2023-03-11, 10:55
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag tar fram fler tidningsartiklar som har använt detta uttryck: "utanför Mariestad" när de refererar till Ekudden:
GP, 23/8, 2021
DN, 23/8, 2021
SkövdeNyheter 25/10, 2012

Så här går nog hålla på. Därmed säger jag inte att det är det som bör anses vara den mest korrekta beskrivningen. Det bör helt klart vara som du säger: "Ekudden i Mariestad", är den skall vi säga korrekta beskrivningen. Men det hindrar definitivt inte GW skulle jag nog vilja påstå, att använda sig av SAMMA beskrivningar som dessa tidningar gör, 08:a som han också även är.

Han skriver alltså denna formulering i boken Ville Vingmutter för att beskriva för läsarna/privatpersoner att han har en klar uppfattning om hur detta gick till och vilka dessa GM var och vart de bodde. Det är inget juridiskt bindande dokument som han skriver under som kan diskvalificera hans trovärdighet fullständigt om han använder sig av den mindre korrekta beskrivningen av de två, om vart Ekudden är beläget. Alltså han har ju självklart delgivit Polisen sin teori på ett mycket mer professionellt sätt, antagligen skrivit ner detta på en promemoria. Men inför läsarna behöver ju detta skrivande inte bli på samma sätt. Svaret varför är ju att det skall vara enkelt och ha underhållningsvärde med denna bok. Han vill ju även sälja boken till en bred publik.

Och det finns alltså inget som diskvalificerar HMJ, som bodde på Stenåldersvägen 1, som Med-GM i denna beskrivning som jag tror GW använder sig av. Det är ju alltså inte så att Polisen automatiskt kastar iden om HMJ i papperskorgen och skjuter hela GWs trovärdighet i sank, bara för att "de minsann vet" att Ekudden mycket riktigt är en del av Mariestad och inte är "utanför Mariestad". NEJ.

Detta är nu definitivt avhandlat för mig och jag går vidare med nästa ämne.

Det kan ändå vara värt att poängtera att denna 08:a själv varit på Ekudden. Vem vet, kanske bodde han även på Stadt vid sitt besök?

Från en intervju med GW.
"När han ska beskriva tjusningen med sitt liv som kriminolog handlar det om klarlägga vad som hände, in på detaljnivå. Och att på något sätt förstå."
Citera
2023-03-11, 11:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Sorry jag var otydlig. Bra att du ligger på. Ja, han har gett BW alibi. Men det är inte allt. det kan finnas en till som har gjort det. vad jag förstått är det en mycket närstående person (tex föräldrar, syskon eller flickvän) till BW eller HMJ som har gett någon form av bekräftelse av alibit. Men här är jag inte helt insatt tyvärr.
HMJ har aldrig varit misstänkt så han har heller inte grillats i närheten lika hårt som exempelvis BW. Det är klart att han pushades för att se om alibit är sanningsenligt. Men som du förstår hade HMJ ett mycket stort incitament att skydda BW. Skulle han ha brutit ihop skulle han också själv åkt fast direkt.

Ok! Jag skippar att gå in på psykologiska avancerade termer utan går direkt på sak: Folk ljuger så in i h-e! så sånt där med att svära inför heder och ära, alibin och vittnen och sånt tar jag alltid med en rejäl nypa salt.

(Alltså tvärtom mot vad gemene man gör som typ advokater, poliser domare med mera.)

Det finns en möjlighet att HMJ ljugit och gett BW alibi i god tro för att han är säker på att BW är oskyldig, "så liksom vad gör det" typ kanske han tänkte.

Det jag undrar nu är vad säger HMJ idag om man frågar honom ifall han kan ge BW alibi för aktuell tid när Helena försvann?

Någon som kan fråga honom?
.
Citera
2023-03-11, 11:52
Medlem
Ja det var så att de var ännu mycket närmare än Ulrika någonsin har kunnat ana. Tragiskt. De var bland de allra närmaste…Hur ska någon kunna få henne att förstå den hemska sanningen? Hon kanske inte vill ta till sig den sanningen. Det är ju ett 30 årigt svek ovanpå dråpet av hennes lillasyster…
Citat:
Ja, jag återkommer till "Veckans brott" från janauari 2011.

Ulrika:" Det är osannolikt när det när det är en människa som man känner som är anklagad för en sån här sak". Detta har hon givetvis fullständigt rätt i. En mycket konstig känsla.

Kvartoft: "Mm, Men hur känns det att gå runt och tänka att det kan faktiskt va nån i Mariestad som du faktiskt känner till ?"

Ulrika: "Hemskt fruktansvärt och man vill ju att den människan som har gjort det här talar om, för Helena skull vad som har hänt , vad han har gjort. "

GW: " Visst eh , gärningsmannen/gärningsmännen de har funnits där hela tiden och det är nog med mycket hög sannolikhet så illa att i stort sett alla som berörts av det här , vet vilka dom är"

Kvartoft: Jasså ?

GW: "Ja ja, och känner dom naturligtvis."

Alla berörda vet vilka dessa är då. Hela familjen Andersson och alla andra närstående vänner då. "Man har funnits där hela tiden", det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att ha fysiskt bott i Mariestad hela tiden ,utan ha behållit en nära kontakt med vänner och familj boendes kvar där. Detta kan då självklart inbegripa då att man haft en nära kontakt med t ex syster Ulrika som vän som bott i Stockholm och även med övriga familjen Andersson. Jag tänker då på denna insamlingsfond t ex med pappa Arne Andersson.

Om vi tänker oss BW som huvudgärningsman så passar då onekligen denne HMJ bäst in som Med-GM med hänsyn till alla dessa ställda kriterier av GW. HMJ har bott kvar hela tiden i Mariestad. BW har haft stark närvaro på de andra nämnda sätten , han flyttade från Mariestad i början av 2000-talet har jag för mig.

Gällande de andra tänkbara kvarvarande parhästarna för mig : MK och Sha*ne P, så flyttade lämnade MK Mariestad i miiten av 90-talet för Stockholm och återkom först c:a 2017-2018 någonting. Sha*ne bodde kvar ett tag, skaffade barn och hade sambo men lämnade för England lite senare, permanent.

En sista fråga gällande BW är då den fest i Radbyn han skulle varit med just denne Sha*ne och däifrån i ett upprört tillstånd, lämnat för Stadt ,som de skulle anlänt till precis innan stängning innan tråden, men var aldrig inne. Denne Sha*ne borde då fortsatt hemåt och gått och lagt sig på Viktoriagatan 16 G, och BW behövde då hittat HMJ utanför Stadt.

Vad gäller MK, så säger han att han varit med BW typ hela dagen och de båda hade tagit det lugnt och inte varit ute den natten. MK lade upp ett foto på sig själv, MO och BW från "EM-huset" på Facebook som BW själv lade upp men med MK bortredigerad...

Det är då lite att fundera över kring denna färd från festen i Radbyn och framåt, vad som sen kan ha hänt ? Vad gäller BWs alibi stod det i tråden har jag för mig att det kan ha varit hans mamma som var alibi till BW. Hon skall dock ha bott enligt Skatteverket från 1985 och framåt i Örebro, där hon fortfarande bor. Jag har en tanke om BWs far och modern kan fortsatt efter skilsmässan ha haft sommarstugan på Dillö ihop ? Modern skall ju enligt tråden även pratat om den bortslarvade båtnyckeln som hon skall frågat BW om.
Citera
2023-03-11, 12:05
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja det var så att de var ännu mycket närmare än Ulrika någonsin har kunnat ana. Tragiskt. De var bland de allra närmaste…Hur ska någon kunna få henne att förstå den hemska sanningen? Hon kanske inte vill ta till sig den sanningen. Det är ju ett 30 årigt svek ovanpå dråpet av hennes lillasyster…

Ta det lugnt! Innan vi

("plockar fram tortyrredskapen från 1500-talet och spänner fast och torterar HMJ för att få fram sanningen".)

dömer någon så fråga HMJ en gång till ifall han fortfarande kan stå för att ge BW alibi.
Citera
2023-03-11, 12:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad gäller MK, så säger han att han varit med BW typ hela dagen och de båda hade tagit det lugnt och inte varit ute den natten. MK lade upp ett foto på sig själv, MO och BW från "EM-huset" på Facebook som BW själv lade upp men med MK bortredigerad...

Hmm... kan MK verkligen ha sagt det?
Det låter fullständigt idiotiskt.
Alla vet väl att BW träffade Helena utanför stadt vid stängning och att dom pratade med varandra? Det var ju t.o.m. en stor artikel i tidningen om detta där BW berättade om sista mötet med HA.
Citera
2023-03-11, 12:27
Medlem
Generellt är det ju så att i liknande fall som detta med en aktiv och en mer passiv gm så händer det regelbundet att den mer passiva gm träder fram och erkänner när hans andel är preskriberat samt hans relation till huvud gm har försämrats. I det här fallet är dock både gm och med gm nära offrets familj som beskrivits. Sannolikheten att med gm erkänner eller ändrar utsago är mycket låg. Att huvud gm erkänner är otänkbart. Kort och gott HMJ måste hålla fast vid sin utsago för att inte öppna locket och dras in i skiten. Han har nog inte stake nog att erkänna eller ändra sin utsago ang BW. Hoppas han vill motbevisa mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ta det lugnt! Innan vi

("plockar fram tortyrredskapen från 1500-talet och spänner fast och torterar HMJ för att få fram sanningen".)

dömer någon så fråga HMJ en gång till ifall han fortfarande kan stå för att ge BW alibi.
Citera
2023-03-11, 12:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det finns en möjlighet att HMJ ljugit och gett BW alibi i god tro för att han är säker på att BW är oskyldig, "så liksom vad gör det" typ kanske han tänkte.

Utesluter du HMJ som med-GM?
I sådant fall varför?
Citera
2023-03-11, 12:58
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Utesluter du HMJ som med-GM?
I sådant fall varför?

Nej!

Det finns två alternativ:

1: HMJ har ljugit och gett BW alibi för att vara schysst kompis i tron att BW omöjligt kan vara skyldig.

2:HMJ är en vanlig psykopat och medskyldig till brottet men bryr sig inte precis som vilken normal psykopat som helst.
Citera
2023-03-11, 12:59
Medlem
Här liggs det inte på latsidan ser jag.
En fråga: vilket blev känt i tråden först, MK's historia eller turerna kring fotot från Em-huset?

Ang. vägen bakom sjukhuset som jag såg att det frågades om så vidhåller jag min uppfattning; okörbar. Dock vill jag ändå reservera mig eftersom frågan kan vara viktig. En närmare titt när snön har smält kan vara på sin plats.
Citera
2023-03-11, 13:22
Medlem
Ja vi kämpar på här inne. Välkommen tillbaka! Ang den redigerade facebookbilden så har jag en alternativ förklaring. BW har ett stort, och lättkränkt ego. Jag tror att MK har kränkt det egot på något sätt. Antingen genom att face-to-face uttala att han misstänker att BW är inblandat eller genom att i ett förhör uttala tveksamheter kring BW.

Uppgifter angående hur man med bil kom närmast småbåtshamnen på Ekudden 1992 är välkommen. Det är troligt att det var svårt att ställa bilen riktigt nära den och utan insyn. Det var därför gm körde undan bilen strax innan de körde ut med båten för att dumpa kroppen. Därför såg Carina bilen där hon såg den. Det var på gångavstånd från lilla hamnen men ändå längst bort från hmj föräldrahem.
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
En fråga: vilket blev känt i tråden först, MK's historia eller turerna kring fotot från Em-huset?

Ang. vägen bakom sjukhuset som jag såg att det frågades om så vidhåller jag min uppfattning; okörbar. Dock vill jag ändå reservera mig eftersom frågan kan vara viktig. En närmare titt när snön har smält kan vara på sin plats.
Citera
2023-03-11, 15:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Ja, SLA

https://ibb.co/XpQLtVM
https://ibb.co/QnMWqzW
https://ibb.co/4tCSckc
https://ibb.co/Sm0k2qG
https://ibb.co/BK0FZj7

P.S. Jag erkänner villigt att dessa bilder är stulna från någon annan i forumet... D.S.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland

Om vi tänker oss BW och HMJ som GM så är det ändå inte så konstigt att de ändå medverkar i dessa artiklar endast två dagar efter försvinnandet. De som mycket nära vänner till både Helena och Ulrika kan då givetvis inte, gå under jorden, gömma sig och göra sig helt okontaktbara (som det då inte alls
är direkt ovanligt att gärningsmän gör). Men här skulle ett sådant agerande bli mycket konstigt och folk skulle nog börja undra då, när det förväntas av dem som vänner att agera och visa stöd. Bättre då att anta en mer offensiv roll, "HIDING IN PLAIN SITE".

Judaland, när vi ändå har dig på tråden här. BW säger ju i denna artikel att han tror dessa GM borde åkt åt Sandviken och Leksberg till. Om vi då börjar med Sandviken då, varför skulle då han tipsa om det är en bra väg för GM att ta än genom centrum som han/de säger ? När Sandviken som du förut har förklarat då är en typ av "återvändsgränd" där det bara gick att köra ut dit via anstalten Rödjan och tillbaka samma väg. Detta måste vara då mycket tokigt för en GM att köra på detta sätt ?

Var det verkligen bara denna väg in och ut på detta sätt då från detta ställe, Sandviken/golfbanan ? Jag tycker det låter mycket underligt. Kan det verkligen vara möjligt ? Jag ser på Eniros flygfoto att det finns "golfbanevägar"" så långt ner söderut på golfbanan så att det nästan möter detta intressanta ställe Sjöängen där vittnet Viking711 såg en bil passera mellan 2:30-3.00 på väg söderut/sydväst mot Lugnås till. Det skiljer bara en mycket smal skogsremsa vad jag kan se emellan golfbanan och vägen som leder till just Sjöängen. Kan man inte ha kommit ut här och sedan kört runt närma Leksbergskanten och tillbaka in mot stan ? Särskilt när i alla fall BW samt hans far var mycket bekanta med golfbanan, jag misstänker även att HMJ och familjen Magn*usson var det .

BW och HMJ nämner just Sandviken och Leksberg, inte ovanligt heller att GM kan avslöja lite mer än man tänk sig från början. Jag tänker då även att man kan ha åkt upp direkt till Sandviken längst ut till "böjen" vid hundmarkeringen och temporärt lagt Helena där, för paketering och upphämtning senare med båt från småbåtshamnen bakom Bronsåldersvägen. Man åkte alltså upp hit för att det är tyst och öde här på natten. Även också ur perspektivet, panik, "kroppen måste bort från bostadsområdet Ekudden", mot Sandviken , ingen människa där på natten. Tanke.

Vad tror du Judaland ?
Citera
2023-03-11, 15:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Uppgifter angående hur man med bil kom närmast småbåtshamnen på Ekudden 1992 är välkommen. Det är troligt att det var svårt att ställa bilen riktigt nära den och utan insyn. Det var därför gm körde undan bilen strax innan de körde ut med båten för att dumpa kroppen. Därför såg Carina bilen där hon såg den. Det var på gångavstånd från lilla hamnen men ändå längst bort från hmj föräldrahem.

När man kör in på cykelvägen från Ekuddenvägen så delar den sig i princip direkt. Antingen fortsätter man cykelvägen bort mot lekparken eller så fortsätter man rakt fram istället på en mindre väg som går parallellt med Vikingavägen och sen fortsätter vidare ända ner till småbåtshamnen.
Bilen som Carina såg inne på cykelvägen stod parkerad alldeles i närheten av den här mindre vägen som går ner till hamnen, det bör alltså vara den man använde sig av.
Frågan är om dom körde bilen ända fram till bryggan och att med-GM sen direkt körde tillbaka och ställde den till höger, inne på cykelvägen? Det ser ut att vara en ganska bra bit att bära. Riskfyllt att kånka på en livlös kropp helt öppet när man dessutom måste passera 5-6 fastigheter vars tomter gränsar till den här mindre vägen.

Alternativet är att man som IB03 föreslår åkte direkt upp till Sandviken längst ut till "böjen" vid hundmarkeringen och la Helena där temporärt för paketering och upphämtning senare med båt från småbåtshamnen.

Men varför parkerade man bilen inne på cykelvägen om kroppen gömdes temporärt Sandviken? Då behövde man ju inte tok-stressa längre. Det var ju ett onödigt stort risktagande.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-11 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in