Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Ja kanske priserna gick upp då faktiskt. Jag avvecklade då en villa, och fick lösa tillfälligt boende. Kostade väl bara 30papp i månaden att bo där, en villa på Lidingö har på senare tid kostat betydligt mer än så i värdeminskning. Det roliga är ni tror att vi med pengar skulle sätta oss i ett rivningsobjekt i Bromma. Nä vi väljer inte sniktomter på den nivån.
I April 2020 så hade BR fallit till i snitt 40123kr/kvm. Så då kanske du paniksålde för att tjäna på den nedgång som alla pratade om.
Sedan kanske du återköpte ett år senare? Då var priset 45252 kr/kvm. Och så bodde du på Grand under "nedgången". Vet inte om det låter som så bra affär. Men så blir det ju när man ska göra som du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Sen är det roligt med alla här som tyckte det var unikt med bil på 80-talet. Mina föräldrar hade två bilar en båt och ett sommarhus. Utöver det åkte vi på skidresor och sommarsemstrar. Men man utgår väl ifrån sin egen klasstillhörighet, för att tro att alla andra hade samma fattiga uppväxt
Det ha nämnts olika årtal.
På 70 och 80-talet hade de flesta bil. Det är bara Lund som yrar som vanligt.
Men det våra grannar hade var begagnade bilar. Och precis som flanders skriver var det ofta en begagnad amazon. PV hade gått ur tiden, fast jag hade en farbror som hade en sådan ganska länge. Skulle man ha en villa då fick man vända på slantarna. Alla våra grannar hade inte bil.
När jag gick ut grundskolan tror jag inte någon av mina klasskamrater hade varit längre bort än 30 mil hemifrån. I vart fall hörde jag aldrig talas om något sådant. Sommarstuga hade ingen. Det var på 70-talet. Skidresor var unheard of. Två bilar tror jag inte jag träffade på förrän på 90-talet. Då fick jag en granne som var bankdirektör här i Stockholm. Dom hade två bilar. Dock användes bara en.
Man skall ha klart för sig att reallönerna inte ökade mellan 1975-1995. Däremot förekom prisändringar. Vissa saker blev billigare och andra dyrare.