Citat:
Det är väl inte alla Linux-distributioner som är gratis. Ska man verkligen kunna lita på att hårdvara fungerar krävs det nog en kommerciell distribution med support. Annars är risken att det inte finns drivers till skrivaren och då sitter man i skiten. Att kommuner och landsting skulle ladda ner och använda gratis lekprogram är osannolikt.
Om det finns, eller inte finns, drivrutiner till skrivaren beror på skrivartillverkaren: det är denne som tillhandahåller drivrutiner till sina produkter, anpassade för valda operativsystem. Alla ser till att det finns drivrutiner till Windows och Mac, eftersom de inte skulle få sålt något alls om dessa saknades. En del tillverkare väljer att skapa drivrutiner för Linux också. För den som vill använda specifik hårdvara under Linux gäller det att undersöka om den behöver drivrutiner eller inte, och i det fall att drivrutiner behövs också undersöka om dessa finns eller inte.
Jag har själv i cirka tio år haft en skrivare från Brother som kräver drivrutiner, men dem har jag tankat hem från tillverkarens hemsida och installerat. De funkar utan problem för mig, trots att jag använder Linux. Jag har också köpt mig ett litet USB-nätverkskort, som också kräver drivrutiner. Men dem tillhandahåller inte tillverkaren, utan det är någon IT-amatör (gissar jag...) som har skapat och släppt som FOSS. För mig spelar denna skillnad mindre roll, så länge allt funkar som det skall.