2023-03-07, 12:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tolkade det du skrev som att det fanns någon annan ålder än omkring 35-40 som var troligare än den. Men det som avsågs var att alla åldrar mellan yngling och åldring är lika troliga? 20, 40 eller 60, ingen skillnad?

Jag äger det om jag uttryckte mig otydligt. Jag menar självklart inte att någon annan ålder är troligare.

Citat:
Jag kan ta intryck av nya sätt att ser på delar av signalementet, om de tycks vila på saklig grund. Men här är jag mycket tveksam till om kan se sådan.

Det är för övrigt ingen som hävdar, vilket upprepat poängteras, att GM måste befinna sig i det åldersspann som uppges av vittnen.

Du upprepar det ja. Men det är ju en ytterst vanlig invändning gällande Engström att han är osannolik pga av detta spann. Både i denna tråd och utanför.

Citat:
Förstår för övrigt igen, inte alls vad som skulle vara så väldigt tokigt med att ta ett brett snitt av uppfattad ålder (eller längd) på GM bland vittnen?

Du svarar aldrig på mina frågeställningar kring vem av vittnena som hade en ärlig chans att göra en åldersuppskattning av värde enligt dig. Om du börjar där istället för att upprepa vad du inte förstår så tror jag faktiskt att vi kan mötas någonstans.

För att jobba med snitt, median, medel (vad som helst) måste man ju utgå från axiomen att datan man jobbar med är korrekt/pålitlig.

Ta Anna Hs uppgifter som exempel.

Hon säger i sitt första förhör medelålders.

Enligt henne sitter hon i en bil och ser GM först när han är ca 10 meter in på Tunnelgatan.
Observation varar i 3-4 s

Vad har uppgiften "medelålders" för värde här egentligen?
Hur ser man skillnad på en 28 åring, 38 åring och 48 åring från håll när man ser personen bakifrån springa?

Och min fråga kvarstår - Vilka andra vittnen hade bättre förutsättningar?
Vad kan vi tillskriva för värde till de här "datapunkterna" som man sedan ska göra ett "brett snitt" på?

Btw - Längd är en helt annan fråga och inte lika svår.
Det finns tekniska slutsatser samt vittnen kunde göra uppskattningar gällande GMs längd i förhållande till LOP.
Citera
2023-03-07, 12:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Btw - Längd är en helt annan fråga och inte lika svår.
Det finns tekniska slutsatser samt vittnen kunde göra uppskattningar gällande GMs längd i förhållande till LOP.

Du hittar inga problem med den uppskattade längden på GM enligt den tekniska analysen?

1. Om man använder siktet på en revolver håller man överkanten på vapnet i ögonhöjd.
2. Skjuter man från höften håller man vapnet i höjd med höften.
3. Skjuter man med utsträckt arm så skjuter man i höjd med den utsträckta handen.

Handledens vinkel vid skottögonblicket spelar också in på vilken bana skottet får.

Givet dessa variabler blir det "knepigt" att räkna sig bakåt från en skottvinkel till GMs absoluta längd enligt mig.

Jag tycker det verkar komplext nog och bedömer att också längden på en GM är en "svår" fråga.
Citera
2023-03-07, 12:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är av förklarliga skäl inte varje dag man får en aha-upplevelse i den här tråden, men en jeep-cap är nog väldigt nära det åtskilliga vittnen beskriver.
https://www.uswings.com/product/jeep-cap/

Den ser ut som en stickad mössa med upprullad kant bakifrån och kepsliknande framifrån och från sidan. Plagget var inte vanligt i Sverige på 80-talet och blir därför relevant när det gäller andra misstänkta. Däremot inte speciellt hett när det gäller SE.

Enligt ditt inlägg och länken i denna post så finns den i "vittnesrätt" svart färg också.

Det finns den. Fast vittnesrätt är väl mörkblå/marinblå? Det är ju den detaljen AB är mest säker på. Alla andra säger väl bara mörk?

Den stämmer faktiskt sjukt bra in. Med den gamla designen blir det dessutom "buckligt" ovanpå, som LJ beskriver. De ränder på baksidan av ABs skiss blir också rätt med modellen som fanns vid den tiden. Även en platthet ovanpå uppstår, som också finns vittnesmål om

https://www.google.com/search?q=jeep+cap+m1941&client=ms-android-xiaomi-rev1&prmd=isvn&sxsrf=AJOqlzVzHjzYXNjYJWgQQzmzbP2v9 65tDA:1678187748327&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved= 2ahUKEwir1evE2Mn9AhWRpYsKHVIGDEsQ_AUoAXoECAMQAQ&bi w=393&bih=722&dpr=2.75#imgrc=MqUZzyb9eXx16M&lnspr= W10=
Citera
2023-03-07, 12:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det där menar jag är mycket besvärande för SE-saken. Och man måste dessutom till det foga att den här impulskontrollstörda och samtidigt synnerligen förslagne gärningsmannen efter attentatet också beter sig som ett tokigt och uppmärksamhetssökande vittne och som i åratal är förbittrad över polisens ointresse för honom.

Det är anmärkningsvärt hur lätt detta viftas bort.

"Är väl inget konstigt med det?"

SE som aldrig lekt med tanken på att skjuta Sveriges statsminister befinner sig plötsligt med ett helt okänt skarpladdat mordvapen i fickan bakom OP på trottoaren på Sveavägen och känner sig "avsnäst" och skjuter direkt ned OP.

Som den förslagne spontanmördaren SE påstås vara lyckas han också undgå att bli varken igenkänd eller utpekad av ett 20-tal vittnen till mordet på mordplatsen.

Sedan sjösätter SE den mest djävulska medieplan som någonsin fantiserats ihop i Sverige för att manipulera polisutredningen genom att först låta sig intervjuas av tidningarna morgonen efter mordet och sedan åka på en veckas skidsemester.

Det största beviset mot SE som GM är den totala avsaknaden av bevis som PU har blottlagt efter tre års intensivt utredande. Även den förmenta "mordbekännelsedatorn" som SE köpte på 90-talet blev förstörd av hans bror efter SEs död enligt detta önsketänkande.

Jag skulle vilja påstå "Att det verkligen är något konstigt med anklagelserna mot SE." Men det är min personliga övertygelse bara. Anklagelserna mot SE övertygar inte helt enkelt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-07 kl. 12:37.
Citera
2023-03-07, 12:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det finns den. Fast vittnesrätt är väl mörkblå/marinblå? Det är ju den detaljen AB är mest säker på. Alla andra säger väl bara mörk?

Den stämmer faktiskt sjukt bra in. Med den gamla designen blir det dessutom "buckligt" ovanpå, som LJ beskriver. De ränder på baksidan av ABs skiss blir också rätt med modellen som fanns vid den tiden. Även en platthet ovanpå uppstår, som också finns vittnesmål om

https://www.google.com/search?q=jeep+cap+m1941&client=ms-android-xiaomi-rev1&prmd=isvn&sxsrf=AJOqlzVzHjzYXNjYJWgQQzmzbP2v9 65tDA:1678187748327&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved= 2ahUKEwir1evE2Mn9AhWRpYsKHVIGDEsQ_AUoAXoECAMQAQ&bi w=393&bih=722&dpr=2.75#imgrc=MqUZzyb9eXx16M&lnspr= W10=

Du har rätt där. "I vittnesrätt mörkblå/marinblå färg" borde jag ha skrivit. Däremot så stämmer den väl synnerligen dåligt in på trådens favoritgrafikers gubbkeps?

Bra spanat där!
Citera
2023-03-07, 12:37
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag äger det om jag uttryckte mig otydligt. Jag menar självklart inte att någon annan ålder är troligare.

Du svarar aldrig på mina frågeställningar kring vem av vittnena som hade en ärlig chans att göra en åldersuppskattning av värde enligt dig. Om du börjar där istället för att upprepa vad du inte förstår så tror jag faktiskt att vi kan mötas någonstans.

För att jobba med snitt, median, medel (vad som helst) måste man ju utgå från axiomen att datan man jobbar med är korrekt/pålitlig.

Ta Anna Hs uppgifter som exempel.

Hon säger i sitt första förhör medelålders...
Vad har uppgiften "medelålders" för värde här egentligen?
...

Svaret finns.

AH säger uttryckligen vad hon menar med medelålders,
"35-45år,"
"men kan även vara 25år, ej 14år."
Tycker du det pekar åt 52 årige Engström?

sen säger hon rätt mycket om gm, så hon verkar ju sett och noterat, ett axplock,
"mörk"
Tycker du det pekar åt den mer ljuse Engström?

"litet huvud" pratar hon mycket om,
Tycker du det pekar åt Engström med sitt stora klotrunda huvud?
(och var är den stora gubbkepsen?)

"inte någon sprinter", hon svarar", "jaha" på klumpigt, tungt steg,
Tycker du det pekar åt sprintern Engström med sitt snabba steg?

"bredaxlad, snygg kropp"
Tycker du det pekar åt Engström?
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-07 kl. 12:44.
Citera
2023-03-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Enligt bilden som du länkade lägger gm högra handen på offrets axel så för att kunna skjuta i det läget bör han haft revolvern i den vänstra handen
Vi är på väg in i en diskussion om GM var vänsterskytt. Jag har själv testat den hypotesen utifrån AB minnesbild och gillade den ett tag. Men något sådant finns det inga vittnesmål som stödjer.

Min slutsats är att det AB minns och tolkar fel är när GM drar vapnet, gåendes siktar in sig på ryggen.

Jag tycker jag har visat med all tydlighet att det är rimligt att AB med lätthet inte skulle lägga märke till GM-Se handledsväska han bär i vänsterhand.

Grundfrågan grundade sig i din förvåning/oförstående över att ingen på mordplatsen nämner en handledsväska.

Är GM vänsterhänt ? Ja det blir en annan diskussion, vilket jag gärna tar. Men vi kommer bort från grundfrågan.

Vi lägger till premisser.

GM är högerhänt och skjuter med högerhand.

SE är högerhänt.

SE bär sin handledsväska i vänster hand.

Utifrån dessa premisser är det då konstigt att AB inte lägger märke till en handledsväska på 15-20 cm ?

Vilket är ditt andra vittne du är förvånad att dom inte nämner en handledsväska?
Citera
2023-03-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vi är på väg in i en diskussion om GM var vänsterskytt. Jag har själv testat den hypotesen utifrån AB minnesbild och gillade den ett tag. Men något sådant finns det inga vittnesmål som stödjer.

Min slutsats är att det AB minns och tolkar fel är när GM drar vapnet, gåendes siktar in sig på ryggen.

Jag tycker jag har visat med all tydlighet att det är rimligt att AB med lätthet inte skulle lägga märke till GM-Se handledsväska han bär i vänsterhand.

Grundfrågan grundade sig i din förvåning/oförstående över att ingen på mordplatsen nämner en handledsväska.

Är GM vänsterhänt ? Ja det blir en annan diskussion, vilket jag gärna tar. Men vi kommer bort från grundfrågan.

Vi lägger till premisser.

GM är högerhänt och skjuter med högerhand.

SE är högerhänt.

SE bär sin handledsväska i vänster hand.

Utifrån dessa premisser är det då konstigt att AB inte lägger märke till en handledsväska på 15-20 cm ?

Vilket är ditt andra vittne du är förvånad att dom inte nämner en handledsväska?

Alla vittnen som såg hela eller delar av mordet nämner ingenting om en handledsväska.
Om vi säger att SE sköt OP, då såg han nog till att ingen på mordplatsen såg att han hade handledsväska.
Handledsväska är en sak som sticker ut , den gör det lättare att minnas.
Yvonne verkar förknippa sin minnesbild med att mannen verkade stressad och fipplade med en liten väska.
Hade mannen gått förbi i vanlig takt och inte haft något i händerna , då hade hon förmodligen glömt bort mannen ganska fort.
Citera
2023-03-07, 14:06
Medlem
Citat:
Det där menar jag är mycket besvärande för SE-saken. Och man måste dessutom till det foga att den här impulskontrollstörda och samtidigt synnerligen förslagne gärningsmannen efter attentatet också beter sig som ett tokigt och uppmärksamhetssökande vittne och som i åratal är förbittrad över polisens ointresse för honom.

Det är anmärkningsvärt hur lätt detta viftas bort.

"Är väl inget konstigt med det?"
Tror det finns ett väldigt enkelt svar på delar av din Frågeställning.

Alkohol.

Effekter är förlorad impulskontroll och aggressivtet.

Du måste någon gång mött personer som ändrar sin personlighet från att vara blyga, Timida, ursäktande till det motsatta.

Rena aggressiva snedtändningar på småsaker.

Det som jag inte kopplar ihop med alkohol är denna förbittring av polisens ointresse.

SE's förbittring över polisens ointresse.

Vad har vi för källor på det?

Hans egna ord i ....?

Är han GM ljuger han givetvis på denna punkt.

Kanske var SE förbittrad av andra orsaker som GM.

Uteblivna skålar och hurrarop från högern på Bridgekvällarna för mördarens handling?

Hur ser du på problemet i detalj.

Kan du ta någon detalj i historien om SE som GM och konflikten du upplever i denna?
Citera
2023-03-07, 14:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du har rätt där. "I vittnesrätt mörkblå/marinblå färg" borde jag ha skrivit. Däremot så stämmer den väl synnerligen dåligt in på trådens favoritgrafikers gubbkeps?

Bra spanat där!
Jo, men alla vittnesmål stämmer rätt dåligt in med en gubbkeps.

Jag fattar inte varför man inte grävde i det här från början. MP säger att det var en ovanlig huvudbonad och beskriver den med mycket detaljer. Ändå verkar ingen har tänkt tanken att det var något att jobba med. Varför visades inte MP olika tänkbara huvudbonader tex?

Är det en Jeep cap som gäller så är det ju med stor sannolikhet någon med koppling till amerikanska armén.
Citera
2023-03-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Alla vittnen som såg hela eller delar av mordet nämner ingenting om en handledsväska.
Om vi säger att SE sköt OP, då såg han nog till att ingen på mordplatsen såg att han hade handledsväska.
Handledsväska är en sak som sticker ut , den gör det lättare att minnas.
Yvonne verkar förknippa sin minnesbild med att mannen verkade stressad och fipplade med en liten väska.
Hade mannen gått förbi i vanlig takt och inte haft något i händerna , då hade hon förmodligen glömt bort mannen ganska fort.
Tror du resonerar fel.

Jag vill påstå att om GM inte hållit på att fippla med väskan hade YN aldrig haft med denna i beskrivningen av mannen.

Det är mannen aktivitet och blickriktning som gör att hon lokaliserar väskans existens.

Inget vittne observerar någon sådan aktivitet, således har dom ingen rimlig anledning att observera en handledsväska i vänster hand.

Men har du fler vittnen än AB du förvånas över inte nämner en väska på 15-20 cm bärandes i vänster hand?

Många vittnen beskriver inget vapen heller, har GM inget vapen då?
Citera
2023-03-07, 14:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Den där grandmannen MP beskriver är ju faktiskt högintressant. Han är inte bara lik signalementet, han är mer eller mindre identisk. Hans huvudbonad är ju framförallt intressant. Det verkar alltså en stickad mössa med skärm som den beskrivs. Så det skulle förklara de spridda vittnesmålen angående detta.

Jag har kollat lite möjliga huvudbonader. Den jag hittat som jag tycker stämmer in väldigt bra är en Jeep cap, från amerikanska armen. Det är just en stickad mössa med skärm. Fanns i militärgrönt, marinblått och svart.

Grandmannen är ju också ett bevis på att SE inte är den enda i närområdet med någorlunda överensstämmande sig signalement. Vi har alltså en som stämmer bättre in bara en liten bit bort. Som dessutom har en mer rimlig tid och möjlighet för att utförda mordet.

LNs vittnesmål kan dessutom vara av samma man, som följer efter, eller så har vi ytterligare en med liknande signalement. Även NFs man kan möjligtvis tänkas vara densamma.

Instämmer med att MPs observation är intressant.

Dock ser jag nog inte den glasklara kopplingen till LN.
Vi får ingen keps eller väska.

Mannen var enligt Najic cirka 45-50 år, över 180 cm lång, kraftigt byggd = fetlagd och grov. Var iklädd en gråaktig sliten tygrock som räckte ned i knähöjd.

Najic fick det intrycket att mannen hade dålig smak.
Tilläggas bör att Najic fick intryck av att mannen var nordbo, ej utlänning. Detta då hårfärgen var ljust melerad. Najic erinrar sig om att ingen väska var synlig, han minns dock ej om mannen hede händerna i fickorna etc.

Och gällande mannen NF ser vet vi ju väldigt lite om. Lång blå jacka som enligt NF påminde om en "Tensonjacka" och att han såg för gammal ut för att vara livvakt.

En Jeep cap skulle självklart förklara de olika varianter av huvudbonad vi har fått.
Bakifrån ser den ut som en mössa och i profil ser den ut som en keps.

Finns det inte andra liknande modeller av just "vinterkepsar" som ger det utseendet?
Jag tänker alltså inte på en vanlig gubbkeps, utan något mer anpassat för kyla?
De tenderar ju att följa huvudformen på ett annat sätt än en klassisk keps.

För att koppla det till trådens ämne....

Vi vet ju inte vad Engström faktiskt hade på huvudet förutom att det med största sannolikhet rörde sig om någon form av keps.

Väktarna pratar ju om en keps med öronlappar. "Sådan där man viker upp".
Dock verkar de osäkra på sin sak gällande just modell och exakt vilken keps just den kvällen.
De fick ju frågan juni 86.

ME säger bara grå keps. Och hon fick frågan 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in