Citat:
Ursprungligen postat av
Verethragna
Enligt Europadomstolens praxis måste man få del av både gärningsbeskrivning och rättslig kvalificering av gärningen, som du kan se i citatet från Högsta domstolen.
Däremot borde hovrätten ha ställt frågan om alternativa rubriceringar och inte påverka åklagaren att ta tillbaka andra yrkanden på ett ojust sätt, helt rätt.

Det Europadomstolens anmodar är sådant som vore en ny/ytterligare brottskategori.
Gärningsbeskrivning är nyckelordet här:
Jag skulle allt hävda att en hand utanpå vulvan, ett finger i springan, och ett finger i snippan/slidan faller in inom samma "kvalificering" baserat på svensk rättspraxis, vilket är den praxis som skall appliceras vid bedömning om alternativa rubriceringar.
Rör sig brotten inom gärningsbeskrivning (i detta fallet kvalificering: sexualbrott), är det upp till domstolen att be om förtydliganden.
(Browser´s inlägg samt överåklagarens yttrande med HD / NJA 2015 s. 405)
Citat:
En domstol är inte bunden av yrkanden beträffande brottets rättsliga beteckning eller
tillämpligt lagrum (30 kap. 3 § andra meningen RB). Det är domstolens uppgift att
känna till lagens innehåll och att tillämpa rätt bestämmelser på de faktiska
förhållanden som anges i gärningsbeskrivningen. Domstolen kan enligt bestämmelsen
alltså göra en annan rättslig bedömning av den påstådda gärningen och komma fram
till att det rör sig om ett annat brott än det som åklagaren har antagit.
Jag har påtalat ovanstående tidigare i tråden, så det känns ju framåt att se att fler begripit detta.
Ordet
snippa har med all tydlighet dykt upp återkommande under huvudförhandling, och det är gravt anmärkningsvärt att domstolen inte lyfte frågan då, samt ännu värre att man inte rett ut det på korrekt vis under efterbehandling av dom.
Vidare är det inte bara ordet i sig, utan även i vilken kontext och inom vilka beskrivningsmodeller ordet använts, båda av flickan i förhör, samt åklagare och målsägandebiträdes, som i ytterligare en grad höjer en kraftig fråga om
varför rätten kommit fram till in att ta ordalydelsen som man funnit i Svensk Ordbok?
Det finns liksom ingen reson i detta.
Vid överklagande till HD kommer både yttrande och HR-dom vägas, för att avgöra om det har i HD att göra eller inte.
Iom dessa uppenbara unikt grova rättegångsfel står det i min mening helt klart att HD kommer ta upp det, så jag antar väl att vi får vänta på hur "ojust" dessa missbruk av juridik ter sig.