Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-06-13, 08:21
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panda.123
Hej
Jag inte fått någon informationen om sluttskattebesked, ringde skatteverket och dom sa att ett handläggare håller på deklaration.
Kan detta vara granskning eller liknande, kan jag förvänta mig att få pengar så fört är dom klar.

Skattemyndigheten funkar väl som andra myndigheter i Sverige, dvs inte alls.
Vi har inte bara en gigantisk byråkrati. Den är dessutom urusel.
Jag har inte fått slutskattebesked heller. Jag har världens enklaste ekonomi och jag vet inte vad de håller på med.
Din fråga är omöjlig att svara på. Att en handläggare "håller på" kan betyda vad som helst.
Om du inte gjort nån dundertabbe själv (typ fel info om miljonverksamhet) så kan du väl vara lugn ...
Citera
2023-06-14, 11:28
  #830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Skattemyndigheten funkar väl som andra myndigheter i Sverige, dvs inte alls.
Vi har inte bara en gigantisk byråkrati. Den är dessutom urusel.
Jag har inte fått slutskattebesked heller. Jag har världens enklaste ekonomi och jag vet inte vad de håller på med.
Din fråga är omöjlig att svara på. Att en handläggare "håller på" kan betyda vad som helst.
Om du inte gjort nån dundertabbe själv (typ fel info om miljonverksamhet) så kan du väl vara lugn ...
Faktiskt la lite reseavdrag som varje år,med detta skulle jag får 9 tusen,är inte såna fifflare men som du själv sagt varje år blir värre och värre då kanske man blir tvungen att gjora nåt i framtiden,
Skulle räkna pengarna för semester,men då hoppas detta kommer i augusti, klarar mig utan detta,men meningen är att senaste 18 år jag är på samma jobb och betalar 150 tusen skatt varje år,man blir deprimerad förresten
Citera
2023-06-18, 10:06
  #831
Medlem
Hej!

Ni som inte fått.slurskattebesked i juni, har ni fått någon info från SKV? Typ att ni ska skicka in något underlag eller liknande?

Jag och min man skickade in identiska deklarationer eftersom vi sålt bostad, jag fick mitt besked i juni men inte han.

300 i kö när man ringer SKV så den vägen är inget alternativ för att få svar 😆
Citera
2023-08-09, 22:57
  #832
Medlem
Har fått en saftig kvarskatt efter en fin vinst förra året (privatperson). Har en strikt budget jag följer varje månad och vill helst undvika att behöva flytta pengar för att betala kvarskatten.

Jag ska betala in hela beloppet till 14/9 och undrar vad som händer om jag betalar in allt förutom 1999 kr (under 2000 kr) för att sedan betala in den summan vid löning i september? Det skulle göra att jag klarar min uppsatta budget utan att behöva flytta pengar från min aktiedepå.
Citera
2023-08-10, 07:53
  #833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorkman123
Hej!

Ni som inte fått.slurskattebesked i juni, har ni fått någon info från SKV? Typ att ni ska skicka in något underlag eller liknande?

Jag och min man skickade in identiska deklarationer eftersom vi sålt bostad, jag fick mitt besked i juni men inte han.

300 i kö när man ringer SKV så den vägen är inget alternativ för att få svar 😆

Jag har inte fått någon info från skatteverket och inte heller fått något slutskattebesked.

Enligt denna finns det tre olika datum när man kan få det:
https://skatteverket.se/privat/dekla...bbac95d72.html

4-8 juni, 6-8 augusti samt 3-4 december.

Tittar jag hur det sett ut för mig tidigare år så har jag fått slutskattebesked under följande månader: 2022 december, 2021 augusti, 2020 juni, 2019 augusti
Citera
2023-08-12, 12:57
  #834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag har inte fått någon info från skatteverket och inte heller fått något slutskattebesked.

Enligt denna finns det tre olika datum när man kan få det:
https://skatteverket.se/privat/dekla...bbac95d72.html

4-8 juni, 6-8 augusti samt 3-4 december.

Tittar jag hur det sett ut för mig tidigare år så har jag fått slutskattebesked under följande månader: 2022 december, 2021 augusti, 2020 juni, 2019 augusti

Har inte fått min heller och det mest intressanta på min deklaration är att jag bytte jobb förra året och fick upp inkomsten en del. Båda stora företag och helt vitt. Kanske blivit fel med nån skattetabell. I övrigt några få tusenlappar bilaga T1.

Inte blivit kontaktad av skv heller.

Har hänt en gång att det dröjde till Augusti förut, men inte till mitten av månaden.
Citera
2023-10-12, 13:11
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Har inte fått min heller och det mest intressanta på min deklaration är att jag bytte jobb förra året och fick upp inkomsten en del. Båda stora företag och helt vitt. Kanske blivit fel med nån skattetabell. I övrigt några få tusenlappar bilaga T1.

Inte blivit kontaktad av skv heller.

Har hänt en gång att det dröjde till Augusti förut, men inte till mitten av månaden.

Fick mitt besked nu utan några ändringar eller konstigheter.
Citera
2024-01-21, 23:36
  #836
Medlem
Om man vill veta om man får eller måste betala skatt. Är det så enkelt som att i Skatteverkets räkneverktyg skriva in hur mycket man tjäna på ett år och sen hur mycket man skattat? Alltså om man inte har något annat att redovisa.
Citera
2024-01-22, 22:10
  #837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikeakatalog
Om man vill veta om man får eller måste betala skatt. Är det så enkelt som att i Skatteverkets räkneverktyg skriva in hur mycket man tjäna på ett år och sen hur mycket man skattat? Alltså om man inte har något annat att redovisa.

Ja. Du anger ålder, vilken kommun du bor i samt om du är med i kyrkan. Du fyller i din lön/inkomst och avdragen skatt. Har du inte några inkomster/kostnader i kapital, äger fastighet mm så är du klar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback