2023-03-05, 12:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Jag köpte i innerstaden (Södermalm) i mitten på 90 talet en etta för 7800 kr/kvm i ett centralt lugnt läge.
Ditt födelsedatum, något mer slumpmässigt finns nog inte, gjorde dig (och mig) till mångmiljonär.

Alla mina diskussioner gäller människor under 35, som ockå är människor, men som hade oturen att födas när priserna hade bubbelstatus.

Till alla (två?) i tråden som inte tycker dagens priser är något särskilt. Vad tycker ni om vägen hit, kommer priserna att fortsätta öka lika snabbt (dubbelt mot reallönerna) eller kan ni hålla med om att en villa i Huddinge nog inte kan kosta 20Mkr om 10 år? Är inte det chockstatus på den insikten, att priserna nog inte kan öka mer? Dvs de som går in i bostadsmarknaden nu kommer aldrig att få ett startkapital utan måste alltid låna 100% utöver vad de kunnat spara ihop från svenska låga löner.
Citera
2023-03-05, 12:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.failory.com/startups/stockholm

Hur många startups kom på 80-talet jämfört med de de senaste 10 åren? Sossarna gjorde ett starkt jobb med att kväva allt fritt företagande i Sverige men de sista 20 åren har de inte fått förstöra lika mycket. Då blir folk rika, och avundsjuka människor upprörda

https://www.stockholmbusinessregion.com/globalassets/about-us/facts-and-figures/fakta-om-naringslivet/arsrapporter/2015_statistik_fakta_om_foretagandet_i_stockholm.p df

Stockholms företagande är i världsklass och utklassar städer som Helsingfors och Köpenhamn.

https://www.inc.com/zoe-henry/stockholm-sweden-as-a-hotbed-for-startups.html

Många har dessutom lärt sig att investera sitt kapital på börsen väl.

Klyftorna mellan hög och lågavlönade i Sverige har knappt ökat på årtionden. Däremot så har det exploderat mellan kapitalisterna och löntagare. Inte minst för att de som driver bolag kan kringgå mycket av den brutala beskattningen löneslavar är fast med

Att sitta och glo på inkomst av tjänst och tro det är avgörande för allt i Stockholm blir alltså trams. Mäklarna i innerstan själva säger att börsutvecklingen är det som de följer mest för det är mest avgörande för köpare
Noterar inga som helst siffror på antalet individer i dina länkar? Så hur många startup-miljonärer finns i Stockholms närhet. 100? 1000? 10.000? Jag killgissar 200-500, och naturligtvis köper de de allra finaste lägenheterna på Östermalm och Djursholmsvillorna. Men eftersom jag känner många i Djursholm så vet jag att ytterst få som bor där är startup-miljonärer. De flesta har bott där i hela sitt liv, många ända från förädrarna. Startup-miljonärers påverkan på bostadspriset i Stockholm är minimalt, utöver spets-bostäder som kanske är 100 st eller så.
Citera
2023-03-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ditt födelsedatum, något mer slumpmässigt finns nog inte, gjorde dig (och mig) till mångmiljonär.

Alla mina diskussioner gäller människor under 35, som ockå är människor, men som hade oturen att födas när priserna hade bubbelstatus.

Till alla (två?) i tråden som inte tycker dagens priser är något särskilt. Vad tycker ni om vägen hit, kommer priserna att fortsätta öka lika snabbt (dubbelt mot reallönerna) eller kan ni hålla med om att en villa i Huddinge nog inte kan kosta 20Mkr om 10 år? Är inte det chockstatus på den insikten, att priserna nog inte kan öka mer? Dvs de som går in i bostadsmarknaden nu kommer aldrig att få ett startkapital utan måste alltid låna 100% utöver vad de kunnat spara ihop från svenska låga löner.

Lönar sig inte ens att försöka prata med dom.

Dom tror en tvåa på Östermalm ska kosta 10-15 milj om 10 år. För det är så priserna rört sig historiskt.

Att det här är en väldigt viktig generationsfråga där alla unga inkl framgångsrika akademiker tex prisas ut från marknaden för gott förstår dem inte. Det är sjukligt.

Vad ska en ung driven människa kämpa för idag när det varken är realistiskt att äga sitt boende eller äga en bil. När ens lön knappt räcker till semester i Europa.

De enda unga som kan ta sig in är de som får en milj från föräldrar eller arv.

Edit: dessa apor har ridit en massiv qe och stimulansvåg och blivit "rika på att bo". De tror detta är närmast en rättighet och normalt. Att någon förr eller senare ska betala för skiten (unga idag) skiter dom i. Eller förstår inte. Skule vilja se dessa apor växa upp idag, 25 år gamla med 450 000 i studieskulder. I en etta i förorten som de hyr för 9k/mån.

Idioter.

Edit nr 2
I villaområdet bor det en 55 åring. Hans fru liknande ålder. Dom kan knappt läsa ordentligt. Taxichaffis och vårdbiträde eller dylikt. Villan värderas typ 7 milj. De har en mercedes c klass på uppfarten, ny. Dom taxerar inte ens 400k brutto var idag.

De köpte huset 1998.

Vilka ska kunna göra en sån "bokarriär" idag, flanders kompisar?
Senast redigerad av horochhapna 2023-03-05 kl. 12:15.
Citera
2023-03-05, 12:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Lönar sig inte ens att försöka prata med dom.

Dom tror en tvåa på Östermalm ska kosta 10-15 milj om 10 år. För det är så priserna rört sig historiskt.

Att det här är en väldigt viktig generationsfråga där alla unga inkl framgångsrika akademiker tex prisas ut från marknaden för gott förstår dem inte. Det är sjukligt.

Vad ska en ung driven människa kämpa för idag när det varken är realistiskt att äga sitt boende eller äga en bil. När ens lön knappt räcker till semester i Europa.

De enda unga som kan ta sig in är de som får en milj från föräldrar eller arv.
Din diskussion förs i många andra länder som också har en bostadsbubbla, t.ex UK USA Australien och Canada. Det är totalt omöjligt för någon under 35 att köpa en bostad där i en attraktiv stad. Vi lever i en ohållbar värld, man kan inte ha ett samhälle där det finns stora områden t.ex hela Danderyd där inga vanliga arbetare bor. Det fungerar inte. Och det har aldrig någonsin i historien fungerat så, bara de 20 senaste åren när lågräntepolitiken överfört miljarder från de som inte har till de som redan har.
Citera
2023-03-05, 12:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast då måste de ju jobba annorstedes än på Solsidan? Hur står de ut? Man måste ju jobba precis där man bor?
Man måste inte alls jobba där man bor. Om man inte har något alternativ så pendlar man i Stockholm, som troligen har Sveriges längsta pendlartider. I Skåne kan man på 40 minuter pendla HELA Skåne. I Stockholm är det en helt normal pendlartid. Jag gick på KTH och bodde i Danderyd och det tog 40 minuter att ta sig dit, inget konstigt.

Men målet för alla är naturligtvis att bo där de jobbar. En del jobb extra mycket ,t.ex en lärare som nog vill ha sina barn i skolan där man jobbar, eller i grannskolan.
Citera
2023-03-05, 12:18
Medlem
Citat:
Din diskussion förs i många andra länder som också har en bostadsbubbla, t.ex UK USA Australien och Canada. Det är totalt omöjligt för någon under 35 att köpa en bostad där i en attraktiv stad. Vi lever i en ohållbar värld, man kan inte ha ett samhälle där det finns stora områden t.ex hela Danderyd där inga vanliga arbetare bor. Det fungerar inte. Och det har aldrig någonsin i historien fungerat så, bara de 20 senaste åren när lågräntepolitiken överfört miljarder från de som inte har till de som redan har.

Exakt, så har detta varit något eftersträvansvärt. Du har curlats så in i helvete som 40 50 60 åring idag. Blivit rik på att bara "existera". Inget har du egentligen åstadkommit, inget alls.

Rik på att bo. Bostaden är din livs bästa investering. Blabla. Satt sprätt på 100% av lönen varje månad. Curlats hela livet och blivit rik.

Hur ska ditt barn som är 25 klara sig. Visst du kan säkert finansiera deras kontantinsats med ditt hus som pant.

Men hur ska andra 25 åringar klara sig, som inte hade föräldrar som "blev rika på bo". Eller föräldrar som inte vill hjälpa.

kan någon på ett rimligt och sansat sätt förklara hur 25 årig akademiker med 35 000 brutto i ingångslön och "bra" löneutveckling med 5% per år framöver upp till 50- 55 000 om några år ska bygga sig ett bra liv.
Med 450k studieskulder, hyr en etta för 9k och dagens bostadspriser i metropoliter.
Citera
2023-03-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det stämmer. Många frågar mig varför jag kör i min skruttiga bil som fyller 20 i år. Svaret är enkelt, den är avbetald och kostar mig 400:-/mån i försäkring. När den pajar har jag en östeuropé som lagar den billigt och jag behöver inte vara rädd för skråmor. Fyfan för att köra runt i leasing för 6k/mån och sen få en faktura på 50k för övermil och slitage. Samma personer som leasar är de som hånar de som hyr lägenhet. När de själva hyr en bil till överpris på ett korttidskontrakt.

Tja kan man leva med att bilen inte startar på morgonen så för all del. Personligen hade jag tyckt det var horribelt att leva på det sättet. Jag förutsätter att du inte bor med din östeurope heller.
Citera
2023-03-05, 12:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
kan någon på ett rimligt och sansat sätt förklara hur 25 årig akademiker med 35 000 brutto i ingångslön och "bra" löneutveckling med 5% per år framöver upp till 50- 55 000 om några år ska bygga sig ett bra liv.
Med 450k studieskulder, hyr en etta för 9k och dagens bostadspriser i metropoliter. [/b]
Den personen får bara förakt från liksom och flanders på FB, som råkar vara födda så att de fick sin lägenhet gratis och ändå inte tycker att någon annan ska få det.

Ingen generation någonsin i Sverige har haft det som dagens 25-35-åringar, och jag vet inte heller hur det känns. Född på 1960-talet vet jag bara en värld där man kunde köpa en liten villa i Danderyd omedelbart när man fick sitt första jobb. Eller som min mamma och pappa ca 1961, när de cashade handpenningen till sin Danderydsvilla med 4.000 kr som de tog från vecko-kassan i sin butik. Affären var klar på 1 dag. Villan kostade 110.000 kr. Nu 60 år senare kanske 10Mkr. Den villan var f.ö. byggd för hand av en sjöman 1930, han köpte tomten för 1000 kr då, man gav i princip bort tomter i Danderyd på 1930-talet och en sjöman kunde betala villa hemmafru och två barn på sin sjömanslön mitt i Danderyd. Jag skulle säga att det gick ända fram till kanske 1994.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-05 kl. 12:43.
Citera
2023-03-05, 12:29
Medlem
Citat:
Den personen får bara förakt från liksom och flanders på FB, som råkar vara födda så att de fick sin lägenhet gratis och inte tycker det är något särskilt med det.

Ingen generation någonsin i Sverige har haft det som dagens 25-35-åringar, och jag vet inte heller hur det känns. Född på 1960-talet vet jag bara en värld där man kunde köpa en liten villa i Danderyd omedelbart när man fick sitt första jobb. Eller som min mamma och pappa ca 1961, när de cashade handpenningen till sin Danderydsvilla med 4.000 kr som de tog från vecko-kassan i sin butik. Affären var klar på 1 dag. Villan kostade 110.000 kr. Nu 60 år senare kanske 10Mkr. Den villan var f.ö. byggd för hand av en sjöman 1930, han köpte tomten för 1000 kr då, man gav i princip bort tomter i Danderyd på 1930-talet och en sjöman kunde betala villa hemmafru och två barn på sin sjömanslön mitt i Danderyd. Jag skulle säga att det gick ända fram till kanske 1994.

Ja det är helt andra tider, och det brutalt till det sämre. Förslavat/förstört för alla unga idag så att gubbar idag ska ha det gott. Så tråkig utveckling.

De utan arv och utan extrem flax med inkomster är helt utprisade från villaliv tex.

Så var det inte för de som är 40+ idag.

Var lite ödmjuk för att unga idag har det vidrigt. Jag tycker i alla fall synd om dem.
Citera
2023-03-05, 12:30
Medlem
Citat:
Noterar inga som helst siffror på antalet individer i dina länkar? Så hur många startup-miljonärer finns i Stockholms närhet. 100? 1000? 10.000? Jag killgissar 200-500, och naturligtvis köper de de allra finaste lägenheterna på Östermalm och Djursholmsvillorna. Men eftersom jag känner många i Djursholm så vet jag att ytterst få som bor där är startup-miljonärer. De flesta har bott där i hela sitt liv, många ända från förädrarna. Startup-miljonärers påverkan på bostadspriset i Stockholm är minimalt, utöver spets-bostäder som kanske är 100 st eller så.

Det finns drygt 1.6m miljonärer i Sverige och det har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Delvis pga bostadspriser men främst pga företagande. En stor andel av dessa är koncentrerade till Sthlm. Sverige är ett helt annat land än 1980.

Sen får du heller inte glömma att I princip varenda startup har optioner som gör deras anställda väldigt förmögna I flera av fallen. Handlar inte bara om ägarna.

https://jobbland.se/arbetsliv/rikast-i-sverige-lista
Citera
2023-03-05, 12:31
Medlem
Citat:
Man måste inte alls jobba där man bor. Om man inte har något alternativ så pendlar man i Stockholm, som troligen har Sveriges längsta pendlartider. I Skåne kan man på 40 minuter pendla HELA Skåne. I Stockholm är det en helt normal pendlartid. Jag gick på KTH och bodde i Danderyd och det tog 40 minuter att ta sig dit, inget konstigt.

Men målet för alla är naturligtvis att bo där de jobbar. En del jobb extra mycket ,t.ex en lärare som nog vill ha sina barn i skolan där man jobbar, eller i grannskolan.

Alldeles nyss framställde du det som fruktansvärt att inte kunna bo I tex Danderyd om man jobbar där
Citera
2023-03-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Reallöner har att göra med hur mycket man kan köpa för lönen.
Därför korrigerar man med KPI eller KPIF. Det är det som är relevant.

Skulle man korrigera med M1 som en del yrar om så skulle reallönerna stiga nu. Iom att M1 minskar. Men dessa får ju lite bekymmer med att vi inte kan konsumera mer för lönen. Utan tvärtom. Just detta vill dom aldrig svara på. Det blir för konkret. För mycket verklighet.

Än så länge ökar utlåningen till hushåll iaf.
Notera att ränta bara är en omfördelning. Inga pengar försvinner.

Hushållens banktillgodohavanden har stått ungefär still sedan Juli. Det kan väl vara indikativt.
I den mån man ökar på sparandet är det inte på bankkontot iaf.

Jag finner det intressant, om något märkligt, att du svarar på mina inlägg riktade till andra skribenter men inte på mina inlägg riktade till dig. Hur kommer det sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in