2023-03-10, 18:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I förhören pratar han med säkerhet om JÅS, "han i poplinrock? ... det är vittnet Engström" sa man dock i Palmerummet och sprang vilse. Vem JA några år senare menar sig ha pratat går inte att reda ut. Engström verkar inte ha pratat med någon enligt sina egna utsagor. Jo LP och AH men det är obekräftat, minst sagt.

Jag satt inte med i palmerummet, så jag vet inte vad det har med saken att göra. Jag håller med om att det låter som JÅS han beskriver där.

Men skilj på beskrivningarna. JA pratar om två olika män.

Och SE säger att han inte pratade med någon efter att polisen kommit dit. Det är en viss skillnad.

Det är heller inte "obekräftat, minst sagt", vi har observationer som tyder på att det skett.

AH ser att LP pekar in mot gränden som svar på var han tog vägen. Precis som SE säger. De bekräftar alltså varandras historia.
Och KJ hör någon prata om framstupa sidoläge.
Citera
2023-03-10, 18:02
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det stämmer inte. Han beskriver JÅS.

Det är nämligen samma beskrivning som på mannen som kommer fram och pratar vid bilen, och JÅS säger själv att han var fram till chevan och hörde sig för. En del av detta samtal hörs på LAC-bandet, 60 sekunder efter skotten.

Han försökte således peka ut JÅS, men då denne inte fanns med i bildmaterialet, eller hade figurerat I media, hamnade fingret oturligt på SE. Och det är genom denna ödets nyck vi sitter här nu med ett olöst fall.

Märk väl att SE själv säger att han INTE pratade med någon , när FHL specifikt frågar om de i bilarna.

SE var inte heller bastant. Han var snarare smal.

Det fetade. ”SE säger själv” när det passar…
Citera
2023-03-10, 18:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du presenterade din egna slutledning som fakta dock. Det är vad man brukar kalla en lögn.
Har dom fått peka ut personer i en fotokonfrontation då? Eller hur gjorde du slutledningen att JÅS inte fanns med?

Menar du att det görs en tydligen koppling mellan beskrivningen och fotoutpekandet? För isåfall måste faktiskt min läsförmåga svikta. Det står nämligen ingenstans att de två hör samman. De nämns bara i samma förhör.

Du hävdar att min slutledning är en lögn. Men visa då för guds skull att JÅS ingick i den mapp med 15 bilder som vittnena fick se. Det finns inget som tyder på det.

Ja, det blir icke godkänt i läsförståelse tyvärr. Det står klart och tydligt att JA anser att mannen på fotot är "välliknande" den man som han just beskrev, d.v.s. JÅS.

Så det insprängda stycket om AB lurar hela Klonarmén bort till hörnflaggan? Här sitter bollen i krysset.
Citera
2023-03-10, 18:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Och vad säger han om SE i de första förhören? Är inte dom mest troliga med tanke på det vi vet om vittnespsykologi?

Att han inte såg honom under mordförloppet. Det är vad han säger i första förhöret.

Sedan i senare förhör pratar han om det efterföljande spelet. Och då nämner han SE.

Om förvirring uppstår i förhören och vittnen själv har en trovärdig förklaring om varför det uppstod så bör man nog lyssna på honom.
Citera
2023-03-10, 18:05
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja vid förhöret våren 86 var det solklart att det var JÅS han menade. Däremot hör man att folk i Palmerummet tror att det var "vittnet Engström" han menade, och så gick som det gick. Det gick åt helvete.

Vad han sedan säger åratal senare väger lätt.

Det fetade. Varför då? Börjar det bli jobbigt att Thomas Pettersson inte varit riktigt ärlig?

Vilket datum gäller för när vittnesmålen börjar väga lätt i Filterbubblan?
Citera
2023-03-10, 18:09
Medlem
Citat:
Att han inte såg honom under mordförloppet. Det är vad han säger i första förhöret.

Sedan i senare förhör pratar han om det efterföljande spelet. Och då nämner han SE.

Om förvirring uppstår i förhören och vittnen själv har en trovärdig förklaring om varför det uppstod så bör man nog lyssna på honom.
Kan du bifoga vilka meningar du refererar till?
Citera
2023-03-10, 18:11
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Du resonerar som en kränkt foilehatt.

Vad driver oss? Ja, att mycket med GM stämmer in på SE. Att han kan vara skyldig. Att arresteringen i februari 1987 inte blev av på grund om konstiga, oturliga och obegripliga omständigheter. Det var ett hår ifrån ...

Ingen person har någonsin arresterats i Sverige, men om vi bortser från det så låter ditt resonemang som något från en kränkt fanboy.

Sista spiken i kistan var när det uppdagades att det bara var att läsa förhören för att lögnen om att ingen sett Engström på Sveavägen efter mordet avslöjades.

Ha de!
Citera
2023-03-10, 18:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det fetade. Varför då? Börjar det bli jobbigt att Thomas Pettersson inte varit riktigt ärlig?

Tomtarna i Palmerummet trodde att mannen i poplinrocken var herr Engström, och då gick det som det gick. Det där redogjorde åklagare Petersson för på ett förtjänstfullt sätt på presskonferensen.

Det finns inget alibi men inga bevis heller, bara mer eller mindre starka indicier.
Citera
2023-03-10, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast

Därför att vittnen inte är tillförlitliga flera år senare. Speciellt inte när de ändrar sig och fyller ut sina vittnesutsagor. Svårt för dig att förstå tydligen. https://svenska.yle.fi/a/7-1376166

"Tiden är den stora skurken
En stor och viktig sak som påverkar tillförlitligheten negativt är om det gått en lång tid mellan brottet och situationen då ögonvittnet ska höras.

– Forskning visar att tiden som förflutit sedan en händelse är helt avgörande när det gäller vår förmåga att återskapa den i minnet. Tiden är en jättestor bov, och betydelsen av den underskattas ofta.

I Åbo Akademis undersökning har man bland annat forskat i hur långt ifrån målpersonen ett ögonvittne kan vara, för att vittnesbörden överhuvudtaget ska gå att använda. Den absoluta gränsen går vid 90 meter – vilket är mycket långt. Men redan vid 40 meters avstånd börjar det vara svårt att göra en korrekt identifikation. Och vid 60 meter är risken för felaktiga identifikationer överhängande.

Det är också svårare att identifiera någon som man sett i mörker än i dagsljus."

Bra att det är utrett- Lisbet P och Leif L med flera kan vi kasta i sophögen som obefintliga bevis.
Citera
Medlem
lunarluddes avatar
Sjukt mot anhöriga att dom har bestämt att skandiamannen är den skyldige och tillochmed gjort en tv serie om det. Känns som polismyndigheten bara inte vill ha det här som ett kallt fall längre. Jag tror absolut inte det är han.
Citera
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du hävdar att min slutledning är en lögn. Men visa då för guds skull att JÅS ingick i den mapp med 15 bilder som vittnena fick se. Det finns inget som tyder på det.

Ja, det blir icke godkänt i läsförståelse tyvärr. Det står klart och tydligt att JA anser att mannen på fotot är "välliknande" den man som han just beskrev, d.v.s. JÅS.

Så det insprängda stycket om AB lurar hela Klonarmén bort till hörnflaggan? Här sitter bollen i krysset.
Hur bakvänt tänker du? Så jag måste visa att JÅS ingick bland bilderna? Jag har aldrig påstått något om han finns eller inte där i, jag vet inget om det. Det var du som bestämt hävdade att han inte fanns där. Då får du visa det eller sluta lägga fram det som en sanning.

Nej, det står absolut inte det där. "Han är osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto". Att han med "Mannen" hänvisar till någon han beskrivit tidigare i förhöret är en tolkning man kan göra. Man kan också tolka det som att han har en minnesbild av mannen på fotot.

Att fotot då föreställer SE, som inte är det minsta lik JÅS gör ju att det senare alternativet blir troligare.

Jag säger inte heller att det är helt uteslutet att JA har fel. Men det pekar inte åt det hållet.

Nu har vi ju också fått tillbaka LLs historia som trovärdig. Så nu är vi uppe i ett gäng observationer av SE på platsen.
Senast redigerad av Faderlig 2023-03-10 kl. 18:53.
Citera
2023-03-10, 18:16
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Men ni måste skilja på observationerna. I förhören pratar han troligtvis om JÅS, inte om SE som han verkar ha haft ganska lite kontakt med.

I tingsrätten pratar han om en andra man, den i keps. och om JÅS.

Och utpekandet av mannen i keps sker redan i Maj -86. Så det är inte åratal efter.

Det verkar som att Thomas Pettersson och Mattias Göransson har lite att förklara. Jag tycker uppriktigt sagt synd om fanboysen som blivit experter på MOP genom att bläddra i ett magasin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in