2023-02-17, 20:52
Medlem
Om man var 160mg buvidal enligt fasas är det 26-32 mg. Är det det som utsöndras om dagen?
Citera
2023-02-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Jag kan inte ge dig något definitivt svar, men om din livssituation är god bortsett från beroendet kan jag inte se att det är befogat att ta dina barn. Jag vet dock att mottagningarna har krav på sig att verifiera om patienter har barn hemma. Har du barn gemensamt med sambo så lär du inte kunna dölja att du börjar i LARO-program.
Har inte själv barn så har tyvärr inte egen erfarenhet, men det är inget ovanligt så finns förhoppningsvis någon som kan ge dig närmare info. Att bli stämplad inom vården verkar vara lite olika, min personliga erfarenhet är att de inte haft tillgång till min journal från beroendemottagningen när det kommer till andra vårdenheter men det kan säkert variera beroende län.

Har gått i LARO 10+ år och blev ej rapporterad till trafikverket när jag började, men fick veta att de normalt gör det. Sedan ska inte trafikverket ta ditt körkort om du går med i LARO och sköter dig men risken att få problem vid återfall finns absolut, men är du seriös med att få hjälp med ditt beroende och det inte går utan LARO så är det lite en icke-fråga. De mer relevanta frågorna gäller din hälsa och dina barn. Din situation nu med ett aktivt beroende med barn, körkort och en ovetandes sambo är på en helt annan risknivå.

Känner du någon IRL som fått någon beroendevård? Skulle någon bekant till mig be om hjälp så har jag kontakter inom beroendevården som kan svara på frågor, anonymt och om du har någon sådan väg in skulle jag rekommendera det. Du kan säkert ringa in och få prata med någon men alltid tryggare att få en referens.

Edit: Det är lättare att komma in på LARO nu för tiden. Din korta beskrivning låter som att du skulle kunna komma in men är det en nitisk mottagning kan det krävas ansträngning. Själv tog jag kontakt med brukarföreningen innan jag skickade en egen ansökan om LARO, beskrev min situation och frågade om råd. Jag hade dock min historik ganska väldokumenterad så gick snabbt att komma in. Har du ingen dokumentation alls och ingen omgivning som kan hjälpa till att verifiera din historia kan det vara svårt.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara☺️
Min livssituation är väldigt stabil bortsett från suben, har inte haft återfall på annat på snart 6 år så suben håller mig borta från allt. Tanken är inte att dölja Laro för sambon men jag vill berätta för honom när jag väl får veta om jag får komma in, så det inte kommer ett brev på posten med: Nej tyvärr så får du inte Laro beviljat och nu blir soc indragen. Jag tänkte att blir jag beviljad så är det säkert en lättnad för honom också att veta att nu går jag behandling och han behöver inte vara rädd för att jag ska ramla dit som jag gjort flera gånger under vårt förhållande. Okej för jag fick höra av en bekant att dom drar tillbaka körkortet i 6 månader under infasning? Blir jag av med körkortet i 6 månader kan jag inte jobba och allt fallerar med vart vi bor och hur situationen med hämtning och lämning av barn blir.

Tanken är ju att jag ska gå med i Laro och bli "normal" sluta jaga och lägga pengar på något som bara gör mig normal.. Jag har nått mitt tak för flera flera år sen och känner liksom inget ris av sub, går väl på mellan 8 10 om dagen.

Tjejen jag köper av är med i Laro men hon känns inte som den som kan hjälpa mig in, hon är nog livrädd att förlora mig som pålitlig kund och aldrig något strul.. Men däremot så känner jag en annan tjej som är med och hon skulle faktiskt kunna hjälpa mig men hon är blandmissbrukare och sköter inte Laro, mötte henne idag senast utanför mottagningen och hon hade slangar tejpade på magen med sin unges kiss i.. Känns lite bittert att hon får hjälp men jag kanske inte skulle få? 😅

Jag har ju "tyvärr" inget dokumenterat någonsin och har gått under radarn i alla år för jag har skött jobb och allt annat så det finns inget alls..
Citera
2023-02-17, 22:43
Medlem
NioLivs avatar
Hej
Står i första inlägget i den här tråden alltså infon om LARO att det krävs sluten vård.
Nån som kan förklara lite vad det innebär?
Mvh
Citera
2023-02-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Hej
Står i första inlägget i den här tråden alltså infon om LARO att det krävs sluten vård.
Nån som kan förklara lite vad det innebär?
Mvh

Hej jag tror dom menar när du ställs in från början liksom. Men jag hade ingen slutenvård alls så det varierar nog. Sen är också denna ''guiden'' lite utdaterad även om den fortfarande är bra men det kan vara bra att ha i åtanke
Citera
2023-02-18, 10:23
Medlem
Till er som går på metadon, tycker du att man är segare eller mer trött på meta vs bup? Många säger att meta är mer ''neråt'' stämmer detta? I så fall hur pass mycket neråt?
Citera
2023-02-18, 13:43
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillz1990
Hej jag tror dom menar när du ställs in från början liksom. Men jag hade ingen slutenvård alls så det varierar nog. Sen är också denna ''guiden'' lite utdaterad även om den fortfarande är bra men det kan vara bra att ha i åtanke
Aha ok.
Citera
2023-02-18, 14:18
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwnyForReal
Jag har en liten fråga då jag förmodligen kommer behöva börja på programmet. Men jag klarar inte av Sub, det ger mig grova problem med förstoppning och magproblem. Jag har även ingen effekt utav det ( knappast sp det hjölper mig med AT ) Visst det kan göra så jag kan sova, men får fortfarande inte tillräckligt bra hjälp av det för att fö en bekväm vardag. Däremot så tycker jag Metadon har den effekten, jag kan skita utan större problem, jag behöver inte återdosera o återdosera, och får inte något sug på heroin/Oxy när jag tar Metadon. Hur kan jag motivera varför Metadon ör den substutitionsbehandlingen som är rätt för mig i Laros ögon ? Då dom verkar alltid välja Subuxone/Subutex.

Hade bara förstoppning dom första 5-6 månaderna sen är det inga problem längre för mig med bup. Enligt mig tycker jag du ska vara ärlig och bara säga som du har skrivit? Om du har en bra mottagning så är dom förstående.
Citera
2023-02-18, 14:22
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelissaSweet
Hallå!
Är de nån som har koll på hur lång tid de tar att komma in på LARO i skövde?
Sitter i en jävla sits, vet att jag är i kön men att de är "några före"... Va betyder de??

Dom måste gå igenom kön och utreda personerna som har sökt, även fast många utesluts direkt. Jag hade drygt 30 före i kön under semestertid och det tog drygt 10-11 månader för att få ett besök.
Citera
2023-02-18, 14:27
Bannlyst
Ni som funderar på det kom ihåg att ni bara kommer få en liten dos för at klara er genom vardagen, sin måste du pissa ofta. Efter några veckor kommer din dos kännas nada, alltså absolut ingenting och ni kan glömma något välmående, men du kommer fungera relativt normalt.

"Gratis knark på laro vill anmäla mig!!!"

En fotboja utan dess like.
Sen kommer ni bara må sämre och sämre med tiden.
Senast redigerad av kukpasta 2023-02-18 kl. 14:32.
Citera
2023-02-18, 21:17
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Ni som funderar på det kom ihåg att ni bara kommer få en liten dos för at klara er genom vardagen, sin måste du pissa ofta. Efter några veckor kommer din dos kännas nada, alltså absolut ingenting och ni kan glömma något välmående, men du kommer fungera relativt normalt.

"Gratis knark på laro vill anmäla mig!!!"

En fotboja utan dess like.
Sen kommer ni bara må sämre och sämre med tiden.

Meningen med laro är att hjälpa folk att inte dö. Och vad menar du med liten dos?. Dom som har laro får ju 2 eller 3 st sub om dagen. Och du har fel att man bara komma må sämre. Vi som har laro kan jobba och skaffa oss ett liv med familje och allt.
Citera
2023-02-19, 21:12
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillz1990
mm angående från sub till meta så säg dom att jag måste läggas in några dagar för att vänta 48 timmar? att subben ska gå ur och sen sättas in på meta övervakat så dom kan se hur jag reagerar etc där inne. Är detta rimligt?
Du kan ta meta nästan direkt efter suben, dom krockar inte åt det hållet. Att du skall vara inlaggd kan vara för dom vill se hur du reagerar. När jag först började med meta så gjorde jag det utan att vara på avd, men nu skall jag byta tillbaks till meta från sub och då vill nya läkaren att jag gör det på avd för att kunna trappaupp mig fortare till min måldos. Meta är ett farligare preparat, därför vill dom ha mer koll..
Citera
2023-02-20, 12:02
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenNilam
Tusen tack för att du tog dig tid att svara☺️
Min livssituation är väldigt stabil bortsett från suben, har inte haft återfall på annat på snart 6 år så suben håller mig borta från allt. Tanken är inte att dölja Laro för sambon men jag vill berätta för honom när jag väl får veta om jag får komma in, så det inte kommer ett brev på posten med: Nej tyvärr så får du inte Laro beviljat och nu blir soc indragen. Jag tänkte att blir jag beviljad så är det säkert en lättnad för honom också att veta att nu går jag behandling och han behöver inte vara rädd för att jag ska ramla dit som jag gjort flera gånger under vårt förhållande. Okej för jag fick höra av en bekant att dom drar tillbaka körkortet i 6 månader under infasning? Blir jag av med körkortet i 6 månader kan jag inte jobba och allt fallerar med vart vi bor och hur situationen med hämtning och lämning av barn blir.

Tanken är ju att jag ska gå med i Laro och bli "normal" sluta jaga och lägga pengar på något som bara gör mig normal.. Jag har nått mitt tak för flera flera år sen och känner liksom inget ris av sub, går väl på mellan 8 10 om dagen.

Tjejen jag köper av är med i Laro men hon känns inte som den som kan hjälpa mig in, hon är nog livrädd att förlora mig som pålitlig kund och aldrig något strul.. Men däremot så känner jag en annan tjej som är med och hon skulle faktiskt kunna hjälpa mig men hon är blandmissbrukare och sköter inte Laro, mötte henne idag senast utanför mottagningen och hon hade slangar tejpade på magen med sin unges kiss i.. Känns lite bittert att hon får hjälp men jag kanske inte skulle få? 😅

Jag har ju "tyvärr" inget dokumenterat någonsin och har gått under radarn i alla år för jag har skött jobb och allt annat så det finns inget alls..

Du lär ju behöva någon form av dokumentation. Inga överdoser, inga besök på psyket? Då kanske du inte har så stora problem trots allt eller hur? Sen fy fan va trasiga människor som langar samtidigt som dom får tillgång till programmet, riktigt illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in