Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-10, 12:27
Medlem
Duvlorts avatar
Du verkar upptagen av att vi ska göra som Transportstyrelsen säger, och inget annat…
Då kan du vänligen visa mig var i Transportförordningen det står att det är krav på att ge signal med bromsljus när man ska stanna bilen…. Eller var Transportstyrelsen kräver det… Lycka till.

Det behövs inte tvunget bromsljus för att stanna, det kan räcka med att släppa gasen så stannar bilen.

Det var ju svårt.Trafikförordning paragraf 65 "En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen." https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Det är precis samma sak som med HB när man ska stanna vid vägkant, eller bromsljus om man ska stanna. Det finns inga krav på det, men man får använda det och de flesta gillar nog när folk gör det, även om det inte är krav på det. Och inte heller det är hemsnickrat...

"Folk gör det, även om det inte finns krav på det", är inte det definitionen av just hemsnickrat?
Senast redigerad av Duvlort 2023-03-10 kl. 12:31.
2023-03-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Du verkar upptagen av att vi ska göra som Transportstyrelsen säger, och inget annat…
Då kan du vänligen visa mig var i Transportförordningen det står att det är krav på att ge signal med bromsljus när man ska stanna bilen…. Eller var Transportstyrelsen kräver det… Lycka till.

Det behövs inte tvunget bromsljus för att stanna, det kan räcka med att släppa gasen så stannar bilen.

Det var ju svårt.Trafikförordning paragraf 65 "En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen." https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Det är precis samma sak som med HB när man ska stanna vid vägkant, eller bromsljus om man ska stanna. Det finns inga krav på det, men man får använda det och de flesta gillar nog när folk gör det, även om det inte är krav på det. Och inte heller det är hemsnickrat...

"Folk gör det, även om det inte finns krav på det", är inte det definitionen av just hemsnickrat?

Men för fan, lär dig citera som folk, det ser ju ut så nån i lekskolan sitter och kladdar med dina inlägg….och blir mer krångel att svara på för andra…

Ja jag missade det om stopplyktan i farten, det stämmer.

Nej det är inte hemsnickrade regler så länge det inte bryter mot vad som står i TF, då är det tillåtet.

Läser man TF noga så finns det flera andra paragrafer som kan vara aktuella och tillämpas ang t ex VB i CP.

Man blir heller inte kuggad av Transportstyrelsens inspektörer för förarprov om man VB i CP under uppkörning. Vilket man skulle bli om det verkligen var hemsnickrade regler som strider mot TF

Du missade igen att svara på allt jag skrev som svar på dina påståenden om körskolor och annat. Är det cherry picking du försöker dig på för att dölja dina egna felaktiga påståenden…?
2023-03-10, 12:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ja jag missade det om stopplyktan i farten, det stämmer.

Du tror inte du missat andra saker i trafiken, när du missat en sådan viktig regel?

Citat:
Nej det är inte hemsnickrade regler så länge det inte bryter mot vad som står i TF, då är det tillåtet.

Gör man saker som inte finns med in TF, vad är det då?

Citat:
Du missade igen att svara på allt jag skrev som svar på dina påståenden om körskolor och annat. Är det cherry picking du försöker dig på för att dölja dina egna felaktiga påståenden…?

Jag skrev "nästan vem som helst kan starta en trafikskola", om du går till tio olika körskolor, tror du att de lär ut exakt samma tillvägagångssätt i trafiken?
2023-03-10, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula
Alla trafikskolor lär inte ut det, men många säger att det kan vara bra eftersom det ökar tydligheten i små cirkulationsplatser.
Om de skulle hävda att det är obligatoriskt (som t.ex. högerblink) så skulle de lära ut fel.

Tveksamt att Trafikverket skulle kugga folk för ett moment som man inte måste utföra.
Ingen aning om det stämmer att man kan bli kuggad för det, men det finns ju gott om saker man kan bli kuggad för utan att man för den sakens skull har begått något reellt fel. Exempelvis att du inte kör miljöanpassat, kör för långsamt, är dålig på att manövrera bilen, dålig planering etc.
2023-03-10, 13:23
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du har aldrig överbevisat nån att VB skall användas vid rondellkörning. Sluta med din genomskinliga lobbying. Du har inte lagen på din sida även fast du har starka åsikter om saken, men det är också det enda du har - åsikter, som du sen stöder med att "körskolorna minsann lär ut det, så det så". Om de körskolor du syftar till hade haft rätt så hade nog fler ägnat sig åt det och ffa så hade myndigheterna ändra reglerna för hur man ska köra om VB haft nån relevans i CP.
Om det var så negativt som du vill få det till så hade väl myndigheterna förbjudit det? Varför har de inte gjort det?

Och vad tror du anledningen är att många trafikskolor lär ut det?
2023-03-10, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag tror att vi måste komma överens nu, innan det händer en olycka i rondellen...

Det funkar inte så bra om trafikanter beter sig på två olika sätt.
Det fungerar faktiskt jättebra att folk kör lite olika så länge som man har lärt sig att köra defensivt och har marginaler för att andra gör oväntade saker. Det händer ofta att bilar runt mig missar att blinka utan att jag för den delen kör rakt in i dem.

Det händer också jätteofta att andra bilister inte lämnar väjningsplikt för mig trots att de ska. Än så länge har jag inte varit nära en olycka på grund av det.
2023-03-10, 13:33
Citat:
Om du bara fick göra en blinkning vid en cirkulationsplats, vilken hade du valt? VB eller HB?
Vad är relevansen? Man kan ställa samma fråga om speglar också. Om du bara fick välja att ha spegel på vänster eller höger sida, vad hade du valt? Tja, jag kan väl krysta ur mig ett svar men vad är poängen då jag inte måste välja?
2023-03-10, 13:39
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad är relevansen? Man kan ställa samma fråga om speglar också. Om du bara fick välja att ha spegel på vänster eller höger sida, vad hade du valt? Tja, jag kan väl krysta ur mig ett svar men vad är poängen då jag inte måste välja?

Poängen är om folk visste att det är bara en blinkning som gäller, då hade de sluppit att vela.
Idag finns det så mycket varianter så man undrar hur f-n folk är skapta.
2023-03-10, 13:40
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Detta bevisar verkligen att det finns gott om dumskallar i trafiken.

Bilister som inte blinkar till vänster i rondeller är de största idioterna. För när man ska in i rondellen själv så tror man att mötande bil ska åka rakt fram, men så svänger de till vänster och passerar ens körfält så att man måste bromsa in hastigt. Då stoppar man bakomliggande trafik helt i onödan.
Vilket underbart Dunning-Kruger-exempel det blir när du, som gör fel, kallar alla som gör rätt för idioter!

Om du måste "bromsa in hastigt" för att du kör in i en cirkulationsplats framför någon som inte blinkar, så är det ju DU som är den stora idioten, då du uppenbarligen inte har begripit att de som inte blinkar alls förväntas fortsätta i cirkulationen.

De som förstår principen och funktionen i en cirkulationsplats vet också att det du kallar "rakt fram" och "svänger till vänster" i själva verket är högersvängar, vid 2:a, 3:e, 4:e eller kanske 5:e utfarten.

Det alltså DU som tillhör dumskallarna i trafiken, och inte de som kör korrekt i cirkulationsplatsen. Men om du vill lära dig hur det fungerar så är det bara att titta på filmen från Transportstyrelsen, som Duvlort länkade till i detta inlägg.
Senast redigerad av Floskelspruta 2023-03-10 kl. 13:44.
2023-03-10, 13:41
Medlem
När man kommer in i en rondell hamnar man ju alltid i det yttre körfältet.
Skall jag ta avfarten till vänster BYTER JAG FIL till innerfilen ( och blinkar för att markera filbyte )
Sen blinkar jag tillbaka till ytterfilen när jag närmar mej. Alltså två blinkingar båda för att markera
byte av fil. Läs och lär.
2023-03-10, 13:42
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Vilket underbart Dunning-Kruger-exempel det blir när du, som gör fel, kallar alla som gör rätt för idioter!

Om du måste "bromsa in hastigt" för att du kör in i en cirkulationsplats framför någon som inte blinkar, så är det ju DU som är den stora idioten, då du uppenbarligen inte har begripit att de som inte blinkar alls förväntas fortsätta i cirkulationen.

De som förstår principen och funktionen i en cirkulationsplats vet också att det du kallar "rakt fram" och "svänger till vänster" i själva verket är högersvängar, vid 2:a, 3:e, 4:e eller kanske 5:e utfarten.

Det alltså DU som tillhör dumskallarna i trafiken, och inte de som som kör korrekt i cirkulationsplatsen. Men om du vill lära dig hur det fungerar så är det bara att titta på filmen från Transportstyrelsen som Duvlort länkade till i detta inlägg.

Oh tack Floskelspruta! Jag trodde jag var ensam.
2023-03-10, 13:45
Citat:
Poängen är om folk visste att det är bara en blinkning som gäller, då hade de sluppit att vela.
Idag finns det så mycket varianter så man undrar hur f-n folk är skapta.
Märkligt resonemang men visst.

Citat:
Hann du radera posten innan du insåg hur dumt det va?
Tja, jag hade fel på den punkten helt enkelt. Så därför tänkte jag att det var lika bara att ta bort det innan det blir en onödig diskussion.

Oavsett vilket så finns det inget som säger att man till varje pris ska undvika att göra allt som inte är direkt påbjudet av trafikförordningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in