2023-06-22, 15:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du tycks ha missat att SE genomgående hävdar att han aldrig var öster om Bohemia i sina förhör. Men du baserar tydligen dina slutsatser på vad du sett på TV. Du vet att Netflixserien är fiktion?
KP sa att om han varit förundersökningsledare för 34 år sedan skulle han ha begärt Engström häktad om han inte på ett tillfredsställande sätt kunnat förklara sina förehavanden.

Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-22 kl. 15:30.
Citera
2023-06-22, 15:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag får bara ihop det om SE insett att han efter sin lögn att han inte pratade med HO, vilket han så klart kommer ihåg att han gjorde, insåg att han kom ut lite väl tidigt. Då fanns det anledning att hyfsa tiden "framåt" för att bli ett mer intressant vittne än han var.

GM såg han aldrig eftersom han egentligen kom ut för sent. SE försökte på "bästa sätt" att placera sig närmare mordet än han var.

Ja, jag menar att GM-SE i linje med sitt övriga agerande "borde" ha valt att ha sett GM och avgett ett förledande vittnesmål. Den här lilla historien han totar ihop om brådska, klocka, mörk urtavla osv som anledning till att inte sett skymten av GM är enkel att förena med rollen 'sent vittne som placerar sig lite närmare händelserna'. Med GM låter sig agerandet inte förenas lika enkelt. Jag har åtminstone inte sett något förslag som ens hjälpligt håller samman.
Citera
2023-06-22, 15:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
KP sa att om han varit förundersökningsledare för 34 år sedan skulle han ha begärt Engström häktad om han inte på ett tillfredsställande sätt kunnat förklara sina förehavanden.

KP: Var det du som sprang på David Bagares gata?
SE: Nej jag var inte öster om Bohemia den kvällen.
KP: Bra, då vet jag, du kan gå.

Något säger mig dock att KP inte skulle nöjt sig med det där.

KP: Var det du som var inne på Bohemia strax efter mordet?
SE: Det stämmer bra det!
KP: Bra, då vet jag. Vittnena på Bohemia har redan pekat ut dig som Bohemiamannen. Du kan gå!

Något säger mig att KP skulle nöjt sig med det där.
Citera
2023-06-22, 15:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, jag menar att GM-SE i linje med sitt övriga agerande "borde" ha valt att ha sett GM och avgett ett förledande vittnesmål. Den här lilla historien han totar ihop om brådska, klocka, mörk urtavla osv som anledning till att inte sett skymten av GM är enkel att förena med rollen 'sent vittne som placerar sig lite närmare händelserna'. Med GM låter sig agerandet inte förenas lika enkelt. Jag har åtminstone inte sett något förslag som ens hjälpligt håller samman.

GM-SE skulle även om han valde klocktittandet inkluderat LPs rop på hjälp i sin berättelse. Vittnet SE hörde aldrig LP ropa på hjälp.
Citera
2023-06-22, 15:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
KP: Bra, då vet jag. Vittnena på Bohemia har redan pekat ut dig som Bohemiamannen. Du kan gå!

Jag har nog missat de där Bohemiavittnesmålen, när förhördes vittnena? Länka gärna.

Jag googlade lite och hittade det här som har lite Bohemiaanknytning
https://www.youtube.com/watch?v=FNAdPBWlebs

Dina vittnen verkar inte nämnas här men intressant ändå. Här har vi alltså ett par personer som varit på samma film som makarna Palme och hunnit ta sig till mordplatsen någon eller några minuter före mordet. Naturligvis skulle även Engström, som desstom kanske tänjt på stegen lite, klarat av det.
Citera
2023-06-22, 16:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har nog missat de där Bohemiavittnesmålen, när förhördes vittnena? Länka gärna.

Jag googlade lite och hittade det här som har lite Bohemiaanknytning
https://www.youtube.com/watch?v=FNAdPBWlebs

Dina vittnen verkar inte nämnas här men intressant ändå. Här har vi alltså ett par personer som varit på samma film som makarna Palme och hunnit ta sig till mordplatsen någon eller några minuter före mordet. Naturligvis skulle även Engström, som desstom kanske tänjt på stegen lite, klarat av det.

När var det MP såg den där mannen som var lik SE, utanför Grand? Såg en uppgift om kl. 23:07 ....

Är tyvärr inte inläst på Grandmannen eller Grandmännen, så någon får gärna rätta.
Citera
2023-06-22, 16:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Enligt pusselbiten är det inte GM-SE som pratar med väktarna utan en medhjälpare som är utklädd till SE.

Nej, det stämmer inte. Men tanken var att LP skulle se "SE" på 20 meters håll, så att GM-SE får ett alibi.

Ungefär lika briljant som din Bohemia-teori.
Citera
2023-06-22, 16:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Knappast. Den som sprang uppför trappen hade en keps. Det hade inte Bohemiamannen, såvitt känt.
Citera
2023-06-22, 16:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Rättad av tomtar och troll ... Jojo! Spökarmén kommer vara där och "rätta" oavsett hur solitt resonemanget är.

Fakta är att det finns gemensamma drag och att flera av breven är förställda. Flera av dem har samma upphovsman, men det är oklart om det gäller alla.
Troligen inte, om man får tolka expertisen.
Frågan var om Skelleftehansbreven var förställda. Och det är de inte enligt experten. Varför du plockar in de brev som experten skulle se om de kunde vara från Skelleftehamnskillen i ditt resonemang är väldigt oklart. De är inte skrivna av samma person.

Det är inte SE som skrivit dessa brev.
Citera
2023-06-22, 16:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
När var det MP såg den där mannen som var lik SE, utanför Grand? Såg en uppgift om kl. 23:07 ....

Är tyvärr inte inläst på Grandmannen eller Grandmännen, så någon får gärna rätta.
Ungefär kvart över elva (23.15) ska makarna Palme, enligt MP, ha börjat gå söderut men där finns nog en viss felmarginal, det fanns ju ingen stämpelklocka. I och med att de här biovittnena varit framme vid Bohemia ett par tre miuter före mordet så borde också herr Engström, som dessutom förmodligen tagit ut stegen med lätthet hinna dit, även med extrasvängen inne i Skandiahuset.

Jag har tidigare varit lite skeptisk till Grandteorin och tror fortfarande att det skulle bli för tajt för SE att starta återfärden mot Skandia 23.15, men det där är ju ingen exakt tidsangivlse.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-06-22 kl. 16:23.
Citera
2023-06-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ja de flesta SE-anhängarna verkar grunda SE-teorin på en avsnäsning. Borde inte AB ha sett det då? Då kommer förmodligen svaret att avsnäsningen har skett tidigare. Redan där börjar det bli tillkrånglat.
Varför är det tillkrånglat?

OP blir hindrad av något vid Sari enligt
LP.

Det är inget tillkrånglat.
Citera
2023-06-22, 16:35
Medlem
Citat:
Bra idé! Ja, man hinner ju gå upp till Sari, från Skandiahusets entré, och sedan tillbaka samma väg, och bort till platsen där det hände, på strax över 2 minuter, beroende på hur fort paret Palme gick.

Var det sedan för att SE kände sig jagad av de två poliserna, som han återvände till Skandia?

KG menar på att han såg en med väska och keps ...

Om man nu ska gå på Pusselbitens version. 😉
Var gjorde KG denna observation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in