2022-04-04, 00:47
Medlem
Så här är dets avatar
Jag använde sökfunktionen men hittade inget bättre ställe att fråga på.

Jag har fått tillförlitlig vetskap om att en god man har begått brott(bedrägeri) gentemot sin huvudman. Det bör så klart polisanmälas men jag vill helst undvika att bli indragen i härvan när det nystas upp då en anhörig till mig har hotats till tystnad av gärningsmannen. Jag vill göra någonting åt detta, både för att min anhörig lider fruktansvärt av hoten, och att hela upplägget är fel och oetiskt. Finns det någon nämnd som man kan lämna anonyma tips till, så att nämnden granskar och polisanmäler?

I värsta fall kommer jag att polisanmäla detta upplägg och låta kaoset storma.
Citera
2023-02-27, 07:54
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Jag använde sökfunktionen men hittade inget bättre ställe att fråga på.

Jag har fått tillförlitlig vetskap om att en god man har begått brott(bedrägeri) gentemot sin huvudman. Det bör så klart polisanmälas men jag vill helst undvika att bli indragen i härvan när det nystas upp då en anhörig till mig har hotats till tystnad av gärningsmannen. Jag vill göra någonting åt detta, både för att min anhörig lider fruktansvärt av hoten, och att hela upplägget är fel och oetiskt. Finns det någon nämnd som man kan lämna anonyma tips till, så att nämnden granskar och polisanmäler?

I värsta fall kommer jag att polisanmäla detta upplägg och låta kaoset storma.

Hurdant gick det för dig i ditt ärende, det låter ju helt fruktansvärt?(!)

Tidigare var jag som vuxen, inneboende hos min åldrande Morsa för några år sedan pga bostadsbrist och dåligt psyke.
Jag tog hand om henne fysiskt, när hon var dålig och även hennes ekonomiska bit med att betala räkningarna. Sedan så flyttade jag utomlands, pga jag hade svårt att få jobb i Sverige och ville ha en egen lägenhet. Min ena Syster är heltidsarbetande med familj tog därför över rollen som God Man, eftersom de bor i samma stad.

Till slut så har jag själv förstått att jag och Morsan har blivit utnyttjad av min ena Syster som verkar ha en starkare, Sociopatisk störning. Nu har det kommit fram på senare tid att Syrran har låtit det gå så långt att Morsan trots en bra pension, försatts på ruinens brant. Hon halkar nu efter med räkningar och våra släktingar har uppmärksammat detta eftersom det är fullständigt ohållbart.

Min andre syster har uppenbarligen också stora, mentala problem och har blivit manipulerad av vår Syster. Jag inser först nu att God Mans ansvaret för länge sedan borde ha hamnat hos Kommunen och har efterforskat hos Överförmyndarmyndigheten om att tvångsavsätta Syrran.
Citera
2023-02-27, 10:43
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Hurdant gick det för dig i ditt ärende, det låter ju helt fruktansvärt?(!)

Tidigare var jag som vuxen, inneboende hos min åldrande Morsa för några år sedan pga bostadsbrist och dåligt psyke.
Jag tog hand om henne fysiskt, när hon var dålig och även hennes ekonomiska bit med att betala räkningarna. Sedan så flyttade jag utomlands, pga jag hade svårt att få jobb i Sverige och ville ha en egen lägenhet. Min ena Syster är heltidsarbetande med familj tog därför över rollen som God Man, eftersom de bor i samma stad.

Till slut så har jag själv förstått att jag och Morsan har blivit utnyttjad av min ena Syster som verkar ha en starkare, Sociopatisk störning. Nu har det kommit fram på senare tid att Syrran har låtit det gå så långt att Morsan trots en bra pension, försatts på ruinens brant. Hon halkar nu efter med räkningar och våra släktingar har uppmärksammat detta eftersom det är fullständigt ohållbart.

Min andre syster har uppenbarligen också stora, mentala problem och har blivit manipulerad av vår Syster. Jag inser först nu att God Mans ansvaret för länge sedan borde ha hamnat hos Kommunen och har efterforskat hos Överförmyndarmyndigheten om att tvångsavsätta Syrran.

Jag har kollat på allt juridiskt i mitt ärende och konstaterat att vi går säkra när härvan nystas upp. Den gode mannen kommer däremot att få det jobbigt med den kommande polisutredningen så jag har valt att bara hålla mig utanför. Han som är god man är en tvättäkta psykopat som älskar att ge folk ett helvete så det är bättre att han får bråka med polisen istället.

Ditt ärende låter ju också jobbigt. Du kan ju anmäla systern till överförmyndarnämnden och få henne avsatt. De kan till och med kräva tillbaka pengar som hon har tagit från din mor. Jobbigt att bråka med sin familj men du får välja om det är värt det.
Citera
2023-02-27, 11:26
Medlem
Nochillss avatar
Konstigt att din historia fortfarande håller att mala på här.

Detta är en betydligt mer komplicerad historia än så...

Jag gick för en hel del år sedan i Borgen med 250K för Syrrans man för att han skulle få köpa loss en restaurang. De blev istället rejält blåsta av Resturangägaren som bestämde sig för att sälja vidare verksamheten till en helt annan part.

Jag visste här då inte att Paret satt fast i en riktig rävsax med tidigare skulder hos Kronkalle och det tog flera år innan de blev skuldfria.
Kvar så står lånet på mig som Paret fortfarande håller på att betala av på, trots att de båda tjänar väldigt bra tillsammans. Ja, det hela är bara så horribelt och jag har blivit grundlurad här att Syrran skulle ta och börja betala till mig här.

Det har bara varit en massa ursäkter och konstiga kommentarer typ offerkofta: "Jag kan ta ett lån för att börja återbetala dig".
Citera
2023-03-05, 19:49
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Konstigt att din historia fortfarande håller att mala på här.
".

Öhh??? Du bumpade en tråd och frågade om ett inlägg som var nästan ett år gammalt???

Men det finns givetvis miljoner med detaljer och historier om mannen i min historia men jag orkar inte skriva ut allt.
Citera
2023-03-06, 16:35
Medlem
Kapuffs avatar
Låter folk nästan svälta för att kunna spara ihop sin egen lön med deras lilla sjukpenning. Det lät ju trevligt med en buffert,och hon lyckades trots allt spara ihop 12000.Blev helt paff när hon plockade ut allt och satte in på sitt eget bankkonto.Sa upp godman samma dag!
Citera
2023-03-06, 20:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Låter folk nästan svälta för att kunna spara ihop sin egen lön med deras lilla sjukpenning. Det lät ju trevligt med en buffert,och hon lyckades trots allt spara ihop 12000.Blev helt paff när hon plockade ut allt och satte in på sitt eget bankkonto.Sa upp godman samma dag!

Ditt inlägg är helt obegripligt!
Citera
2023-03-06, 21:33
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ditt inlägg är helt obegripligt!

Varför det? Vem tror du betalar ut lönen?
Citera
2023-03-07, 18:42
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Öhh??? Du bumpade en tråd och frågade om ett inlägg som var nästan ett år gammalt???

Men det finns givetvis miljoner med detaljer och historier om mannen i min historia men jag orkar inte skriva ut allt.

Jag kan utan problem svara på trådstarter som har några år på nacken istället för att starta upp nya :-)

Citat:
Den gode mannen kommer däremot att få det jobbigt med den kommande polisutredningen så jag har valt att bara hålla mig utanför.

Detta betyder att historien fortfarande maler på och ännu inte har fått sitt avslut, inte för dig och din anhörige, brukaren. Jag förstår dig att detta är ett känsligt ämne att ventilera när det gäller nära relationer och för mig känns detta i ryggmärgen(!)

Citat:

Ja, du beskriver här en väldigt osammanhängade historia: menar du att en Gode Man som du hade anlitat, tömde en brukares/släktings bankkonto på 12K?
Citera
2023-03-07, 19:37
Medlem
Kapuffs avatar
Nej, det är ju tydligen jag som ska betala godmans lön när året är slut. Arbetsgivaravgift och hela skiten. Det gick på tolv tusen. Det var min godman kanske jag ska tillägga.
Senast redigerad av Kapuff 2023-03-07 kl. 19:39.
Citera
2023-03-08, 01:08
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Jag kan utan problem svara på trådstarter som har några år på nacken istället för att starta upp nya :-)

Detta betyder att historien fortfarande maler på och ännu inte har fått sitt avslut, inte för dig och din anhörige, brukaren. Jag förstår dig att detta är ett känsligt ämne att ventilera när det gäller nära relationer och för mig känns detta i ryggmärgen(!)

Ok då tror jag att du ville uttrycka sympati. Isåfall tackar jag för det värmer. Brukaren har fått sitt avslut men inte min anhöriga. Efter att historien uppdagades för mig och jag ville avstyra allt har allting varit väldigt märkligt med trakasserier och allt möjligt. Jag har dessutom talat med två andra kvinnor som har blivit sol och vårade av den där mannen så han gör tydligen detta rutinmässigt. Den här gången har han tack och lov varit så klantig så att han kommer att åka fast. Det är därför jag bara håller mig utanför och om polisen skulle kontakta mig så har jag dokumenterat bevis och även spelat in honom där han blev våldsam mot en annan anhörig till mig. Hela historien är genomrutten och har kostat mig åtskilliga timmar och en del känslomässigt. Din historia låter också jobbig eftersom familjen är inblandad. Jag hoppas att allt löser sig för dig också!

Citat:
Nej, det är ju tydligen jag som ska betala godmans lön när året är slut. Arbetsgivaravgift och hela skiten. Det gick på tolv tusen. Det var min godman kanske jag ska tillägga.

Nu har jag inte hela bakgrunden i din historia och du behöver såklart inte redogöra för allt. Små pengar blir mycket om man har en låg inkomst och om något är felaktigt kan du få tillbaka pengarna. Har du kontaktat överförmyndarnämnden? Om den gode mannen har gjort felaktiga transaktioner till sitt eget konto är det bedrägeri och går att polisanmäla. Lönen ska nog betalas men den felaktiga transaktionen borde rättas till.
Citera
2023-03-08, 01:31
Medlem
Kapuffs avatar
Jag skulle inte ha skrivigt att hon flyttade över mina pengar till hennes eget konto jag märker att det är där det blivigt missförstånd. Jag betalade in pengarna skälv så det var inte sant som jag sa att hon flyttade över dom, vet inte varför jag skrev så. Nä grejen är att jag förstog inte att jag skulle betala ut lönen, jag skrev att jag ville ha lite mer pengar i veckan men det gick inte, trots att jag flyttade för att få lägre hyra. Inte ett ord sa hon utan bara att vi behövde en buffert. Sen tog hon pengarna! lol Känner mig helt blåst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in