Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-03-07, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är det inte nästa vecka man får den? Visst kan man få anstånd om man har en revisor som skall deklarera åt en?

Alla kan söka anstånd, här är mer info.

"Den som behöver anstånd med att lämna in deklarationen, hur gör jag?"
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/deklaration/privatprivatpersonerfaq/jagbehoveranstandmedattlamnadeklarationenhurgorjag .5.71004e4c133e23bf6db800036609.html?q=anstånd
Senast redigerad av explorers 2023-03-07 kl. 09:06.
Citera
2023-03-07, 09:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balomousmd
Fick deklarationen igår kväll via Kivra.

Jag har en fråga. Mina räntekostnader förra året låg på 49 000 kr. Fick besked att betala tillbaka 7900 kr. Kan jag göra ränteavdrag eller är detta redan avdraget?

Förlåt min okunnighet men det är första gången jag har så höga ränteutgifter.

Vad är ifyllt i ruta 8.1?
Ditt låneinstitut rapporterar ränteutgifter till SKV så i normalfallet är det redan medräknat och du har fått avdrag för underskott av kapital (om du har ett underskott när även ev kapitalinkomster är beaktade)
Citera
2023-03-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad är ifyllt i ruta 8.1?
Ditt låneinstitut rapporterar ränteutgifter till SKV så i normalfallet är det redan medräknat och du har fått avdrag för underskott av kapital (om du har ett underskott när även ev kapitalinkomster är beaktade)

Där står 49 000 kr.
Under ruta 7 (inkomster kapital) är inget ikryssat.
Citera
2023-03-07, 09:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balomousmd
Där står 49 000 kr.
Under ruta 7 (inkomster kapital) är inget ikryssat.

Då har du redan fått avdrag för underskott av kapital för dina ränteutgifter (kolla skatteuträkningen), så du kan inte göra det igen.
Citera
2023-03-07, 09:24
Medlem
cosmic_dancers avatar
Får tillbaka på skatten. Har tidigare skattat någon procent mer för att garantera att få tillbaka men det verkar som att jag nu skattar som jag ska. Då jag gjorde ändringen för några år sen kan det givetvis ha vart ett par år som jag skattat korrekt utan att jag tagit mig tid att kolla. Då det som sagt var några år sen har jag totalt glömt hur man går tillväga för att få skatta mer, istället för säg 33% så 34%
Citera
2023-03-07, 09:55
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Var det inte Swishbetalningar förra året? Rätt dum strategi att gå ut med vad de granskar extra. Säkert bostäder i år.

Dumt och dumt, är väl ungefär som hastighetskameror, man vill beivra brott utan att för den skull bötfälla någon. Går man ut med vad man granskar så förhindrar det säkert mer fusk än vad man har resurser att utreda i vanliga fall.

Har du sett något skrivet om 2022? Jag letar men hittar inget vettigt.
Citera
2023-03-07, 09:58
Avslutad
För de som inte lämnar in i tid, förseningsavgift 1 250 kronor.

Svensken kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid, beroende på hur sent du har lämnat den. Storleken på den andra och den tredje avgiften är densamma som den första avgiften. Det innebär att svensken totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter. Om deklarationen inte lämnas in alls, då kan den personen bli sköntaxerad.

Så här beräknas avgifterna:
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/omduintekandeklareraitid.4.1c68351d170ce55452729e9 .html
Citat:
Om svensken lämnar in deklarationen efter ordinarie deklarationsdatum, eller efter anståndsdatum och har fått anstånd beviljat, kan du få betala 1 250 kronor i förseningsavgift. Om du inte har lämnat in deklarationen inom tre månader från ordinarie deklarationsdatum, får du betala ytterligare 1 250 kronor i förseningsavgift. Dröjer du fem månader eller längre med att lämna in din deklaration, får du betala ännu en förseningsavgift på 1 250 kronor.
Citera
2023-03-07, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
För de som inte lämnar in i tid, förseningsavgift 1 250 kronor.

Svensken kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma inkomstdeklaration som inte är lämnad i rätt tid, beroende på hur sent du har lämnat den. Storleken på den andra och den tredje avgiften är densamma som den första avgiften. Det innebär att svensken totalt kan få betala 3 750 kronor i förseningsavgifter. Om deklarationen inte lämnas in alls, då kan den personen bli sköntaxerad.

Så här beräknas avgifterna:
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/omduintekandeklareraitid.4.1c68351d170ce55452729e9 .html

”Svensken”?
Varför förvanskar du Skatteverkets text?
Citera
2023-03-07, 11:26
Medlem
[Assman]s avatar
Läste i en tråd på fb där skatteverket skriver

"Vi skickar ut 100 000 deklarationer i timmen mellan 6 mars till och med 10 mars. Vi kan inte se i systemet när din deklaration går ut.

Hälsningar Merja, Skatteverket"
Citera
2023-03-07, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad händer om man av misstag (eller medvetet, för den delen) inte deklarerar ränteinkomster till Skatteverket? Till exempel rapporterar inte alla företag som erbjuder crowdlending, in utlånarnas ränteinkomster till SKV, men informerar inte utlånarna vidare aktivt om det, vilket förmodligen leder till att många missar att ta upp det i sin deklaration.
Du får hålla tummarna, men det blir straffskatt om det upptäcks.
Citera
2023-03-07, 13:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är det inte nästa vecka man får den? Visst kan man få anstånd om man har en revisor som skall deklarera åt en?
Om denne söker anstånd ja.
Citera
2023-03-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Är så oinsatt i denna process. Hur kan folk få återbäring utan att ens deklarationen är ute på runda?

Jag kan ju inte ens logga in och deklarera än, hur kan vissa redan få återbäring? Det finns uppenbart ett svar och jag är jätte-okunnig.
I deklarationen så finns en skatteuträkning. Den är preliminär. Pengarna skickas ut i början av april eller juni. Kolla skatteverkets hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in