Citat:
Jag äger det om jag uttryckte mig otydligt. Jag menar självklart inte att någon annan ålder är troligare.
Citat:
Jag kan ta intryck av nya sätt att ser på delar av signalementet, om de tycks vila på saklig grund. Men här är jag mycket tveksam till om kan se sådan.
Det är för övrigt ingen som hävdar, vilket upprepat poängteras, att GM måste befinna sig i det åldersspann som uppges av vittnen.
Det är för övrigt ingen som hävdar, vilket upprepat poängteras, att GM måste befinna sig i det åldersspann som uppges av vittnen.
Du upprepar det ja. Men det är ju en ytterst vanlig invändning gällande Engström att han är osannolik pga av detta spann. Både i denna tråd och utanför.
Citat:
Du svarar aldrig på mina frågeställningar kring vem av vittnena som hade en ärlig chans att göra en åldersuppskattning av värde enligt dig. Om du börjar där istället för att upprepa vad du inte förstår så tror jag faktiskt att vi kan mötas någonstans.
För att jobba med snitt, median, medel (vad som helst) måste man ju utgå från axiomen att datan man jobbar med är korrekt/pålitlig.
Ta Anna Hs uppgifter som exempel.
Hon säger i sitt första förhör medelålders.
Enligt henne sitter hon i en bil och ser GM först när han är ca 10 meter in på Tunnelgatan.
Observation varar i 3-4 s
Vad har uppgiften "medelålders" för värde här egentligen?
Hur ser man skillnad på en 28 åring, 38 åring och 48 åring från håll när man ser personen bakifrån springa?
Och min fråga kvarstår - Vilka andra vittnen hade bättre förutsättningar?
Vad kan vi tillskriva för värde till de här "datapunkterna" som man sedan ska göra ett "brett snitt" på?
Btw - Längd är en helt annan fråga och inte lika svår.
Det finns tekniska slutsatser samt vittnen kunde göra uppskattningar gällande GMs längd i förhållande till LOP.