2023-03-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Trådapan är nu uppe i +20 inlägg enbart idag Vänligen sluta mata trollet så man slipper skrolla igenom flera sidor med skit.

Intressant att realräntefonder misslyckats så grovt senaste året:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1827/nordea-realrantefond

Vad fan har de gjort egentligen?

Jamen ta på dig mössan och försök förklara nåt för egen del då istället. Det enda jag har fått från dig som skribent är att du pekar på massa data, men jag ser aldrig att du visar några konsekvenser.

Som i detta sista meddelande så pekar du på data din dator har lyckats hitta och sen lämnar du det med en öppen fråga.

Jag säger inte att alla borde bidra (vissa hade tjänat på att skriva färre inlägg, mig inkluderad), men om man ska kritisera någon bör man ha på fötterna och visa vart den har gått fel. Jag har ännu inte sett några inlägg som falsifierar inlägg som liksom-fb har gjort.
Citera
2023-03-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan så vara. Dock verkar det av någon anledning vara mest räntemarknaden. Tja och börskurser för berörda banker.
Nu har dock FDIC lagt näsan i blöt så det har väl en avkylande effekt. Kanske. Frågan om det finns fler med problem finns ju kvar. Men som Goldman säger: nu är det köptillfällen.
Jag skulle dock tro att dagens data ses som att risken för 50 punkter från FED minskat.
Kan/tror/känner, sluta göra dig till åtlöje om vad du känner och tror. Samtliga bankeraktier rasar såklart oavsett vad dina känslor säger dig. Du beter dig som en batikkärring. Nu får du hålla dig till logik. Säg som det är - du såg det inte komma/du var naiv
Citera
2023-03-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jamen ta på dig mössan och försök förklara nåt för egen del då istället. Det enda jag har fått från dig som skribent är att du pekar på massa data, men jag ser aldrig att du visar några konsekvenser.

Som i detta sista meddelande så pekar du på data din dator har lyckats hitta och sen lämnar du det med en öppen fråga.

Jag säger inte att alla borde bidra (vissa hade tjänat på att skriva färre inlägg, mig inkluderad), men om man ska kritisera någon bör man ha på fötterna och visa vart den har gått fel. Jag har ännu inte sett några inlägg som falsifierar inlägg som liksom-fb har gjort.
Ja för dig måste man förklara allt i detalj om vad data pekar på. Hade du haft lite högre IQ så kunde du gjort lite analys själv. När du inte förstår, så övergår du i otrevligheter. Jag har sågat liksom-fb vid fotknölarna ett flertal ggr, sen att hen inte förstår det är lite liksom-korkat. Använder du liksom-korkad som referens så kommer ingen tar dig på allvar. Du state:ade ju att priserna skulle var högre dec -23, så din analysförmåga är väldigt begränsad dock.
Citera
2023-03-10, 23:07
Medlem
Citat:
Jag har ännu inte sett några inlägg som falsifierar inlägg som liksom-fb har gjort.

Så varför försöker liket argumentera emot att det på senare år funnits en positiv kovarians mellan risktillgångar och avkastning på statsobligationer (vilket jag visade ett tydligt exempel på från dagens handel: https://i.imgur.com/bJ9H2n9.jpg) när det egentligen är extremt grundläggande kunskaper? Om man vill läsa mer om detta fenomen: https://fidelityinternational.com/editorial/blog/chart-room-why-stockbond-correlations-are-turning-positive-03685b-en5/
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-03-10 kl. 23:18.
Citera
2023-03-10, 23:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Är liksom-idiot din idol eller varför går du in och försvarar trådapan så känslosamt?

Sedan länge skiter jag fullständigt i vad den skriver här, bara samma svammel som otaliga gånger bemötts och falsifierats men det biter inte på idin så helt meningslöst att fortsätta skräpa ner med den typen av diskussion.

Kan väl bidra med lite mer data till diskussionen om bostadsmarknaden:

https://www.svd.se/a/bg4nk5/banker-det-behovs-annu-hogre-brf-avgifter

"– En ganska vanlig förening med årsavgift på 660 kronor per kvadratmeter kunde ha 10 000 kronor per kvadratmeter i föreningslån utan att räntekostnaden blev mer än 100 kronor per kvadratmeter. Men i en sådan ganska typisk förening ökar nu räntekostnaden till 400 kronor per kvadratmeter. Allt annat lika, betyder det att årsavgiften måste upp med cirka 300 kronor per kvadratmeter till 960 kronor per kvadratmeter, säger Hans Arén."

Det finns föreningar med 20k/kvm i lån. De kommer behöva höja avgiften med 600 kr/kvm/år vilket totalt då hamnar runt 8000kr/mån för en trea - inte långt från nyproduktionshyra på 13k/mån. Nu kommer det ta lite tid men detta segment av marknaden lever enbart på hoppet om den aningslöse BLTns oförmåga att räkna
Citera
2023-03-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Är liksom-idiot din idol eller varför går du in och försvarar trådapan så känslosamt?

Sedan länge skiter jag fullständigt i vad den skriver här, bara samma svammel som otaliga gånger bemötts och falsifierats men det biter inte på idin så helt meningslöst att fortsätta skräpa ner med den typen av diskussion.

Kan väl bidra med lite mer data till diskussionen om bostadsmarknaden:

https://www.svd.se/a/bg4nk5/banker-det-behovs-annu-hogre-brf-avgifter

"– En ganska vanlig förening med årsavgift på 660 kronor per kvadratmeter kunde ha 10 000 kronor per kvadratmeter i föreningslån utan att räntekostnaden blev mer än 100 kronor per kvadratmeter. Men i en sådan ganska typisk förening ökar nu räntekostnaden till 400 kronor per kvadratmeter. Allt annat lika, betyder det att årsavgiften måste upp med cirka 300 kronor per kvadratmeter till 960 kronor per kvadratmeter, säger Hans Arén."

Det finns föreningar med 20k/kvm i lån. De kommer behöva höja avgiften med 600 kr/kvm/år vilket totalt då hamnar runt 8000kr/mån för en trea - inte långt från nyproduktionshyra på 13k/mån. Nu kommer det ta lite tid men detta segment av marknaden lever enbart på hoppet om den aningslöse BLTns oförmåga att räkna
Låter rätt brutalt med 8000kr/mån för en 3:a. Min 3:a har 5000kr/månad i avgift efter höjningen på 10%. Ny BRF/fastighet sedan i November -22 då jag flyttade in, 30% spekulationsköp dock. Ingen tjänade dock pengar utan typ alla förlorade då bubblan spruckit. Vi har 14k/kvm i lån, eller runt 20% belåning. Inte så farligt, men visst kan avgiften öka 20% eller så. Går min nöjesbudget per månad under 120k/månad så säljer jag, men det är nog ingen risk
Citera
2023-03-11, 00:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Varför är det så många artiklar i media om att hushållen har det svårt ekonomiskt nu?
Media frossar alltid i vissa ytterligheter. Folk som knappt klarar sig. Och sådana som vräker sig i lyx.
Därför att folk vill läsa om sådant.

Citat:
Varför är det så många som vill pausa sina amorteringar nu tror du?
Vad sägs om att:
1. Folk vill konsumera mer och spara mindre.
2. Folk ser att dom kan få bättre avkastning på sparandet på annat sätt än genom amortering.

Citat:
Om alla med bolån har god inkomst borde det ju inte vara några problem att tala om än så länge.
Det har inte varit några problem att tala om än heller. Eller ser du det i bankernas rapporter?
Och hushållen har ju konsumerat mer än alla väntat sig. Dvs hushållen har så god ekonomi att RB's räntehöjningar inte gjort att dom dragit ned på efterfrågan. Där av att RB måste höja mer än vad alla räknade med från början.
Citera
2023-03-11, 00:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jobbigt just för denna individ, när räntan stiger och värdet på tillgången sjunker, då funkar ju inte ditt recept att man ska låna upp till 85% för att ha till ökade räntekostnader.
Nej, vilket problem har du då drömt ihop?
Räntan är ju så liten relativt disponibel inkomst att dom kan ignorera den.

Citat:
Nåt som du rekommenderar och lögnaktigt påstår att svenska staten också tycker är en bra metod.
Nej. Det har du inte kunnat visa att jag skrev. Trots flera inlägg.
Precis som du skriver så finns ju texten kvar. Och du har totalt misslyckats att hitta stöd för dina påståenden i den.
Det du gör är att skapa en halmgubbe och så ältar du den som en grammofonskiva som hakat upp dig.
Men du kan inte komma med någon substans.

Du är en av de mest misslyckade figurerna i tråden.

Citat:
De där få som du bortser från blir fler för varje dag. Undrar om du kanske är en speltorsk också?
De brukar ha den filosofin.
Det blev ju bara ad hominem.
Citera
2023-03-11, 00:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
FDIC insurance kommer bara täcka upp till $250k. Verkar som att man kommer försöka täcka upp så mycket det går utöver FDIC insurance med likvidering av bankens tillgångar men oklart hur mycket pengar som går förlorade. Det borde ju för övrigt skapa stora säljvolymer i obligationsmarknaden, oklart vilka slags obligationer.

Känns som skakigt läge att höja 50p för FED. Det blir nog 25p eller att man avvaktar helt skulle jag gissa.
Räntesänkningarna indikerar att marknaden tror på 25. Vi får se nästa vecka om inte pundits ändrar till 25. Att timlönerna ökad mindre än väntat och arbetslösheten ökat hjälper nog till.

Sedan skulle jag tro att FED är lite överkänsliga får problem i banksektorn efter att ha skapat finanskrisen förra gången de höjde. Det skulle egentligen tala för 0 nästa gång. Fast det blir nog för stor svängning åt andra hållet.

En intressant fråga är hur RB reagerar på detta. Nu är ju Sveriges banker extremt väl kapitaliserade så egentligen kan dom väl strunta i frågan.
Citera
2023-03-11, 00:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Sluta gagga om att "börsen rör sig upp och ned".

Vad var det som var oklart med grafen jag visade dig? Den visar 2-åringen vs S&P (övre staplar) var 5:e minut mellan kl 15:30-18:15 CET. Jag hade lika gärna kunnat överlappa 5-åringen åt dig med identiskt resultat.
Nja, men du har ju ingen läsförståelse och ingen förmåga att tänka klart.
Jag har inte kommenterat ditt korrelationsprat. Jag har hållit mig till saken.
Men du kan få tre meningar, och det räcker.
Om du plottar SPX och 5-årsräntan de senaste 10 dagarna så ser du att räntan fallit när SPX stigit och vv.
Ända fram till igår vid lunch. Därefter faller både ränta och SPX.
Citera
2023-03-11, 00:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Vet inte, i huvudstaden känns det som var och varannan medelmåtta gjort bostadskarriär och sitter rätt fett och kan köpa dyrt. Men någon dag måste väl festen ta slut ändå, det är bara det att man tyckt det de senaste 15-20 åren nu..
Om du tar upp Stockholms län på Mäklarstatistik så ser du att:

* lägenhetspriserna föll från Mars till Juli.
* lägenhetspriserna har legat ganska still från Juli. (Dom har tom stigit lite och är högre nu än i Juli förra året).
* Både lägenheter och villor har korrigerat ned till nivån Sept 2020.

Dvs för BR korrigerade man ned allt på 4 månader. Sedan var det klart.

För villor har korrektionen gått långsammare. Men ser väl ut att vara klar nu.

Det är ingen fest. Det är bara folk som väljer att betala för bostad och adress. Efter förmåga och vilja.

Vet inte varför så många andra har så stora bekymmer med det?
Citera
2023-03-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
FDIC insurance kommer bara täcka upp till $250k. Verkar som att man kommer försöka täcka upp så mycket det går utöver FDIC insurance med likvidering av bankens tillgångar men oklart hur mycket pengar som går förlorade. Det borde ju för övrigt skapa stora säljvolymer i obligationsmarknaden, oklart vilka slags obligationer.

Känns som skakigt läge att höja 50p för FED. Det blir nog 25p eller att man avvaktar helt skulle jag gissa.

Vad skulle detta kunna sända för signaler till marknaden? Guld är redan upp 2% idag och att erkänna att man ger upp/inte kan bekämpa inflationen skulle kunna leda till ännu mer problem.

Ganska knepig situation man sitter i just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in