2023-03-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ser man till distanslopp så har Kläbo ett rätt mediokert mästerskapsfacit i sammanhanget - inget guld på elva starter.

Gunde Svan har som jämförelse 7 guld på 17 starter (41%), Petter Northug 7 guld på 19 starter (37%) och Björn Dählie 11 guld på 32 starter (34%).

Om man dessutom räknar segerprocent i världscupen så är Gunde bäst genom tiderna (Björgen, Johaug, et al, inräknade), med undantag av Kläbo. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg, det finns ingen verklig tyngd i Kläbos segrar.

En jämförelse med Northug och Gunde (man kan blanda in andra, som Dählie, Cologna och Smirov i leken också om man vill - eller varför inte Bolshunov?). Detta är enbart i världscupen, blandar man in mästerskap så framstår Kläbos segerrad som ännu blekare. Jag räknar inte in så kallade "stage events" (8 för Kläbo, 6 för Northug), dvs minitourer som räknas som ytterligare världscupsegrar, i detta:

Distanslopp:
Gunde 30 (sprint existerade inte)
Northug 23 (9 i sprint)
Kläbo 18 (36 i sprint, dvs två tredjedelar av hans segrar i denna cirkusartade tävlingsform)

Distanslopp upp till och med 15 km:
Gunde 12
Northug 11
Kläbo 14

Distanslopp 20 km eller längre:
Gunde 18 (12 tremilar, 6 femmilar)
Northug 12 (varav hälften minst 30 km)
Kläbo 4 (bara en enda tremil, resten 20 km)

Individuell start:
Gunde 30
Northug 9
Kläbo 4

GOAT:
Gunde - king, slutade innan 30 eftersom det inte fanns fler kungariken att erövra.
Northug - king, vattendelaren mellan gammal och ny skidåkning, oförglömlig i allt han gjorde.
Kläbo - tönt, ser efterbliven ut i sina glasögon och sin hockeyfrilla, vinner betydelselösa lopp som ingen kommer ihåg dagen efter.
Senast redigerad av Totentanz 2023-03-09 kl. 20:23.
Citera
2023-03-09, 20:43
Medlem
FNLSs avatar
Även om det hade varit 15 km hade många sprinthybrider nog avstått på damsidan
Citera
2023-03-09, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Nu har hon ju inte direkt presterat något på två år heller. Däremot hade hon ju bra resultat 3-4 år sedan så det talar väl för att hon fick bra effekt av de anabola steroiderna, själv irriterade jag mig redan då på det okritiska hyllandet från norsk sida.

Ni har ju tiotals andra åkare att glädjas åt. Tycker exempelvis synd om Bergane som är jämnårig och som inte tävlat på lika vilkor och kanske förlorat sponsorpengar på det. Dessutom vore det direkt skadligt om dvärgen lyckats (oavsett om det beror på dopingen eller ej) eftersom det sänder signaler om att tillväxthormon är en genväg.

Nu vet jag inte om du är fotbollintresserad men då är Messi också en fuskare? Aldrig innan hela fotbollsvärlden sett någon använda det kortet gentemot Messi. Som tur är har inte experter samma åsikt som dig. Jag välkomnar svenskar som har använt steroider anyday om det är på medicinsk grundlag.
Senast redigerad av Sportsidioten 2023-03-09 kl. 22:28.
Citera
2023-03-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Nu vet jag inte om du är fotbollintresserad men då är Messi också en fuskare? Aldrig innan hela fotbollsvärlden sett någon använda det kortet gentemot Messi. Som tur är har inte experter samma åsikt som dig. Jag välkomnar svenskar som har använt steroider om det är på medicinsk grundlag.
Fotboll är en teknisk sport medan skidor är en konditionsport, effekten av doping är därför mer påtaglig inom skidor. Messi hade väl dessutom någon slags sjukdom men Fossesholm har jag bara hört var kort. För den skull är jag inget större fan av Messi så ser inte vad han med saken att göra.

Det är väl bra att du är konsekvent och tycker det är ok med svenskar som tävlar med TUE, själv tycker jag såklart detta är ett ofog också.
Citera
2023-03-09, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Fotboll är en teknisk sport medan skidor är en konditionsport, effekten av doping är därför mer påtaglig inom skidor. Messi hade väl dessutom någon slags sjukdom men Fossesholm har jag bara hört var kort. För den skull är jag inget större fan av Messi så ser inte vad han med saken att göra.

Det är väl bra att du är konsekvent och tycker det är ok med svenskar som tävlar med TUE, själv tycker jag såklart detta är ett ofog också.

Indirekte så litar du då inte på vetenskapen som ligger till grund för TUE då.
Citera
2023-03-09, 22:59
Medlem
Citat:
TUE delas ut allt för lättvindigt och jag vet inte om det finns någon vetenskap kring att det inte skulle vara prestationshöjande. Här om dagen kom ju en ny studie om astmamedicin…

Självklart är det prestationshöjande att få i sig en massa anabola steroider som Fossesholm fick… Man måste komma ifrån att det skulle vara en rättighet att syssla med elitidrott…

Sedan blir det förhoppningsvis rätt självreglerande när hon slutat med dopingen och effekten avtar även om jag fortfarande tror att hon har nytta av det.
Citera
2023-03-11, 11:36
Medlem
NRK har gjort en artikel som sotdöden för längdskidåkningen, inom 10 år är den nog totalt död

https://www.nrk.no/sport/norsk-totaldominans_-europa-kartet-avdekker-fallet-1.16317606
Citera
2023-03-11, 12:03
Medlem
Man pratar mycket om Frognersetern men visst känns den branta backen ut från stadion mer utslagsgivande.
Citera
2023-03-11, 13:51
Medlem
Är den traditionella längdskidåkningen officiellt död nu?
Citera
2023-03-11, 13:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masssen
Är den traditionella längdskidåkningen officiellt död nu?

Nej, kan folk sluta skriva massor med dumheter.
Citera
2023-03-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, kan folk sluta skriva massor med dumheter.

Det var bara en fråga från min sida
Citera
2023-03-11, 15:48
Medlem
Citat:
Det har ju visat sig att den "vetenskap" som du åberopar INTE har tagit någon höjd för att viss medicinering ÄVEN är prestationshöjande, dvs fusk.

TUE utfärdas av resp nations dopingorganisation och kan leda till olikheter i bedömning om vad som är OK eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in