2023-03-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Det är väl inte alla Linux-distributioner som är gratis. Ska man verkligen kunna lita på att hårdvara fungerar krävs det nog en kommerciell distribution med support. Annars är risken att det inte finns drivers till skrivaren och då sitter man i skiten. Att kommuner och landsting skulle ladda ner och använda gratis lekprogram är osannolikt.

Om det finns, eller inte finns, drivrutiner till skrivaren beror på skrivartillverkaren: det är denne som tillhandahåller drivrutiner till sina produkter, anpassade för valda operativsystem. Alla ser till att det finns drivrutiner till Windows och Mac, eftersom de inte skulle få sålt något alls om dessa saknades. En del tillverkare väljer att skapa drivrutiner för Linux också. För den som vill använda specifik hårdvara under Linux gäller det att undersöka om den behöver drivrutiner eller inte, och i det fall att drivrutiner behövs också undersöka om dessa finns eller inte.

Jag har själv i cirka tio år haft en skrivare från Brother som kräver drivrutiner, men dem har jag tankat hem från tillverkarens hemsida och installerat. De funkar utan problem för mig, trots att jag använder Linux. Jag har också köpt mig ett litet USB-nätverkskort, som också kräver drivrutiner. Men dem tillhandahåller inte tillverkaren, utan det är någon IT-amatör (gissar jag...) som har skapat och släppt som FOSS. För mig spelar denna skillnad mindre roll, så länge allt funkar som det skall.
Citera
2023-03-05, 15:12
Bannlyst
Det skulle dom. Genom det fick mer input och fler kunde har varit med och delat på utvecklingkostnaden. Sluten källkod är dyrt och ineffektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
"Stockholms stads skolplattform skulle ha drivits som öppen källkod projekt, hade man spara miljoner"

NÄ! Källa på att man skulle ha sparat miljoner om det var en öppen källkodslösning?
Citera
2023-03-05, 22:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
NÄ! Källa på att man skulle ha sparat miljoner om det var en öppen källkodslösning?
Frågan är väl mer om det inte hade handlat om en besparing på hundratals miljoner kronor.
Citera
2023-03-06, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Frågan är väl mer om det inte hade handlat om en besparing på hundratals miljoner kronor.

Tänk.. t-tänk om kidsen skulle ha kunnat göra det till ett community project och byggt sin egen skolplattform.

Det är inte rocket science. Ungarna kan om man låter dem och om man ger dem chansen.
Citera
2023-03-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om det finns, eller inte finns, drivrutiner till skrivaren beror på skrivartillverkaren

För den som vill använda specifik hårdvara under Linux gäller det att undersöka om den behöver drivrutiner eller inte, och i det fall att drivrutiner behövs också undersöka om dessa finns eller inte.

För skrivare är det Openprinting man ska kolla i för att se vilken skrivare man ska köpa till Linux: https://www.openprinting.org/printers
Citera
2023-03-06, 12:23
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807

Tänk! Det är just sådana påståenden som jag efterfrågar en källa till...

Kan ni vänligen hänvisa till en källa som påtalar att man hade sparat så mycket pengar på att enbart använda "öppen källkod"
Citera
2023-03-06, 14:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:

Kan ni vänligen hänvisa till en källa som påtalar att man hade sparat så mycket pengar på att enbart använda "öppen källkod"
Eftersom den befintliga lösningen anses som väldigt dyrt kattskit så är det ju svårt att tänka sig att det inte skulle ha blivit billigare att använda sig av existerande lösningar. Dokumenthanteringssystem är ju liksom ingen liten genre inom mjukvaruvärlden.
Citera
2023-03-06, 16:59
Medlem
Citat:

Projektet har kostat en bra bit över en miljard. ALLA andra lösningar, i detta exempel, hade sparat flera hundra miljoner, öppen kod eller inte. Men så här går det när tjänstemannansvar inte längre finns och författare och kravställare till upphandlingen är klåpare..
Citera
2023-03-17, 09:52
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Eftersom jag har ansvarat för ett projekt där vi skulle byta till Linux och vi fick avbryta det så vågar jag påstå att jag vet exakt vad jag talar om. Det var inte tekniska problem. Det var just de skäl jag angav. Klagomålen var ibland i stil med att knapparna för fet stil i Libre Writer inte satt på samma ställe som i MS Office, eller att man inte kunde använda svenska formler i Libre Calc. Nästan alla klagomål var i relation till Windows och inte faktiska omständigheter.

Vår kommun gick för typ fem år sedan över till att vi skulle arbeta mer i gsuite, vi fick utbildning i det och det protesterades enormt. Vi hade windowsdatorer och Word fungerade fortfarande fint. För kanske två år sedan så började kommunen erbjuda chromebooks istället för PC till de som ville byta för att testa och från årsskiftet måste vi ha chromebooks.

Jag gillar chromebooks så jag har aldrig klagat, men då slog det mig att gsuite med google docs fungerar ju lika bra på en linuxburk och för att testa installerade jag AntiX på familjens bärbara dator som knappt fungerade under Windows 10 längre.

Supersnabbt, supersmidigt. Ingen har klagat ännu. Alla grejer fungerade direkt (var rädd att få sitta i timmar och leta drivrutiner..)

Skulle man på allvar vilja att kommunens anställda skulle använda linux istället för chromeos så är ju detta vägen att gå. Själv som vanlig tjänsteman ser jag inte vitsen med att gå från ChromeOS till Linux.

Vad har jag missat?
Citera
2023-04-19, 20:20
Medlem
Jonblunds avatar
Det är som att fråga varför inte kommuner ock landsting är ledande inom något av de områden där de är stora avnämare.

Svaret är mycket enkelt och kort: Grav inkompetens.

Något som alla med egen erfarenhet av sektorn snabbt fått erfara.
Citera
2023-05-02, 01:51
Medlem
urress avatar
För de hade inte begripit det så lätt.
Citera
2023-05-02, 10:01
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Skulle man på allvar vilja att kommunens anställda skulle använda linux istället för chromeos så är ju detta vägen att gå. Själv som vanlig tjänsteman ser jag inte vitsen med att gå från ChromeOS till Linux.

Vad har jag missat?

Om vi nu bortser kunskapsnivån på användare...

Som många andra i den här tråden så tittas det på klienterna och servrarna. Men inte systemen i sig som finns i all offentlig verksamhet. Dessa måste även följa våra lagar och uppdateras därefter.
  • Bokföringsystem
  • Journalsystem för äldreomsorgen
  • System för socialtjänsten
  • Schema och närvaro för skolan
  • Patientsystem för landstingen
  • Fakturasystem
  • Diarie
  • Och en mängd andra system av varierad storlek och användning som dessutom ska integreras med något annat. Fram till ca 2010 var det många system som krävde ActiveX komponenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in