2023-03-09, 08:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Marknaden är en gigantisk dumbom som manipuleras konstant av intressegrupper.

Du får det att låta som om Ronny, Conny och Abdullah är raketforskare och hjärnkirurger.

Du överskattar den dumma massan. Vi är med största sannolikhet i en tjurfälla - om inte inflationen sjunker drastiskt de kommande månaderna.

Jo men så har det låtit länge i den här tråden och många som ropat på vargen har passerat revy genom åren.

Man ska även komma ihåg att det är relativt låga priser på bostäder på de flesta ställen i landet. Det är i princip bara Sthlm, GBG och Malmö där priserna är höga och folk är högbelånade.
Citera
2023-03-09, 08:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Marknaden sätts efter vad man tror här och nu ditt klappmongo.

JA jag vet precis vad marknaden betalar för bostäder i området jag bor i och jag kan inte hitta någon större rea som utlovats i den här tråden i 10+ år.
Citera
2023-03-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men så har det låtit länge i den här tråden och många som ropat på vargen har passerat revy genom åren.

Man ska även komma ihåg att det är relativt låga priser på bostäder på de flesta ställen i landet. Det är i princip bara Sthlm, GBG och Malmö där priserna är höga och folk är högbelånade.

Nja, de flesta orter som är "attraktiva" på något sätt är svindyra. Det gäller exempelvis Åre, Visby, Strömstad, etc. Även städer som Linköping och Uppsala. Frågan är väl mest vad svindyrt betyder?

Ser bara till Linköping men det går att få en hyresrätt där. Visserligen dyr nyproduktion men det bör ju sätta en tak för vad det är värt att betala för ägt boende.

Finns gott om ledigt. Typ 3:a 75 m^2 lite utanför centrum för omkring 10,500 kr/månad. Om man tänker sig en "hållbar" situation på bostadsmarknaden där värdeökning går jämnt ut med löneökningar och inflation ungefär så bör man väl acceptera en boendekostnad ungefär där.

Liknande 3:a med ungefär samma läge och 4,500 kr/mån i avgift säljs på Booli för 3 miljoner i utgångspris. Säg kontantinsats på en miljon ger 2 miljoner i lån och 850 kr/månad för 1 miljon till 1% ränta ger 6800 kr/månad vid 4% ränta. Alltså redan där 11,300 kr/månad. Sedan tillkommer att man plötsligt är ansvarig för underhåll och reparationer nu. Det kostar.

Med räntehöjningen kommer dessutom avgiften att höjas. Kanske till 6,000 kr/mån? Vem vet?

Dessutom låser man upp en miljon i boendet. Alternativkostnaden borde givetvis räknas men det är folk för korkade för att göra så det kommer nog heller inte prisas in på marknaden.

Hur stor är egentligen månadskostnaden om man köper en sådan 3:a för 3 miljoner? Är det attraktivt jämfört med fullservice boende för 10,500 kr/mån?

Nej även i Linköping måste priserna ner rejält. Jag får inte ihop en vettig kalkyl privat om 3:an säljs för mer än 1,5 miljoner kanske. Handlar inte om att kostnaden är svår att bära för ett par som köper för 3 miljoner. Sitter de på bostadsrätten så överlever de givetvis men som köpare ser man väl till alternativ och nyproduktionshyra finns det gott om i en massa städer.

Tror själv att 50% prissänkning är för mycket eftersom hyrorna kommer att stiga också, och inflation delvis gör att även stillsastående priser i praktiken är en prissänkning, men ner skall det,
Citera
2023-03-09, 08:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
JA jag vet precis vad marknaden betalar för bostäder i området jag bor i och jag kan inte hitta någon större rea som utlovats i den här tråden i 10+ år.
Räntor ditt pucko, du och andra hjon verkar tro att långräntorna här och nu visar vad räntan skall ligga på i framtiden
Citera
2023-03-09, 08:48
Medlem
ränte höjningar biter ej på svensk ekonomi,good bye hyres torksar.

Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) steg med 2,0 procent i januari jämfört med föregående månad, enligt preliminära siffror från SCB.

”Aktiviteten i svensk ekonomi studsade upp i januari med tillväxt i både varuexport och hushållskonsumtion parallellt med växande produktion bland offentliga myndigheter”, säger Neda Shahbazi, nationalekonom på SCB, i ett pressmeddelande.

Även jämfört med januari 2022 steg BNP med 2,0 procent.
Citera
2023-03-09, 08:48
Medlem
Citat:

Jag sitter i HR så jag är iofs partisk åt andra hållet, men måste ifrågasätta när du säger att priserna är för höga enbart i Stockholm, Gbg, Malmö. Prisökningarna inte minst under pandemin på mindre orter har varit gigantiska.

Enda anledningen till att bubblan inte har spruckit har ju dessutom varit politiska insatser som räntesänkningar och stödköp av bostadsobligationer via riksbanken.

Det kan ju bli så igen, även allt tyder på motsatsen denna gången, då får du rätt. Ligger vi kvar på nuvarande räntenivå kommer priserna dyka ytterligare, höjs räntan (som det verkar se ut nu) blir fallet snabbare/brantare. Mäklarna har fullt sjå att missleda köpare via olika typer av tricks. Höga utgångspriser, inget pris, kommande, snart till salu, artiklar om att det är köparens marknad, etc etc.
Citera
2023-03-09, 08:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntor ditt pucko, du och andra hjon verkar tro att långräntorna här och nu visar vad räntan skall ligga på i framtiden

Man kan kallt räkna med att långräntorna (10-åringen exempelvis) är en blåsning. Du kan inte lura banken i genomsnitt genom att binda räntorna.

Personligen tror jag att det blir något högre räntor än tidigare. Någonstans mellan 2,5-3% blir normalränta snarare än 1-1,5%.

Men det kommer att vara hanterbart för de allra flesta.
Citera
2023-03-09, 08:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Jag har för mig att direktionerna från FI till bankerna är totala boendeutgifter på max 50% av disponibelinkomst vid dagens långräntor eller KALP kalkyl.

Kalkylräntorna är fortfarande ganska låga, flesta banker ändrade från 6% till 7% under hösten.

Ligger man under 37k blir man ju idag direkt begränsad av det första kravet, det är nog därför han fick låna 2.4msek tidigare då han begränsades av KALP kalkylen istället.
Så kan det vara. Men frågan om man då inte lagt sig lägre än 50%.
Ser jag hur dom gör nu så lägger dom ett tak där ränta+avgift utgör 34% av disponibel inkomst. Lägger vi på amortering är det 37%
Citera
2023-03-09, 08:54
Medlem
Citat:
Marknaden har vetat detta länge. Priserna är satta med den vetskapen. Tydligen nojar sig marknaden inte lika mycket som du.

Det är samma princip med börsen. Priset är framåtblickande på en längre tidshorisont än några månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Marknaden är en gigantisk dumbom som manipuleras konstant av intressegrupper.

Du får det att låta som om Ronny, Conny och Abdullah är raketforskare och hjärnkirurger.

Du överskattar den dumma massan. Vi är med största sannolikhet i en tjurfälla - om inte inflationen sjunker drastiskt de kommande månaderna.

I princip all psykologisk forskning pekar på att snittpersonen inte klarar av något som ens liknar långsiktig strategi. Marknadspriset sätts extremt relaterat till nuvarande faktorer. I det specifika exemplet bostadsrätter och villor så köper folk:

1: för de summor som banken tillåter dem att köpa för.
2: på den plats som gör vardagen enklast
3: som de tror är bra för barnen ifall de har barn.

Det de INTE tar hänsyn till är:
1: vilka summor de klarar att betala tillbaka ifall räntor, elpriser och matvarupriser stiger
2: hur området troligen kommer utvecklas inom de kommande 10/20/30 åren.
3: hur barnen utvecklas av att leva med föräldrar som hela tiden är tokstressade av att leva på marginalen.

Det räcker med att konstatera hur hög snittbelåningen är i Sverige kontra årsinkomst samt hur få som har bundit sina lån för att inse hur svaga långsiktiga strategier folk har i landet.

Motargumentet: "fast rörliga räntor är lägre i historiskt perspektiv" är inte särskilt bra. Det är också mer lönsamt att inte försäkra några tillgångar alls hos försäkringsbolag. Både att binda räntan och försäkring tar man dock för att skapa marginaler vid plötsliga verklighetsförändringar. Gemene man räknar dock med evig sol och evigt lågt ränteläge ...
Citera
2023-03-09, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer

Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) steg med 2,0 procent i januari jämfört med föregående månad, enligt preliminära siffror från SCB.

”Aktiviteten i svensk ekonomi studsade upp i januari med tillväxt i både varuexport och hushållskonsumtion parallellt med växande produktion bland offentliga myndigheter”, säger Neda Shahbazi, nationalekonom på SCB, i ett pressmeddelande.

+0.75% efter nästa räntemöte
Citera
2023-03-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja, de flesta orter som är "attraktiva" på något sätt är svindyra. Det gäller exempelvis Åre, Visby, Strömstad, etc. Även städer som Linköping och Uppsala. Frågan är väl mest vad svindyrt betyder?

Ser bara till Linköping men det går att få en hyresrätt där. Visserligen dyr nyproduktion men det bör ju sätta en tak för vad det är värt att betala för ägt boende.

Finns gott om ledigt. Typ 3:a 75 m^2 lite utanför centrum för omkring 10,500 kr/månad. Om man tänker sig en "hållbar" situation på bostadsmarknaden där värdeökning går jämnt ut med löneökningar och inflation ungefär så bör man väl acceptera en boendekostnad ungefär där.

Liknande 3:a med ungefär samma läge och 4,500 kr/mån i avgift säljs på Booli för 3 miljoner i utgångspris. Säg kontantinsats på en miljon ger 2 miljoner i lån och 850 kr/månad för 1 miljon till 1% ränta ger 6800 kr/månad vid 4% ränta. Alltså redan där 11,300 kr/månad. Sedan tillkommer att man plötsligt är ansvarig för underhåll och reparationer nu. Det kostar.

Med räntehöjningen kommer dessutom avgiften att höjas. Kanske till 6,000 kr/mån? Vem vet?

Dessutom låser man upp en miljon i boendet. Alternativkostnaden borde givetvis räknas men det är folk för korkade för att göra så det kommer nog heller inte prisas in på marknaden.

Hur stor är egentligen månadskostnaden om man köper en sådan 3:a för 3 miljoner? Är det attraktivt jämfört med fullservice boende för 10,500 kr/mån?

Nej även i Linköping måste priserna ner rejält. Jag får inte ihop en vettig kalkyl privat om 3:an säljs för mer än 1,5 miljoner kanske. Handlar inte om att kostnaden är svår att bära för ett par som köper för 3 miljoner. Sitter de på bostadsrätten så överlever de givetvis men som köpare ser man väl till alternativ och nyproduktionshyra finns det gott om i en massa städer.

Tror själv att 50% prissänkning är för mycket eftersom hyrorna kommer att stiga också, och inflation delvis gör att även stillsastående priser i praktiken är en prissänkning, men ner skall det,

Tror också att vi kommer att se en "Prissänkning" då bostadspriserna kommer att stå stilla eller öka i lägre takt jämfört med inflationen.
Däremot så är jag av uppfattningen att även hyresnivåerna kommer att stiga i samma takt eller snarae högre takt då ränteökningarna givetvis även slår på bostadsföretag. Så Ni i hyresrätter får nog räkna med ganska kraftiga hyreshöjningar kommande år.
Någon stor slakt på bopriser ser jag inte, då det verkar som de flesta har råd att bo kvar, däremot kommer nog övrig konsumption gå ner.
Vi skall vara medvetna om att ur ett historiskt perspektiv har vi fortfarande låga bostadskostnader.
Räknade lite snabbt på vår nuvarande kostnad. Bor i utkanten av en mellanstor stad(Bland sveriges 20 största) på 140m2 villa. Vid en fiktiv lånegrad på 75%(Som var max historiskt sätt) skulle boendet kosta oss ca 25% av vår nettoinkomst.
Vilket knappast kan klassas som högt.
Citera
2023-03-09, 09:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer

Ja, det där var intressant. Och det är säsongrensade siffror.

Trots räntehöjningarna är det full fart i ekonomin. Varken hushållen eller näringslivet verkar bekommas av räntehöjningarna.

Men jag ser att SEB antar att ett BNP-ras kommer efter en Juni-höjning. Och då kan man inte höja mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in