Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-10, 07:12
Medlem
Duvlorts avatar
Vad säger Transportstyrelesen? https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Alltså, det är dumhuvuden som blinkar vänster innan CP.
2023-03-10, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vad säger Transportstyrelesen? https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Alltså, det är dumhuvuden som blinkar vänster innan CP.

Det är bara dumhuvuden som inte förstår att det som Transportstyrelsen och TF säger endast är minsta krav, och att det därför är fullt tillåtet att göra mer så länge detta inte är uttryckligen förbjudet.

Eller tycker du att folk framför dig som HB innan de stannar utmed vägkant/trottoar också är dumhuvuden…?
2023-03-10, 08:08
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är bara dumhuvuden som inte förstår att det som Transportstyrelsen och TF säger endast är minsta krav, och att det därför är fullt tillåtet att göra mer så länge detta inte är uttryckligen förbjudet.

Eller tycker du att folk framför dig som HB innan de stannar utmed vägkant/trottoar också är dumhuvuden…?

Men för vem är vänsterblinkningen till för, de bakom?

Om du bara fick göra en blinkning vid en cirkulationsplats, vilken hade du valt? VB eller HB?
2023-03-10, 08:55
Medlem
Citat:
Men för vem är vänsterblinkningen till för, de bakom?

Om du bara fick göra en blinkning vid en cirkulationsplats, vilken hade du valt? VB eller HB?

VB är till för alla i eller runt CP, oavsett var de är, cyklister, fotgängare likväl som fordonsförare.
Sen är det upp till var och en att göra vad de vill eller kan med den signalgivning som ges. Så de som kan tolka den och kan avgöra om de i aktuell situation kan dra nytta av den eller eller inte.

Din avslutande fråga är irrelevant då det inte handlar om att dagdrömma om… Utan vi har de regler vi har, och de tillåter VB i CP.

Du svarade förresten inte på min enkla fråga om HB och stanna vid vägkant/trottoar….?
2023-03-10, 09:04
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
VB är till för alla i eller runt CP, oavsett var de är, cyklister, fotgängare likväl som fordonsförare.
Sen är det upp till var och en att göra vad de vill eller kan med den signalgivning som ges. Så de som kan tolka den och kan avgöra om de i aktuell situation kan dra nytta av den eller eller inte.

Din avslutande fråga är irrelevant då det inte handlar om att dagdrömma om… Utan vi har de regler vi har, och de tillåter VB i CP.

Du svarade förresten inte på min enkla fråga om HB och stanna vid vägkant/trottoar….?

Du hör väl själv hur snurrigt det låter? "Sen är det upp till var och en att göra vad de vill eller kan med den signalgivning som ges. Så de som kan tolka den och kan avgöra om de i aktuell situation kan dra nytta av den eller eller inte."

Hur gör du om du skall köra "rakt fram" i en cirkulationsplats? Blinkar du även VB innan då också?

Din fråga som inte har med cirkulationsplatser att göra? Om vederbörande bara tydligt visar med bromsljusen innan, är det inga problem.

(PS Min fråga är inte irrelevant, många gör bara en blinkning och allt för ofta bara vänsterblinkningen.)
Senast redigerad av Duvlort 2023-03-10 kl. 09:09.
2023-03-10, 09:30
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Hur kan det vara blinkerns fel att att att någon kör vänster mot körriktningen i en rondell?

Man behöver bara blinka när man kör ut ur rondell.

Däremot är det tillåtet att blinka vänster när man kör in i rondell, detta är inte lika med att man signalerar för att man tänk fronta med någon..
Kanske vissa anser detta onödigt men det kan vara en bra indikation för någon som ska höger eller rakt fram att det finns utrymme att köra upp vid sidan av blinkaren och ta sig igenom rondellen smidigare och snabbare eftersom man vet vart åt det barkar för denne.
Brukar inte själv blinka vänster men om någon annan gör det så är det inget jag funderar över.
Har så mycket annat att göra i livet att om jag skulle se en blinkers som blinkar vänster i en rondell under några sekunder skulle jag antagligen inte ens komma ihåg det.
2023-03-10, 10:10
Medlem
Citat:
Du hör väl själv hur snurrigt det låter? "Sen är det upp till var och en att göra vad de vill eller kan med den signalgivning som ges. Så de som kan tolka den och kan avgöra om de i aktuell situation kan dra nytta av den eller eller inte."

Varför skulle det vara snurrigt…? Detsamma gäller ju alla signaler vi ger i trafiken som är tillåtna eller krav på och inte strider mot lagar o regler, sen är det upp andra runt oss att tolka det på bästa sätt. Kan de inte det så är det ju inte signalgivarens fel…

Citat:
Hur gör du om du skall köra "rakt fram" i en cirkulationsplats? Blinkar du även VB innan då också?

Jag följer de regler som finns och det som körskolor lär ut.

Citat:
Din fråga som inte har med cirkulationsplatser att göra? Om vederbörande bara tydligt visar med bromsljusen innan, är det inga problem.

Men det finns inget absolut krav på att ge signal med bromsljus när man ska stanna…

Citat:
(PS Min fråga är inte irrelevant, många gör bara en blinkning och allt för ofta bara vänsterblinkningen.)

Jo den är irrelevant, därför en tillåten eller påklädd signalgivning faller inte bara att vissa lyckas göra fel.
2023-03-10, 10:17
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Varför skulle det vara snurrigt…? Detsamma gäller ju alla signaler vi ger i trafiken som är tillåtna eller krav på och inte strider mot lagar o regler, sen är det upp andra runt oss att tolka det på bästa sätt. Kan de inte det så är det ju inte signalgivarens fel…

Jag följer de regler som finns och det som körskolor lär ut.

Men det finns inget absolut krav på att ge signal med bromsljus när man ska stanna…

Jo den är irrelevant, därför en tillåten eller påklädd signalgivning faller inte bara att vissa lyckas göra fel.

Förstår efter hur du formulerar dig varför det händer så mycket olyckor.
2023-03-10, 10:18
Medlem
Duvlorts avatar
Varför alla dessa hemsnickrade körregler?
2023-03-10, 11:32
Medlem
Citat:
Förstår efter hur du formulerar dig varför det händer så mycket olyckor.

Du har alltså inga seriösa svar eller argument på mitt helt seriösa svar till dig…? Vad menar du skulle vara fel i mitt svar…?

Citat:
Varför alla dessa hemsnickrade körregler?

Vilka hemsnickrade regler….?
Har du ens koll på vad TF säger, inte bara ang cirkulationsplatser, och hur du ska tolka och tillämpa det…?
2023-03-10, 11:42
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Du har alltså inga seriösa svar eller argument på mitt helt seriösa svar till dig…? Vad menar du skulle vara fel i mitt svar…?

Vilka hemsnickrade regler….?
Har du ens koll på vad TF säger, inte bara ang cirkulationsplatser, och hur du ska tolka och tillämpa det…?

" Men det finns inget absolut krav på att ge signal med bromsljus när man ska stanna…"

Klart att du måste ha bromsljus när du ska stanna, pröva att köra utan de ska du få se.

" Jag följer de regler som finns och det som körskolor lär ut. "

Du vet att nästan vem som helst kan starta en trafikskola idag och de lär ut olika?
Tror du Bennys Körskola och Glenns Trafikskola lär ut exakt samma?

Du såg väl den pedagogiska filmen i länken, tyckte den var oklar? https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Allt annat än det som visas i den filmen är hemmasnickrat.
2023-03-10, 12:12
Medlem
Citat:
Klart att du måste ha bromsljus när du ska stanna, pröva att köra utan de ska du få se.

Du verkar upptagen av att vi ska göra som Transportstyrelsen säger, och inget annat…
Då kan du vänligen visa mig var i Transportförordningen det står att det är krav på att ge signal med bromsljus när man ska stanna bilen…. Eller var Transportstyrelsen kräver det… Lycka till.

Det behövs inte tvunget bromsljus för att stanna, det kan räcka med att släppa gasen så stannar bilen.

Citat:
Du vet att nästan vem som helst kan starta en trafikskola idag och de lär ut olika?
Tror du Bennys Körskola och Glenns Trafikskola lär ut exakt samma?

Körskolornas utbildning utformas styrs av andra beslutande myndigheter.
Nej, vem som helst får inte starta och bedriva körskola, man måste ha tillstånd och ha utbildad certifierade trafiklärare. Körskolornas utbildning och statistik över underkända körprov kontrolleras löpande och följer de inte de krav eller regler som TS och andra myndigheter ställer, eller har för många underkända, så mister man tillståndet. Utbildning och kontroll sker löpande.
Du sitter bara och fantisera och tror…

Citat:
Allt annat än det som visas i den filmen är hemmasnickrat.

Nej, därför att körskolorna fortfarande lär ut VB i CP, och de får föra det. Även Transportstyrelsen medger att VB i CP ökar tydlighet och smidigheten, detta vittnar bl a deras Trafikinspektörer om vilket jag visat tidigare i tråden. Så fortfarande så visar den filmen endast vad som är minsta krav, och det är tillåtet att göra mer och vara övertydlig med VB i CP.

Det är precis samma sak som med HB när man ska stanna vid vägkant, eller bromsljus om man ska stanna. Det finns inga krav på det, men man får använda det och de flesta gillar nog när folk gör det, även om det inte är krav på det. Och inte heller det är hemsnickrat….

Det är nog mest du själv som är hemsnickrad….

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in