2020-10-12, 19:29
Medlem
Hoppas jag lagt ämnet i rätt forum nu 😅

Jag har funderat på att bli God Man, och som jag har läst på om så innebär detta ett riktigt stort ansvar och kontakt med olika samhällsverksamheter m. m.

Frågor som jag har är:
1. Får man hjälp någonstans (då man är helt ny inom detta), ex utbildningar eller kontakt på överförmyndarnämnden?
2. Hur mycket arbete ingår? Kommer man sitta 2 timmar/dag i samtal med FK osv...?
3. Hur många uppdrag måste man ha? Finns det ett tak på max antal uppdrag?
4. Vad är ersättningen? Läste på om det men man får aldrig upp något exempel så min fundering är då om man arbetar 20 timmar i månaden för 800:-. Känns som väldigt mycket arbete för väldig liten ersättning.

Jag älskar att hjälpa andra människor och att bli God Man känns som första steget att kunna finnas för en annan person. Men man vill ha lite information innan man hoppar in i detta 😅
Citera
2020-10-12, 20:34
Medlem
Det finns utbildningar och Överförmyndaren eller nämnden i kommuner som har en sådan hjälper dig.

Arbetsbelastningen beror helt på vilket uppdraget är. Allt ifrån några timmar i månaden till att ha daglig kontakt med huvudmannen. Det är stor skillnad att vara god man åt en dement åldring på ett boende och att vara det åt en ung person med bokstavskombinationer som hela tiden kräver saker.

Det finns inget minumum för antalet uppdrag, de flesta har bara ett uppdrag. Många kommuner har dock ett tak på ca 10 uppdrag även om det egentligen inte finns någon anledning till att begränsa detta. De bästa gode männen är erfarna och klarar lätt att ha 40-50 uppdrag.

Ett uppdrag arvoderas normalt med ett årligt arvode om 10% av prisbasbeloppet ggr 2 plus kostnadsersättning. I år innebör det ca 4500 × 2 plus 800 kr. Inte jättemycket mao. Om uppdraget är krävande kan det dubbla arvodet utgå, och även tredubbelt arvode förekommer.

/ Arbetar med överförmyndarfrågor sedan 8 år tillbaka
Citera
2020-10-13, 20:17
Medlem
killawifes avatar
En relaterad fråga. Om en God man gör nånting i önskemål från sin huvudman, exempelvis sälja fastigheter och liknande, kan arvingar klaga på detta och ställa till det för den gode mannen?
Citera
2020-10-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En relaterad fråga. Om en God man gör nånting i önskemål från sin huvudman, exempelvis sälja fastigheter och liknande, kan arvingar klaga på detta och ställa till det för den gode mannen?

En god man ska alltid agera efter sin huvudmans vilja. En god man får inte göra något som huvudmannen inte vill. Om en god man medverkar till en försäljning som huvudmannen samtyckt till så finns det inte mycket som anhöriga kan säga om det. Eller rättare sagt, de kan klaga på det lika lite som de kan klaga på en släkting som själv gjort en försäljning. Det viktiga är ju att det verkligen är huvudmannens vilja som gode mannen agerat efter. Det bör alltså vara ett skriftligt samtycke i de fall när huvudmannen kan samtycka och en diskussion med anhöriga i de fall när huvudmannen saknar förmåga att samtycka. Därutöver ska Överförmyndaren samtycka till försäljningar av fastigheter.
Citera
2020-10-15, 15:57
Medlem
killawifes avatar
Är det likadant om huvudmannen är omyndigförklarad?
Citera
2020-10-15, 16:09
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Är det likadant om huvudmannen är omyndigförklarad?

Hej ! Har arbetat extra som God Man i ca 20 år. Bra och korrekta svar av Preminin.
Har som ni förstår mycket erfarenhet av detta. Det ni frågar om (omyndig förklarad ) är det gamla begreppet. Att bli satt under förmyndare är det som gäller idag. Skillnaden med det är att du bestämmer. Behöver inte ha huvudmannens medgivande som du måste ha som God Man.
Du och TS får gärna fråga mig om du vill ...
Citera
2021-06-02, 23:59
Medlem
Är det ofta fysiska möten med den man är god man åt?
Eller kan man sköta det genom telefonkontakt?
Är det ofta som släktingar har åsikter och klagomål?
Citera
2021-06-03, 00:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killerdick
Är det ofta fysiska möten med den man är god man åt?
Eller kan man sköta det genom telefonkontakt?
Är det ofta som släktingar har åsikter och klagomål?
Du kan hitta lite information på Riksförbundet frivilliga samhällsarbetares hemsida: https://rfs.se/frivilliguppdragen/gode-man-och-forvaltare/

Du kan också kontakta dem direkt på info@rfs.se

Vissa kommuner har information på sina hemsidor, men i min erfarenhet så kan det vara ganska fattigt med den.
Citera
2021-11-26, 18:55
Medlem
Saloths avatar
Om man är god man får man välja sina klienter själv?
Åker man hem till klienten?
Sköts det med telefonkontakt?
Citera
2021-12-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Om man är god man får man välja sina klienter själv?
Åker man hem till klienten?
Sköts det med telefonkontakt?

Ja, man har först ett personligt möte för att se om man klickar med varandra.
Sen skriver han/hon på en samtyckesblankett och du en åtagandeblankett.
Sedan sköter Överförmyndarnämnden resten och sedan tas ett beslut i tingsrätten.

Möten sket både via telefon och fysiskt.

Därefter börjar ett gediget arbete där man ska få överblick över alla bitar. Kontakta bank, försäkringsbolag, Myndigheter med mera.
Efter det ska du göra en redogörelse av vilka tillgångar som finns hos huvudmannen.

Sedan efter varje årsskifte så ska en årsräkning skickas in innan 1 mars. Där ska alla inkomster och utgifter anges.

Sedan runt maj brukar man få tillbaka årsräkningen med bifogat belopp man får för året som gått. I mitt fall runt 12000 kr innan skatt.
Då har jag alla tre delarna: Bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person.

Värt att tänka på är att du ska vara kontaktbar den mesta delen på dygnet om något händer och vill du avbryta som god man så måste du stanna tills någon annan tar över uppdraget.

Nu kan det skilja lite mellan kommuner men det är i stora drag så det fungerar.
Citera
2021-12-02, 01:08
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpunk
Ja, man har först ett personligt möte för att se om man klickar med varandra.
Sen skriver han/hon på en samtyckesblankett och du en åtagandeblankett.
Sedan sköter Överförmyndarnämnden resten och sedan tas ett beslut i tingsrätten.

Möten sket både via telefon och fysiskt.

Därefter börjar ett gediget arbete där man ska få överblick över alla bitar. Kontakta bank, försäkringsbolag, Myndigheter med mera.
Efter det ska du göra en redogörelse av vilka tillgångar som finns hos huvudmannen.

Sedan efter varje årsskifte så ska en årsräkning skickas in innan 1 mars. Där ska alla inkomster och utgifter anges.

Sedan runt maj brukar man få tillbaka årsräkningen med bifogat belopp man får för året som gått. I mitt fall runt 12000 kr innan skatt.
Då har jag alla tre delarna: Bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person.

Värt att tänka på är att du ska vara kontaktbar den mesta delen på dygnet om något händer och vill du avbryta som god man så måste du stanna tills någon annan tar över uppdraget.

Nu kan det skilja lite mellan kommuner men det är i stora drag så det fungerar.

Stort tack för ditt utförliga svar..
Hoppas du orkar lite frågor till.
Ungefär hur många timmar lägger du per år för dina ca 12.000 kr?
Jag fattar inte heller, varför får man inte hoppa av om man vill? Varför måste man stanna tills nån annan tar vid?
Man kanske flyttar, man kan tröttna på sin klient, man kanske får en sjukdom...ja du fattar.
Citera
2021-12-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Stort tack för ditt utförliga svar..
Hoppas du orkar lite frågor till.
Ungefär hur många timmar lägger du per år för dina ca 12.000 kr?
Jag fattar inte heller, varför får man inte hoppa av om man vill? Varför måste man stanna tills nån annan tar vid?
Man kanske flyttar, man kan tröttna på sin klient, man kanske får en sjukdom...ja du fattar.
Alltså jag lägger ner 4-5 timmar per månaden skulle jag tro. Förutom vid årsräkningen för den kan ta mycket tid. Alltid är det något underlag som fattas. Mest tid lägger man i början av uppdraget.

Men tidsmässigt är det väldigt olika. Jag hade en strulgubbe som ringde om allt och även hans korkade boende ringde så fort han hade vägrat ta tabletterna eller något annat som inte är relevant. Men det är ju inte mitt jobb/fel.
Han tog nog säkert en 10-15 timmar i månaden då det var strul med allt.

I dagsläget har vissa kommuner anställt egna Gode män som jobbar professionellt med det.
Just för att det finns en brist och dels för att ta dom värsta fallen.
Det finns även företag som sysslar med detta.
Dock är det väldigt omstritt om det ens är lagligt att göra så.

Varför man inte kan avsluta vet jag inte men det är nog för att Huvudmannen inte ska bli lidande gissar jag. Dock osäker.

Det fanns en kvinna i ”min” kommun som hade 14 uppdrag men Länsstyrelsen ansåg att om något hände henne så var brukarnas välbefinnande i fara.
Uppdragen bantades till 10 sedan blev hon utbränd.
Huvudmännen fick dock snabbt nya Gode män men kvinnan fick ett ordentligt vite för att inte ha lämnat sluträkningen i tid.
Summan av kardemumman: Ha inte för många uppdrag.

Om man däremot är god man för en ensamkommande så är det något helt annat.
Lönen var på 200 kr/h men jobbet ansåg jag inte vara värt det. Då hade jag fått vara pensionär för att hinna detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in