2023-03-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tyvärr rätt mycket svensk avundsjuka här på forumet, framförallt kring VM/OS och tour de ski blir nivå iblan pinsamt låg.
Jag håller personligen nog Klaebo redan nu som främst genom tiderna. Han är i alla fall den med bäst teknik genom tiderna som jag ser det. Det ser så oerhört enkelt ut när han åker.

Hur ska du ha det då, främst genom tiderna totalt eller bara tekniskt? Rätt stor skillnad. Och ganska speciellt att ha någon utan mästerskapsguld på distans som främst genom tiderna i en konditionssport om du frågar mig.

I tillägg anser jag Alsgaard 1994 som den med mest överlägsen teknik visavi sina motståndare. men då kan jag inte göra rättvisa bedömningar mycket tidigare än så, men Mogren var också en som låg år före de flesta han mötte i skejt.

Därmed inte sagt att Kläbo inte har en enormt bra teknik och balans som vida överstiger konkurrenterna.
Senast redigerad av MacReady 2023-03-09 kl. 16:11.
Citera
2023-03-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Haha, dette var jo litt gøy. Det er 5 og et halvt år siden hun fikk veksthormoner, så det er vel relativt tvilsomt.
Nu har hon ju inte direkt presterat något på två år heller. Däremot hade hon ju bra resultat 3-4 år sedan så det talar väl för att hon fick bra effekt av de anabola steroiderna, själv irriterade jag mig redan då på det okritiska hyllandet från norsk sida.

Ni har ju tiotals andra åkare att glädjas åt. Tycker exempelvis synd om Bergane som är jämnårig och som inte tävlat på lika vilkor och kanske förlorat sponsorpengar på det. Dessutom vore det direkt skadligt om dvärgen lyckats (oavsett om det beror på dopingen eller ej) eftersom det sänder signaler om att tillväxthormon är en genväg.
Citera
2023-03-09, 16:27
Medlem
Jag tror absolut inte att Fossesholm eller någon runt henne varit ute efter att fuska. Det är helt normalt att behandla extremt kortväxta. Ingen vill väl sitta och dingla med benen som en unge hela livet.

Men mycket troligt gjorde tillväxthormonerna att hon tålde mer träning under tonåren vilket gav ett visst försprång till konkurrenterna. Det kan vara en del av det som spökar nu.
Citera
2023-03-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Jag tror absolut inte att Fossesholm eller någon runt henne varit ute efter att fuska. Det är helt normalt att behandla extremt kortväxta. Ingen vill väl sitta och dingla med benen som en unge hela livet.

Men mycket troligt gjorde tillväxthormonerna att hon tålde mer träning under tonåren vilket gav ett visst försprång till konkurrenterna. Det kan vara en del av det som spökar nu.
Helt rätt att behandla henne för kortväxtheten - helt fel att satsa på elitidrott med tanke på fördelarna behandling gav. Problemet i grunden är att Wada koden tillåtet alla dessa TUE. Totalt hål i huvudet av alla norska journalister att måla upp henne som en supertalang både av etiska och inte minst realistiska skäl.
Citera
2023-03-09, 16:38
Medlem
Alltså man måste ju börja ha en tävlingsfri helg efter mästerskapet. Alternativt sprinthelg om sprinten går tidigt i mästerskapet. Såhär kan man ju inte ha det
Citera
2023-03-09, 16:46
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hur ska du ha det då, främst genom tiderna totalt eller bara tekniskt? Rätt stor skillnad. Och ganska speciellt att ha någon utan mästerskapsguld på distans som främst genom tiderna i en konditionssport om du frågar mig.

I tillägg anser jag Alsgaard 1994 som den med mest överlägsen teknik visavi sina motståndare. men då kan jag inte göra rättvisa bedömningar mycket tidigare än så, men Mogren var också en som låg år före de flesta han mötte i skejt.

Därmed inte sagt att Kläbo inte har en enormt bra teknik och balans som vida överstiger konkurrenterna.
Slarvigt skrivet av mig, skulle stå som en av de främsta genom tiderna, men den främst rent tekniskt. Oerhört svårt att rangordna åkare som Dählie, Kläbo, Petter, Gunde, … (fast det där var kanske just rangordningen) för att inte tala om de som var aktiva för över 50 år sen då det var en helt annan sport.
Rent tekniskt tycker jag dock Kläbo är nr 1 då han till skillnad mot Mogren sticker ut i bägge stilarna (Mogren var för mig en ren fristilsexpert). Alsgaard hör till den generation åkare jag nog har sämst koll på ska erkännas.
Citera
2023-03-09, 18:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Slarvigt skrivet av mig, skulle stå som en av de främsta genom tiderna, men den främst rent tekniskt. Oerhört svårt att rangordna åkare som Dählie, Kläbo, Petter, Gunde, … (fast det där var kanske just rangordningen) för att inte tala om de som var aktiva för över 50 år sen då det var en helt annan sport.
Rent tekniskt tycker jag dock Kläbo är nr 1 då han till skillnad mot Mogren sticker ut i bägge stilarna (Mogren var för mig en ren fristilsexpert). Alsgaard hör till den generation åkare jag nog har sämst koll på ska erkännas.

Bäst teknik bland de gamla längdåkarna hade Eero Mäntyranta, Assar Rönnlund och lite senare Ivar Formo. Det var dock en helt annan stil och helt andra förutsättningar. Bland de någorlunda moderna får nog Alsgaard sägas vara den främste. Det är emellertid också en helt annan tid än den som Klæbo nu behärskar bäst.

Sämst teknik alla kategorier hade Sven-Åke Lundbäck, men det kompenserade han med en enorm motor.
Citera
2023-03-09, 19:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Alltså man måste ju börja ha en tävlingsfri helg efter mästerskapet. Alternativt sprinthelg om sprinten går tidigt i mästerskapet. Såhär kan man ju inte ha det

Jag tycker mästerskapet skall ligga en vecka tidigare jämfört med vad det gjorde i år. Då finns det mer utrymme att köra en sprinthelg eller tävlingsfri helg.
Citera
2023-03-09, 19:17
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Ser man till distanslopp så har Kläbo ett rätt mediokert mästerskapsfacit i sammanhanget - inget guld på elva starter.

Gunde Svan har som jämförelse 7 guld på 17 starter (41%), Petter Northug 7 guld på 19 starter (37%) och Björn Dählie 11 guld på 32 starter (34%).
Citera
2023-03-09, 19:20
Moderator
Hjv9s avatar
Rönnlund skriver på Instagram att hon opererade ryggen efter SM, därmed är säsongen över för hennes del.
Citera
2023-03-09, 19:26
Medlem
Citat:
Det finns en plats ledig i damtruppen så du behöver inte peta Modig eller Ilar för att få in den du vill

Nä, intresset för att åka 50 km bland damerna verkar inte vara så stort som FIS tror.
Citera
2023-03-09, 19:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Nä, intresset för att åka 50 km bland damerna verkar inte vara så stort som FIS tror.

FIS har tidigare i veckan sagt att man är nöjd med anmälningssiffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in