Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Och tycker du inte att det borde varit rimligt att göra det?
Jo, men det fanns även anledning att inte göra det. Jag kan inte reglerna för när en rättegång ska pausas, men det vore inte rimligt att en åklagare ska kunna göra ett halvdant jobb och lita på att domarna pausar rättegången för att reda ut det som missats.
Citat:
Med coacha menar jag att i efterhand lägga ord i en målsägandes mun som den själv inte har använt spontant. Även om det handlar om att den term som man introducerar för målsäganden är mer korrekt, är det enligt min mening fel att göra så. Att introducera ett nytt ord för målsäganden riskerar att snedstyra gärningsbeskrivningen enligt min mening.
Det är en faktor, men det är inte heller en jättebra grej att gissa vad målsägande menar med ett ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Åklagaren sjabblade inte. Hon åtalade utifrån offrets berättelse. Att rätten inte begrep att snippa är en 10-årings ord för underliv/slida/fitta osv kunde åklagaren inte rimligen förutse. I TR lyftes inga frågetecken kring ordet snippa. Det finns ingen allmän konsensus kring att ordet är otydligt.
Det är ingen som förnekat att det är en tioårings ord för fitta/slida/rubbet mellan benen. Det är bara en halmgubbe från din sida. Bedömningen var att ordet inte var tillräckligt precist. Domstolen kom fram till att det var styrkt att han hade vidrört hennes kön, vilket är så långt man kommer med ordet snippa. Eller ja, det är i alla fall inte orimligt att se det hela som att det inte är styrkt att slidan penetrerats. Som sagt så tycker jag själv att de hade kunnat döma för våldtäkt, men deras resonemang är inte jättemärkligt.
Och det behövs ingen konsensus att ordet är otydligt. Det räcker långt med att det finns två läger som tolkar det olika, även om de två lägren är helt övertygade om att just deras definition är korrekt. Men det avgörande är egentligen inte att ordet skulle vara ett luddigt ord. Det avgörande är att det inte med nödvändighet implicerar slida.
Ta som exempel ordet "tarmen". Om ett våldtäktsoffer säger att hon blivit penetrerad i tarmen så är det oklart om det bara är ändtarmen eller om penetrationen nådde ända upp i tjocktarmen. Det är en oklarhet. Men den stora skillnaden är att det räcker med att penetrera ändtarmen för att fälla för våldtäkt. Penetrationen behöver inte nå ända upp i tjocktarmen. Så om tarmen har penetrerats så innebär det att ändtarmen har penetrerats. Därför hade "tarmen" varit fullt tillräckligt.