Citat:
Ursprungligen postat av
Saloth
Stort tack för ditt utförliga svar..
Hoppas du orkar lite frågor till.
Ungefär hur många timmar lägger du per år för dina ca 12.000 kr?
Jag fattar inte heller, varför får man inte hoppa av om man vill? Varför måste man stanna tills nån annan tar vid?
Man kanske flyttar, man kan tröttna på sin klient, man kanske får en sjukdom...ja du fattar.
Alltså jag lägger ner 4-5 timmar per månaden skulle jag tro. Förutom vid årsräkningen för den kan ta mycket tid. Alltid är det något underlag som fattas. Mest tid lägger man i början av uppdraget.
Men tidsmässigt är det väldigt olika. Jag hade en strulgubbe som ringde om allt och även hans korkade boende ringde så fort han hade vägrat ta tabletterna eller något annat som inte är relevant. Men det är ju inte mitt jobb/fel.
Han tog nog säkert en 10-15 timmar i månaden då det var strul med allt.
I dagsläget har vissa kommuner anställt egna Gode män som jobbar professionellt med det.
Just för att det finns en brist och dels för att ta dom värsta fallen.
Det finns även företag som sysslar med detta.
Dock är det väldigt omstritt om det ens är lagligt att göra så.
Varför man inte kan avsluta vet jag inte men det är nog för att Huvudmannen inte ska bli lidande gissar jag. Dock osäker.
Det fanns en kvinna i ”min” kommun som hade 14 uppdrag men Länsstyrelsen ansåg att om något hände henne så var brukarnas välbefinnande i fara.
Uppdragen bantades till 10 sedan blev hon utbränd.
Huvudmännen fick dock snabbt nya Gode män men kvinnan fick ett ordentligt vite för att inte ha lämnat sluträkningen i tid.
Summan av kardemumman: Ha inte för många uppdrag.
Om man däremot är god man för en ensamkommande så är det något helt annat.
Lönen var på 200 kr/h men jobbet ansåg jag inte vara värt det. Då hade jag fått vara pensionär för att hinna detta.