Citat:
Ursprungligen postat av
Så här är det
Jag använde sökfunktionen men hittade inget bättre ställe att fråga på.
Jag har fått tillförlitlig vetskap om att en god man har begått brott(bedrägeri) gentemot sin huvudman. Det bör så klart polisanmälas men jag vill helst undvika att bli indragen i härvan när det nystas upp då en anhörig till mig har hotats till tystnad av gärningsmannen. Jag vill göra någonting åt detta, både för att min anhörig lider fruktansvärt av hoten, och att hela upplägget är fel och oetiskt. Finns det någon nämnd som man kan lämna anonyma tips till, så att nämnden granskar och polisanmäler?
I värsta fall kommer jag att polisanmäla detta upplägg och låta kaoset storma.
Hurdant gick det för dig i ditt ärende, det låter ju helt fruktansvärt?(!)
Tidigare var jag som vuxen, inneboende hos min åldrande Morsa för några år sedan pga bostadsbrist och dåligt psyke.
Jag tog hand om henne fysiskt, när hon var dålig och även hennes ekonomiska bit med att betala räkningarna. Sedan så flyttade jag utomlands, pga jag hade svårt att få jobb i Sverige och ville ha en egen lägenhet. Min ena Syster är heltidsarbetande med familj tog därför över rollen som God Man, eftersom de bor i samma stad.
Till slut så har jag själv förstått att jag och Morsan har blivit utnyttjad av min ena Syster som verkar ha en starkare, Sociopatisk störning. Nu har det kommit fram på senare tid att Syrran har låtit det gå så långt att Morsan trots en bra pension, försatts på ruinens brant. Hon halkar nu efter med räkningar och våra släktingar har uppmärksammat detta eftersom det är fullständigt ohållbart.
Min andre syster har uppenbarligen också stora, mentala problem och har blivit manipulerad av vår Syster. Jag inser först nu att God Mans ansvaret för länge sedan borde ha hamnat hos Kommunen och har efterforskat hos Överförmyndarmyndigheten om att tvångsavsätta Syrran.