2021-10-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
En sak jag tror att vi alla har underskattat är bristen på anledning att byta: varför skall någon kommun/landsting/stat byta till ett nytt OS om det inte erbjuder något som de saknar? Det är lite "Man vet vad man har, men inte vad man får" över det. Jag tror att innan våra offentliga förvaltningar har en väldigt bra anledning att byta så kommer de inte att byta. Men när de väl gör det så kan det tänkas gå snabbt, se tex hur fort världens 500 snabbaste datorer gick från att köra främst Unix (med några få som körde Windows/iOS) till att bara köra Linux: välj "Operating system family" i drop-down-listan under "Category" och dra sedan i båda sliderna så du ser grafen från 1993 fram till idag. Linux dyker upp cirka 1998 och redan efter sju år har Linux 50% av världens snabbaste datorer. 90% av marknaden tog till 2010, och 2017 eller däromkring hade linux tagit över 100% (!!) av marknaden.

När kommun/landsting/stat får en tillräckligt bra anledning att byta till Linux kan det gå lika fort där.

Också drösen av mjukvara som kommuner och landsting kör på windows hade behövt portas eller skapas nya. Sjukvården exempelvis med t.ex. säkerhetscertifierade journalprogram och röntgenprogram. Sitta och köra i WINE bara för att liksom?

Som du säger finns ingen anledning att byta. Skulle vara politiska beslut på högre nivå eller en bra kostnadsanalys. Och kostnaden lär inte bli mindre.
Citera
2021-10-13, 20:13
Medlem
HarryManbacks avatar
Tror att det mest beror på att den genomsnittlige datoranvändaren är rätt sopig.

I jobbet:
Kan inte koppla upp mig på wifit: support.
Kan inte öppna min mail: support

Privat:
Funkar inte att casta till min chromecast: support
Kan inte skriva ut: support.

Oftast löser jag ovan puckar på några minuter men sen är jag datornörd också. Men försöker om och om igen säga att det inte är så jäkla svårt. Men det verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra.

Man kan ju tjäna pengar på att vara insatt så visst. Men folk är ointresserade av datorer och teknik generellt.

Lägg Linux i händerna på gemene datornisse och folks hjärnor skulle få spel.
Citera
2021-10-13, 23:33
Medlem
Frågan man kanske borde ställa sig är varför kommuner/landsting ska köra Linux?
Citera
2021-10-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det beror på att man skippar "virus-tänket" och går direkt på att utnyttja opatchade sårbarheter istället..
Så är det men Linux systemet är bra och tryggt.
Det är så att om någon upptäcker ett hål i säkerheten så då brukar Linux foundation se till att det blir bra igen
Citera
2021-10-14, 12:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Frågan man kanske borde ställa sig är varför kommuner/landsting ska köra Linux?
Att byta till Linux kostar nog mer i utbildning, support och arbetsinsats än licensavgifterna man sparar in. Är ju inte bara operativsystemet som måste bytas utan alla applikationer som körs måste ju bytas till Linuxformat. Är inte ens säkert att alla specialprogram som används inom t ex vården ens finns i Linuxvariant. Det är fullt möjligt att man kan köra Linux på servernivå i många fall men att gå över till Linux på klientnivå kostar nog mer än det smakar.
Citera
2021-10-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Desto fler som går över till Linux, desto fler kommer att börja skriva virus till Linux. Hackers programmerar virus och malware till de operativsystem som flest kör vilket gör att det är mera lönsamt att skriva spyware och virus till Windows än till Linux och MacOS. Hade flest kört Linux så hade Linux haft flest virus.
Linuxbaserade operativsystem är överlägset mest använda i världen det är endast på desktop som dom inte dominerar.
Jag såg en siffra för flera år sedan att >80% av alla enheter är linux-baserade samtidigt var windows några få procent (ensiffrigt).
Om ditt argument vore sant så borde Linux vara den mest utsatta plattformen.
Jag tror inte man kan förenkla problemet så som du gör i inlägget.
Citera
2021-10-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Det finns, men de är inte vanliga och de har svårare att få fäste pga sättet som linux hanterar adminrättigheterna på systemet.

https://www.unixmen.com/meet-linux-viruses/
https://www.makeuseof.com/tag/linux-virus-malware-truth/
/ precis så är det.
Citera
2021-10-14, 21:10
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att byta till Linux kostar nog mer i utbildning, support och arbetsinsats än licensavgifterna man sparar in. Är ju inte bara operativsystemet som måste bytas utan alla applikationer som körs måste ju bytas till Linuxformat. Är inte ens säkert att alla specialprogram som används inom t ex vården ens finns i Linuxvariant. Det är fullt möjligt att man kan köra Linux på servernivå i många fall men att gå över till Linux på klientnivå kostar nog mer än det smakar.

Du har rätt såklart.
Det finns lite försök här och där men det har inte rapporterats några större framgångar vad jag har sett iaf.

För många år sen när jag jobbade på ett amerikanskt företag, så fick IT-chefen lite feeling och försökte migrera bort våra unix-servers till Windows-servers.
Efter två år gav han upp, det var för komplicerat att köra mycket av funktionaliteten i Windows.
Nu snackar vi iofs inte om klient-sidan men det kan även vara trögt åt andra hållet
Citera
2021-10-14, 22:13
Medlem
frozendragons avatar
Faktu med jag var med om det scenario som gjorde mig övertyggad att linux är minst lika enkelt som windows att använda det handlar 100% om vana med windows.

För ca 10 år sen behövde min mormor (Hon var 75 år då, lever fortfarande) en dator så hon kunde läsa aftonbladet varje dag. Hon hade aldrig använt en dator under hela hennes liv upp till detta tillfället. (Hon hade en smartphone dock) Hon vill inte spendera så mycket pengar på datorn så hon köpte en beganad laptop och jag installerade linux mint. Det funkade bra i många år utan minsta klagmål eller problem. Det slutade tillslut att funka för att versionen av distron hade nått end of life för länge sen, så datorn kunde inte uppdatera automatiskt och fler och fler websidor vägra vissa sidan för att firefox var för utdaterad. Det var enkelt löst när hon vissa mig det. Så vit jag vet funkar denna setup fortfarande för henne.
Citera
2021-10-14, 23:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Faktu med jag var med om det scenario som gjorde mig övertyggad att linux är minst lika enkelt som windows att använda det handlar 100% om vana med windows.

För ca 10 år sen behövde min mormor (Hon var 75 år då, lever fortfarande) en dator så hon kunde läsa aftonbladet varje dag. Hon hade aldrig använt en dator under hela hennes liv upp till detta tillfället. (Hon hade en smartphone dock) Hon vill inte spendera så mycket pengar på datorn så hon köpte en beganad laptop och jag installerade linux mint. Det funkade bra i många år utan minsta klagmål eller problem. Det slutade tillslut att funka för att versionen av distron hade nått end of life för länge sen, så datorn kunde inte uppdatera automatiskt och fler och fler websidor vägra vissa sidan för att firefox var för utdaterad. Det var enkelt löst när hon vissa mig det. Så vit jag vet funkar denna setup fortfarande för henne.
Körde hon även motsvarigheten till Outlook, Word och Excel (kanske Powerpoint). För det är väl främst de programmen som kommunadministratörerna gnäller över inte funkar på samma sätt, när de provar Linux? Browsern är liksom nästintill samma överallt.
Citera
2021-10-15, 03:51
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Körde hon även motsvarigheten till Outlook, Word och Excel (kanske Powerpoint). För det är väl främst de programmen som kommunadministratörerna gnäller över inte funkar på samma sätt, när de provar Linux? Browsern är liksom nästintill samma överallt.
Nä hon kör inte någon av dem. Men min poäng är hade hon börjat med liberoffice istället för MS office hade det förmodligen inte varit någon skillnad.
Citera
2021-11-04, 22:00
Medlem
CpRekas avatar
Det är ett enkelt svar på den frågan. Dom anställer folk som lärt sig datorer genom skolan, och inte levt framför dom och lever efter dom.

Det är helt enkelt billigare och smidigare att köpa in ett windows system som vem som hälst kan administrera än att anställa en riktig datanörd. Vi är inte så förbannade trevliga mot folk och sover enormt lite, äter för lite, och anser att dom flesta är dumma i huvudet så förstår deras tankegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in