2023-03-08, 21:54
Medlem
Knügens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Ryssland har förlorat ca 20.000 stridsvagnar i Ukraina, det är absurda mängder det handlar om.

Men hallå där, "förlorat 20.000 stridsvagnar"?! Det måste du visa en källa på, det finns ju inget land i världen som ens någonsin varit i närheten av att ha så många stridsvagnar. LOL
2023-03-08, 22:14
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Jag konstaterar bara att din sida för någon dag sen sa att Kiev inte längre behöver hålla Bakhmut och därför kan retirera till nya försvarslinjer som man byggt upp. Men nu när Zelenskij kovänt och sagt att Bakhmut ska försvaras till varje pris så har ni tydligen en förklaring till det med.

Det är ett faktum att Ryssland har hypersoniska missiler som de även använt i Ukraina några gånger. USA/NATO har inga hypersoniska missiler. Inte bara T-14 Armata och T-90M är överlägsna alla stridsvagnar NATO har utan även den vanliga T-90 är det. Överhuvudtaget har USA/NATO inget militärt materiel som är bättre än Rysslands.

T-14 armata fungerar inte. Motorn är en ovanlig konstruktion som påminner om en stjärnmotor. Den är också väldigt opålitlig. T-90 är en trimmad T-72 med ett nytt svetsat torn.
2023-03-08, 22:37
Medlem
OliverCromwells avatar
Wagner PMC firar segern efter att ha säkrat östra Bakhmut.

https://files.catbox.moe/hijia4.mp4
2023-03-08, 23:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Mm, Tyskland intog mer än 90 % av Stalingrad.
2023-03-08, 23:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
På några få dagar ändrade MSM inställningen om Bakhmut från att vara strategisk icke-viktig till att plötsligt vara ryssarnas port in i resten av Donetsk oblast. Varför gör media en sådan omsvängning? Vill man mjölka västvärldens skattebetalare på ännu mera pengar för att försvara staden? Om frontlinjen i Bakhmut är så jävla viktig för resten av regionen, varför har man då under ett halvår viftat bort Bakhmuts strategiska betydelse?
Det är en intressant observation du gör där, och redan i nästa inlägg har du förklaringen:
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Zelensky beskriver det som "open road" om Bakhmut faller.
https://www.cnn.com/2023/03/07/europe/ukraine-volodymyr-zelensky-cnn-interview-bakhmut-intl/index.html
Har Ukraina satsat för mycket i form av manskap och material för att hålla Bakhmut och tunnat ut reserver och andra försvarslinjer?
Det är frestande att skriva att media tillmäter allt som kommer ur munnen på Zelensky alltför stor betydelse. Om det skulle vara så att de gör det är också det värt att notera. Om Zelensky inte vet vad han snackar om och media ändå tar honom på orden, alltså.

Hur som helst: Det kan ju diskuteras hur viktigt Bakhmut är strategiskt. Jag själv börjar väl känna att pratet om hur Bakhmut är en supertrimmad orch-fälla börjar komma så smått på skam om man börjar kasta in resurser mer eller mindre i desperation. Kan man tänka sig att köttkvarnen käkar både ukrainska och ryska soldater?

Zelensky har vidare intygat att beslutet att hålla Bakhmut till varje pris inte påverkar uppladdningen inför en kommande ukrainsk offensiv. Även där får man liksom fundera på om Zelenskys vet vad han pratar om.
2023-03-08, 23:34
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag bryr mig inte om vad andra säger, jag står enbart för det jag skriver. Alla begriper väl att en förlust i Bachmmut skulle vara dåligt för Ukraina. Hur dåligt det utfallet kommer vara återstår att se. Jag tror inte det har någon större betydelse på sikt.

Återigen, varför tillskriver du mig saker andra har sagt? Har du inget bättre att komma med? Ryssland har inte skickat några T-14 till Ukraina, sannolikt pga att de inte är funktionsdugliga. Ryssland har förlorat ca 20.000 stridsvagnar i Ukraina, det är absurda mängder det handlar om. Så nej, jag tillskriver inte ryska stridsvagnar något större värde i förhållande till västerländska vagnar. Vi kommer nog snart se hur det ligger till med den saken i praktiken.

Jag kan inget om robotar, så jag kan inte avgöra värdet av Rysslands innehav av ett hypersoniskt vapensystem. Vad man kan säga med säkerhet är att de inte spelat någon avgörande roll i kriget i Ukraina. Det visar inte heller att Ryssland skulle ligga före väst i militärteknologi. Du kan ju bara jämföra Natos flotta av hangarfartyg och den ryska skrothögen Admiral Kuznetsov, vilken förövrigt är ryska flottans flaggskepp. Den kan inte åka någonstans utan en bogserbåt eftersom skeppet ständigt råkar ut för haverier.

Nej, väldigt långt ifrån alla begrep det häromdagen. Men du får väl snacka ihop dig med dina rysshatande polare om Bakhmut.

Hahaha. 20000 stridsvagnar skulle alltså Ryssland ha förlorat i Ukraina? Den ene russofoben är galnare än den andra. Rena fantasier och jag tror inte ens att Ryssland har så många stridsvagnar totalt. Och jo, T-14 Armata har använts i Ukraina även om de är få än så länge.

Du kan inget om militära spörsmål överhuvudtaget. Vare sig om missiler stridsvagnar. Så det bästa för dig vore om du bara höll käft i det ämnet.
2023-03-08, 23:37
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
T-14 armata fungerar inte. Motorn är en ovanlig konstruktion som påminner om en stjärnmotor. Den är också väldigt opålitlig. T-90 är en trimmad T-72 med ett nytt svetsat torn.

T-14 Armata fungerar alldeles ypperligt. I princip alla stridsvagnar är vidareutvecklingar av tidigare modeller. Det gäller även stridsvagnar från väst som Abrams och Leopard 2. Så ditt påstående säger inte ett dugg.
2023-03-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Imponerande - de har lyckats vinna o inta några ruiner - bra jobbat MEN TILL VILKA KOSTNADER
I MÄNNISKOLIV - SKADADE - MATERIAL O PENGAR
2023-03-08, 23:43
Avstängd
Att västmedia börjar inse situationen börjar märkas något nu.

De säger inte rakt ut att det går dåligt för ukraina.. men däremot har "möjliga" fredsförhandlingar börjat diskuteras.

Ex.vis nu på TV 4:s 22 nyheter..
2023-03-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Faller inom några dagar säger Stoltenberg. https://www.expressen.se/nyheter/stoltenbergs-oro-dagar-innan-bachmut-faller/

Jaså, vår uruselt engelsktalande NATOledare kommer ut som ryzzzztroll!
Nu när han ändå ska avgå så kan han väl med att återge verkligheten korrekt.
2023-03-08, 23:53
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är en intressant observation du gör där, och redan i nästa inlägg har du förklaringen:

Det är frestande att skriva att media tillmäter allt som kommer ur munnen på Zelensky alltför stor betydelse. Om det skulle vara så att de gör det är också det värt att notera. Om Zelensky inte vet vad han snackar om och media ändå tar honom på orden, alltså.

Hur som helst: Det kan ju diskuteras hur viktigt Bakhmut är strategiskt. Jag själv börjar väl känna att pratet om hur Bakhmut är en supertrimmad orch-fälla börjar komma så smått på skam om man börjar kasta in resurser mer eller mindre i desperation. Kan man tänka sig att köttkvarnen käkar både ukrainska och ryska soldater?

Zelensky har vidare intygat att beslutet att hålla Bakhmut till varje pris inte påverkar uppladdningen inför en kommande ukrainsk offensiv. Även där får man liksom fundera på om Zelenskys vet vad han pratar om.

Nu är inte jag någon militärstrategisk expert, så ta det jag säger med en nypa salt. Alla de källor jag tagit del av menar att betydelsen av Bakhmut är främst symbolisk. Tar ryssmongolerna Bakhmut så blir det en moralboost för dem och en motsvarande dipp i stridsmoralen på den ukrainska sidan. Det stärker dessutom Wagner-chefen Prigozhins ställning gentemot den reguljära ryska armén, då han kan peka på en militär framgång och kräva mer resurser till sina mannar. Det finns de som menar att Bakhmut liknar Verdun under WW1, dvs en plats med stor symbolisk betydelse som var tänkt att fungera som bete för fienden så att de offrar sina resurser där i ett utnötningskrig, och kanske ligger det någonting i detta.
2023-03-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Att västmedia börjar inse situationen börjar märkas något nu.

De säger inte rakt ut att det går dåligt för ukraina.. men däremot har "möjliga" fredsförhandlingar börjat diskuteras.

Ex.vis nu på TV 4:s 22 nyheter..

Ja, jag tänkte faktiskt på tonartsändringen där jag också.
Plus dagens nya hypoteser om att var det inte Ukraina ändå som låg bakom sprängningen av Nord Stream?
Någon slags kursomläggning är helt klart på gång. Sanktionerna måste börjat bita nu. (Till västvärldens nackdel).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in