2023-04-22, 18:35
Medlem
Lånar tråden lite

Går det kolla upp en ”god man”
Har en kompis som påstår att en god man tar all pappas pengar och bluffar med kvitton!

Går det begära ut årsredovisning mm
Citera
2023-04-24, 20:52
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Lånar tråden lite

Går det kolla upp en ”god man”
Har en kompis som påstår att en god man tar all pappas pengar och bluffar med kvitton!

Går det begära ut årsredovisning mm

Jag har ingen aning, håller fortfarande på med att undersöka om det går att stoppa min Syrra.
Har skrivit till Överförmyndarmyndigheten men de påstod de "hade inga uppgifter" om henne?

Socialtjänstnämnden med Hemtjänstassistenten har ansvaret för min Morsas omsorg.
De hade ett möte hos Morsan om hennes vårdbehov under förra veckan. Ingenting sades där om mina släktingars anmälan mot Syrran.
Citera
2023-05-16, 17:24
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Jag skulle inte ha skrivigt att hon flyttade över mina pengar till hennes eget konto jag märker att det är där det blivigt missförstånd. Jag betalade in pengarna skälv så det var inte sant som jag sa att hon flyttade över dom, vet inte varför jag skrev så. Nä grejen är att jag förstog inte att jag skulle betala ut lönen, jag skrev att jag ville ha lite mer pengar i veckan men det gick inte, trots att jag flyttade för att få lägre hyra. Inte ett ord sa hon utan bara att vi behövde en buffert. Sen tog hon pengarna! lol Känner mig helt blåst

Säker på att det är du som ska betala?

Arvodet betalas bara utav huvudman om den har en beskattningsbar inkomst på mer än 2.65 prisbasbelopp eller banktillgodohavanden på mer är 2 prisbasbelopp.
Det ändras varje år, men jag gissar att du fick din gode man år 2022, då låg ett prisbasbelopp på 48 300kr.

Om du fick din gode man förra året låg alltså inkomstgränsen på 128 000kr före skatt. Tjänade du mindre än så och du inte hade mer än max 97 400kr på banken är det kommunen som ska betala arvodet till din gode man.
Citera
2023-05-16, 17:39
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preminin
Det finns utbildningar och Överförmyndaren eller nämnden i kommuner som har en sådan hjälper dig.

Arbetsbelastningen beror helt på vilket uppdraget är. Allt ifrån några timmar i månaden till att ha daglig kontakt med huvudmannen. Det är stor skillnad att vara god man åt en dement åldring på ett boende och att vara det åt en ung person med bokstavskombinationer som hela tiden kräver saker.

Det finns inget minumum för antalet uppdrag, de flesta har bara ett uppdrag. Många kommuner har dock ett tak på ca 10 uppdrag även om det egentligen inte finns någon anledning till att begränsa detta. De bästa gode männen är erfarna och klarar lätt att ha 40-50 uppdrag.

Ett uppdrag arvoderas normalt med ett årligt arvode om 10% av prisbasbeloppet ggr 2 plus kostnadsersättning. I år innebör det ca 4500 × 2 plus 800 kr. Inte jättemycket mao. Om uppdraget är krävande kan det dubbla arvodet utgå, och även tredubbelt arvode förekommer.

/ Arbetar med överförmyndarfrågor sedan 8 år tillbaka
Kul att någon med koll har kommenterat. Hur vanligt är det med olämpliga gode män?
Citera
2023-05-17, 02:33
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear

Arvodet betalas bara utav huvudman om den har en beskattningsbar inkomst på mer än 2.65 prisbasbelopp eller banktillgodohavanden på mer är 2 prisbasbelopp.
Det ändras varje år, men jag gissar att du fick din gode man år 2022, då låg ett prisbasbelopp på 48 300kr.

Om du fick din gode man förra året låg alltså inkomstgränsen på 128 000kr före skatt. Tjänade du mindre än så och du inte hade mer än max 97 400kr på banken är det kommunen som ska betala arvodet till din gode man.

Jag fick en faktura på beloppet. Hon betalar mina räkningar så hon betalade den som alla andra räkningar.

Någon nämnde att en godman kan ha runt 40-50 brukare, det är fina pengar det. Jag är antagen för frisk för en godman, då jag behövde hjälp med samtal med soc, försäkringskassan mm.

Men att godman hade hand om ekonomin och min post störde mig.

Jag vet vad ni kommer säga, du har ju skrivit under avtalet!
Mmm, tror ni att jag lästa det eller? Jag är kraftigt bipolär, med andra ord riktigt udda som person. Ibland önskar jag att jag såg ut som jag tänker och mår. Andra dar är jag tacksam att jag inte gör det.

Jag förstår att många vill hjälpa till och vara ett stöd. Men det finns många som bara vill ha en extra lön genom att som godman sätta räkningar på autogiro och plocka ut lön i slutet av året.

Skor sig på dom som har det sämst i samhället. Inte alls alla som sagt, men det finns vissa.

Om som du säger, att någon annan instans skulle betala så skulle jag tycka att godman vore ett lämpligt stöd i vardagen. Men som det är nu, handen på hjärtat, förtjänar du din jävla lön?

Som sakta, många vill bara hjälpa till och ska ha en high-five
Citera
2023-05-17, 02:40
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear

Jag fick en faktura på beloppet. Hon betalar mina räkningar så hon betalade den som alla andra räkningar.

Någon nämnde att en godman kan ha runt 40-50 brukare, det är fina pengar det. Jag är antagen för frisk för en godman, då jag behövde hjälp med samtal med soc, försäkringskassan mm.

Mmm, tror ni att jag lästa det eller? Jag är kraftigt bipolär, med andra ord riktigt udda som person. Ibland önskar jag att jag såg ut som jag tänker och mår. Andra dar är jag tacksam att jag inte gör det.

Jag förstår att många vill hjälpa till och vara ett stöd. Men det finns många som bara vill ha en extra lön genom att som godman sätta räkningar på autogiro och plocka ut lön i slutet av året.

Skor sig på dom som har det sämst i samhället. Inte alls alla som sagt, men det finns en hel del.

Om som du säger, att någon annan instans skulle betala så skulle jag tycka att godman vore ett lämpligt stöd i vardagen. Men som det är nu, handen på hjärtat, förtjänar du din jävla lön? Skäms du inte när du tar deras hårt sparade slantar?

Som sagt, många vill hjälpa till vara ett stöd och dom ska ha en high-five.

Många har det betydligt svårare än mig och förstår inte vad som händer utan försöker kämpa sig igenom varje dag. För dom finns inte pengar, det finns bara en grå vardag.

Jag får ut tvåtusen extra i månaden efter att ha sagt upp min godman.

Om någonting har jag mått bättre utan godman... Mmm där har ni något att fundera på
Senast redigerad av Kapuff 2023-05-17 kl. 02:56.
Citera
2023-06-13, 11:44
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Kul att någon med koll har kommenterat. Hur vanligt är det med olämpliga gode män?

Skribenten har ju inte varit inloggad på över 1 års tid här...

Mörkertalet för olämpliga Gode Man är nog väldigt stort, i synnerhet när ansvaret ligger inom släkt/familj. Själv så var jag hemma i Sverige på semester under förra veckan och Polisanmälde då min Syster för bedrägeri.

Hur lång tid det tar innan man får svar, om Polisen sedan går vidare med anmälan och vidare vet jag inte här. De behöver gå igenom alla transaktioner som skett sedan förra Sommaren, vilket kommer att ta tid att utreda om vad som är bedrägligt förfarande.

Jag fick skickade över brevet från Hyresvärden tidigare i Våras, att morsan låg efter med hyran till Syrrans Son. Detta gjorde att Morsan ändå nu senast, har fått behålla Pensionen+Skatteåterbäringen.
Citera
2023-06-22, 18:10
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Om som du säger, att någon annan instans skulle betala så skulle jag tycka att godman vore ett lämpligt stöd i vardagen. Men som det är nu, handen på hjärtat, förtjänar du din jävla lön? Skäms du inte när du tar deras hårt sparade slantar?
Nu jobbar jag förvisso inte som god man, men handen på hjärtat så tycker jag att jag förtjänar vartenda öre av min lön, haha.

Min släktings gode man skrattar nog hela vägen till banken dock, men han lever redan på bidrag och jag tvivlar på att de är så höga att han ska betala själv.
Det var därför jag tyckte att du skulle kolla upp så allt gått rätt till. Låter som att du har väldigt tajta marginaler, speciellt om du måste flytta för att ha råd med god man. Fult som fan av den att inte försäkra sig om att du förstod att alla besparingar skulle gå åt till arvodet.
Jag fattar om du känner att det blir för mycket att tjafsa med överförmyndaren, låter som att du har det rätt tufft redan. Men om du skulle kontakta dem vore det kul att höra hur det gick.
Citera
2023-06-22, 18:45
Medlem
Citat:

Skor sig på dom som har det sämst i samhället. Inte alls alla som sagt, men det finns vissa.

Om som du säger, att någon annan instans skulle betala så skulle jag tycka att godman vore ett lämpligt stöd i vardagen. Men som det är nu, handen på hjärtat, förtjänar du din jävla lön?

Som sakta, många vill bara hjälpa till och ska ha en high-five

Som Godman är det omöjligt att ha 40-50 huvudmän. Jag förstår inte vart du får ordet brukare från??
Man måste redovisa till överförmyndare kansliet. Du får ditt arvode/ersättning efter att överförmyndarna granskat räkenskaperna. Många huvudmän kan inte sköta sina räkningar mm. själva. Jag tror att i framtiden måste de flesta bli förvaltare till sina huvudmän, då bankerna inte godtar att Godman eller anhöriga bl.a beställer bankkort åt huvudmannen, då denne måste göra det själv på bankkontoret med legitimation. Jag tror inte man klarar av fler än ca 1-5 Godman uppdrag samtidigt. Många som har Godman eller förvaltare har svårt att sköta sin ekonomi och betala räkningar mm. Fixar man sådant, så behövs det ju ingen Godman.
Citera
2023-07-30, 08:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Som Godman är det omöjligt att ha 40-50 huvudmän. Jag förstår inte vart du får ordet brukare från??
Man måste redovisa till överförmyndare kansliet. Du får ditt arvode/ersättning efter att överförmyndarna granskat räkenskaperna. Många huvudmän kan inte sköta sina räkningar mm. själva. Jag tror att i framtiden måste de flesta bli förvaltare till sina huvudmän, då bankerna inte godtar att Godman eller anhöriga bl.a beställer bankkort åt huvudmannen, då denne måste göra det själv på bankkontoret med legitimation. Jag tror inte man klarar av fler än ca 1-5 Godman uppdrag samtidigt. Många som har Godman eller förvaltare har svårt att sköta sin ekonomi och betala räkningar mm. Fixar man sådant, så behövs det ju ingen Godman.

vet du vad förvaltare innebär?
alla som har godman behöver inte förvaltare
Citera
2023-07-30, 11:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "God Man").

Mod.
Citera
2025-03-15, 11:22
Medlem
GretaKnullbergs avatar
nån som funderat på att göra en exit scam o bara föra över alla pengar från klienten o dra utomlands? funkar det? kan man föra över tex 700.000kr från ett konto till ett annat i dagens sverige? frågar åt en kompis mamma som jobbar som god man då hon är pensionerad. mest nyfiken rent hypotetiskt om det ens går. ponera om klienten är dement och har 27m på banken tex. hon skulle ju inte ens sakna det liksom.
problemet jag ser direkt är ju att även om överföringen skulle lyckas, jaha vad gör man då? köper krypto för hela skiten samma dag? går ju aldrig att få ut pengarna, det hinner ju uppdagas och frysas på direkten. att köpa krypto låter väl som en ok lösning, men var köper man krypto för 700 lax? stoppar banken det? allt är ju så jävla skitnödigt i dagens samhälle.

så hur gör man? hypotetiskt alltså
Senast redigerad av GretaKnullberg 2025-03-15 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in