2023-03-08, 23:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Marknaden har vetat detta länge. Priserna är satta med den vetskapen. Tydligen nojar sig marknaden inte lika mycket som du.

Det är samma princip med börsen. Priset är framåtblickande på en längre tidshorisont än några månader.
Marknaden sätts efter vad man tror här och nu ditt klappmongo.
Citera
2023-03-08, 23:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Några tips:

* I tråden har det varit ond bråd död sen orginaltråden skapades 2010. Om du inte tror mig är det bara att hoppa in och läsa den. Finns länkade i trådstarten.

* Kolla vad som hänt efter snabbar räntehöjningar historiskt. Har de legat kvar på hög nivå eller har de snabbt fallit tillbaka när ekonomin oundvikligen kraschar? Vad skulle skillnaden vara nu?

* Kika på inflationsdrivande parametrar. Vad ligger t.ex oljepriset på idag mot juni 2022? Svar: sjunkit rejält, ner typ 30% och faller mer varje månad. Vad händer då juni 2023?

Skulle själv aldrig binda på 5år när vi troligtvis ser rejäla sänkningar nästa år. Varför tror du längre bindningstider ligger lägre?
Vi har underinvesteringar i oljesektorn sedan flera år tillbaka, så tror du på stigande efterfrågan så lär inflationen och priserna lyfta framöver.
Citera
2023-03-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har underinvesteringar i oljesektorn sedan flera år tillbaka, så tror du på stigande efterfrågan så lär inflationen och priserna lyfta framöver.

Då får du snällt förklara vad du menar med underinvesteringar varför vi inte ser det reflekterat i dagens pris? Såvitt jag kommer ihåg är väl utbudet fortsatt strypt och oljan har ändå svårt att hitta upp norr om 100.
Citera
2023-03-08, 23:22
Medlem
Citat:
Marknaden har vetat detta länge. Priserna är satta med den vetskapen. Tydligen nojar sig marknaden inte lika mycket som du.

Det är samma princip med börsen. Priset är framåtblickande på en längre tidshorisont än några månader.

Marknaden är en gigantisk dumbom som manipuleras konstant av intressegrupper.

Du får det att låta som om Ronny, Conny och Abdullah är raketforskare och hjärnkirurger.

Du överskattar den dumma massan. Vi är med största sannolikhet i en tjurfälla - om inte inflationen sjunker drastiskt de kommande månaderna.
Citera
2023-03-08, 23:40
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:

Räkneexempel. Den här budas nu upp över utgångspris på 4.29.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-lunden-goteborgs-kommun-ulfsparregatan-26-19652815#brf-info

Den har en föreningsavgift på 3671 för sina 67 kvadrat.

Årsredovisningen från 2020 indikerar nästan 17k/kvm i föreningslån, så vi räknar med 16k som exempel.

Lägenhet på 67 kvadrat har då 1072000 i föreningsskuld. En ränta på 4% där ger 42880 per år eller 3753 per månad, dvs något över vad den totala avgiften är nu.

Lånen var bundna till slutet på 2021 (har redan inträffat, var 1,77% ränta), respektive sluten på 2023 (2,53%) och 2025 (0,61). I nuläget kan vi uppskatta räntan till ca 1,7% i genomsnitt. Det ger då räntekostnader för lägenhetens del av föreningslånen om ca 18,200 per år.

Inom loppet av 2,5 år kommer det alltså bli uppskattningsvis 24k dyrare per år, 2k i månaden, bara i föreningens del av räntekostnaderna här, och avgiften om den justeras linjärt blir 5700 istället för 3700.

Det är naturligtvis inga problem för någon som har råd att köpa (med lån) lägenhet för 4-5 miljoner.

Men menar du på fullaste allvar att du tror att genomsnittspersonen som köper bostad (och som köpte direkt efter den initala nedgången förra året) har uppfattat vad som kommer att hända (och har hänt) de närmsta åren i form av kostnadsökningar, både vad gäller avgifter, sin egen ränta, elräkningar, övriga levnadsomkostnader och så vidare?

Speciellt om man betänker vad som händer när allt snurrar några varv. Lägre konsumtion av varor och tjänster när ett hushåll av den här kalibern konsumerar betydligt mindre då de måste lägga 10k mer i månaden på grundläggande kostnader, vilket leder till arbetslöshet, och så vidare.
Senast redigerad av pop-ikon 2023-03-08 kl. 23:46.
Citera
2023-03-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Du får det att låta som om Ronny, Conny och Abdullah är raketforskare och hjärnkirurger.

Du överskattar den dumma massan. Vi är med största sannolikhet i en tjurfälla - om inte inflationen sjunker drastiskt de kommande månaderna.

Exakt. Fler hade sålt för ett år sedan om de sett detta komma.
Citera
2023-03-09, 00:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Då får du snällt förklara vad du menar med underinvesteringar varför vi inte ser det reflekterat i dagens pris? Såvitt jag kommer ihåg är väl utbudet fortsatt strypt och oljan har ändå svårt att hitta upp norr om 100.
Att för lite pengar gått till prospektering kontra estimerat framtid behov globalt
Citera
2023-03-09, 00:21
Medlem
Citat:

Exakt detta. Att folk ens tar bankernas prognoser på allvar är tragiskt. De vill lugna dig för att ha kvar dig som kund. Om SEB spår högre ränta än Swedbank så kommer fler byta till "den som har lägre ränta i framtiden" när allt banken vill är att tjäna så mycket pengar på sig som möjligt.

Ändå befriande att det finns fler i tråden som inte påstår att Sverige är ett Mecka för IT-arkitekter och toppingenjörer. Sverige är ett tråkigt, kallt land fyllt av WT som åker till Ullared och har alldeles för många kilon på buken. Det är en hivemind av vad valfri kvälls- eller morgontidning tar upp kombinerat med statens egna mediakanaler som används för att hjärntvätta och hålla den stora massan roade och mindre benägna att bryta sig loss från drömmen om ett svenssonliv.

När en kebabpizza närmar sig 200:- däremot.. då JÄVLAR ska ni få se på kaos hos Svensson. Om inte en runda padel går upp för mycket i pris dessförinnan
Citera
2023-03-09, 00:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Är fanders och flicksom-fb eller barfen sugen på... över 10 000kr i avgift till BRF?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-nacka-eriksvik-nacka-kommun-boo-strandvag-1-l-19268515

LOL.

https://mspecsfiles2.blob.core.windows.net/0425/files/0cbf9180-5b3c-11ed-902e-c3db81faea49.pdf

I årsredovisningen framkommer att alla lånen löpt ut Q4 2022. Från 0.7% i snittränta till nu ca 4.0%. Föreningens lån är 12 000 per kvm.
Objektet med 147kvm har ungefär 1.8 miljoner kronor i indirekt nettoskuldsättning. En ränteökning kring 3% på det lånet är nästan 5000kr/mån i ränta. Det förklarar varför avgift nu är 10K kr.

Sen ska du såklart få bolån 9 milj. Och amortera o betala ränta på det.
Kan du casha objektet så bor du i det för 10k per månad. Varför en dollarmiljonär skulle vilja bo där är en bra fråga.

Så det återstår att en sosse köper det och tar lån. Och då ska det amorteras och ränta betalas. Och hög avgift.

Vill du bo för 60 000 per månad? Eller mer? Och ta oändlig finansiell risk. Nå prata nu liksom-fb.
Tja, var ju inte så tokigt. Och 10k per månad är väl inte så farligt.
Dock har jag inget intresse av båtplats och inte av utsikt över vatten heller.
Skulle bli så att jag betalade för sådant jag är ointresserad av. Så det får vara för min del. (Men det är ju många som uppskattar sådant. Preferenserna är ju lite olika som jag brukar påtala).
Citera
2023-03-09, 01:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt500
Du har helt enkelt fel.
Jahaja, då får vi hoppas att du kan visa det då. Till skillnad från alla andra som påstår det, men som bara kommer med svammel sedan.

Citat:
Som du tydligt visat flera gånger i tråden så verkar du tro att höga lån står för en promille av totala lånekvoten. När det gäller Stockholm och nya lån som tagits senaste 5-6 åren så är belåningsgraden betydligt högre än vad du får det att låta som.
"verkar" "tro". Det är inte så att du sitter här och fantiserar i blindo?

FI kommer varje år med en rapport om nya bolån. Jag säger inget annat än vad som står i den.
Andra i tråden säger däremot sådant som kolliderar med data från FI.
Du kanske baserar dig på att dom har rätt och FI har fel?

Citat:
Du refererar hela tiden till den grupp du tillhör (50-60 år?) gammal och bortser helt ifrån hur den faktiska situationen ser ut bland de yngre som tar lån. Så fort någon försöker påpeka detta så kallar du det för anekdoter och svarar med att unga får hjälp av sina föräldrar och att de då i många fall inte behöver maxbelåna sig.
Låter som du snarare talar om flanders. Han brukar hänvisa till just det du skriver och invända mot det jag säger.
Nu har du så dålig koll att du tillskriver mig motsatsen till det jag skriver.
Går ju inget bra för dig.

Citat:
Jag hade tidigare en lön på 36500 kr och och lånade 2.1 milj. Sbab beviljade mig överlägset högst jämfört med övriga banker. Så har det sett ut fram tills idag då det backat något. Nu valde jag inte lånet via Sbab men hade jag gjort det så hade jag fått låna 2.4m. Skillnaden här jämfört med exemplet från tidigare skribent var att jag hade max 3 KSEK till förening.
Jaha och har du 25k i nettolön då?
Avgiften har betydelse. Och sedan är det inte precis bara jag som ifrågasatt hur kvinna fick låna så pass.

Ja, att SBAB är mest frikostig är ju vad jag har sagt. Och nu bekräftar du att jag har rätt, när du skall visa att jag har fel. Som sagt det går ju inget bra för dig.

Kollade med SBAB nu och fyllde i så det skulle bli så mycket som möjligt och landade på 1.33M för 31k/månad. Låter som dom dragit ned lånebeloppen väldigt drastiskt. Samtidigt som man säger i media att dom inte gjort det.

Citat:
En vän till mig köpte bostad i somras i Fredhäll. Inkomst 35k. Bostaden kostade 3.15 k. Enligt din logik så bör han lagt +1m i insats. Det gjorde han inte. Utan hans mor la in sin lägenhet som säkerhet på lånet. Banken godkände då lånet. Tror han la runt 400-500 som max u insats.
???
Exakt var har jag sagt att det inte skulle gå bra med medlåntagare. Eller som i detta fall. Mamman lånar på sin bostad och lånar ut till sonen.
Citera
2023-03-09, 01:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Någon som kan förklara för mig vem den typiska köparen är i detta läge?
Tja det är väl normala människor. Normala alltså.

Citat:
Jag menar VI VET att räntan ska UPP. Ändå köper folk? Vilka är dessa idioter?
Varför skulle dom inte köpa?
För att du har psykos? Nej men du måste ju tillföra någon slags rationalitet. Dina inlägg är ju tomma på allt sådant.

Citat:
Om jag VET att jag får en bostad för 1 miljon kr mindre om 3-6 månader, så väntar jag.
Ja, men det är ju något helt annat.

Eller menar du att det finns en koppling?
Prisnivån i centrala Stockholm har legat ganska still sedan i augusti. Hur mycket har räntan stigit?
Var är kopplingen?

Citat:
Är medelsvensson totalt körd i huvudet?
Nej, men många i den här tråden har väldigt svag koppling till verkligheten. Och mycket fantasier.
Citera
2023-03-09, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kollade med SBAB nu och fyllde i så det skulle bli så mycket som möjligt och landade på 1.33M för 31k/månad. Låter som dom dragit ned lånebeloppen väldigt drastiskt. Samtidigt som man säger i media att dom inte gjort det.

Jag har för mig att direktionerna från FI till bankerna är totala boendeutgifter på max 50% av disponibelinkomst vid dagens långräntor eller KALP kalkyl.

Kalkylräntorna är fortfarande ganska låga, flesta banker ändrade från 6% till 7% under hösten.

Ligger man under 37k blir man ju idag direkt begränsad av det första kravet, det är nog därför han fick låna 2.4msek tidigare då han begränsades av KALP kalkylen istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in