2023-03-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenNilam
Så klart att jag förstår det, där av mina funderingar... Annars hade jag gjort en egen vårdbegäran för länge sen.. Men nu är grejen den att jag varken ser ut eller är som deras vanliga klientel då jag har ett väldigt ordnat liv förutom båten, jag har haft fast jobb sen jag tog studenten för 15 år sen och ingen i min släkt eller kollegor skulle ana något över huvud taget.
Så varför skulle jag vilja sätta mig med en fotboja för kanske resten av livet om jag inte redan hade den? Jag tänker att dom kanske kan ta mig för ordet och att jag får komma dit och prata för mig och kanske kan berätta hela historian och att jag då har en chans? Kanske att jag kommer dit och får göra UP ett tag innan medicinering för att visa att jag är positiv på bara opioider🤷🏼‍♀️ Jag tänker att det vore konstigt om man bara säger blankt nej men jag har liksom ingen aning hur det funkar så det är därför jag ställer frågan här.

Ring till Beroendecentrum, eller LARO-mottagningen i din kommun. Beskriv din situation. Finns inte tidigare dokumentation så kommer förmodligen den utredning som inleds att visa på ett opioidberoende.
Men räkna inte med att det det kommer bli lätt, att du kommer känna dig misstrodd och att läkarna kommer att tvivla på att du är missbrukare.
Min sambo är inne i det just nu. Hon hade inte heller någon vidare tidigare dokumentation.
Det har gått upp och det har gått ner. Först nu när vi snart är inne i månad 4 så ser det ut att finnas en öppning. Efter otaliga positiva UP så kanske, kanske hon kommer in nästa vecka då det är en ny opioid-rond där speciallärare sitter och tycker och tänker.
Kommer hon inte in då är det ovisshet i två veckor då nästa opioid-rond är.
Så för att vara ett ytterst dödligt missbruk hon tampas med så har vården inte särskilt bråttom.
Men jag peppar och pushar i den mån jag kan.
Ge inte upp
Citera
2023-03-01, 09:54
Medlem
Julle128s avatar
Ang Levo.. Jag frågade min läkare om jag inte kunde få Levo ist för Nordic, men fick ett tvär nej. Han hävdade att det enbart förskrivs i extrema fall då det finns hjärtproblem. Jag orkade inte kriga om det, men jag vet att på vissa team får alla som vill byta till det göra det. Min undran är om det finns uppsatta kriterier eller liknande för att få byta till det? Jag försökte få honom förstå att jag vill byta för att minska biverkningar, han sade att han förstod min tanke men att det som sagt inte är till för oss alla..

En helt annan fråga; Som jag nämbt tidigare såficj jag förra gången jag stod på Meta biverkningar i form av viktuppgång och totalt ointresse för sex och kunde knappt få upp den och än mindre kynde jag komma. Jag vet att ttesto då hjälper / kan hjälpa. Min frågq är om det är samma gränsvärde på testonivån som i vanliga vården för att få tx Nebido via LARO? Och så undrar jag även ungefär hur lång tid det tar innan Metat sänker testot till en såpass låg nivå från och med den dagen man börjar. Jag är inte så insatt i detta, men visst sänker även Buprenorfinet testot? Jag menar eftersom jag innan stod på bup så är ju nivån redan påverkad (fast inte lika mit som på meta).?
Citera
2023-03-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Brightside
Ring till Beroendecentrum, eller LARO-mottagningen i din kommun. Beskriv din situation. Finns inte tidigare dokumentation så kommer förmodligen den utredning som inleds att visa på ett opioidberoende.
Men räkna inte med att det det kommer bli lätt, att du kommer känna dig misstrodd och att läkarna kommer att tvivla på att du är missbrukare.
Min sambo är inne i det just nu. Hon hade inte heller någon vidare tidigare dokumentation.
Det har gått upp och det har gått ner. Först nu när vi snart är inne i månad 4 så ser det ut att finnas en öppning. Efter otaliga positiva UP så kanske, kanske hon kommer in nästa vecka då det är en ny opioid-rond där speciallärare sitter och tycker och tänker.
Kommer hon inte in då är det ovisshet i två veckor då nästa opioid-rond är.
Så för att vara ett ytterst dödligt missbruk hon tampas med så har vården inte särskilt bråttom.
Men jag peppar och pushar i den mån jag kan.
Ge inte upp

Usch att det ska behöva ta sån tid😥 Hur har hennes tidigare missbruk sett ut? Så sjukt att bara för att man skött sig utåt sett så ska man inte få hjälp? Alltså INGEN skulle tro min historia om dom såg mig och jag berättade. Jag har gått under radarn i alla år. Har ni barn? Jag är ju livrädd att dom ska dra in soc och göra en orosanmälan, iof så får dom väl komma hit och se att vi lever ett otroligt städat liv och barnen har det superbra☺️ Men jag tycker det ändå känns jobbigt om dom ska bli indragen.

Jag har sett sån misär med barn under alla år och där har soc varit inblandad men låter ändå barnen vara kvar så det finns inte en chans på kartan att jag blir av med barnen men jag vill ändå inte ha med soc att göra..

Grymt av din sambo att kämpa på, till slut är det hennes tur💪🏻
Citera
2023-03-01, 11:16
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Ang Levo.. Jag frågade min läkare om jag inte kunde få Levo ist för Nordic, men fick ett tvär nej. Han hävdade att det enbart förskrivs i extrema fall då det finns hjärtproblem. Jag orkade inte kriga om det, men jag vet att på vissa team får alla som vill byta till det göra det. Min undran är om det finns uppsatta kriterier eller liknande för att få byta till det? Jag försökte få honom förstå att jag vill byta för att minska biverkningar, han sade att han förstod min tanke men att det som sagt inte är till för oss alla..

En helt annan fråga; Som jag nämbt tidigare såficj jag förra gången jag stod på Meta biverkningar i form av viktuppgång och totalt ointresse för sex och kunde knappt få upp den och än mindre kynde jag komma. Jag vet att ttesto då hjälper / kan hjälpa. Min frågq är om det är samma gränsvärde på testonivån som i vanliga vården för att få tx Nebido via LARO? Och så undrar jag även ungefär hur lång tid det tar innan Metat sänker testot till en såpass låg nivå från och med den dagen man börjar. Jag är inte så insatt i detta, men visst sänker även Buprenorfinet testot? Jag menar eftersom jag innan stod på bup så är ju nivån redan påverkad (fast inte lika mit som på meta).?

Jag har testat alla olika varianter av metadon som finns i Sverige; Nordic Drugs (som jag själv har), DNE, tabletterna samt Levopidon (Levometadon, även denna producerad av DNE), och rent effektmässigt är det nada skillnad mellan de olika märkena, jag upplever precis samma rus (eller, som i mitt fall som sedan länge "ingådd", avsaknad av rus) oavsett vilket metadon det gäller. Metadon som metadon. Men samtidigt vill jag understryka att detta är mina subjektiva erfarenheter, det är möjligt att någon annan skulle tycka annorlunda. Men jag anser alltså att du inte bör trakta efter Levometadon om du inte upplever påtagliga biverkningar, rent "rusmässigt" har du ingenting att vinna på att byta till det.
Citera
2023-03-01, 13:01
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag har testat alla olika varianter av metadon som finns i Sverige; Nordic Drugs (som jag själv har), DNE, tabletterna samt Levopidon (Levometadon, även denna producerad av DNE), och rent effektmässigt är det nada skillnad mellan de olika märkena, jag upplever precis samma rus (eller, som i mitt fall som sedan länge "ingådd", avsaknad av rus) oavsett vilket metadon det gäller. Metadon som metadon. Men samtidigt vill jag understryka att detta är mina subjektiva erfarenheter, det är möjligt att någon annan skulle tycka annorlunda. Men jag anser alltså att du inte bör trakta efter Levometadon om du inte upplever påtagliga biverkningar, rent "rusmässigt" har du ingenting att vinna på att byta till det.

Jag fattar, nu handlar det ju inte om att få ett rus eller något, utan handlar om att när jag låg på min optimala dis på 140mg (som jag nu skall tillbaka till) så fick jag endel jobbiga biverkningar i form av viktuppgång, förlorad sexlust och svettningar. Levo skall ge minder / svagare biverkningar, men eftersom läkaren varit tydlig med att det inte är akuellt så släpper jag det. Har hört andra som berättat om att de biverkningarna jag får har för dom minskat kraftigt efter ha fått Levo och andra har blivit hjälpta av nebido istället för att byta meta.

Frågan jag funderar över är om det finns kriterier att uppfylla för qtt få byta till Levopodon då min läkare hävdar att det envart är dem som har alvarluga hjärtproblem som får den, medans vissa team låter patienterna sjålva fritt välja.
Senast redigerad av Julle128 2023-03-01 kl. 13:03.
Citera
2023-03-01, 16:02
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Så klart att jag förstår det, där av mina funderingar... Annars hade jag gjort en egen vårdbegäran för länge sen.. Men nu är grejen den att jag varken ser ut eller är som deras vanliga klientel då jag har ett väldigt ordnat liv förutom båten, jag har haft fast jobb sen jag tog studenten för 15 år sen och ingen i min släkt eller kollegor skulle ana något över huvud taget.
Så varför skulle jag vilja sätta mig med en fotboja för kanske resten av livet om jag inte redan hade den? Jag tänker att dom kanske kan ta mig för ordet och att jag får komma dit och prata för mig och kanske kan berätta hela historian och att jag då har en chans? Kanske att jag kommer dit och får göra UP ett tag innan medicinering för att visa att jag är positiv på bara opioider🤷🏼‍♀️ Jag tänker att det vore konstigt om man bara säger blankt nej men jag har liksom ingen aning hur det funkar så det är därför jag ställer frågan här.

Jag ser inte heller ut som dom flesta där. Arbetar som sjuksköterska på samma sjukhus där jag får min behandling dessutom. Det är just det som varit mitt största problem, att aldrig bli tagen på allvar. Har alltid haft bostad, jobb och en familj som stöttar mig. Det har gjort att jag inte fått hjälp trots flertalet överdoser och inläggningar på bland annat MAVA. Alla dessa gånger jag sökte psykakuten och va helt trasig men fick höra att jag inte hade tillräckligt mycket ångest. Eller att mitt missbruk inte var allvarligt nog. Detta gjorde ju att jag började knarka ännu hårdare och utsatte mig själv för rena själskadebeteenden i form av höga doser narkotika / alkohol.

Jag hade turen att träffa en läkare hösten -21 som faktiskt lyssnade på mig . Det som är rikt stört här är att du måste ha en samsjuklighet för att kunna bli inskriven på beroendemottagningen på mitt sjukhus. Det vill säga att du har en till exempel ADHD-diagnos eller liknande vilket jag saknar. Detta krav gäller dock inte när du är anställd på sjukhuset vilket jag faktiskt är. Och det var det denna läkare förstod och det var på det sättet jag kom in på LARO.

Men dom kunde ju även gå in i min journal och se alla vändor med ambulans samt vårdtillfällen på sjukhus. Att inte ha någon som helst dokumentation är ju ett minus. Det handlar ju om att du ska få riktigt potenta narkotika-klassade läkemedel i din kropp och det ger dom inte till någon som inte "behöver" det. Hoppas det löser sig för dig på något sätt!
Citera
2023-03-02, 10:25
Medlem
Är det någon här som vet ifall Laro kan kräva att man kommer in och lämnar urinprov helt random? Någon som har varit med om detta?

Jag hämtar min medicin en gång i månaden nämligen.
Citera
2023-03-02, 10:31
Medlem
Draklusts avatar
Någon som vet hur lång tid det tar för testo nivåerna att bli någorlunda normal efter missbruket Subutex?
Citera
2023-03-02, 12:25
Medlem
Methadones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgreylol
Är det någon här som vet ifall Laro kan kräva att man kommer in och lämnar urinprov helt random? Någon som har varit med om detta?

Jag hämtar min medicin en gång i månaden nämligen.

Jag har aldrig varit med om att dom gör det. iaf inte på min mottagning
Citera
2023-03-02, 13:56
Medlem
Citat:
Usch att det ska behöva ta sån tid😥 Hur har hennes tidigare missbruk sett ut? Så sjukt att bara för att man skött sig utåt sett så ska man inte få hjälp? Alltså INGEN skulle tro min historia om dom såg mig och jag berättade. Jag har gått under radarn i alla år. Har ni barn? Jag är ju livrädd att dom ska dra in soc och göra en orosanmälan, iof så får dom väl komma hit och se att vi lever ett otroligt städat liv och barnen har det superbra☺️ Men jag tycker det ändå känns jobbigt om dom ska bli indragen.

Jag har sett sån misär med barn under alla år och där har soc varit inblandad men låter ändå barnen vara kvar så det finns inte en chans på kartan att jag blir av med barnen men jag vill ändå inte ha med soc att göra..

Grymt av din sambo att kämpa på, till slut är det hennes tur💪🏻

Jag är inte helt klar över precis alla detaljer angående hennes missbruk. Hon fick nog lite vana av sprutor då hon ett par helger i månaden tog amfetamin IV under en period. Men hon levde med en aktiv heroinist. Så allt fanns ju väldigt tillgängligt för henne. Hennes mående från en tidigare skilsmässa med vårdnadstvist där fadern "vann" boendet trots att han var alkoholiserad gjorde nog hennes val, på något vis, enklare.
Hon fick inte ens hjälp med bostad av myndigheterna. Att barnens umgänge inte tillgodosågs, til största del, av fadern och hans oförmåga att ta hand om barnen OCH sig själv blev nog också en orsak till hennes beslut.
När dessutom socialen lät det fortgå så växte känslan att inget spelar någon roll.
Valet att börja injicera heroin var, som jag förstått, tämligen enkel. Och hennes missbruk har pågått i 7-8 år. I början var det nog ett mer sporadiskt bruk. Men det övergick snart till dagligt bruk. Och varit så de senaste 3 åren. Kanske lite mer. Men hon har haft uppehåll. Det längsta på 3 månader förra sommaren.
Men hon injicerar alltså heroin. När det var som värst skjöt hon i sig runt 200mg i en fix. Men i det stora hela känner hon sig klar. Det tär på henne. Jagandet är jobbigt. Armarna är helt förstörda. Att hitta en ven att sätta och få svar i kan ta lång tid. Hon satte en fix i benet rätt nyligen. Då tänker jag att det är dags att göra något för att kunna lägga av. Och hon känner likadant.
Suget finns dock där hela tiden. Nu går hon på 2-4mg Subutex om dagen i väntan på att få påbörja LARO-behandling.
Den enda dokumentation hon hade var en OD där sjukvården aldrig hann komma fram till om det var heroin. Dom misstänkte i alla fall någon form av opiat/opioid. Det var 7 år sedan. Hon hade en dom på ringa narkotikabrott iom att hon var påverkad på heroin. Det var också i samma veva. Sen har hon ett positivt UP på buprenorfin från September förra året. Det är den dokumentation hon haft. Annars har hon flugit under radarn alla år.
Hon är välklädd och välvårdad så läkarna är skeptiska. Det sista året har hon tagit så små doser som möjligt. Hon vill bara hålla sig frisk. Så läkarna menar på att hon inte ens är påverkad.
Det är inte lätt om man inte pundar fullt ut, skiter i hur man klär sig och ser ut och skjuter i sig fixar på gränsen till OD så man sitter och noddar, pratar släpigt. Som kvinna verkar det dessutom vara en fördel om man sålt sin kropp för att finansiera missbruket. Eller att man har dyra skulder relaterat till missbruket. Att betala heroinet med surt tjänade slantar verkar inte rimligt enligt vården.
Det verkar som dom har en stereotyp bild att gå efter i sina bedömningar. Stämmer inte den. Då blir det helt plötsligt mycket svårare.

Vad gäller det där med barnen är nog lite olika från mottagning till mottagning. Hon har 4 barn och jag jag 2 jag träffar regelbundet. Jag har varit med henne på alla möten och påtalat att jag har barn. Trots det så har det inte blivit någon orosanmälan.
Det fungerar säkert annorlunda på någon annan mottagning. Men jag kan inte komma ifrån att det är lite konstigt ändå. Men jag tycker ändå du ska vara inställd på det. Dom har trots allt anmälningsplikt om det finns uppenbara för om ett barn har illa.

Hoppas det ordnar sig för dig. Räkna med att det kommer krävas mycket styrka och pannben. Du kommer säkert stundtals ge upp. Det bästa vore om du hade någon som kunde vara ett stöd och knuffa dig i rätt riktning när du känner tvivel och hopplöshet. För det kommer du nog med stor sannolikhet att göra. Flera gånger.
All lycka till dig
Citera
2023-03-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draklust
Någon som vet hur lång tid det tar för testo nivåerna att bli någorlunda normal efter missbruket Subutex?

När jag började på Metadon sjönk mina nivåer till 4.2 och när man är under (7) så får man TRT. Efter 4 månader in och med en dos på 100mg återhämtade mina värden sig och nu ligger jag på 12.

Det bör nog inte ta speciellt lång tid men det är väl inviduellt också. Men att mina återhämtade sig t.o.m på Metadon säger ju något.
Citera
2023-03-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methadone
Jag har aldrig varit med om att dom gör det. iaf inte på min mottagning

Tror inte heller dem gör det, har bara läst om det på Reddit men där är dem flesta i andra länder.

Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in