Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Jag har inte sett någon uppgift på om Bankomaten loggar tiden transaktionen påbörjades (page lock i databasen) eller om det är tiden för själva kvittots utskrivande, långt efter felslag och sedeluppräkning som trycktes på kvittot.
Intressant iakttagelse!
Edit: När det gäller tiderna så betyder det inte så mycket även om man hypotetiskt kan visa att SE hade ett tidsfönster att kunna hinna mörda OP eftersom SE inte nödtvunget måste ha mördat OP bara för att han var nära mordet. Det är här ett motiv och ett mordvapen skulle "hjälpa" tesen SE som GM. Att som Filter påstå att SEs motiv var att han spelade bridge med palmekritiska personer och som KP påstå att SE hade ett vapen eftersom han säger att SE måste haft ett vapen blir inte speciellt övertygande.
Tiden vid bankomaten eller Minuten (som vissa automater kallades då) framgår i vittnesförhör. Tidsstämplingen borde gälla den exakta tidpunkten när kvittot börjar skrivas ut, gissar jag. Vet inte hur atm-automater styrdes på den tiden men de måste varit uppkopplade via datalänk till bankernas nätverk och därmed borde klockslagen varit synkade. Ska försöka hitta förhöret där tiden framgår.
Nej, min poäng är väl att om det finns tillförlitliga klockslag samt vittnesmål att luta sig mot så borde det gå att filtrera bort mindre relevant information samt bedöma om tiderna diskvalificerar SE som mördare eller inte. Och jag är också inne på att SE lika gärna kan vara det vittne han utger sig för att vara som GM. Bilden störs av hans märkliga uppträdande.
Vi har ju iaf tre vittnet som observerat samma sekvens ur tre olika vinklar sekundrarna innan och vid skotten, nämligen hur GM börjar gå efter Olof Palme vid eller strax innan hörnavfasningen vid Dekorima och detta sker kl.23:21.
SE har 2 minuter på sig om det är han som sköt Olof. På den tiden ska han hinna småprata med väktaren och gå från väktardisken, ut genom entrén sen promenera 30-60 sekunder beroende på hastighet till mordplatsen och där vänta en stund innan Palme dyker upp. I ”bästa” fall har han en minut till godo, i ”sämsta” fall kan han inte hunnit dit. Tiden går när man pratar. Hade SE tid och inre ro för kallprat om han hade sikte på att skjuta Sveriges statsminister nån minut senare?