• 1
  • 2
2020-10-12, 19:29
Medlem
Hoppas jag lagt mnet i rtt forum nu 😅

Jag har funderat p att bli God Man, och som jag har lst p om s innebr detta ett riktigt stort ansvar och kontakt med olika samhllsverksamheter m. m.

Frgor som jag har r:
1. Fr man hjlp ngonstans (d man r helt ny inom detta), ex utbildningar eller kontakt p verfrmyndarnmnden?
2. Hur mycket arbete ingr? Kommer man sitta 2 timmar/dag i samtal med FK osv...?
3. Hur mnga uppdrag mste man ha? Finns det ett tak p max antal uppdrag?
4. Vad r ersttningen? Lste p om det men man fr aldrig upp ngot exempel s min fundering r d om man arbetar 20 timmar i mnaden fr 800:-. Knns som vldigt mycket arbete fr vldig liten ersttning.

Jag lskar att hjlpa andra mnniskor och att bli God Man knns som frsta steget att kunna finnas fr en annan person. Men man vill ha lite information innan man hoppar in i detta 😅
Citera
2020-10-12, 20:34
Medlem
Det finns utbildningar och verfrmyndaren eller nmnden i kommuner som har en sdan hjlper dig.

Arbetsbelastningen beror helt p vilket uppdraget r. Allt ifrn ngra timmar i mnaden till att ha daglig kontakt med huvudmannen. Det r stor skillnad att vara god man t en dement ldring p ett boende och att vara det t en ung person med bokstavskombinationer som hela tiden krver saker.

Det finns inget minumum fr antalet uppdrag, de flesta har bara ett uppdrag. Mnga kommuner har dock ett tak p ca 10 uppdrag ven om det egentligen inte finns ngon anledning till att begrnsa detta. De bsta gode mnnen r erfarna och klarar ltt att ha 40-50 uppdrag.

Ett uppdrag arvoderas normalt med ett rligt arvode om 10% av prisbasbeloppet ggr 2 plus kostnadsersttning. I r innebr det ca 4500 2 plus 800 kr. Inte jttemycket mao. Om uppdraget r krvande kan det dubbla arvodet utg, och ven tredubbelt arvode frekommer.

/ Arbetar med verfrmyndarfrgor sedan 8 r tillbaka
Citera
2020-10-13, 20:17
Medlem
killawifes avatar
En relaterad frga. Om en God man gr nnting i nskeml frn sin huvudman, exempelvis slja fastigheter och liknande, kan arvingar klaga p detta och stlla till det fr den gode mannen?
Citera
2020-10-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En relaterad frga. Om en God man gr nnting i nskeml frn sin huvudman, exempelvis slja fastigheter och liknande, kan arvingar klaga p detta och stlla till det fr den gode mannen?

En god man ska alltid agera efter sin huvudmans vilja. En god man fr inte gra ngot som huvudmannen inte vill. Om en god man medverkar till en frsljning som huvudmannen samtyckt till s finns det inte mycket som anhriga kan sga om det. Eller rttare sagt, de kan klaga p det lika lite som de kan klaga p en slkting som sjlv gjort en frsljning. Det viktiga r ju att det verkligen r huvudmannens vilja som gode mannen agerat efter. Det br allts vara ett skriftligt samtycke i de fall nr huvudmannen kan samtycka och en diskussion med anhriga i de fall nr huvudmannen saknar frmga att samtycka. Drutver ska verfrmyndaren samtycka till frsljningar av fastigheter.
Citera
2020-10-15, 15:57
Medlem
killawifes avatar
r det likadant om huvudmannen r omyndigfrklarad?
Citera
2020-10-15, 16:09
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
r det likadant om huvudmannen r omyndigfrklarad?

Hej ! Har arbetat extra som God Man i ca 20 r. Bra och korrekta svar av Preminin.
Har som ni frstr mycket erfarenhet av detta. Det ni frgar om (omyndig frklarad ) r det gamla begreppet. Att bli satt under frmyndare r det som gller idag. Skillnaden med det r att du bestmmer. Behver inte ha huvudmannens medgivande som du mste ha som God Man.
Du och TS fr grna frga mig om du vill ...
Citera
2021-06-02, 23:59
Medlem
r det ofta fysiska mten med den man r god man t?
Eller kan man skta det genom telefonkontakt?
r det ofta som slktingar har sikter och klagoml?
Citera
2021-06-03, 00:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killerdick
r det ofta fysiska mten med den man r god man t?
Eller kan man skta det genom telefonkontakt?
r det ofta som slktingar har sikter och klagoml?
Du kan hitta lite information p Riksfrbundet frivilliga samhllsarbetares hemsida: https://rfs.se/frivilliguppdragen/go...ch-forvaltare/

Du kan ocks kontakta dem direkt p info@rfs.se

Vissa kommuner har information p sina hemsidor, men i min erfarenhet s kan det vara ganska fattigt med den.
Citera
2021-11-26, 18:55
Medlem
Saloths avatar
Om man r god man fr man vlja sina klienter sjlv?
ker man hem till klienten?
Skts det med telefonkontakt?
Citera
2021-12-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Om man r god man fr man vlja sina klienter sjlv?
ker man hem till klienten?
Skts det med telefonkontakt?

Ja, man har frst ett personligt mte fr att se om man klickar med varandra.
Sen skriver han/hon p en samtyckesblankett och du en tagandeblankett.
Sedan skter verfrmyndarnmnden resten och sedan tas ett beslut i tingsrtten.

Mten sket bde via telefon och fysiskt.

Drefter brjar ett gediget arbete dr man ska f verblick ver alla bitar. Kontakta bank, frskringsbolag, Myndigheter med mera.
Efter det ska du gra en redogrelse av vilka tillgngar som finns hos huvudmannen.

Sedan efter varje rsskifte s ska en rsrkning skickas in innan 1 mars. Dr ska alla inkomster och utgifter anges.

Sedan runt maj brukar man f tillbaka rsrkningen med bifogat belopp man fr fr ret som gtt. I mitt fall runt 12000 kr innan skatt.
D har jag alla tre delarna: Bevaka rtt, frvalta egendom och srja fr person.

Vrt att tnka p r att du ska vara kontaktbar den mesta delen p dygnet om ngot hnder och vill du avbryta som god man s mste du stanna tills ngon annan tar ver uppdraget.

Nu kan det skilja lite mellan kommuner men det r i stora drag s det fungerar.
Citera
2021-12-02, 01:08
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpunk
Ja, man har frst ett personligt mte fr att se om man klickar med varandra.
Sen skriver han/hon p en samtyckesblankett och du en tagandeblankett.
Sedan skter verfrmyndarnmnden resten och sedan tas ett beslut i tingsrtten.

Mten sket bde via telefon och fysiskt.

Drefter brjar ett gediget arbete dr man ska f verblick ver alla bitar. Kontakta bank, frskringsbolag, Myndigheter med mera.
Efter det ska du gra en redogrelse av vilka tillgngar som finns hos huvudmannen.

Sedan efter varje rsskifte s ska en rsrkning skickas in innan 1 mars. Dr ska alla inkomster och utgifter anges.

Sedan runt maj brukar man f tillbaka rsrkningen med bifogat belopp man fr fr ret som gtt. I mitt fall runt 12000 kr innan skatt.
D har jag alla tre delarna: Bevaka rtt, frvalta egendom och srja fr person.

Vrt att tnka p r att du ska vara kontaktbar den mesta delen p dygnet om ngot hnder och vill du avbryta som god man s mste du stanna tills ngon annan tar ver uppdraget.

Nu kan det skilja lite mellan kommuner men det r i stora drag s det fungerar.

Stort tack fr ditt utfrliga svar..
Hoppas du orkar lite frgor till.
Ungefr hur mnga timmar lgger du per r fr dina ca 12.000 kr?
Jag fattar inte heller, varfr fr man inte hoppa av om man vill? Varfr mste man stanna tills nn annan tar vid?
Man kanske flyttar, man kan trttna p sin klient, man kanske fr en sjukdom...ja du fattar.
Citera
2021-12-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Stort tack fr ditt utfrliga svar..
Hoppas du orkar lite frgor till.
Ungefr hur mnga timmar lgger du per r fr dina ca 12.000 kr?
Jag fattar inte heller, varfr fr man inte hoppa av om man vill? Varfr mste man stanna tills nn annan tar vid?
Man kanske flyttar, man kan trttna p sin klient, man kanske fr en sjukdom...ja du fattar.
Allts jag lgger ner 4-5 timmar per mnaden skulle jag tro. Frutom vid rsrkningen fr den kan ta mycket tid. Alltid r det ngot underlag som fattas. Mest tid lgger man i brjan av uppdraget.

Men tidsmssigt r det vldigt olika. Jag hade en strulgubbe som ringde om allt och ven hans korkade boende ringde s fort han hade vgrat ta tabletterna eller ngot annat som inte r relevant. Men det r ju inte mitt jobb/fel.
Han tog nog skert en 10-15 timmar i mnaden d det var strul med allt.

I dagslget har vissa kommuner anstllt egna Gode mn som jobbar professionellt med det.
Just fr att det finns en brist och dels fr att ta dom vrsta fallen.
Det finns ven fretag som sysslar med detta.
Dock r det vldigt omstritt om det ens r lagligt att gra s.

Varfr man inte kan avsluta vet jag inte men det r nog fr att Huvudmannen inte ska bli lidande gissar jag. Dock osker.

Det fanns en kvinna i min kommun som hade 14 uppdrag men Lnsstyrelsen ansg att om ngot hnde henne s var brukarnas vlbefinnande i fara.
Uppdragen bantades till 10 sedan blev hon utbrnd.
Huvudmnnen fick dock snabbt nya Gode mn men kvinnan fick ett ordentligt vite fr att inte ha lmnat slutrkningen i tid.
Summan av kardemumman: Ha inte fr mnga uppdrag.

Om man dremot r god man fr en ensamkommande s r det ngot helt annat.
Lnen var p 200 kr/h men jobbet ansg jag inte vara vrt det. D hade jag ftt vara pensionr fr att hinna detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in