2023-03-10, 18:23
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Spelar ingen roll hur jag skriver mina meningar enligt mig gällande sakfrågan.

Det är att du som drar fram illa underbyggda argument.

Ser jag att du skriver något mer om mordplatsvittne och handledsväska komm jag ställa dig till svars.

🥰

Det är nu genom vittnesmål under ed i Tingsrätten utrett att Engström är kvar på Sveavägen efter mordet.

Frågor på det?
Citera
2023-03-10, 18:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan du bifoga vilka meningar du refererar till?

Vad syftar du på för meningar? jag refererade inte till några. Jag refererade till intervjun med LL.

Men här kan du ser var i förhöret missförståndet uppstod.

"F: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?

L: Ja, det där är man ju influerad av vad man har hört och sett i massmedia.

F: Mm.

L: Där har man ju egna teorier. Jag vet inte att jag har sett honom på platsen, men i och med att man har teorier om vad som har hänt med hans beteende va, om det är rätt att uppge det i det här sammanhanget det vet jag inte.

F: Men det är inget spontant att du minns den mannen?

L. Nää, man fäste inte så mycket uppmärksamhet just på personerna som var på platsen. Det gjorde jag faktiskt inte. Man vart ganska upprörd själv måste jag säga. Ja, det är klart man vart så här"

LL uppger alltså själv att han här pratar om vad som hände under mordförloppet. Och då uppger han sanningsenligt att han inte minns någon sådan man. Vi kan se att förhörsledaren själv lägger till ett "omedelbart" för att understryka att det är mordförloppet det handlar om. SE är inte där omedelbart. När skotten föll är han enligt egen utsago ca 20 meter bort.
Senast redigerad av Faderlig 2023-03-10 kl. 18:27.
Citera
2023-03-10, 18:52
Medlem
Jaha, nu har alltså de som är säkra på att SE är oskyldig bevisat att han var på mordplatsen efter skotten och därmed omöjlig som mördare. En stor gåta har fått sin lösning. Är det läge att öppna utredningen?
Citera
2023-03-10, 18:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Sjukt mot anhöriga att dom har bestämt att skandiamannen är den skyldige och tillochmed gjort en tv serie om det. Känns som polismyndigheten bara inte vill ha det här som ett kallt fall längre. Jag tror absolut inte det är han.

"Dom" har inte bestämt att någon är skyldig. Enbart en domstol kan göra det.

Är du lika känslig för anhöriga när det kommer till Christer Pettersson, Viktor Gunnarsson och Christer Andersson?
Citera
2023-03-10, 18:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Ser diskussionerna om JA's uppgifter och den pratglade mannen i keps med poplinrock.
Något som PU verkar tro är SE av någon anledning.
Detta är nog sannolikt Jan-Åke S.

En av anledningarna att tro detta är ju såklart signalementet, men en annan är att JA i TR beskriver ytterligare en person. En äldre men med keps, ca 50-60 år.

Kan det vara denna redogörelse från JA som Håkan Ström nämner i sitt PM, men inte återger?
Citera
2023-03-10, 18:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
🥰

Det är nu genom vittnesmål under ed i Tingsrätten utrett att Engström är kvar på Sveavägen efter mordet.

Frågor på det?

Det finns väl just inget att fråga om. SE var ett vittne bevisligen varande på mordplatsen efter att GM lämnat den. SE är en ganska grå och ointressant figur på det hela taget.
Citera
2023-03-10, 19:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser diskussionerna om JA's uppgifter och den pratglade mannen i keps med poplinrock.
Något som PU verkar tro är SE av någon anledning.
Detta är nog sannolikt Jan-Åke S.

En av anledningarna att tro detta är ju såklart signalementet, men en annan är att JA i TR beskriver ytterligare en person. En äldre men med keps, ca 50-60 år.

Kan det vara denna redogörelse från JA som Håkan Ström nämner i sitt PM, men inte återger?
I PM:et finns en anteckning i marginalen som refererar till E9978 angående "personens uppträdande på brottsplatsen" . E9978 verkar vara JA-förhören från 1986 så allt dittills känt borde finnas med då PM:et upprättades i feb 1987.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-10 kl. 19:19.
Citera
2023-03-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Den bilden korrelerar inte med hur hans omgivning har beskrivit honom.

Han var känd för att vara nyckfull, oorganiserad och ganska "egen".
Läs förhöret med tex Filippa G.
Hon kallar honom för "inte vuxen" och beskriver hur stökigt det var i han atelje.

Finns ju ganska många uttalanden från kollegor som beskriver hur svårt att det var att arbeta med honom. Och det ska ju ha börjat redan kring tidigt 80-tal.

Det är egentligen bara gällande hans egna arbete (ritande) där han har beskrivits som noggrann med ett sinne för detaljer. Där var han istället sjukligt noggrann till den grad att han konstant missade deadlines.

Ok. Ett turbulent inre av nåt slag då kanske.
Citera
2023-03-10, 19:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ok. Ett turbulent inre av nåt slag då kanske.

http://anckarsater.blogspot.com/search/label/Stig%20Engstr%C3%B6m?m=1

Långt från absoluta sanningar, men spännande funderingar av Henrik Anckarsäter.
Citera
2023-03-10, 22:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur bakvänt tänker du? Så jag måste visa att JÅS ingick bland bilderna? Jag har aldrig påstått något om han finns eller inte där i, jag vet inget om det. Det var du som bestämt hävdade att han inte fanns där. Då får du visa det eller sluta lägga fram det som en sanning.

Nej, det står absolut inte det där. "Han är osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto". Att han med "Mannen" hänvisar till någon han beskrivit tidigare i förhöret är en tolkning man kan göra. Man kan också tolka det som att han har en minnesbild av mannen på fotot.

Att fotot då föreställer SE, som inte är det minsta lik JÅS gör ju att det senare alternativet blir troligare.

Jag säger inte heller att det är helt uteslutet att JA har fel. Men det pekar inte åt det hållet.

Nu har vi ju också fått tillbaka LLs historia som trovärdig. Så nu är vi uppe i ett gäng observationer av SE på platsen.

Ja. Mitt påstående är att JÅS inte ingick bland bilderna. Beviset har redan nämnts: Han pekas aldrig ut.

Visst, det är inget hundraprocentigt argument. Men det är ett argument.

Du påstår att JÅS ingick bland bilderna. Hur lyder ditt argument för det?

Det håller inte att läsa bara en mening eller ett par ord, som Klonarmén helst gör. Läs hela texten!

Här ett längre utdrag:

"Mannen uttalade sig ganska angående vad Andersson kommer ihåg 'jag såg alltsammans'.

JA vill dock poängtera att han själv icke är säker på detta med hänsyn till att mannens uppträdande gav en tendens att mannen liksom ville blanda sig i.

Såvitt JA kommer ihåg var mannen kvar på platsen mycket länge så länge som att JA troligen såg honom när han och LL återkommit efter att ha hämtat LL:s söner.

JA kan inte uttala sig om huruvida mannen gav sig iväg någonstans.

[...]

När han kommer till fotografi föreställande SE E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto.

Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

Så du menar fortfarande att "mannen" som beskrivs inte är "mannen" som pekas ut?

Det är tämligen tydligt att det är JÅS som det handlar om, hela vägen.

Om nu inte den som skrev protokollet tolkade fel.
Citera
2023-03-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
http://anckarsater.blogspot.com/search/label/Stig%20Engstr%C3%B6m?m=1

Långt från absoluta sanningar, men spännande funderingar av Henrik Anckarsäter.

Ja, det var läsvärt måste jag säga 👍
Citera
2023-03-10, 22:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
LL uppger alltså själv att han här pratar om vad som hände under mordförloppet. Och då uppger han sanningsenligt att han inte minns någon sådan man. Vi kan se att förhörsledaren själv lägger till ett "omedelbart" för att understryka att det är mordförloppet det handlar om. SE är inte där omedelbart. När skotten föll är han enligt egen utsago ca 20 meter bort.

Jo, han är där omedelbart. I alla fall relativt, sett till övriga vittnen.

SE är där efter 5-6 sekunder, enligt egen utsago. Det är i så fall strax före SG och AH. HJ säger att han rullade in cirka 10 sekunder efter skotten. GM hade då hunnit 25 meter in, så sannolikt 15 sekunder?

Någon gång efter detta gör SE observationen av LJ, efter att ha pratat med LP?

Har inte LL precis parkerat när LAC-bandet rullar igång? Det tog enligt honom ca 45 sekunder att nå fram. 15 sekunder senare är JÅS framme vid chevan, och JA svarar att de håller på och ringer.

Så SE var där vid kroppen minst 30 sekunder före det att LL hade fått bilen på rätt ställe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in