Jag refererade till Bennet-intervjun. Det är fakta.
Du kan också höra vad ryssarna sa om förhandlingarna, men orkar inte leta upp länken till dig. Du kommer höra att ord står mot ord.
Det är inte speciellt kontroversiellt att hävda att vi inte vet vad som hände under förhandlingarna. Jag repeterar frågeställningen:
Saddam: "Du snackar skit som vanligt. Diplomatin gick på högvarv månader och veckor innan invasionen. Från västs sida försökte man förmå Ryssland att låta bli att invadera. Ryssland hade dock redan bestämt sig och planerat detta. "
PS. : Diplomatin gick på högvarv men vi har ingen insyn.
Det kan ha varit så att det var VLADIMIR PUTLER som kom in till förhandlingarna och vrålade "Jag ska återupprätta sovjetunionen! Och Warsawapakten!" Sedan bajsade han i en väska, gick ut, trillade i trappan och bajsade igen, och kröp ner i sin bunker. Västledarna tänkte att den här killen är ju helt galen och började förbereda sig för försvar av Europa.
Eller så var det västvärlden som gärna ville prata, men inte ändra på något som hade med Nato att göra, be om ursäkt för Yanukovich-kuppen, eller tvinga Ukraina till att följa Minsk.
Vi vet inte vad som hände där.
Det vi vet, är att fred var möjlig i April (Bennet-intervjun, samt även andra källor). Men framför allt BoJo sa nej, och att Ryssland måste straffas. Tyskland och Frankrike vek sig för US+UK. Väst frånvalde fred i April.
Du känner kanske inte till Bennet-intervjun? Här är kortformen:
https://www.youtube.com/watch?v=O10svZJ2Fps (kollade själv på den långa, har inte sett just denna länk).
Även andra källor rapporterade samma sak, här är ett exempel:
https://responsiblestatecraft.org/2022/09/02/diplomacy-watch-why-did-the-west-stop-a-peace-deal-in-ukraine/
Så vi vet inte vad som hände före kriget. Kanske var Putin inte Putler utan resonlig, men väst backade inte en mm. Eller så ändrade Putin sig när han såg den reella styrkan i sin armé, vi vet inte. Men kom inte och säg att det jag skriver inte är grundat i fakta. Diskutera sakfrågan istället för att komma med personangrepp.