2023-03-12, 08:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja TP redovisar vilka hypoteser han inledningsvis haft och vad han kommit fram till angående dem.

(FB) Skandiamannen

TP har en fäbless för att rada upp flera trovärdiga scenarion som faktiskt skulle kunna ligga bakom mordet och sedan avfärda dessa för att därpå skriva om att SE spelat bridge med palmekritiska personer i Täby. Det enda motivet TP kommer fram till är att SE spelade bridge.

Jag medger att jag blev lurad upp på läktaren och blandade ihop SEs umgänge via bridgen (det verkliga motivet enligt TP) med högerextrema organisationer (motivet TP utförligt går igenom och sedan avfärdar när det gäller SE). Helt i linje med vad TP strävade efter så blev jag vilseledd av hans oärliga sätt att skriva.

Tesen att SE var med i en konspiration eller i Stay Behind öveger TP redan i förordet i sin bok. Varför ens ha med sånt man inte tror på själv i sin egen bok?

KP dumpar ju helt det galna scenariot med SE som Grandman som mest liknar en dålig sängkammarfars med spring i dörrar och förväxlingar på sin pressträff.

Efter pressträffen vädrar TP morgonluft och när Netflix knackar på dörren så ska SE återigen bli Grandmannen, men nu så snyggt klippt och med så mycket smink att det hela verkar gå ihop för en okritisk tittare.
Citera
2023-03-12, 08:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Sorry, men det var väldigt svårt att läsa det där utan att höra en pipig och gnällig röst….
Du framstår nästan desperat.

Dina “förklaringar” gällande att du ska vara “lurad” av TP är ju föga trovärdigt minst sagt.
Du har varit ute på något jäkla korståg där du uppenbarligen inte har kunnat hålla dig till sanningen.

En seriös person sätter ju sig in i materialet som ska kritiseras.
Något du uppenbarligen inte har gjort. Jag är dock fortfarande helt öppen för alternativet där du faktiskt har läst materialet men ändå väljer att ljuga/vantolka.

Ok för sjunde gången: TP påstår i LÖSNINGEN att SEs motiv var att han spelade bridge med palmekritiska grannar. Alla andra motivbilder som finns i reportaget som är betydligt trovärdigare som motiv gäller inte SE enligt TP.

Jag ber om ursäkt att jag blev lurad av TPs vilseledande sätt att skriva.

Vi kan åtminstone tillsammans konstatera att det är ett tämligen svagt motiv för mord att spela bridge?
Citera
2023-03-12, 09:02
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
TP har en fäbless för att rada upp flera trovärdiga scenarion som faktiskt skulle kunna ligga bakom mordet och sedan avfärda dessa för att därpå skriva om att SE spelat bridge med palmekritiska personer i Täby. Det enda motivet TP kommer fram till är att SE spelade bridge.

Jag medger att jag blev lurad upp på läktaren och blandade ihop SEs umgänge via bridgen (det verkliga motivet enligt TP) med högerextrema organisationer (motivet TP utförligt går igenom och sedan avfärdar när det gäller SE). Helt i linje med vad TP strävade efter så blev jag vilseledd av hans oärliga sätt att skriva.

Tesen att SE var med i en konspiration eller i Stay Behind öveger TP redan i förordet i sin bok. Varför ens ha med sånt man inte tror på själv i sin egen bok?

KP dumpar ju helt det galna scenariot med SE som Grandman som mest liknar en dålig sängkammarfars med spring i dörrar och förväxlingar på sin pressträff.

Efter pressträffen vädrar TP morgonluft och när Netflix knackar på dörren så ska SE återigen bli Grandmannen, men nu så snyggt klippt och med så mycket smink att det hela verkar gå ihop för en okritisk tittare.

Det är mest ett retoriskt knep TP/Filter blaskan ägnar sig åt. De har så lite, ingenting, på Engström
så de måste fylla ut sidorna med "diverse" som ska på något sätt höja deras trovärdighet. Misslyckades totalt. Hela deras Engström spår var och är ett luftslott. KP/HM försökte driva spåret framåt. Det misslyckades också totalt därtill inför öppen ridå. Stackarna.
Citera
2023-03-12, 09:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är mest ett retoriskt knep TP/Filter blaskan ägnar sig åt. De har så lite, ingenting, på Engström
så de måste fylla ut sidorna med "diverse" som ska på något sätt höja deras trovärdighet. Misslyckades totalt. Hela deras Engström spår var och är ett luftslott. KP/HM försökte driva spåret framåt. Det misslyckades också totalt därtill inför öppen ridå. Stackarna.

Boken borde vara kurslitteratur på någon högskolekurs i att vilseleda läsarna. Ingen substans utan bara insinuerande sidospår.

TP och Filter har noll trovärdighet om man verkligen läser vad som står och undviker att bli lurad upp på läktaren som jag blev av LÖSNINGEN. Som tur var hjälpte några vakna skribenter mig att förstå att jag missuppfattat SEs motiv.

SEs motiv var att han hade spelat bridge. Vilket scoop! "Kanske det var påkostade och utsirade spadar kanske rentutav i guld på SEs spelkort i Täby?"

Hela teorin om SE som GM är ju så otroligt tunn att till och med jag skäms för den. Jag som inte ens tror på den!

Edit: "Luftslott" som du skriver i ditt inlägg är nog det ord som närmast beskriver tesen om SE som GM. En osannolik teori som blåsts upp till orimliga proportioner. Själv skulle jag vilja utvidga det till: "Luftslott med pyspunka". Ju mer man vet om fakta i MOP desto mindre luft i luftslottet.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-12 kl. 09:21.
Citera
2023-03-12, 09:31
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Boken borde vara kurslitteratur på någon högskolekurs i att vilseleda läsarna. Ingen substans utan bara insinuerande sidospår.

Noll trovärdighet om man verkligen läser vad som står och undviker att bli lurad upp på läktaren som jag blev av LÖSNINGEN. Som tur var hjälpte några vakna skribenter mig att förstå att jag missuppfattat SEs motiv.

SEs motiv var att han hade spelat bridge. Vilket scoop! "Kanske det var påkostade och utsirade spadar kanske rentutav i guld på SEs spelkort i Täby?"

Hela teorin om SE som GM är ju så otroligt tunn att till och med jag skäms för den. Jag som inte ens tror på den!

Edit: "Luftslott" som du skriver i ditt inlägg är nog det ord som närmast beskriver tesen om SE som GM. En osannolik teori som blåsts upp till orimliga proportioner. Själv skulle jag vilja utvidga det till: "Luftslott med pyspunka". Ju mer man vet om fakta i MOP desto mindre luft i luftslottet.

Jo så är det. Varje tänkande människa kan se att materialet inte på något sätt pekar mot
Engström

Visst kan man leda "anhängare" till vattnet men man kan inte tvinga dem att dricka. Har dom gift sig med TP:s hittepå så har dom ...oavsett hur fakta och substans pekar.
Citera
2023-03-12, 09:32
Medlem
quggels avatar
Citat:

Men vi kan väl alla enas om att SE bidrar med brus i utredningen. Oavsett om man har uppfattningen att han är gm eller ej. Det är ju därför vi debatterar och vänder och vrider på saker här.

Den som är tvärsäker är bara korkad, för det finns omständigheter som pekar i bägge riktningar för SE och det vi har är ingenting annat än att värdera och göra någon slags översiktlig sannolikhetskalkyl.

Såvida det inte kommer fram något nytt. Vilket det gjorde med hinsehäxan i 30 sekunder. Där det framkom att CP brukade köpa narkotika utanför Dekorima. Vilket förstås inte gör honom till gm, men han kan ha befunnit sig där och blivit förväxlad med gm av LP medan SE (?) har påbörjat sin flykt.
Citera
2023-03-12, 09:37
Medlem
Citat:
Jag har inte sett någon uppgift på om Bankomaten loggar tiden transaktionen påbörjades (page lock i databasen) eller om det är tiden för själva kvittots utskrivande, långt efter felslag och sedeluppräkning som trycktes på kvittot.

Intressant iakttagelse!

Edit: När det gäller tiderna så betyder det inte så mycket även om man hypotetiskt kan visa att SE hade ett tidsfönster att kunna hinna mörda OP eftersom SE inte nödtvunget måste ha mördat OP bara för att han var nära mordet. Det är här ett motiv och ett mordvapen skulle "hjälpa" tesen SE som GM. Att som Filter påstå att SEs motiv var att han spelade bridge med palmekritiska personer och som KP påstå att SE hade ett vapen eftersom han säger att SE måste haft ett vapen blir inte speciellt övertygande.

Tiden vid bankomaten eller Minuten (som vissa automater kallades då) framgår i vittnesförhör. Tidsstämplingen borde gälla den exakta tidpunkten när kvittot börjar skrivas ut, gissar jag. Vet inte hur atm-automater styrdes på den tiden men de måste varit uppkopplade via datalänk till bankernas nätverk och därmed borde klockslagen varit synkade. Ska försöka hitta förhöret där tiden framgår.

Nej, min poäng är väl att om det finns tillförlitliga klockslag samt vittnesmål att luta sig mot så borde det gå att filtrera bort mindre relevant information samt bedöma om tiderna diskvalificerar SE som mördare eller inte. Och jag är också inne på att SE lika gärna kan vara det vittne han utger sig för att vara som GM. Bilden störs av hans märkliga uppträdande.

Vi har ju iaf tre vittnet som observerat samma sekvens ur tre olika vinklar sekundrarna innan och vid skotten, nämligen hur GM börjar gå efter Olof Palme vid eller strax innan hörnavfasningen vid Dekorima och detta sker kl.23:21.

SE har 2 minuter på sig om det är han som sköt Olof. På den tiden ska han hinna småprata med väktaren och gå från väktardisken, ut genom entrén sen promenera 30-60 sekunder beroende på hastighet till mordplatsen och där vänta en stund innan Palme dyker upp. I ”bästa” fall har han en minut till godo, i ”sämsta” fall kan han inte hunnit dit. Tiden går när man pratar. Hade SE tid och inre ro för kallprat om han hade sikte på att skjuta Sveriges statsminister nån minut senare?
Citera
2023-03-12, 09:41
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Jo så är det. Varje tänkande människa kan se att materialet inte på något sätt pekar mot
Engström

Visst kan man leda "anhängare" till vattnet men man kan inte tvinga dem att dricka. Har dom gift sig med TP:s hittepå så har dom ...oavsett hur fakta och substans pekar.
Frågan är bara om man kan räkna dig och "Ursprungligen" till kategorin "tänkande människor".

"Ursprungligen" kom ju med en lista på vad som skett efter mordet och lyckades inte bättre än att SE SAMTIDIGT hamnade både INNANFÖR och UTANFÖR Skandiahuset.

https://www.flashback.org/sp77689157

Kanske ett tecken på att "Ursprungligen" borde träna mer på "Cluedo" ( inte minst uteslutningsmetoden man använder där )

Det blev ju än mer pinsamt av att han snodde det mesta från Dalulven (som nu ser SE som en fullt möjlig GM) men han lyckades ändå helt förstöra all logik i listan med sitt tillskott.

För övrigt står jag fortfarande fast vid mitt svar angående detta - man kan inte bedöma SE:s historier genom att klippa och klistra in honom där man vill ha honom - och dessutom fritt blanda ihop det han säger med vad övriga vittnen säger
Citera
2023-03-12, 09:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Engström

Det som förvånar mest är väl hur självpåtaget blinda för fakta och sunt förnuft de väljer att göra sig för att kunna tro på SE som GM.

Det mentala övergrepp de frivilligt begår mot sig själva med syfte att förneka hårda fakta om SEs roll i MOP förvånar så klart.

Men har de väl gift sig med den osannolika tesen att SE är GM som du skriver och bara dricker TP/Filters förgiftade vatten så är nog hoppet ute för dessa arma stackare.

Det är väl det som är lockelsen här i tråden för tänkande människor att hela tesen "SE som GM" är som en mental trafikolycka, man kan liksom inte låta bli att titta på eländet och förundras.
Citera
2023-03-12, 09:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men vi kan väl alla enas om att SE bidrar med brus i utredningen. Oavsett om man har uppfattningen att han är gm eller ej. Det är ju därför vi debatterar och vänder och vrider på saker här.

Den som är tvärsäker är bara korkad, för det finns omständigheter som pekar i bägge riktningar för SE och det vi har är ingenting annat än att värdera och göra någon slags översiktlig sannolikhetskalkyl.

Såvida det inte kommer fram något nytt. Vilket det gjorde med hinsehäxan i 30 sekunder. Där det framkom att CP brukade köpa narkotika utanför Dekorima. Vilket förstås inte gör honom till gm, men han kan ha befunnit sig där och blivit förväxlad med gm av LP medan SE (?) har påbörjat sin flykt.

Träsket var ju känt för att det frekventerades av skumma typer. Ändå lägger en del skribenter stor vikt vid att mannen på DBG som verkar fly ifrån något skulle hört av sig och lämnat sitt namn till polisen om det inte var SE som sprang där. Om mannen sprang så kanske det var kopplad till annan ljusskygg verksamhet som inte uppmuntrade honom att kontakta polisen.
Citera
2023-03-12, 09:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Tiden vid bankomaten eller Minuten (som vissa automater kallades då) framgår i vittnesförhör. Tidsstämplingen borde gälla den exakta tidpunkten när kvittot börjar skrivas ut, gissar jag.

Jag har reagerat lite på att de bankomatkvitton som dyker upp i utredningen har "tidiga" tider några min före mordet. Om bankomaterna stämplar tiden transaktionen inleddes på kvittot så stämmer det bättre då en av kvinnorna från IMs bil som tog ut pengar minns att hon slog fel nummer...

Varför har det inte dykt upp bankomattider för de som ingick i Boforskillens sällskap? De tog ju också ut pengar tiden strax före mordet. Har jag bara missat detta?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-12 kl. 10:07.
Citera
2023-03-12, 10:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Det är väl helt enkelt så att TP/Filter har gjort en höna av en fjäder. TP avfärdar helt Ålandsbesöket, att SE hade kopplingar till EAP, att SE ägde en herrgård, att SE var behjälplig på tryckeriet i Mariehamn, eller hade en funktionsvarierad dotter i LÖSNINGEN.

TP/Filter baserar hela sin teori på en uppgiftslämnare vars uppgifter de fullständigt avfärdar!

"Du kan inte hitta på den här skiten" som amerikanerna skulle säga!

Dock lämnar den "skit" som TP/Filter lämnar efter sig lite grus i maskineriet som du skriver, men synar man den är det oftast cirkelbevis utan substans så till och med gruset blir till mjuk sand efter faktagranskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in