2023-03-08, 08:37
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är nog så enkelt som att tillfället gjorde tjuven. En misslyckad karriär, alkohol och ett inneboende Palmehat var en synnerligen farlig mix den där kvällen.

https://www.svd.se/a/oWk7LK/palmehatet-exploderade-pa-1980-talet
Kan detta förklara varför Olof Palme mördades den 28 februari 1986? Ja, varför inte? Med tanke på hur många galna konspirationsteorier och hatiska utfall som bevisligen cirkulerade vid denna tid är det inte osannolikt att en av Stockholms alla Palmehatare fick syn på paret Palme när de var på väg hem från biobesöket på Sveavägen och passade på att röja hatobjektet ur vägen.
Så visst fanns det en motivbild, om man bortser ifrån det utan istället snackar om en "tidigare ostraffad" person så framstår naturligtvis herr Engström som en osannolik mördare.

Bra inspel. Det kan vara en ensam galning och ett slumpmord, även om hotbilden mot Palme (med flera varningar till SAP i anslutning till mordet) och mängder av vittnesmål om övervakning under kvällen talar emot den teorin.

Det som också starkt talar emot Engström är att ingen insatt vittnat om att han hatade Palme (till skillnad från exempelvis CA), att han inte hade någon tillgång till en revolver med specialammunition (till skillnad från CA) och inte minst att han inte ljög om sitt alibi (till skillnad från CA).

Ha en fin dag alla med- och motdebattörer.
Citera
2023-03-08, 08:41
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://www.journalisten.se/debatt/kanger-slar-oppna-dorrar
TP skriver:
Hans (SEs) unika utpekande av ett annat vittne, LJ, som befann sig på en från brottsplatsen skymd position – men som var synlig längs gärningsmannens flyktväg. LJs beskrivning av den undflyende mördaren matchar Skandiamannen.
Är det inte ordentligt debunkat att LJ var synlig just från mordplatsen när han stod precis där han uppgav sig att stå?

LJs "Mörk vinterjacka och möjligen keps" matchar SE enligt TP, men hur många andra matchar också?

Korrekt.

Det är vidmerat, bl a, i Lampers dokumentärfilm, att LJ var synlig just från mordplatsen när han stod precis där han uppgav sig stå.

Korthuset faller. Igen.
Citera
2023-03-08, 08:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Bra inspel. Det kan vara en ensam galning och ett slumpmord, även om hotbilden mot Palme (med flera varningar till SAP i anslutning till mordet) och mängder av vittnesmål om övervakning under kvällen talar emot den teorin.

Det som också starkt talar emot Engström är att ingen insatt vittnat om att han hatade Palme (till skillnad från exempelvis CA), att han inte hade någon tillgång till en revolver med specialammunition (till skillnad från CA) och inte minst att han inte ljög om sitt alibi (till skillnad från CA).

Ha en fin dag alla med- och motdebattörer.
Ja mycket talar för att tillfället gjorde tjuven.

https://aktuelltfokus.se/35-ar-har-gatt-sedan-moderaterna-hetsade-fram-mordet-pa-olof-palme/

"Om då någon av oss går omkring med ett vapen - så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle" som någon uttryckte det.

Den största skulden ska dock läggas på dem som höll igång hatkampanjerna, inte den där stackaren som höll i vapnet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-08 kl. 08:59.
Citera
2023-03-08, 09:01
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Det är nog så enkelt som att tillfället gjorde tjuven. En misslyckad karriär, alkohol och ett inneboende Palmehat var en synnerligen farlig mix den där kvällen.

https://www.svd.se/a/oWk7LK/palmehatet-exploderade-pa-1980-talet
Kan detta förklara varför Olof Palme mördades den 28 februari 1986? Ja, varför inte? Med tanke på hur många galna konspirationsteorier och hatiska utfall som bevisligen cirkulerade vid denna tid är det inte osannolikt att en av Stockholms alla Palmehatare fick syn på paret Palme när de var på väg hem från biobesöket på Sveavägen och passade på att röja hatobjektet ur vägen.
Så visst fanns det en motivbild, om man bortser ifrån det utan istället snackar om en "tidigare ostraffad" person så framstår naturligtvis herr Engström som en osannolik mördare.

Kul med bilden du länkar till.

Den visar att 100 procent av alla män mellan 40 och 60 år såg likadana ut vid den här tiden. Keps och rock och bögslungan på plats.. Engströms ”signum” enligt Thomas Pettersson..
Citera
2023-03-08, 09:37
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ja mycket talar för att tillfället gjorde tjuven.

https://aktuelltfokus.se/35-ar-har-gatt-sedan-moderaterna-hetsade-fram-mordet-pa-olof-palme/

"Om då någon av oss går omkring med ett vapen - så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle" som någon uttryckte det.

Den största skulden ska dock läggas på dem som höll igång hatkampanjerna, inte den där stackaren som höll i vapnet.

Mördaren var nog för det första ingen ”stackare”.

För det andra länkar du till en text som hävdar att vilken moderat som helst skulle släckt Palme och hen fått chansen. Det faller på sin egen orimlighet och det faller dessutom på grundläggande psykologi.

”Många undrar varför en grafiker från en av Stockholms finaste förorter skulle få för sig att mörda någon. (…) Svaret ligger naturligtvis i Engströms politiska engagemang i den svenska högerrörelsen. Moderaterna vid den här tiden var ett extremt parti.”

Engström gick emot sitt högerextrema parti, det berättas också i artikeln:

”1983 blev han invald som ordinarie i kommunfullmäktige. Där kom han att bryta mot partilinjen: Täbymoderaterna ville lägga ner en skola, men Stig arbetade istället för att skolan skulle vara kvar. Efter detta fick han inte fler poster i partiet.”

Engström var ingen nickedocka.

Kanske var det därför den högerextreme åklagaren - han är ju partiansluten moderat och gammal nog för deltagande i MUF:s avskyvärda hatkampanjer - valde att hänga ut honom som mördare?
Citera
2023-03-08, 10:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tror det finns ett väldigt enkelt svar på delar av din Frågeställning.

Alkohol.

Effekter är förlorad impulskontroll och aggressivtet.

Du måste någon gång mött personer som ändrar sin personlighet från att vara blyga, Timida, ursäktande till det motsatta.

Rena aggressiva snedtändningar på småsaker.

Frågan är om en person med denna (i detta fall synnerligen avancerade grad av) problematik kan tänkas debutera med att skjuta ihjäl någon som passerar på gatan? Jag skulle snarare gissa på någon som haft omfattande problem sedan tidig ungdom och genom livet?

Och den här utom kontroll och in i vansinnet berusade SE som fäktar ut från arbetsplatsen på väg hem är lite svår att föreställa sig?

Citat:
Det som jag inte kopplar ihop med alkohol är denna förbittring av polisens ointresse.

SE's förbittring över polisens ointresse.

Vad har vi för källor på det?

Hans egna ord i ....?

Är han GM ljuger han givetvis på denna punkt.

Förbittringen framstår som äkta, den är intensiv och mångårig. Och om inte, varför skulle GM-SE framhärda med en falsk sådan? Dessutom innebär det, som i så många andra avseenden, det här uttänkta och hela tiden förekommande - "Jag spelar förbittrat vittne i några år".

Än mer svårsmält är GM-SE som i omgivningen skrävlar om hur han gjort mun mot mun, kutat efter GM, jagat ambulanser osv.

Citat:
Kanske var SE förbittrad av andra orsaker som GM.

Uteblivna skålar och hurrarop från högern på Bridgekvällarna för mördarens handling?

Hur ser du på problemet i detalj.

Kan du ta någon detalj i historien om SE som GM och konflikten du upplever i denna?

Hur menar du, hur man skulle tolka in GM-SE i detta? Det får väl bli att han blir besatt av mordet pga att han begått det samt att han var lite tokig från början. Jag tror inte att det ingick i alla hans sluga planer.
Citera
2023-03-08, 11:02
Medlem
Citat:
Alibit har ingen lyckats spräcka. Det är i mordsammanhang sällsynt bergfast eftersom det består av en dokumenterad utstämlingstid och ett klart och redligt vittnesmål från vakt i tjänst.

Håller absolut inte med om det. Det där alibit inte värt mycket.
- Man vet inte exakt när mordet skedde (man har beräknat ett intervall, observera att intervallet just beräknats så det behöver inte vara exakt)
- Man vet inte exakt när SE stämplade ut (kan diffa på 59 sekunder i sig) samt att stämpelklockans exakthet inte är fastställd
- Väktarna förhördes först 3 månader efter mordet om en vanemänniska de pratat med ofta
- Väktarnas uppgifter varierar från "ett par minuter" till "vi önskade honom trevlig semester och så"
- SE uppger själv anger samtalet med väktarna som tämligen kort och att han var på mordplatsen ganska snart efter andra skottet

Sammantaget ur detta kan du inte hitta ett "bergfast" alibi som säkerställer att SE inte kan ha varit på platsen kanske 20 sekunder tidigare så att han skulle ha haft tid att skjuta Palme.

Jag är inte alls övertygad om att SE är skyldig, men att påstå att det finns ett "bergfast alibi" är fel.
Citera
2023-03-08, 11:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du upprepar det ja. Men det är ju en ytterst vanlig invändning gällande Engström att han är osannolik pga av detta spann. Både i denna tråd och utanför.

Där är jag nog enig ändå, han blir lite mindre sannolik som GM än om han i ålder legat närmare det vittnena uppger. Det finns för övrigt även andra anledningar till att man i första hand bör tänka sig en yngre GM än en 52-åring och som adderar till detta.

Men, ja, var GM 52 år så var det ju så.

Citat:
Du svarar aldrig på mina frågeställningar kring vem av vittnena som hade en ärlig chans att göra en åldersuppskattning av värde enligt dig. Om du börjar där istället för att upprepa vad du inte förstår så tror jag faktiskt att vi kan mötas någonstans.

För att jobba med snitt, median, medel (vad som helst) måste man ju utgå från axiomen att datan man jobbar med är korrekt/pålitlig.

Ta Anna Hs uppgifter som exempel.

Hon säger i sitt första förhör medelålders.

Enligt henne sitter hon i en bil och ser GM först när han är ca 10 meter in på Tunnelgatan.
Observation varar i 3-4 s

Vad har uppgiften "medelålders" för värde här egentligen?
Hur ser man skillnad på en 28 åring, 38 åring och 48 åring från håll när man ser personen bakifrån springa?

Och min fråga kvarstår - Vilka andra vittnen hade bättre förutsättningar?
Vad kan vi tillskriva för värde till de här "datapunkterna" som man sedan ska göra ett "brett snitt" på?

Har tyvärr missat att just jag fått sådana frågor massa gånger.

Men jag har inget svar, det är bortom vad jag har några närmare begrepp om. Saken kräver heller inte att man fördjupar sig i detaljer gällande partikulära observationer.

Om en uppsättning personer uppger åldrar inom ett gemensamt spann, 30-45 i detta fall, så torde det vara ganska okontroversiellt att det bör ses som det troligaste? Även om man visar att det var risiga förhållanden, dåliga iakttagelser osv och att man inte utesluter andra åldrar.

Om alla åldrar (18-70?) är lika troliga som det vittnen uppger i detta fall, innebär det att det inte fanns någon möjlighet för något vittne att observera någon för åldersbestämning relevant karaktäristika hos GM. Samtliga vittnen chansar således, de kunde gällande bedömning av GM:s ålder lika gärna blundat? Men lägger sig ändå i ett gemensamt spann.

Att hävda att alla åldrar mellan yngling och åldring är lika troliga som det som bedömts, är att mena något som dels går på tvärs mot det som väl får anses vara presumtionen och dels mot vad som gängse antagits gällande signalementet. Det är nog den med sådana anspråk som har "bevisbördan".

Citat:
Btw - Längd är en helt annan fråga och inte lika svår.
Det finns tekniska slutsatser samt vittnen kunde göra uppskattningar gällande GMs längd i förhållande till LOP.

Nu pratar vi om vittnesobservationer och jag undrar varför det i allmänhet skulle vara stolligt att ta snitt av åldersuppskattningar (men inte av längd tydligen)? För mig framstår det som ett rimligt tillvägagångssätt. Och det innebär inte att den siffran är gjuten i sten, utan dess tillförlitlighet beror på olika förhållanden.

Sen vilar allt detta på premissen att det faktiskt går att åldersuppskatta människor, vilket tycks finnas tvivel om här.
Citera
2023-03-08, 11:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Där är jag nog enig ändå, han blir lite mindre sannolik som GM än om han i ålder legat närmare det vittnena uppger. Det finns för övrigt även andra anledningar till att man i första hand bör tänka sig en yngre GM än en 52-åring och som adderar till detta.

Men, ja, var GM 52 år så var det ju så.

Har tyvärr missat att just jag fått sådana frågor massa gånger.

Men jag har inget svar, det är bortom vad jag har några närmare begrepp om. Saken kräver heller inte att man fördjupar sig i detaljer gällande partikulära observationer.

Om en uppsättning personer uppger åldrar inom ett gemensamt spann, 30-45 i detta fall, så torde det vara ganska okontroversiellt att det bör ses som det troligaste? Även om man visar att det var risiga förhållanden, dåliga iakttagelser osv och att man inte utesluter andra åldrar.

Om alla åldrar (18-70?) är lika troliga som det vittnen uppger i detta fall, innebär det att det inte fanns någon möjlighet för något vittne att observera någon för åldersbestämning relevant karaktäristika hos GM. Samtliga vittnen chansar således, de kunde gällande bedömning av GM:s ålder lika gärna blundat? Men lägger sig ändå i ett gemensamt spann.

Att hävda att alla åldrar mellan yngling och åldring är lika troliga som det som bedömts, är att mena något som dels går på tvärs mot det som väl får anses vara presumtionen och dels mot vad som gängse antagits gällande signalementet. Det är nog den med sådana anspråk som har "bevisbördan".

Nu pratar vi om vittnesobservationer och jag undrar varför det i allmänhet skulle vara stolligt att ta snitt av åldersuppskattningar (men inte av längd tydligen)? För mig framstår det som ett rimligt tillvägagångssätt. Och det innebär inte att den siffran är gjuten i sten, utan dess tillförlitlighet beror på olika förhållanden.

Sen vilar allt detta på premissen att det faktiskt går att åldersuppskatta människor, vilket tycks finnas tvivel om här.

Jag har nog inte så mycket att tillägga gällande denna fråga. Det skulle primärt röra sig om upprepningar.

Vill man jobba med ett brett snitt gällande uppgift X så gör det!
Jag har aldrig försökt berätta för någon hur de ska resonera. Jag berättar om hur jag resonerar.

Som jag redan har stipulerat åtskilliga gånger - Jag är inte bekväm med det breda snittet.
Jag ser inte alla uppgifter som "likvärdiga" datapunkter. Jag anser att de måste bedömmas individuellt.

Och jag bibehåller starkt att 25 - 45 (eller 35 - 45 för den delen) inte på något sätt stipulerar en undre och övre gräns man bör förhålla sig till. Vilket är en ganska så vanlig synpunkt i denna tråd.

I sluten av dagen är datapunkterna fortfarande uppskattningar gjorda av människor som primärt har sett en individ bakifrån från håll i motljus under några sekunder.

För mig är det skakiga datapunkter och när det kommer till just åldersfrågan är jag ödmjuk inför det.
Citera
2023-03-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Med det lilla problemet att han inte kan gå.

När han ser att Mårten är med måste han springa tillbaka tillbaka till arbetsplatsen. Helt utan anledning också.

Han borde vara lite mör inför trappen efter allt det här kutandet. Men han kanske lånade konditionen av någon granne. Vem vet.

Sedan var han på kontoret när LOP kom till bion. Jag har svårt att se att Palme gick dit för att snäsa av honom.

Jasså var Engström på kontoret kl 20:40 ?

Hur vet du det ?
Citera
2023-03-08, 12:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jasså var Engström på kontoret kl 20:40 ?

Hur vet du det ?

För att väktaren säger det
Citera
2023-03-08, 12:20
Medlem
Citat:
Korrekt.

Det är vidmerat, bl a, i Lampers dokumentärfilm, att LJ var synlig just från mordplatsen när han stod precis där han uppgav sig stå.

Korthuset faller. Igen.

Men sluta...

Vi vet att GM vänder sig om och tittar mot LJ...

Vi vet inte om Engström ens är på brottsplatsen och ser LJ...

Varför inte gå på fakta istället mot att gissa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in