2021-10-07, 18:32
Medlem
Borde inte kommuner/landsting enkelt kunna reducera upphandling av datorer med 100 000 tals kronor om man istället valde Linux?
Citera
2021-10-07, 18:41
Medlem
RedForces avatar
Det blir i slutändan en rejäl förlustaffär när de istället måste lägga ut miljoner i löner på att ha folk som konfigurerar, felsöker, uppdaterar skiten.

That's it förmodligen.
Citera
2021-10-07, 18:49
Medlem
holmiums avatar
Det är skattepengar nån annan betalar så det spelar ingen roll om det är dyrt eller inte funkar.
Citera
2021-10-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Det blir i slutändan en rejäl förlustaffär när de istället måste lägga ut miljoner i löner på att ha folk som konfigurerar, felsöker, uppdaterar skiten.

That's it förmodligen.

Linux styrka är väl att det är smidigt att administrera?
Citera
2021-10-07, 19:22
Medlem
SittFints avatar
För att som ska jobba med det kommer grina som små flickebarn över att Libre Office inte ser ut exakt som MS Office. Finska armén testade det där.

Dessutom är licenserna jävligt billiga.
Citera
2021-10-07, 19:57
Medlem
Kommunen är fullt av datordyslektiker av olika grad som i princip inte kan lista ut småsaker själv och det är redan problem med Windows Så då byta till ett OS som är ännu mer tekniskt blir dyrare. Linux är ju som gjort av tekniker för tekniker inte av pedagoger för mindre begåvade halviodioter typ och sådana är ju Kommunen fullt av.
Citera
2021-10-07, 20:07
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Kommunen är fullt av datordyslektiker av olika grad som i princip inte kan lista ut småsaker själv och det är redan problem med Windows Så då byta till ett OS som är ännu mer tekniskt blir dyrare. Linux är ju som gjort av tekniker för tekniker inte av pedagoger för mindre begåvade halviodioter typ och sådana är ju Kommunen fullt av.
Linux är inte speciellt mycket svårare för en vanlig användare. Den största faktorn är att folk redan har vana av Windows och slår bakut när det är något annat. De skulle inte tycka om Mac OS heller.
Citera
2021-10-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Linux är inte speciellt mycket svårare för en vanlig användare. Den största faktorn är att folk redan har vana av Windows och slår bakut när det är något annat. De skulle inte tycka om Mac OS heller.

Mm ett bra exempel är ju när Sweklockers skulle testa Linux och spela lite.Vilket får mig att undra över att du kanske inte fullt ut vet vad du talar om. Dom killarna är inte helt okunniga heller och fixade det mesta nog för att man redan använt Linux innan. Jag fixar sånt men hade inte klarat av detta utan att googla och inte utan att lägga X antal timmar.

Du bör nog ta dig en funderare på hur ett enkelt använt OS beter sig.*

Det verkar inte alltid vara särskilt smidigt så jag ser ett sånt påstående lite som en halvlögn. Du ska veta att du gör inte Linux en favör om du håller på att hypa det. Det som händer är att folk blir besvikna... Det är jättelätt, krånglar aldrig och bara fungerar. Ok någon installera det för första gången. Det krånglar och då kommer man aldrig titta på det igen i stället för att det var vist inte så lätt trotts allt.

Windows kräver att man lär sig lite grunder och det är samma sak med alla OS. Har själv testat lite MAC helt nyligen och MAC kräver också att man faktiskt lär sig minst ett fackspråk.

Bara en sån sak som att man kallar något för "Skiva" var direkt något av en förvirring Var tvungen att googla på det
Citera
2021-10-07, 20:33
Medlem
vantablacks avatar
Jag är amatör-IT support på min avdelning (dvs dom frågar mig innan dom ringer supporten) och du vill inte ens veta hur många vuxna, normalt fungerande människor i olika åldrar som knappt klarar av Microsoft eller basala grejer som att leta en skrivare när dom ska skriva ut från Word eller hur man gör en mötesbokning i Outlook.
Jobbar kommunalt och har kollegor i åldern 23-55.
Citera
2021-10-07, 20:44
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Linux styrka är väl att det är smidigt att administrera?

Det är antagligen vad du tror, men så är inte fallet.
Citera
2021-10-07, 20:52
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Mm ett bra exempel är ju när Sweklockers skulle testa Linux och spela lite.Vilket får mig att undra över att du kanske inte fullt ut vet vad du talar om. Dom killarna är inte helt okunniga heller och fixade det mesta nog för att man redan använt Linux innan. Jag fixar sånt men hade inte klarat av detta utan att googla och inte utan att lägga X antal timmar.

Du bör nog ta dig en funderare på hur ett enkelt använt OS beter sig.*
Eftersom jag har ansvarat för ett projekt där vi skulle byta till Linux och vi fick avbryta det så vågar jag påstå att jag vet exakt vad jag talar om. Det var inte tekniska problem. Det var just de skäl jag angav. Klagomålen var ibland i stil med att knapparna för fet stil i Libre Writer inte satt på samma ställe som i MS Office, eller att man inte kunde använda svenska formler i Libre Calc. Nästan alla klagomål var i relation till Windows och inte faktiska omständigheter.

Och hur fasen kan du jämföra att använda en arbetsstation med lite office och dylikt med att inte bara använda, utan även sätta upp en gamingrigg? Det är en jäkla skillnad på att installera ett system från grunden jämfört med att använda något som någon annan har installerat. Och att Linux är sådär för spel är ju inte direkt någon nyhet. Finns väldigt många som inte byter till LInux enbart för att det krånglar mer med spel. Din jämförelse haltar betänkligt.

Citat:
Det verkar inte alltid vara särskilt smidigt så jag ser ett sånt påstående lite som en halvlögn. Du ska veta att du gör inte Linux en favör om du håller på att hypa det. Det som händer är att folk blir besvikna... Det är jättelätt, krånglar aldrig och bara fungerar. Ok någon installera det för första gången. Det krånglar och då kommer man aldrig titta på det igen i stället för att det var vist inte så lätt trotts allt.

Windows kräver att man lär sig lite grunder och det är samma sak med alla OS. Har själv testat lite MAC helt nyligen och MAC kräver också att man faktiskt lär sig minst ett fackspråk.

Bara en sån sak som att man kallar något för "Skiva" var direkt något av en förvirring Var tvungen att googla på det
Var har jag skrivit att Linux aldrig krånglar och är jättelätt? Ingenstans. Det jag säger är att det inte är svårare än att lära sig använda Windows, och nu är det just för kontorsbruk jag menar. En vanlig kontorsråtta behöver inte kunna installera program och konfigurera nätverk. Det har man IT-avdelningen till.
Citera
2021-10-07, 21:36
Medlem
De flesta verktygen är väl ändå webbaserade så användarvänligheten behöver väl inte vara särskilt mycket sämre? Vad är det i Linux som är så mycket svårare än andra os? (Har själv inte använt linux särskilt mycket). För visst är det så att Linux bygger på Unix precis som Mac?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in