Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-03-07, 08:07
Medlem
Fick deklarationen igår kväll via Kivra.

Jag har en fråga. Mina räntekostnader förra året låg på 49 000 kr. Fick besked att betala tillbaka 7900 kr. Kan jag göra ränteavdrag eller är detta redan avdraget?

Förlåt min okunnighet men det är första gången jag har så höga ränteutgifter.
Citera
2023-03-07, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Kan det inte vara en placeholder så att det inte ska komma upp en falsk app
Ingen aning, och kommer inte ihåg hur det varit förr om åren, men hade för mig att man kunde logga in direkt i appen och deklarera
Citera
2023-03-07, 08:08
Avslutad
Den 14 mars vilar många på hanen att kunna deklarera, om sajten klarar trycket.
Svensken kan deklarera i appen, e-tjänsten, sms:a och ringa eller analogt att skicka in blanketten.
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/sahardeklarerardu.4.2b543913a42158acf800013564.htm l

Nu har man ändringar och så, undra hur många som ringer in ett samtal.
Senast redigerad av explorers 2023-03-07 kl. 08:13.
Citera
2023-03-07, 08:10
Avslutad
i år kommer man väl inte kunna göra reseavdrag heller?! Det skulle väl ske automatiskt. Värdelöst, då kommer man få mindre pengar.
Citera
2023-03-07, 08:16
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Preliminär återbäring på 30072 k.
DET var en bra återbäring!!! 30.072.000 kr! Eller blev det ett decimalfel?

Själv fick jag kivra ping i natt och har runt 11k återbäring just nu men efter lite hyresintäkter som ska skattas för lär man landa runt nollan. Därefter blir det en brottningsmatch med K10-blanketten. Borde lägga ut skiten.
Citera
2023-03-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Nu har inte Skatteverket samma kapacitet som Facebook och de kan knappast använda externa verktyg för att hantera känslig information som skatteuppgifter.
Eftersom dessa utskick endast sker en gång per år så är det inte motiverat att finansiera bättre kapacitet heller.
Sedan vill man kanske inte att 10 miljoner människor ska logga in på skatteverket.se samtidigt

Du har rätt. Tack för att du vidgade mitt perspektiv.
Citera
2023-03-07, 08:24
Medlem
Är så oinsatt i denna process. Hur kan folk få återbäring utan att ens deklarationen är ute på runda?

Jag kan ju inte ens logga in och deklarera än, hur kan vissa redan få återbäring? Det finns uppenbart ett svar och jag är jätte-okunnig.
Citera
2023-03-07, 08:26
Medlem
sodamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balomousmd
Fick deklarationen igår kväll via Kivra.

Jag har en fråga. Mina räntekostnader förra året låg på 49 000 kr. Fick besked att betala tillbaka 7900 kr. Kan jag göra ränteavdrag eller är detta redan avdraget?

Förlåt min okunnighet men det är första gången jag har så höga ränteutgifter.
Hänger på här, har samma fråga, iom att det står "belopp att få tillbaka, exklusive ränta".
Citera
2023-03-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Är så oinsatt i denna process. Hur kan folk få återbäring utan att ens deklarationen är ute på runda?

Jag kan ju inte ens logga in och deklarera än, hur kan vissa redan få återbäring? Det finns uppenbart ett svar och jag är jätte-okunnig.

Man får ett preliminärt besked under denna vecka till sin myndighetsmail från Skatteverket (om man har registrerat ett sådant).
Citera
2023-03-07, 08:39
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper

De har inte fått pengarna. Man kan bara se hur mycket man kan tänkas få tillbaka. Står förtryckt på deklarationen när man får den. Sen kan det påverkas av diverse avdrag osv. i slutänden.

Citat:
Ursprungligen postat av sodaman
Hänger på här, har samma fråga, iom att det står "belopp att få tillbaka, exklusive ränta".

Det som menas är ränta på pengarna du ska få tillbaka. Alltså inte dina lån.
Citera
2023-03-07, 08:42
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det går efter inkomst och låginkomsttagare först var det någon som skrev förut i tråden.
Stämmer inte. I min familj gick det omvänt, från hög till låg
Citera
2023-03-07, 08:59
Medlem
Är det inte nästa vecka man får den? Visst kan man få anstånd om man har en revisor som skall deklarera åt en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in