Citat:
Ursprungligen postat av
MacReady
Hur ska du ha det då, främst genom tiderna totalt eller bara tekniskt? Rätt stor skillnad. Och ganska speciellt att ha någon utan mästerskapsguld på distans som främst genom tiderna i en konditionssport om du frågar mig.
I tillägg anser jag Alsgaard 1994 som den med mest överlägsen teknik visavi sina motståndare. men då kan jag inte göra rättvisa bedömningar mycket tidigare än så, men Mogren var också en som låg år före de flesta han mötte i skejt.
Därmed inte sagt att Kläbo inte har en enormt bra teknik och balans som vida överstiger konkurrenterna.
Slarvigt skrivet av mig, skulle stå som en av de främsta genom tiderna, men den främst rent tekniskt. Oerhört svårt att rangordna åkare som Dählie, Kläbo, Petter, Gunde, … (fast det där var kanske just rangordningen) för att inte tala om de som var aktiva för över 50 år sen då det var en helt annan sport.
Rent tekniskt tycker jag dock Kläbo är nr 1 då han till skillnad mot Mogren sticker ut i bägge stilarna (Mogren var för mig en ren fristilsexpert). Alsgaard hör till den generation åkare jag nog har sämst koll på ska erkännas.