2023-03-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vad tror folket här om kommande räntehöjningar för i år? Ser ut att bli en 50-punktare I april och juni iaf och då är vi uppe i 4% styrränta. Rb måste följa fed och ECB så risken är september och november så är vi uppe i 5% styrränta.

Kör ni bundet eller rörligt? Fick ni utöka lånet nu eller blev det samma som tidigare?
Citera
2023-03-05, 10:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Du det får du faktiskt googla själv, jag tänker inte lista alla företag i Bangladesh för dig. Sen behövs inte en chip-fabrik i Bangladesh för att vara med och driva utvecklingen. 90% av micro-halvledare produceras i Taiwan, men skulle inte hävda att de står för all teknisk utveckling på planeten.
När DU påstår är det DU som har bevisbördan. Nu försöker du smita undan det.
Men vi kan stanna här. Givet vad du skriver här förstår du inte ens frågan. Och kommer aldrig klara visa något.
Citera
2023-03-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/bilens-arhundrade/
"I början av 1970-talet är Sverige bland de biltätaste länderna i Europa med 306 bilar per 1000 invånare.
2015 har den siffran ökat till 474 personbilar per 1 000 invånare. Men vi är inte längre biltätast i Europa utan har halkat ned till plats 15 på listan."

Inte sådär värst stor skillnad från sjuttiotalet tills nu. Intressanta frågan är istället varför vi inte kunnat upprätthålla standarden som biltätast i Europa. Sedan var oftast bilarna betalda och klara på sjuttiotalet, hur är det med det nu? Ärleasing och lån idag större andel?

Sedan har inte siffran 474 personbilar per 1000 invånare ändras på över sju år från 2015 till 2023.

Vi som var med på den tiden minns hur vanligt det var att folk hade +20 år gamla rishögar som det var ett lotteri om de startade på morgonen. Att köra runt i +20 åriga rishögar är extremt ovanligt 2023. De flesta kan nog betala 10k för en gammal rishög även idag. Men det är få som accepterar sådant idag.
Citera
2023-03-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Precis så

"Priserna har stabiliserats"

Nej era mongon, omsättningen är i botten och det enda som säljs är de mest attraktiva objekten. Der ger en mkt skev bild av priserna.

Det mesta är osäljbart till dagens utgångspriser. Priserna måste justeras ner MKT för att uppnå samma omsättning som normalt och för att alla objekten ska komma iväg, som normalt.

Tills dess får bubbelförnekarna pladdra strunt.
Japp, priserna gick ned 0.6% i Februari säsongsjusterat enligt tabell 3 i SBABs rapport
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-03-02_brett_stigande_bostadspriser_for_andra_manaden_ i_rad_i_sverige.html
Citera
2023-03-05, 11:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Just därför är detta ju ett lån som sannolikt inte blir beviljat. Två löner på 24k kommer inte räcka ens om de saknar bilar, studieskulder osv.

Sen är 24k en mycket låg lön. Har man bara stått i butik något år är handels minimumlön 25 300 kr.
Det är riktigt. Jag kollade nu med SHB vad dom får låna och dom har för låga löner för att få lån till det huset.

Dom måste upp i 26k var för att få låna 2.8M.

Och då har dom kvar (i Umeå) 20.351 k efter skatt. Var.

Då hamnar vi i (3300+1800+370)/20351 = 26.88% boendeutgift.

Sedan kan vi lägga till 500 var för renovering.

Då får vi i (3300+1800+370+500)/20351 = 29.33% boendeutgift. Fortfarande mindre än vad som gällt för HR.

500 kr/mån blir 480k/40 år. Borde räcka bra till takomläggning+dränering+ommålning+vitvaror+nya ytskikt. Dom kan nog lyxa till det givet att dom gör en del jobb själva.
Citera
2023-03-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Japp, priserna gick ned 0.6% i Februari säsongsjusterat enligt tabell 3 i SBABs rapport
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-03-02_brett_stigande_bostadspriser_for_andra_manaden_ i_rad_i_sverige.html

Exakt. Bubbelförnekarna i tråden fattar inte att det är skillnad på objekt och objekt.

Tittar man på allt bestånd i sin helhet så är det
Mesta osäljbart på utgångspriserna idag. Det är de få objekten som faktiskt säljs med låg omsättning (de väldigt attraktiva) som sätter "marknadsvärdet" just nu.

Således helt felaktigt att anta att avsluten idag reflekterar den generella prisnivån på bestånden. Den är mkt lägre pga att man måste ta hänsyn till den slaktade omsättningen och det faktum att det mesta är osäljbart på dagens nivåer
Citera
2023-03-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Exakt. Bubbelförnekarna i tråden fattar inte att det är skillnad på objekt och objekt.

Tittar man på allt bestånd i sin helhet så är det
Mesta osäljbart på utgångspriserna idag. Det är de få objekten som faktiskt säljs med låg omsättning (de väldigt attraktiva) som sätter "marknadsvärdet" just nu.

Således helt felaktigt att anta att avsluten idag reflekterar den generella prisnivån på bestånden. Den är mkt lägre pga att man måste ta hänsyn till den slaktade omsättningen och det faktum att det mesta är osäljbart på dagens nivåer

Ända sedan april 2022 så har antalet försäljningar mot föregående år varit runt 75% av fg års volym.

Omsättningen har "slaktats" med -25% och 75% av beståndet hör alltså till de "väldigt attraktiva" objekten som inte är "osäljbara".

Du är lika förvirrad som vanligt.
Citera
2023-03-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ända sedan april 2022 så har antalet försäljningar mot föregående år varit runt 75% av fg års volym.

Omsättningen har "slaktats" med -25% och 75% av beståndet hör alltså till de "väldigt attraktiva" objekten som inte är "osäljbara".

Du är lika förvirrad som vanligt.

Och vad tror du priserna skulle ligga på med samma omsättning som fg år, ännu högre än idag?

Lägg ner crackpipan och sök till arbetsförmedlingen. Mecklare.
Citera
2023-03-05, 11:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja kanske priserna gick upp då faktiskt. Jag avvecklade då en villa, och fick lösa tillfälligt boende. Kostade väl bara 30papp i månaden att bo där, en villa på Lidingö har på senare tid kostat betydligt mer än så i värdeminskning. Det roliga är ni tror att vi med pengar skulle sätta oss i ett rivningsobjekt i Bromma. Nä vi väljer inte sniktomter på den nivån.
I April 2020 så hade BR fallit till i snitt 40123kr/kvm. Så då kanske du paniksålde för att tjäna på den nedgång som alla pratade om.

Sedan kanske du återköpte ett år senare? Då var priset 45252 kr/kvm. Och så bodde du på Grand under "nedgången". Vet inte om det låter som så bra affär. Men så blir det ju när man ska göra som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Sen är det roligt med alla här som tyckte det var unikt med bil på 80-talet. Mina föräldrar hade två bilar en båt och ett sommarhus. Utöver det åkte vi på skidresor och sommarsemstrar. Men man utgår väl ifrån sin egen klasstillhörighet, för att tro att alla andra hade samma fattiga uppväxt
Det ha nämnts olika årtal.
På 70 och 80-talet hade de flesta bil. Det är bara Lund som yrar som vanligt.
Men det våra grannar hade var begagnade bilar. Och precis som flanders skriver var det ofta en begagnad amazon. PV hade gått ur tiden, fast jag hade en farbror som hade en sådan ganska länge. Skulle man ha en villa då fick man vända på slantarna. Alla våra grannar hade inte bil.
När jag gick ut grundskolan tror jag inte någon av mina klasskamrater hade varit längre bort än 30 mil hemifrån. I vart fall hörde jag aldrig talas om något sådant. Sommarstuga hade ingen. Det var på 70-talet. Skidresor var unheard of. Två bilar tror jag inte jag träffade på förrän på 90-talet. Då fick jag en granne som var bankdirektör här i Stockholm. Dom hade två bilar. Dock användes bara en.

Man skall ha klart för sig att reallönerna inte ökade mellan 1975-1995. Däremot förekom prisändringar. Vissa saker blev billigare och andra dyrare.
Citera
2023-03-05, 11:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/bilens-arhundrade/
"I början av 1970-talet är Sverige bland de biltätaste länderna i Europa med 306 bilar per 1000 invånare.
2015 har den siffran ökat till 474 personbilar per 1 000 invånare. Men vi är inte längre biltätast i Europa utan har halkat ned till plats 15 på listan."

Inte sådär värst stor skillnad från sjuttiotalet tills nu. Intressanta frågan är istället varför vi inte kunnat upprätthålla standarden som biltätast i Europa. Sedan var oftast bilarna betalda och klara på sjuttiotalet, hur är det med det nu? Ärleasing och lån idag större andel?

Sedan har inte siffran 474 personbilar per 1000 invånare ändras på över sju år från 2015 till 2023.
Steget från 300 till 474 bilar per 1000 är enormt om du tänker efter. Därefter uppnådde vi nog max och den siffran kanske aldrig kommer att överträffas. Däremot har vi fortfarande en "gammal" bilflotta jämfört med USA och Asien så kanske att vi kommer att skrota fler och fler bilar och köpa nya. Om vi nu fortsätter att bli rikare (inte säkert).

Stockholm som är överlägset rikast i Sverige har f.ö. även överlägset MINST antal bilar per invånare, det finns för få bilvägar. Så inte bara rikedom som styr bilinköpen efter 1970.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-05 kl. 11:54.
Citera
2023-03-05, 11:55
Medlem
Citat:
Vi som var med på den tiden minns hur vanligt det var att folk hade +20 år gamla rishögar som det var ett lotteri om de startade på morgonen. Att köra runt i +20 åriga rishögar är extremt ovanligt 2023. De flesta kan nog betala 10k för en gammal rishög även idag. Men det är få som accepterar sådant idag.

Det stämmer. Många frågar mig varför jag kör i min skruttiga bil som fyller 20 i år. Svaret är enkelt, den är avbetald och kostar mig 400:-/mån i försäkring. När den pajar har jag en östeuropé som lagar den billigt och jag behöver inte vara rädd för skråmor. Fyfan för att köra runt i leasing för 6k/mån och sen få en faktura på 50k för övermil och slitage. Samma personer som leasar är de som hånar de som hyr lägenhet. När de själva hyr en bil till överpris på ett korttidskontrakt.
Citera
2023-03-05, 11:56
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Kör ni bundet eller rörligt? Fick ni utöka lånet nu eller blev det samma som tidigare?

Vi ska teckna det nu om 2v men lutar mot att binda det på 1 år om villkoren är rätt typ 4,3%
Rörligt känns för osäkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in