunnelgatan, att det låg en slemsug kvar på platsen, när polisen började höra vittnen och när AB frågades ut ... ?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-12 kl. 11:21.
Citera
2023-03-12, 10:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Vilken centraldator menar du?

Bankens centraldator hade en systemtid och bankomaterna hade egna klockor. Om de misstämde med 3(?) min inbördes så gick ett larm tror jag det står någonstans.
Citera
2023-03-12, 10:59
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
https://m.youtube.com/watch?v=SXkrfolK9jQ&t=1084s ca 17:20 in

Det gäller heller inte nya utsagor. Han ger bara en förklaring till varför han inte nämnde det i förhöret men tog upp det i tingsrätten. En förklaring som styrks av hur frågorna i förhöret är formulerade.

Det handlar om att i förhören så pratar de bara om vad han minns gällande mordet. Inte om det efteråt.

Det kan man se i förhöret också då förhörsledaren frågar om vilka som var i mordets omedelbara närhet. LL uppger då sanningsenligt att han inte minns en man som SE då. För han noterar SE först senare.

Det är bra att ni är såhär kritiska till vittnen. Vittnen kan ha fel. Men man önskar bara att det tänkandet kunde sträcka sig till SE också. Han har inte rätt om allt och ger olika uppgifter i olika förhör. Precis som alla andra vittnen.

Förhör innehåller felaktigheter. Det är missuppfattningar, felaktiga minnen, dåliga uppskattningar av tid och avstånd, dåligt jobb från förhörsledaren osv.
Men i förhören med SE verkar allt förklaras med att han är en manipulerande GM.

”Det gäller heller inte nya utsagor. Han ger bara en förklaring till varför han inte nämnde det i förhöret men tog upp det i tingsrätten. En förklaring som styrks av hur frågorna i förhöret är formulerade.

Det handlar om att i förhören så pratar de bara om vad han minns gällande mordet. Inte om det efteråt.”

Det händer någon gång per generation att reglerna för polisarbetet ändras. Det mest kända fallet är kanske Miranda mot Arizona, som alla som sett en amerikansk deckare känner till.

Wikipedia: Miranda v. Arizona, där åklagarsidan mot Ernesto Miranda lade fram endast hans erkännande vid gripandet som bevis för hans skuld.

Kanske kommer Krister Peterssons magplask nu resultera i att alla mordvittnen ska redogöra för vad alla andra vittnen sagt och gjort?

Det skulle ta en jävla tid och bli på gränsen till ohanterlig, men i alla fall leda till att inget oskyldigt vittne hängs ut som mördare.
Citera
2023-03-12, 11:00
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
....
Såvida det inte kommer fram något nytt. Vilket det gjorde med hinsehäxan i 30 sekunder. Där det framkom att CP brukade köpa narkotika utanför Dekorima. Vilket förstås inte gör honom till gm, men han kan ha befunnit sig där och blivit förväxlad med gm av LP medan SE (?) har påbörjat sin flykt.

Lillemor Östlins påståenden är gammal skåpmat och således inget nytt.
Hon har förhörts om det ett flertal gånger, senast 2017 i samband med uppdrag gransknings "avslöjande" om den fd utredaren Thure Nässéns väldigt uppenbara bias för Christer Pettersson som gärningsman.

Hon skrev själv dessutom det i sin bok Hinsehäxan år 2005.
Problemet är bara att ingen utredare värd namnet tror på hennes uppgifter, hon hade låg trovärdighet och inget av det hon påstod gick att verifiera.
Senast redigerad av konstapel 2023-03-12 kl. 11:21.
Citera
2023-03-12, 11:01
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Enig.

LL har gjort alldeles för många uttag på förtroendekontot över åren.

Gillar hur ni sorterar bort vittnen som tidigare vart essentiella för er pajasteori.

Buhu. Det han säger stämmer ju inte länge…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in