2023-03-05, 20:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ser ut som denna. PTS från Sovjettiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/PTS_%28vehicle%29
Ja fanimig det ser ut att stämma. Enligt Wikipedia ska UAF ha några av den typ som heter PTS-2. Grymt fordon ju att passera vattendrag med.

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1577056398428471296

https://twitter.com/UAWeapons/status/1584932053615022081
Citera
2023-03-05, 20:10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Har Ukraina 14-15 brigader vid bakmut som förlorat 70%? Överste McGregor sade något sånt.

Hundra tusen gubbar här och hundra tusen gubbar där! När ryssen bestämmer sig för att anfalla så kommer Ukraina kollapsa.

Drygt ett år efter kriget bröt ut så är det möjligt att utvärdera hur rätt olika bedömare haft för att avgöra deras trovärdighet. Och McGregor har haft mer fel än de flesta. Nedan olika bedömningar han gjort sedan kriget bröt ut (hans wikipedia).

Citera
2023-03-05, 20:13
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
McGregor är en knäpp mytoman som sagt ungefär samma saker sedan kriget började. Men han har alltid haft fel. Varje gång. Lite exempel

#1 : (FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.
#2 : (FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.
#3 : (FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.
#4 : (FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.
#5 : (FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.

Så här sa han t.ex för ett år sedan (mars 2022):

Han är självklart en hora som säljer sig... men vilken är hans målgrupp och vilket är syftet med att vecka efter vecka förklara att nu jävlar har Ukraina förlorat?
Citera
2023-03-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du vet ju inte om Putin agerade för att väst "förhandlade utan att förhandla". Eller om man förhandlade, men stod för långt från varandra. Hur svårt att förstå kan det vara att vi inte har full insyn? Därför vet vi inte vad som sades innan kriget.

Det är ett faktum att Putin invaderade trots att han sa att han inte skulle invadera. Men det har inte med om han var resonlig eller oresonlig att göra. Det är ett fakta som handlar om något annat.

Att Ukraina ville fortsätta kämpa är ju en självklarhet, men missvisande. Ville de fortsätta kämpa för att väst blockerade peace deal? Dvs peace deal skulle bli extremt dålig utan västs stöd. Ukraina behöver västs stöd annars får de en eländig deal. Eller så ville Ukraina fortsätta kämpa för att de tycker att de blivit orättvist behandlade eller helt enkelt för att de tror att de kan vinna (kasta ut ryssarna och sen gå med i Nato). Vi vet inte.

Du verkar i varje fall veta att vi inte vet. Du har inte övervägt att byta ut ”vi” mot ”jag”?

Varför är det ”en självklarhet men missvisande” att Ukraina ville fortsätta kämpa. Återigen konstaterar du något som inte är sant. Det är inte missvisande. Du verkar inte kunna sluta med det där. Ukraina har från dag 1 förklarat att de vill få ut ryssarna och ta tillbaka Krim. Väst har sagt att de stöder den agendan utifrån bla folkrätten.

Att Ukraina vill gå med i Nato är ytterligare en sak som vi vet.
Att Ukraina vill gå med i EU är något som vi vet.
Att Ukraina är en självständig och suverän stat är något som vi vet.
Att Ukraina är beroende av väst är ytterligare en sak som vi vet.
Att de blivit orättvist behandlade är något vi vet. De har blivit militärt angripna…
Att Putin bestämde sig för att invadera Ukraina är något som vi vet.

Håll dig till dessa fakta och addera inga omständigheter och egna spekulationer.
Citera
2023-03-05, 20:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Du verkar i varje fall veta att vi inte vet. Du har inte övervägt att byta ut ”vi” mot ”jag”?

Varför är det ”en självklarhet men missvisande” att Ukraina ville fortsätta kämpa. Återigen konstaterar du något som inte är sant. Det är inte missvisande. Du verkar inte kunna sluta med det där. Ukraina har från dag 1 förklarat att de vill få ut ryssarna och ta tillbaka Krim. Väst har sagt att de stöder den agendan utifrån bla folkrätten.

Att Ukraina vill gå med i Nato är ytterligare en sak som vi vet.
Att Ukraina vill gå med i EU är något som vi vet.
Att Ukraina är en självständig och suverän stat är något som vi vet.
Att Ukraina är beroende av väst är ytterligare en sak som vi vet.
Att de blivit orättvist behandlade är något vi vet. De har blivit militärt angripna…
Att Putin bestämde sig för att invadera Ukraina är något som vi vet.

Håll dig till dessa fakta och addera inga omständigheter och egna spekulationer.

Är du spekulationspolis eller? Jag spekulerar så mycket jag vill i denna tråd inom ämnet. Håller med dig om alla de saker som du radar upp efter "att...".

Vi vet att Ukraina vill kämpa men vi vet inte varför.
Citera
2023-03-05, 20:30
Medlem
Uppgifter: Nyinkallade ryssar beväpnas med spadar
Flera nyinkallade ryska reservister har satts in vid fronten beväpnade med endast skjutvapen och spadar. Det skriver det brittiska försvarsdepartementet i sin uppdatering på söndagen.

Enligt Omni

Departementet skriver att det rör sig om spaden MPL-50, som har fått en mytomspunnen ställning i den ryska krigshistorien. Den används då och då som vapen i närstrid och åtgärden görs troligen på grund av den ryska arméns brist på artilleriammunition, tillägger man.

Överstelöjtnant Joakim Paasikivi säger till DN att det kan vara så att den ryska militären sparar tyngre vapen till bättre tränade styrkor.

Hammare och skära?
Citera
2023-03-05, 20:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
Är du spekulationspolis eller? Jag spekulerar så mycket jag vill i denna tråd inom ämnet. Håller med dig om alla de saker som du radar upp efter "att...".

Jag kommer med en vild gissning. De vill värna om sitt land!
Låter det otroligt?
Skulle vi göra samma sak?
Skiter älgen i skogen?
Citera
2023-03-05, 20:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Kan du läsa? Jag skrev att han borde ha väntat.
Är det då förlåtligt att Ukraina blev förbannade och började sk,juta på inkräktarna?
Citera
2023-03-05, 20:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Han är självklart en hora som säljer sig... men vilken är hans målgrupp och vilket är syftet med att vecka efter vecka förklara att nu jävlar har Ukraina förlorat?

Exakt.
För rätt pengar, säger han vad du vill! 😁
Citera
Medlem
Citat:

Om du inte vet varför Ukraina kämpar så är det antagligen något fel på din slutledningsförmåga eller intelligens. Jag tror inte det är något fel på din intelligens… Använd den (intelligensen) på ett konstruktivt sätt och försök med hjälp av den att ta dig ur konspirationstänket. Det förstör sannolikt ditt liv och du sprider gift omkring dig
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kan du läsa? Jag skrev att han borde ha väntat.
Men du skriver ju i nästa stycke att du förstår och att ryssar riskerar att bli trakasserade av ukrainare.

Det var inga trakasserier mot ryssar på krim.

Hur ska du ha det?
Citera
2023-03-05, 20:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Är det då förlåtligt att Ukraina blev förbannade och började sk,juta på inkräktarna?

Det gjorde de inte. Inga dog på Krim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in