2023-03-05, 19:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det hade inte gjort någon skillnad om ungen sagt fitta.
Men hade de slagit upp ordet i ordboken?
Citera
2023-03-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tack för dina inlägg som jag läst med intresse.

Om det är hovrätten som skall hitta på alternativa yrkanden för brott som åklagaren glömt bort, vad skulle då Europadomstolens begränsningar ha för mening alls?
Då uppträder ju domstolen som part i målet mot den anklagade genom att först gå igenom målet för att se vad denne eventuell kan vara skyldig till för sedan låtsas objektivitet när de skall bedöma om denne öht är skyldig till något alls. Eller som ett alternativ påpeka för den åtalade att domstolen kan komma att döma denne för allt mellan att ha acne till folkrättsbrott. Så har rättsystemet bestående av domstol och åklagare garderat sig och kan tillsammans skratta åt misstänktas rättigheter hela vägen till Strasbourg.

Om Europadomstolens begränsning skall ha ett värde och funktion alls för den åtalade måste domstolen bete sig som här och lämna helt till åklagaren att stå för åtalet och själva bedöma objektivt.

Ja det kan man fråga sig. En risk med allt för aktiv processledning är alltid att domstolens opartiskhet rubbas.

Syftet med Europadomstolens begränsning är att den tilltalade ska ha en rimlig chans att försvara sig mot det han är anklagad för. Om domstolen på eget initiativ lyfter en alternativ rubricering av samma gärning och sedan dömer i enlighet med denna så har tilltalad åtminstone fått en rättvis möjlighet att bemöta anklagelsen.

Det finns såklart en yttersta gräns för domstolens processledning. Domstolen får aldrig döma över en helt annan gärning än vad åtalet avser. Med gärning menas i det sammanhanget väsentligen samma händelseförlopp.

Om någon t.ex. är åtalad för misshandel men det under rättegången visar sig att han har begått en stöld så kan domstolen aldrig döma för stöld och bör eller kan i det läget inte heller ställa frågor till åklagaren i syfte att få till en justering av åtalet.

I snippan-fallet har hovrätten redan prövat den händelse som ingår i åtalet. Det innebär att åklagaren är förhindrad att väcka åtal på nytt om samma sak. I mitt exempel med misshandel och stöld så rör det sig om en annan händelse och åklagaren har då möjligheten att väcka åtal för stöld.
Citera
2023-03-05, 19:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Antagligen för att ha någon form av bra källa till det hela.
Ja de hade ju säkert sökt på ordet fitta med, eller hur?
Citera
2023-03-05, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja de hade ju säkert sökt på ordet fitta med, eller hur?
Det är inte osannolikt.
Citera
2023-03-05, 19:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte formellt prejudicerande men rättsinstanserna ska ju sträva efter en enhetlig rättskipning så en hovrättsdom är naturligtvis en viktig indikation på hur ett fall kan komma att bedömas. En åklagare som i framtiden har ett barn framför sig som säger ”Gubben stoppade upp sina fingrar/snopp i min snippa” behöver ju inte bara bedöma barnets trovärdighet utan också hur en domstol kommer se på barnets språkbruk. Barn måste läras att säga ”Gubben penetrerade min slida x centimeter upp med sina fingrar/penis” för att åklagaren ska ta fallet till domstol. Problemet är att barn inte har det språket så pedofilerna kan härja fritt nu. Grattis.

Jag hajar vad du menar och det skulle ju aldrig per definition tydas ut att ordet snippa är detsamma i alla framtida rättsfall, utan det skall ju sättas i kontext till hur ordet används.

Bevisvärderingen är ju en synergi hädanefter, då HD står som nästa instans och överklagande görs nästan uteslutande på processrättsliga felaktigheter, och det är vad det i grunden handlar om när det kommer till framtida prejudikat.
Det som kan stå som prejudicerande senare, är att en egen källinhämtning inte får/skall användas för att tyda ett ord som är så bärande för hela ärendet och ett förtydligande om att en rättsinstans per rättegångsbalken skall verka för att sätta annan rubricering vid bevis som utan tvivel leder till fällande dom inom gärningsbeskrivningen.
Citera
2023-03-05, 19:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Ja det kan man fråga sig. En risk med allt för aktiv processledning är alltid att domstolens opartiskhet rubbas.

Syftet med Europadomstolens begränsning är att den tilltalade ska ha en rimlig chans att försvara sig mot det han är anklagad för. Om domstolen på eget initiativ lyfter en alternativ rubricering av samma gärning och sedan dömer i enlighet med denna så har tilltalad åtminstone fått en rättvis möjlighet att bemöta anklagelsen.

Det finns såklart en yttersta gräns för domstolens processledning. Domstolen får aldrig döma över en helt annan gärning än vad åtalet avser. Med gärning menas i det sammanhanget väsentligen samma händelseförlopp.

Om någon t.ex. är åtalad för misshandel men det under rättegången visar sig att han har begått en stöld så kan domstolen aldrig döma för stöld och bör eller kan i det läget inte heller ställa frågor till åklagaren i syfte att få till en justering av åtalet.

I snippan-fallet har hovrätten redan prövat den händelse som ingår i åtalet. Det innebär att åklagaren är förhindrad att väcka åtal på nytt om samma sak. I mitt exempel med misshandel och stöld så rör det sig om en annan händelse och åklagaren har då möjligheten att väcka åtal för stöld.
Har jag tolkat din info rätt med att Eukonventionen inte förhindrar att HR skulle kunnat dömt för lindrigare brott, som även det ingår i gärningsbeskrivningen men inte i åtalet, om bara MGM informerats om avsikten i vederbörlig tid?
Innebär det att allt inte står och faller med åklagarens åtalsrubrik?
Citera
2023-03-05, 19:53
Medlem
rotesaus avatar
Jag vet faktiskt inte hur det såg ut i SAOL då rätten kollade, men nu ser det iaf ut så här:
Citat:
snippa snippan snippor
substantiv
snipp`a
● var*dagligt det yttre kvinnliga köns*organet
JFR slida 2, snopp

Historik: belagt sedan 1995

Citat:
JFR slida 2:
slemhinneklädd kanal som förbinder de yttre könsorganen med livmodern hos kvinna eller däggdjurshona

Historik: belagt sedan ca 1635
Senast redigerad av rotesau 2023-03-05 kl. 19:55.
Citera
2023-03-05, 20:09
Medlem
rotesaus avatar
Rätt välutvecklad artikel med resonemang av en rättspsykolog i Finland.

Citat:
Den finländska rättspsykologen Julia Korkman har på HBL:s begäran läst tingsrätts- och hovrättsdomen. Hon har länge forskat i barns vittnesmål, utbildat poliser i förhörsmetodik och också arbetat vid HUS rättspsykologiska enhet för barn och ungdomar, som bland annat gör intervjuer med barn som utsatts för brott.
https://www.hbl.fi/artikel/1702bb79-1973-4f89-820b-ec7c008e2e03
Citera
2023-03-05, 20:26
Medlem
Citat:

Man kan dock tänka sig flera olika sätt som hovrätten hade kunna lösa denna situation på utan resultatet blir så tokigt som det nu blev.

En variant är att helt enkelt konstatera för parterna att åtalet även innefattar ett påstående om sexuellt övergrepp mot barn. Det räcker för att kunna döma för även det brottet.
Citat:
Nix det är en myt!

Nu vet jag inte vilken av länkarna du avser, men det här är för den som är expert på processrätt. Alltså som professorn tidigare sagt att det hade gått att fälla honom för sexuellt övergrepp.
Gärningsbeskrivningen anger även sexuellt övergrepp om man tolkar professorn rätt.

Jag läste däremot något intressant på Dagen Juridik.
Citat:
I förarbetena (se prop. 2004/05, s. 136) till 6 kap. 4 § anges följande exempel avseende vad som kan falla in under rekvisitet.

Orala och anala samlag och att föra in föremål, fingrar eller en knytnäve i en kvinnas underliv.

Det första som kan noteras är att det inte nämns någon vagina eller slida, även om jag självklart inte ifrågasätter att de är underkategorier eller liknade till det större begreppet för området; underliv. Vad som däremot nämns som en handling vilken kriminaliseringen avser skydda barn ifrån är att någon för in fingrar i barns underliv.

Hon menar att lagstiftaren talar om fingrar i underliv inte slida. Nåväl jag ansluter mig till vad jag tidigare sagt att HD kommer pröva detta fallet på synnerliga skäl. Inte på bevisvärdering utan helt se till att barn inte behöver vara kunniga vare sig i medicinska eller latinska termer.
Citera
2023-03-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har jag tolkat din info rätt med att Eukonventionen inte förhindrar att HR skulle kunnat dömt för lindrigare brott, som även det ingår i gärningsbeskrivningen men inte i åtalet, om bara MGM informerats om avsikten i vederbörlig tid?
Innebär det att allt inte står och faller med åklagarens åtalsrubrik?

Japp, så kan man säga. Det som ligger närmast till hands här är väl sexuellt övergrepp mot barn.

Det hade i praktiken räckt med att antingen åklagaren eller rättens ordförande i något skede konstaterar någonting i stil med att "gärningsbeskrivningen även innefattar ett påstående om sexuellt övergrepp mot barn".

Så länge tilltalad och hans försvarare får en rimlig chans att bemöta påståendet så är det okej. Uppkommer frågan om hur gärningen ska rubriceras först under överläggningen efter avslutad förhandling så kan hovrätten hålla en fortsatt huvudförhandling.
Senast redigerad av Verethragna 2023-03-05 kl. 20:35.
Citera
2023-03-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ja, det kan nog finnas olika uppfattningar eftersom frågan inte alltid är helt klar.

Det är som utgångspunkt inte tillåtet att döma någon för ett annat brott än det han är åtalad för. I rättegångsbalken är det gärningen (dvs. faktiska omständigheter i gärningsbeskrivnngen) som konstituerar brottet men enligt Europadomstolens praxis menas med brott även gärningen rättsliga beteckning.

Vi kan läsa följande i rättsfallet som Browser länkar till:

.

Det är Överåklagaren som hänvisar till Högsta domstolen NJA 2015 s. 405. Du kanske skall stava gärningsbeskrivning rätt så man inte tar fel på vad du menar. Resten i ditt inlägg är rena gissningar utan relevans för just detta fallet.
Citera
2023-03-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är Överåklagaren som hänvisar till Högsta domstolen NJA 2015 s. 405. Du kanske skall stava gärningsbeskrivning rätt så man inte tar fel på vad du menar. Resten i ditt inlägg är rena gissningar utan relevans för just detta fallet.

Mitt inlägg var inte menat som kritik mot dig. Rättsfallet som du nämner besvarar den fråga som Husvagnssvensson ställde så jag tycker det var en bra utgångspunkt.

Det är inte möjligt att döma den tilltalade enligt en viss straffbestämmelse utan att han eller hon i förväg har fått reda på att bestämmelsen skulle kunna bli tillämplig och har fått möjlighet att anpassa sitt försvar efter detta.

Den tilltalade ska alltså få kännedom om både gärningsmomenten och gärningens rättsliga rubricering innan han döms för gärningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in