2023-03-07, 14:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jo, men alla vittnesmål stämmer rätt dåligt in med en gubbkeps.

Jag fattar inte varför man inte grävde i det här från början. MP säger att det var en ovanlig huvudbonad och beskriver den med mycket detaljer. Ändå verkar ingen har tänkt tanken att det var något att jobba med. Varför visades inte MP olika tänkbara huvudbonader tex?

Är det en Jeep cap som gäller så är det ju med stor sannolikhet någon med koppling till amerikanska armén.

Eller något Natoland? Har inte en man boende på Island utpekats som GM på senare år?

Att man inte jobbat med huvudbonaden är så klart underbetyg åt PU som du skriver. Jag tänker personligen börja luta starkt mot jeep-cap nu i alla fall fram över. Insikten drabbade mig som ett slag i magen när (Idre?)fjällen föll från mina ögon.

SE är nu ännu mer omöjlig som GM än förut i min bok, om det nu vore möjligt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-07 kl. 14:45.
Citera
2023-03-07, 14:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Eller något Natoland? Har inte en man boende på Island utpekats som GM på senare år?

Att man inte jobbat med huvudbonaden är så klart underbetyg åt PU som du skriver. Jag tänker personligen börja luta starkt mot jeep-cap nu i alla fall fram över. Detaljen slog mig som ett slag i magen när (Idre?)fjällen föll från mina ögon.

SE är nu ännu mer omöjlig som GM än förut i min bok, om det nu vore möjligt.

Helt rätt!

Basera signalementet på ett vittnesmål som rör en individ som inte på något sätt är klarlagd att ha något som helst med mordet att göra

Jag säger det igen.

Det är extremt skönt att många utav er inte är mordutredare
Citera
2023-03-07, 14:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Instämmer med att MPs observation är intressant.

Dock ser jag nog inte den glasklara kopplingen till LN.
Vi får ingen keps eller väska.

Hur skulle det stärka kopplingen till MP om LN såg en väska? Vad var det för väska du menar att MP såg?
Citera
2023-03-07, 14:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hur skulle det stärka kopplingen till MP om LN såg en väska? Vad var det för väska du menar att MP såg?

Eventuellt kan mannen haft en axelremsväska över vänster axel.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00-B

LN eller NF nämner inte heller stålbågade glasögon för den delen.

Så kopplingen är ju inte direkt klockren.....
Citera
2023-03-07, 14:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Helt rätt!

Basera signalementet på ett vittnesmål som rör en individ som inte på något sätt är klarlagd att ha något som helst med mordet att göra

Jag säger det igen.

Det är extremt skönt att många utav er inte är mordutredare

AB beskrev mössan vi avser på den personen som AB såg skjuta OP och den personen är enligt många betraktare också mördaren.

Det är inte SEs keps, som inte har med mordet att göra precis som du skriver, det handlar om utan hur vittnen beskrivit den verkliga mördarens huvudbonad.

Då går det att landa i en jeep-cap, vilket mer eller mindre utesluter SE som GM.
Citera
2023-03-07, 14:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
AB beskrev mössan vi avser på den personen som AB såg skjuta OP och den personen är enligt många betraktare också mördaren.

Det är inte SEs keps, som inte har med mordet att göra precis som du skriver, det handlar om utan hur vittnen beskrivit den verkliga mördarens huvudbonad.

Då går det att landa i en jeep-cap, vilket mer eller mindre utesluter SE som GM.

Berätta mer om SEs keps!

Vilken typ av keps hade han den 28e feb 1986?
Citera
2023-03-07, 14:57
Medlem
Citat:
Instämmer med att MPs observation är intressant.

Dock ser jag nog inte den glasklara kopplingen till LN.
Vi får ingen keps eller väska.

Mannen var enligt Najic cirka 45-50 år, över 180 cm lång, kraftigt byggd = fetlagd och grov. Var iklädd en gråaktig sliten tygrock som räckte ned i knähöjd.

Najic fick det intrycket att mannen hade dålig smak.
Tilläggas bör att Najic fick intryck av att mannen var nordbo, ej utlänning. Detta då hårfärgen var ljust melerad. Najic erinrar sig om att ingen väska var synlig, han minns dock ej om mannen hede händerna i fickorna etc.

Och gällande mannen NF ser vet vi ju väldigt lite om. Lång blå jacka som enligt NF påminde om en "Tensonjacka" och att han såg för gammal ut för att vara livvakt.

En Jeep cap skulle självklart förklara de olika varianter av huvudbonad vi har fått.
Bakifrån ser den ut som en mössa och i profil ser den ut som en keps.

Finns det inte andra liknande modeller av just "vinterkepsar" som ger det utseendet?
Jag tänker alltså inte på en vanlig gubbkeps, utan något mer anpassat för kyla?
De tenderar ju att följa huvudformen på ett annat sätt än en klassisk keps.

För att koppla det till trådens ämne....

Vi vet ju inte vad Engström faktiskt hade på huvudet förutom att det med största sannolikhet rörde sig om någon form av keps.

Väktarna pratar ju om en keps med öronlappar. "Sådan där man viker upp".
Dock verkar de osäkra på sin sak gällande just modell och exakt vilken keps just den kvällen.
De fick ju frågan juni 86.

ME säger bara grå keps. Och hon fick frågan 2018.
Tänker också på uttrycket. "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

Å andra sidan har jag aldrig varit så dåligt klädd som året jag bodde i i Stockholm och försökte klä mig ,,,,,, genomtänkt.

SE verkade bry sig sig om mode.

Med vädret denna kväll.... borde han inte ha något som täckte örononen?

Vilka huvudbonader (och jackor/rockar)finns i Albumen ME har ?
Citera
2023-03-07, 14:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tänker också på uttrycket. "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

Å andra sidan har jag aldrig varit så dåligt klädd som året jag bodde i i Stockholm och försökte klä mig ,,,,,, genomtänkt.

SE verkade bry sig sig om mode.

Med vädret denna kväll.... borde han inte ha något som täckte örononen?

Vilka huvudbonader (och jackor/rockar)finns i Albumen ME har ?

Satt bokstavligen just nu och tänkte exakt samma sak!!
Citera
2023-03-07, 15:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Eventuellt kan mannen haft en axelremsväska över vänster axel.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00-B

LN eller NF nämner inte heller stålbågade glasögon för den delen.

Så kopplingen är ju inte direkt klockren.....
Då Mårten vänder sig om för att gå mot Odenplan upptäcker han att mannen fortfarande står kvar vid skyltfönstret och då han och fästmön passerar börjar mannen även röra sig i riktning mot Hötorget.

Mårten ser att mannen liksom lyfter blicken och tittar mot föräldrarna. Mårten tror först att det är en lodis/gubbe, som går omkring i stan.

Mårten är cirka fem meter från mannen då han passerar. Mårten upptäcker nu även att mannen är ganska ordentligt klädd och bär på en typ vindjacka i bävernylon, mörkblå till färgen och har ett kepsliknande föremål på huvudet. Eventuellt kan mannen haft en axelremsväska över vänster axel.

Mannen hade en fixerad blick, boxarblick. Han hade ett sammanbitet intryck. Mannen var ej svartmuskig, cirka 40 år.
Första intrycket verkar vara precis samma som för LN i korvkiosken. Lite lodis. När MP tittar igen så ser han att han har fel. LN hann väl aldrig titta en andra gång.

Det finns helt klart en koppling och jeep-capen liknar också det som mordplatsvittnena beskriver. Men SE är inte aktuellt för denna observation så klart.
Citera
2023-03-07, 15:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Då Mårten vänder sig om för att gå mot Odenplan upptäcker han att mannen fortfarande står kvar vid skyltfönstret och då han och fästmön passerar börjar mannen även röra sig i riktning mot Hötorget.

Mårten ser att mannen liksom lyfter blicken och tittar mot föräldrarna. Mårten tror först att det är en lodis/gubbe, som går omkring i stan.

Mårten är cirka fem meter från mannen då han passerar. Mårten upptäcker nu även att mannen är ganska ordentligt klädd och bär på en typ vindjacka i bävernylon, mörkblå till färgen och har ett kepsliknande föremål på huvudet. Eventuellt kan mannen haft en axelremsväska över vänster axel.

Mannen hade en fixerad blick, boxarblick. Han hade ett sammanbitet intryck. Mannen var ej svartmuskig, cirka 40 år.
Första intrycket verkar vara precis samma som för LN i korvkiosken. Lite lodis. När MP tittar igen så ser han att han har fel. LN hann väl aldrig titta en andra gång.

Det finns helt klart en koppling och jeep-capen liknar också det som mordplatsvittnena beskriver. Men SE är inte aktuellt för denna observation så klart.

Men vad bra! Då har vi löst det!

Då har du lyckats med det som ingen annan har lyckats med innan! Skapa en trovärdig kedja från Grand till mordplatsen! Inte ens PU (under CP-tiden) lyckades med detta!

Hur känns det?
Citera
2023-03-07, 15:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men vad bra! Då har vi löst det!

Då har du lyckats med det som ingen annan har lyckats med innan! Skapa en trovärdig kedja från Grand till mordplatsen! Inte ens PU (under CP-tiden) lyckades med detta!

Hur känns det?

Jag genomlider just nu samma eufori som de som blir lurade av TPs bok gör när de vallats in i att tro att de lyckats med något ingen annan lyckats med i PU.

Skillnaden är att min "endorfintripp" består i att ha blivit anvisad en mösstyp som förklarar spretigheten i hur vittnena beskriver GMs huvudbonad baserat på fakta i materialet.

Att detta inte gäller för SEs gubbkeps står klart för nästan alla och envar!
Citera
2023-03-07, 15:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag genomlider just nu samma eufori som de som blir lurade av TPs bok gör när de vallats in i att tro att de lyckats med något ingen annan lyckats med i PU.

Skillnaden är att min "endorfintripp" består i att ha blivit anvisad en mösstyp som förklarar spretigheten i hur vittnena beskriver GMs huvudbonad baserat på fakta i materialet.

Att detta inte gäller för SEs gubbkeps står klart för nästan alla och envar!

Jag har ingen aning om hur det känns att bli lurad av någon bok. Det ska väl vara Nationens fiende då...Larsson fick utan tvekan mig att titta på Engström med helt andra ögon. Jag hade skrivit av honom som en Alf Lundin redan på 90-talet.

Hur löser kepsen kedjan från Grand menar du

Och jag frågar igen: Hur såg Engströms keps ut 28e feb 1986?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in