2023-03-05, 19:20
Avslutad
Har Ukraina 14-15 brigader vid bakmut som förlorat 70%? Överste McGregor sade något sånt.

Hundra tusen gubbar här och hundra tusen gubbar där! När ryssen bestämmer sig för att anfalla så kommer Ukraina kollapsa.
Citera
2023-03-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Oavsett utgången så kommer Rysslands ekonomi krascha hårt. Om Ryssland drar sig ur Ukraina, och erkänner sig besegrade, kommer krigsskadeståndet vara på en sådan nivå att det kommer vara kännbart under lång tid framöver. Om det slutar med att Ryssland på något sätt försöker behålla delar av de områden man stulit från Ukraina, kommer sanktioner att bibehållas och Ryssland kommer få svårt att handla med resten av världen. Dessutom kommer man behöva allokera en stor del av sitt kapital till den armé som kommer behövas för att hålla de landområden man stulit.

Att vara utestängd från världshandeln är sannolikt det mest plågsamma för Ryssland. Om de behöver sälja sina råvaror till skurkstater för underpriser så kommer de ha svårt att hålla sig on par med resten av världens välståndsökning. De kommer dras in i en negativ spiral och behöver behålla totalitär kontroll över folket för att undvika revolution. Detta kommer leda till ökad fattigdom och minskat välstånd.

Det bästa för det ryska folket tror jag skulle vara att kapitulera nu, dra sig ur hela Ukraina och betala de skadestånd som världssamfundet tillsammans med Ukraina finner rimliga.

Javisst, detta vore det bästa för alla. Då kan Ryssland också få lite andrum. Problemet för dem är dock att de med Ukrainakriget, samt alla deras hotelser mot omvärlden det senaste året, har visat sina kort och att ingen i den fria världen därför kommer lita på dem eller vilja ha nära samarbete med dem förrän de gjort upp med det dysfunktionella som finns i deras land och ledning. Kommer alltså ta lång tid för dem att arbeta sig tillbaka. Många förlorade år. Dystert var ordet.
Citera
2023-03-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag refererade till Bennet-intervjun. Det är fakta.

Du kan också höra vad ryssarna sa om förhandlingarna, men orkar inte leta upp länken till dig. Du kommer höra att ord står mot ord.

Det är inte speciellt kontroversiellt att hävda att vi inte vet vad som hände under förhandlingarna. Jag repeterar frågeställningen:

Saddam: "Du snackar skit som vanligt. Diplomatin gick på högvarv månader och veckor innan invasionen. Från västs sida försökte man förmå Ryssland att låta bli att invadera. Ryssland hade dock redan bestämt sig och planerat detta. "

PS. : Diplomatin gick på högvarv men vi har ingen insyn.

Det kan ha varit så att det var VLADIMIR PUTLER som kom in till förhandlingarna och vrålade "Jag ska återupprätta sovjetunionen! Och Warsawapakten!" Sedan bajsade han i en väska, gick ut, trillade i trappan och bajsade igen, och kröp ner i sin bunker. Västledarna tänkte att den här killen är ju helt galen och började förbereda sig för försvar av Europa.

Eller så var det västvärlden som gärna ville prata, men inte ändra på något som hade med Nato att göra, be om ursäkt för Yanukovich-kuppen, eller tvinga Ukraina till att följa Minsk.

Vi vet inte vad som hände där.

Det vi vet, är att fred var möjlig i April (Bennet-intervjun, samt även andra källor). Men framför allt BoJo sa nej, och att Ryssland måste straffas. Tyskland och Frankrike vek sig för US+UK. Väst frånvalde fred i April.

Du känner kanske inte till Bennet-intervjun? Här är kortformen: https://www.youtube.com/watch?v=O10svZJ2Fps (kollade själv på den långa, har inte sett just denna länk).
Även andra källor rapporterade samma sak, här är ett exempel: https://responsiblestatecraft.org/2022/09/02/diplomacy-watch-why-did-the-west-stop-a-peace-deal-in-ukraine/

Så vi vet inte vad som hände före kriget. Kanske var Putin inte Putler utan resonlig, men väst backade inte en mm. Eller så ändrade Putin sig när han såg den reella styrkan i sin armé, vi vet inte. Men kom inte och säg att det jag skriver inte är grundat i fakta. Diskutera sakfrågan istället för att komma med personangrepp.

Jag känner till Bennet-intervjun och har sett den. Men som jag sade och som är ett faktum: Ukraina ville fortsätta kämpa. Man litar inte på Ryssland som gång på gång brutit ingångna avtal, lurats och ställt till med skit. Dessutom så invaderade de Ukraina.
Det man gjorde från västs sida var att fortsätta stötta Ukraina som deklarerade att de ville fortsätta kämpa. Att Israel med Bennet i spetsen ville se ett fredsavtal i det skedet behöver inte betvivlas. Ukrainarna ville inte ha det och det är de som är invaderade.
Återigen… Du säger att vi inte vet om Putin var resonlig eller inte. Det är en lögn igen som du försöker göra till sanning och fakta. Vi vet att Putin hävdade in i det sista att allt bara var en militärövning vid Ukrainas gräns. EU-ledarna blev förlöjligade och dragna vid näsan gång på gång av Putin. Så, jo vi vet att Putin var oresonlig och redan hade bestämt sig.

Låt oss ta ned det på en barnsligt enkel nivå. Visst är en fred möjlig som innebär att Ukraina lämnar över annekterade områden till Ryssland och ger upp motståndet. Problemet med det är att Ukraina inte vill det…

Sedan finns det en annan möjlighet till fred och det är att Ryssland lämnar Ukraina. Men det vill de inte.

Jag upprepar min vädjan till dig i den här tråden: sluta försöka göra fakta av dina egna påhitt. Med påhitt menar jag tex:

Vi vet inte vad som sades innan kriget.
Vi vet inte om Putin var oresonlig eller inte.
Vi vet inte vad Ukrainarna egentligen vill.
Citera
2023-03-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, Ukraina med USAs hjälp, när tiden var mogen. Då var det dags att ta tillbaka förlorade områden. Antagligen hade man en god chans att lyckas. Men nu startade ryssarna och det var till deras fördel.

https://www.youtube.com/watch?v=JeWHviwLMy8

Vet du om att Ryssland jämte USA är världens största kärnvapennation och att den ryska doktrinen dessutom tillåter användandet av dessa om den ryska existensen hotas.

Nu när du vet detta hur tänkte du dig att detta anfall skulle se ut?
Citera
2023-03-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var har du läst detta?
https://t.me/Ateobreaking/82977
Citera
2023-03-05, 19:25
Medlem
Thelonegunmans avatar
En prorysk demonstration i Slovakien blir infiltrerad av en smart ryss som håller tal och propagerar för Ukraina. Haha

https://twitter.com/smackm8/status/1632275885419114496?s=20
Citera
2023-03-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Vet du om att Ryssland jämte USA är världens största kärnvapennation och att den ryska doktrinen dessutom tillåter användandet av dessa om den ryska existensen hotas.

Nu när du vet detta hur tänkte du dig att detta anfall skulle se ut?

Jag tänker mig ungefär som så att dessa kärnvapen är lika bra underhållna och tillverkade som mycket övrigt av ryssens material. Därför kommer de först avskjutna kärnbomberna inte komma så långt utan landar ca 1 km från den ryska uppskjutningsplatsen. Gissningsvis är uppskjutningspunkten i närheten av Putlers bunker och detonationen innebär då att all mark runt Putlerbunkern blir allvarligt kontaminerad och självlysande varpå ingen kan lämna bunkern på 200 år. Med det gick hela det ryska ledarskiktet under och Ryssland, samt övriga världen, gick en bra framtid till mötes. Har vi samma syn du och jag?
Citera
2023-03-05, 19:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
418]Ja jag håller med om att ryssarna borde ha samarbetat om det där med statskassan. När upptäcktes det att delar av statskassan var borta? Det var ju knappast så att han fyllde helikoptern med kontanter och flög iväg[/b].

Håller även med om att våldet var en "anledning" till att han avsattes. Det korrekta hade varit så som alla (utom de som gjorde kuppen) var eniga om. Nyval, slut på våld. Men så kom kuppen. Notera att Yanukovich hade försvunnit i vilket fall som helst i nyval, följt av rättegång - såvida inte folket mot förmodan velat annat.

De gröna männen (på Krim tror jag du menar?) var som sagt allt för proaktivt. Putin borde ha väntat. Men det är inget konstigt med att hjälpa en befolkning som utsatts för kupp och som riskerar våld från sin nya (illegala) ledning. Vi får inte diskutera andra krig i denna tråd men historien är full av exempel på detta.

Det visar på att Putin var i syltburken, precis som EU/Nato/USA/CIA/Nuland, eller vad de heter som du hatar.
Alla var där.
Nu kan du släppa kärringen Nuland & CO
Citera
2023-03-05, 19:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jag känner till Bennet-intervjun och har sett den. Men som jag sade och som är ett faktum: Ukraina ville fortsätta kämpa. Man litar inte på Ryssland som gång på gång brutit ingångna avtal, lurats och ställt till med skit. Dessutom så invaderade de Ukraina.
Det man gjorde från västs sida var att fortsätta stötta Ukraina som deklarerade att de ville fortsätta kämpa. Att Israel med Bennet i spetsen ville se ett fredsavtal i det skedet behöver inte betvivlas. Ukrainarna ville inte ha det och det är de som är invaderade.
Återigen… Du säger att vi inte vet om Putin var resonlig eller inte. Det är en lögn igen som du försöker göra till sanning och fakta. Vi vet att Putin hävdade in i det sista att allt bara var en militärövning vid Ukrainas gräns. EU-ledarna blev förlöjligade och dragna vid näsan gång på gång av Putin. Så, jo vi vet att Putin var oresonlig och redan hade bestämt sig.

Låt oss ta ned det på en barnsligt enkel nivå. Visst är en fred möjlig som innebär att Ukraina lämnar över annekterade områden till Ryssland och ger upp motståndet. Problemet med det är att Ukraina inte vill det…

Sedan finns det en annan möjlighet till fred och det är att Ryssland lämnar Ukraina. Men det vill de inte.

Jag upprepar min vädjan till dig i den här tråden: sluta försöka göra fakta av dina egna påhitt. Med påhitt menar jag tex:

Vi vet inte vad som sades innan kriget.
Vi vet inte om Putin var oresonlig eller inte.
Vi vet inte vad Ukrainarna egentligen vill.

Du vet ju inte om Putin agerade för att väst "förhandlade utan att förhandla". Eller om man förhandlade, men stod för långt från varandra. Hur svårt att förstå kan det vara att vi inte har full insyn? Därför vet vi inte vad som sades innan kriget.

Det är ett faktum att Putin invaderade trots att han sa att han inte skulle invadera. Men det har inte med om han var resonlig eller oresonlig att göra. Det är ett fakta som handlar om något annat.

Att Ukraina ville fortsätta kämpa är ju en självklarhet, men missvisande. Ville de fortsätta kämpa för att väst blockerade peace deal? Dvs peace deal skulle bli extremt dålig utan västs stöd. Ukraina behöver västs stöd annars får de en eländig deal. Eller så ville Ukraina fortsätta kämpa för att de tycker att de blivit orättvist behandlade eller helt enkelt för att de tror att de kan vinna (kasta ut ryssarna och sen gå med i Nato). Vi vet inte.
Citera
2023-03-05, 19:43
Medlem
Citat:
Det tror jag alla kan göra. Få läser kanske denna tråd annat än för lyteskomik. Pröva du och lägg en död länk och se om någon annan än de närmast sörjande klickar på den.

Ingen jävel tar dig på allvar kan ju vara det?

Yra som en idiot om inställda förhandlingar. Vi vet alla vilka villkoren var. Tass, Reuters och RT överallt kunna man läsa skiten.
Citera
2023-03-05, 19:46
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Har Ukraina 14-15 brigader vid bakmut som förlorat 70%? Överste McGregor sade något sånt.

Hundra tusen gubbar här och hundra tusen gubbar där! När ryssen bestämmer sig för att anfalla så kommer Ukraina kollapsa.
Ha ha ryssarna har ju nu varken soldater eller vapen att anfalla med!

Ukraina har nu mängder med moderna kraftfulla vapen på ingång.

Det kommer att bli masslakt på ryssar då AFU kör i gång sin våroffensiv i April.
Citera
2023-03-05, 19:50
Medlem
Var ett rysk plan över svensk luftrum? Märklig flygväg.

https://www.flightradar24.com/78818/2f6a7f02
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in